Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1942
Noen tips til hvordan jeg kan lagre KNSU uten at det blir ødelagt? Funker fryser eller salt best? Må jeg gjøre noe spess dersom jeg ikke har borret ut dysen på en motor enda? bare lurte.. prøvde åsøke, men fant lite om det siste spm!
hvorfor har du sport det samme spørsmålet på 3 forskjellige plasser?
Trådstarter
heh, sorry, kan slette de andre, men ingen ville svare meg, så tenkte jeg at noen kanskje vissted et hvis jeg gjorde det mer allment.. dessuten kan det være fint med en slik tråd!
Fryseboksen funker bra for både kno3 og KNSU baserte motorer.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hva er det med folk?! Ziplockbag er lufttett!
Eller prøv og legg det i en box med møllkuler.
Lufttett plastpose i fryseren er det jeg har hatt best erfaring med, og etter hva jeg har lest andre steder er også dette det beste alternativet for andre. Lønner seg å skvise ut mest mulig luft av posen først. Tenk så enkelt som at du skal isolere KNSU'en fra fuktigheten i lufta.
Trådstarter
ok, takk.. men hvor lenge kan de oppbvares på denne måten?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Om du har en stor klump med KNSU, så kan man pakke det inn i plastfolie.

Tenk viss alle her hadde hadt like god kreativitet som meg...

Og jeg sikter ikke til at jeg har veldig god kreativitet.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Kun ziplock eller plastfolie vil fungere en stund, men jeg anbefaler virkelig å fryse ned. Har aldri klart å isolere KNSU fra fukt uten å fryse (har heller ikke prøvd så utrolig mye da). Det skal ikke så mye til før fuktig luft finner veien.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Oppbevar det i parafin
▼ ... over en uke senere ... ▼
noen som vet hvor lenge en KNSU blanding kan stå i romtemperatur og ca. 70% luftfuktighet før den blir dårlig?

takker for alle svar!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Etter ca 3 timer er overflaten klissete.
Etter 12 timer må du regne med så godt som ubrukelig KNSU. Dette varierer en god del da!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Så vidt jeg vet, så er nariumhydroksid ganske hygroskopisk, og det oppbevares i de flaskene som følger med. (Kaustisk soda flaskene). Så ville det ikke fungert og oppbevart KNSU'en i en slik flaske og deretter puttet den fryseren for bedre effekt?
Hvorfor begynne å tulle med NaOH når det fungerer utmerket å legge KNSU-en i en lufttett plastpose for så å plassere det i fryseren?
Mener at NaOH er et tåpelig forslag da dette stoffet er basisk og vil danne en etsende væske som blant annet kan ødelegge KNSU-en.
Hvis jeg absolutt skulle ha brukt den metoden du snakker om Raptor-Rub så ville jeg brukt silica gel.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Han snakker om å oppbevare kno3 i en tomflaske, ikke blande det :idea:
Ja, ser det nå... Var litt redusert når jeg skrev det innlegget!
Beklager at jeg ikke leste det nøye først.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Først i pose, så i fryseren er det eneste som duger skikkelig. NaOH er ikke så hygroskopisk at det gjør seg selv ubrukelig og ettersom det skal brukes til vasking er det heller ikke noe poeng å oppbevare de i luftette flasker. Vedder på at KNSU'en blir ødelagt hvis du lagrer det der.
Du kan oppbevare dem oppå en rist oppi en boks som det er strødd Kalsium Klorid i bunnen på.

Da trekker kalsiumkloriden til seg alt fuktigheten, og KNSUen bevares.

Dette fungerer ikke over lengre tid da.
Jeg oppbevarer bla. ammonium nitrat og kno3 i en knytta søppelpose i fryseboksen.

Og, NaOH er nokså hydroskopisk. Jeg har en bøtte med 2 kg stående, uten noe bra lokk.
Den er bare en hard klump nå :wink: