Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4371
Denne røykbomben laget jeg masse av når jeg nettop hadde begynt med pyro. Den er lett å lage men litt tidkrevende. ingrediensene er ikke vanskelige å få tak i :wink:
du trenger: bordtennisballer,
aluminiumfolie,
og en saks,

Klipp opp to bordtennisballer på midten og klipp så rundt kanten på de slik at du får strimler av bordtennisballene.
Så drar du ut 15cm alumuniumfolie og klipper det av.
Så bretter du det en gang slik at det blir til et dobbelt ark.
Samle så bordtennisballstrimlene på midten av aluminiumsfolien og pakk det inn men pass på
at du har et hull på toppen som går inn til bordtennisballstrimlene og røykbomba er ferdig

Når du skal tenne bomba tenner du på i hullet som går inn til strimlene men husk å blåse ut flammen igjen etter at du har fått fyr for ellers blir det flammer og ikke røyk.
du finner fort ut hvordan det skal gjøres.
Tips: jo flere bordtennisballer du bruker, jo mere moro :wink:
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vilke gasser gir pingpong ballrøykbomber.?
Vet ihvertfal at den gassen er veldig brannfarlig.
Tennte på det en gang
Går det ann å legge en lunte inni røykbomben.?

Vis det går vilken lunte?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Jeg syntes egentlig det er sløseri med pingpong baller. Billigere med KNSU

Sitat av plankepeter
Vilke gasser gir pingpong ballrøykbomber.?
Vis hele sitatet...
Hva mener du?
Mener du hvilken gasser som dannes når det brenner?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
plankepeter: Gasser man ikke vil ha i seg. Og selvføgelig kan du legge lunte i den! Alle slags lunter!
Denne "oppskriften" er funnet opp _mange_ ganger før og ligger hauger med videoer av slike på youtube.
Synes denne tråden er litt unødvendig når også oppskriften ligger mange steder på forumet fra før.
Sitat av Brainiac
Jeg syntes egentlig det er sløsere med pingpong baller. Billigere med KNSU

Sitat av plankepeter
Vilke gasser gir pingpong ballrøykbomber.?
Vis hele sitatet...
Hva mener du?
Mener du hvilken gasser som dannes når det brenner?
Vis hele sitatet...
Ja jeg mener vilke gasser som danes når det kommer ut.Det er kansje en oppskrift av den samme typen på dette forumet , men dette er en anerledes oppskrift.!
Ja gassen er vist giftig .
Ifølge nFF posten så dannes det CO, karbonmonoksid.
Karbonmonoksid er en fargeløs, luktfri, brennbar og svært giftig gass. Karbonmonoksid er først og fremst et resultat av ufullstendig forbrenning av karbon og karbonholdige stoffer. Det som er farlig med CO er den binder seg med hemoglobin i den røde blodlegemet og tar plassen til oksygenet. Dermed får ikke vedkommende nok oksygen og blir kvalt.

Kilde: Wikipedia.org
Sitat av fedda
Ifølge nFF posten så dannes det CO, karbonmonoksid.
Karbonmonoksid er en fargeløs, luktfri, brennbar og svært giftig gass. Karbonmonoksid er først og fremst et resultat av ufullstendig forbrenning av karbon og karbonholdige stoffer. Det som er farlig med CO er den binder seg med hemoglobin i den røde blodlegemet og tar plassen til oksygenet. Dermed får ikke vedkommende nok oksygen og blir kvalt.

Kilde: Wikipedia.org
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Hadde om det på skolen for ikke lengesiden, men lærte vel at CO er en farlig gass i juletidene i fjor.. hadde et nære på uhell i peisen.. Meget ubehagelig..
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Nå er jeg ikke sikker på hva som dannes når NC brenner
Siden masclet sier at røyken er brennbar kan det godt stemme med at CO er brennbar...
Karbonmonoksid er en fargeløs, luktfri, brennbar og svært giftig gass.
Vis hele sitatet...
Det er nok noe annet enn karbonmonoksid i røykbombene.
Siden karbonmonoksid er ysynlig og gassen fra røykbombene er synlig må det vere noe annet i.
Tror det er damp fra pingpongballene egentlig fordi dampen som kommer når du blåser ut et stearinlys brenner også.
Grunnen til at CO dannes er jo nettopp fordi forbrenninga er ufullstendig. Hadde dere hoppa over å pakke det inn i aluminiumsfolie, så hadde forbrenninga fått nok oksygen, og det hadde hverken kommet CO eller røyk.

edit: Okay, kanskje det kom røyk, men CO kommer lite sannsynlig hvis det er tilstrekkelig med oksygen til stede. Prøv å tenn på røyken når du fyrer på uten folie.
Har fått det til bare ved å legge bordtennisball strimler i en haug og så tennt på og blåst det ut.
Det røyka like mye :shock:
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Bjølg: Hva er meningen med "røykbombe" når det ikke kommer røyk?
Diskusjonen gikk over på gassutviklinga, så jeg snakket naturligvis da også om gassutviklingen, ikke at det skal være en røykfri røykbombe.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er det CO som kommer fra Tennisball røykbomba eller Ping Pong ball røykbomba?
Sitat av turboasmund
Er det CO som kommer fra Tennisball røykbomba eller Ping Pong ball røykbomba?
Vis hele sitatet...
Ping pong-ball og bordtennisball er det samme.

Pyrotekniker: Ser du tennisballer nevnt noen steder i denne tråden? :P
Men tennisball og bordtennisball er ikke det samme da :lol:

Vet ikke hvordan en tennisball-røykbombe funke men...
ok, jeg prøver den tennisball røykbomba jeg.
Forresten Ping pong ball er ikke det samme som tennisball. Ping pong ball er det samme som bordtennisball og bordtennisball og tennisball er ikke det samme :P (ble kansje litt forvirrende)
Sitat av turboasmund
ok, jeg prøver den tennisball røykbomba jeg.
Forresten Ping pong ball er ikke det samme som tennisball. Ping pong ball er det samme som bordtennisball og bordtennisball og tennisball er ikke det samme :P (ble kansje litt forvirrende)
Vis hele sitatet...
Det har fortsatt ikke vært snakk om noen tennisballer i denne tråden, kun BORDtennisballer (ping pong-baller).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Prøvde nettopp ut bomba! funka kjempebra. Takk for enkel oppskrift for nybegynere som meg