Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3674
driver med noen bomber lagd av flash krutt nå, skal bruke vanelige grønne og brune lunter fra fyrverkeri for å få futt i den, men hørte av en "bombe ekspert" fra millitæret at disse kan brenne opp med en gang du tenner på? er litt kjipt om jeg skal tenne på en kilo med flash krutt så brenner lunta opp på 1 sek og ingen rekker å komme seg unna
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Hvis grønne visco(?) lunter kan brenne opp med en gang hadde ikke det vert slike på fyrverkeri! :wink:
Men disse brune luntene dine er jeg ikke helt sikker på hva er? Jeg har noen hvite lunter som er litt tykke og hvis man tenner på de unten å feste den til noe flyr den og snurrer den bare rundt og noen ganger begynner den å fly. :lol:
de er brune eller vite, er litt tykkere ja og brukes inne i bombebatterier få å seriekoble de enkelte bombene
Sitat av gokart
de er brune eller vite, er litt tykkere ja og brukes inne i bombebatterier få å seriekoble de enkelte bombene
Vis hele sitatet...
ja d luntene der kan være ustabile (de er der som en slags sikkerhet, tilfelle den gønne viscoen slokker) jeg ville ha holt meg unna du brune luntene, å heller gått for du grønne

1Kg flash sa du!?
ja, driver med noen nyttårsprosjekter, rørbomber
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Bruk lang lunte og skjøt gjerne på med flere typer lunte. Slike viscoer er ikke noen kvalitetslunter og det skjer feil.
hvor for ikke el- lunte?
http://www.thoryllo.com/pyroteknikk/ellunte.html

de hvite/brune luntene er ikke det bare papir med krutt inni?
jo det er bare papir med krutt inni.
har lagd det selv og det funker helt greit.
blir litt ustabile da
Er ikke nødvendigvis de tynne hvite jallaluntene han mener. Fant selv noen hvite lunter som lignet litt på litt tykk visco uten NC-lakk inni Thunder-batterier i fjor. Selv synes jeg de funka finfint, men skjøting/elektrisk tenning er uansett sikrere. For lange lunter finnes ikke!
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Jeg anbefaler å bruke el-lunte. Du kan også bruke stjerneskudd som lunte og du kan skjøt de så lang du vil. Men pass på at ikke gnistene fra stjerneskuddet faller i kruttet da :wink:
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sett nå i allefall på rikelig lang lunte. Og ikke lek med 1 kilo flash :/ Blackmatch=lettest? Jeg for min del synes det er litt slit. Men det er vel kanskje bare meg og min latskap. For å brenne igjennom trange hull, vil jeg forøvrig anbefale silikonlunter (av dem man enkelt lager selv). Oppskrift finnes på www.frogfot.com
okay, takk for svar!
de vite luntene er ikke jalla lunter i papir, veit hva du mener, sånna lunter som er i dissa tangsene og sånt? men er ikke sånne, er som grønne, bare tykkere.
kommer nok til å bruke en el tenner for å få fyr på lunta.
pleier som regel og ta en fjær fra kulepenn og putte lunta inne i den, når det går nok strøm i den så begynner dne å gløde og lunta tar fyr, enkelt og greit å lage
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Visco er laangt ifra kvalitetslunter (tenker på de du kjøper på nett som er grønn, tykk og fet)
sammenlignet med andre lunter som timefuse (og kansje bickford/tjærelunte) og pic. Vil anbefale elektronisk tennenig med glødetråd da dette er temmelig idiotsikkert.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Timefuse til kinaputter? Det er vel kanskje litt å overdrive? En god lengde visco skulle gjøre susen fint.

Om du virkelig er på den paranoide siden kan du naturligvis lage en lang spoulette, men helt ærlig, jeg ville gått for viscoen. Dog ville jeg hatt litt lengde på den.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Ikke at visco ikke duger, men det regnes ikke for å være en kvalitetslunte :wink: Til kinaputter som ikke tar livet av deg vil jeg si at visco fra fyrverkeri er godt, men når vi snakker 1kg flash ville jeg brukt noe annet eller en ganske lang en.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
1 kg flash i en smell :shock:
Da bør du jaggu ha et digert rør!
Smeller av en slik dimensjon krever etter min mening en kontrollert avfyring, og da er det eltenner som gjelder!
Vær forsiktig, nå, en sånn ladning er kraftigere enn du kanskje tror...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Husk at det er også en betydelig risk for midlertidig blindhet pga lyset. En slik ladning er over 800 ganger kraftigere enn kommersiell flash bang!
okay, har en temmelig stor beholder i metall, ca 1cm tygg vegger i røret, tetta i bunn og skru "kork" på toppen
Sitat av gokart
okay, har en temmelig stor beholder i metall, ca 1cm tygg vegger i røret, tetta i bunn og skru "kork" på toppen
Vis hele sitatet...

Da skal du være jævla forsiktig! å når du heller flash kruttet nedi beholderen så MÅ du ikke søle på gjengene! dette kan bli antennt når du skrur på korken på grunn av frikson.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Uansett så er det ikke noe vits med metallbeholder til slike mengder flash. Det holder vel egentlig med en plastboks med lokk...
Når jeg tenker meg om, så hadde jeg aldri satt av 1 kg flash i en smell uansett. Det virker som litt sløs :lol:
(Nå tar jeg det for gitt at det er skikkelig kvalitetsflash vi snakker om)
Seriøst bortkasta flash. En kilo i rørbombe? Skal du ha rørbomber er det egentlig like greit å bruke svartkrutt, flash har så mange andre fine bruksområder. Og som de andre sa; tenk på øynene dine. En NATO-flashbang har kun 4,5g med flashpulver, og gir midlertidig blindhet og desorientering. Du kan jo tenke deg hva denne monsterdosen vil gjøre. Også splintene da...

Skal du først smelle av en kilo flash, så vil jeg anbefale deg å ikke pakke det i et stålrør. Risiko: Gjengene (friksjon) og splinter. Au.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Jeg har holdt på en del med flash, og mitt råd må bli å holde deg til 100g ladninger.
fyll i papprør 2/3 fulle, tett godt i endene, og du har "knall" som drar dritten av det meste... 8)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hvorfor metall? Nesten ingen som finner glede i skikkelig papp lenger
Hadde jeg hatt 100g flash i skikkelig papprør, hadde jeg vært storfornøyd. Hadde jeg hatt 1 kg i ett papprør skulle jeg mekka en solid KNSU rakett :twisted:
skal ta en kilo med flash om gangen ja... bruker ikke papprør nei, har erfaringer med at det smeller betydelig høyere når det er i en beholder som tåler en del. har en det flash så ser ikke på det som sløsing at vi skal ta en kilo. og er jo tross alt på nyttårsaften vi skal fyre den og da må det jo være litt futt i den

det med gnister osv. jeg legger alt kruttet i en frysepose som jeg igjen legger nede i røret
skal filme ekpslosjonen, så på nyåret kan dere se hvordan den var
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Så du legger den i metallrør? Du har aldri testa skikkelig papprør? Er det skikkelig flash? KClO4 flash? Med skikkelig Al?
er ikke helt sikker på kvaliteten, men det er bra isåfall, tente på litt av det når dte lå løst, brant så fort at du kan kalle det smell.
legger det i metalrør ja. drømte om det i natt faktisk :shock: at det ikke kom noe flammer eller lys eller noe, men at det kom sykt mange splinter fra metallet, hehe
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kommer neppe sykt mange splinter. Vet ikke helt med flash... Røret kan sikkert splintre til 4-5 store splinter som flyr 1 km ellernoe Håper noen dør så du lærer

PAPP FOR FAEN! Skikkelig papprør smelle bedre enn mye annet! Har du hørt de småe knallbatteriene? de inneholder 2-3g med kraftig krutt pakka i _papp_ og de smeller som faen.
Hvis du tar et skikkelig papprør og lager en modell helt lik de som er i knallbatteriene bare i en mye større skala så har du noe som smeller sinnsykt bra + at du slipper å bekymre deg for at du/dere skal få ei stålsplint rett gjennom trynet.
Virker som om du er litt skeptisk til dette metallrøret så ville bare komme med et lite tips.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Ja, PAPP FOR FAEN! Metall har ikke bare splintrisiko men også friksjon, elektrisitet og støt risiko 100 ganger større enn papp.
nei, har ikke papprør i den størelsen uansett, og har metallrøret og alt klart.

og uansett har jeg erfart at det smeller mye høyere med metall en papp, ta feks: fylle en co2 patron, og fylle et papprør fra et patteri og tette den. går akkurat like mye krutt nedi, men co2 patronen smeller mye høyere, det bygger seg høyere trykk i gass patronen enn papprøret noen gang klarer, når det slippes ut så smeller det vesentlig høyere
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av gokart
nei, har ikke papprør i den størelsen uansett, og har metallrøret og alt klart.

og uansett har jeg erfart at det smeller mye høyere med metall en papp, ta feks: fylle en co2 patron, og fylle et papprør fra et patteri og tette den. går akkurat like mye krutt nedi, men co2 patronen smeller mye høyere, det bygger seg høyere trykk i gass patronen enn papprøret noen gang klarer, når det slippes ut så smeller det vesentlig høyere
Vis hele sitatet...
Da er du jævlig dårlig og lage papprør!!!
Håper du får en stor splint i magen...
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Oi da, håper det ikke går troll i ord, nå...
Med krutt, altså bp, så er jeg enig med Gokart i at det smeller bedre med metallrør, men når det er snakk om flash av god kvalitet, og i allefall i så store mengder, så tviler jeg på at noen er i stand til å høre forskjell på papp og metall..

Jeg har tidligere fortalt om min opplevelse når jeg satte av 100g al/kclo4 flash i et papprør fra et 45mm 7 skudds fyrverkeribatteri. Tro meg, det trøkka så det holdt!
Jeg tror deg! Hørtes temmelig interessant ut!
Bare bruk hodet gokart så vil nok dette gå veldig bra. Gleder meg til filmen!
står jo ikke 10 meter unna heller da, gjemmer meg bak ballveggen på barneskolen, bruker en ca 30cm lang lunte 1cm= 1sek så da blir det rundt 30sek før den sprenger, det holder for å komme seg unna.

bang: bare prøv selv, ta et papprør fra et batteri og fyll det med flash og tett igjen og en co2 patron med flash som du tetter igjen, lover deg du hører forskjeld.

jeg synes den lille co2 patronen smalt høyere en termosflaska med 800gram flash i. er ikke no bombeekspert, men er ganske sikker på at dette er pga trykket som bygger seg opp inne i metallrører eller papp røret før det sprekker og flyr i deler. altså, den beholderen som holder mest trykk lager mest lyd er det jeg har kommet fram til med mine sprengninger
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Håper en halvkilo tung metallbit borrer seg gjennom murveggen på skolen din, eller ett vindu.
Metall er så unødvendig! Du bruker ikke BP heller!
1 kg KClO4 flash smeller like høyt i ett metallrør som i en runde avispapir...
Sitat av gokart
sier bare det jeg har erfaringer med jeg, det jeg har hørt er at det smeller høyere. har du testa det i praksis? feks 30gram i et papprør og 30gram i en metallbeholder?
har gjort det 1000ganger og får altid best resultatt når det er metallbeholder
Vis hele sitatet...
Du er ikke så særlig smart hva? du skal ikke sprenge 30 gram sier du jo, men 1000....
Gidder ikke bry meg mere. glhf gokart.
Up, ikke bruk opp energien på å bry deg, for det er nemlig ikke du som dør skulle det skje noe. La nå bare gutten prøve. Denne tråden har forresten pensa over på sporet mot "elendig tråd"-land, så jeg har egentlig litt lyst til å stenge den. Skal dog la være, siden jeg er spent på hva som skjer med motorisert kjøretøy for banebruk med lavt tyngdepunkt (gokart).

Blir det stillhet fra han i tidsrommet 1-5 januar erklærer vi han død elns.

Handla ikke denne tråden om lunter? :?
hehe, har gjort det flere ganger og veit hva jeg gjør, kommer ikke til å dø :P men tror ikke jeg greier å vente så lenge, kan hende vi tar den på onsdag, legger inn film så fort som mulig
Sitat av gokart
hehe, har gjort det flere ganger og veit hva jeg gjør, kommer ikke til å dø :P
Vis hele sitatet...
Du er nok ikke den første som sier det der og finner ut noe annet. Man har ikke alltid kontroll på uhell, og derfor er det svært lurt å eliminere de største risikoene i hvert tilfelle. I dette tilfellet er metallrøret det farligste. Og tro meg, med en kilo flash hører du ikke forskjell på god papp og metallrør. Garantert.