Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 984
Hei. Jeg skal koble til pc'en til tv'en med en s-v kabel. Jeg får bilde, men ikke noe farge, kun svart-hvit. Hva kan jeg gjøre for at jeg får farge på tven?

Hjelp?
Dette er ofte et problem med s-video kabel. Jeg fikla intenst med samme greia leeenge, før jeg endelig fik det til. Jeg hadde en shuttle stue-pc, hvorav grafikk-kortet var av nvidia, så jeg gikk inn i nvidia kontrollpanelet, og leita litt rundt under kategorien TV eller noe. Det var et valg om å velge signalkilde, og der valgte jeg s-video, og etter det fikk jeg farger igjen.
Det er lenge siden, og jeg har verken tv'n eller pc'n nå, så om du ikke får det til ønsker jeg deg lykke til.
problemer her kan være flere , pc er satt til pal ELLER ntsc (tv pc må ha samme setings, i norge så brukes det PAL, ntsc er i usa)

det kan og være at pc'en sender ut s-video og tv står til composits (tviler på den)

ofte den enkleste løsningen er og bruke composit, er mye enklere. det blir ikke noe spesielt dårligre bilde av det, alle andre bruker vga/dvi (dvi er nesten samme som hdmi bare hdmi har med lyd)
Men om han har en vanlig, gammel tv har han jo ikke noe valg? De fleste slike pc'er har jo s-video, d-sub/dvi kontakter, og ikke kompositt. Han kan jo finne et adapter, fra d-sub/dvi til kompositt, eller fra s-video til kompositt. For jeg tror ikke han snakker om en lcd/plasma-tv
Hvis ingen av rådene fungerer, prøv å endre kanal. Ofte har eldre TVer flere måter å kobles til ulike enheter. Mao, en kanal kan ha svart-hvit, mens en annen har farger.
når vi snakker om dette temaet.. så vil jeg gjærne spørre om noe i farten..
har en skole pc ( en HP 6530b) som jeg har koblet til en grundig tv. problemet er at jeg ikke får bilde på hele skjermen .. hva kan jeg gjøre for å få til å vise hele skjermen?
Stille på oppløsningen på den bærbare, om du har bilde på begge.
Har du koblet pc'n i en s-video inngang på tv'n eller har du brukt en scartovergang
kroma og luma er kodeordene her

hvis du har brukt scart-adapter, får du bare luma (lysintensiteten) gjennom, ergo bare svart-hvitt.

skal du ha farger, må du bruke en dedikert inngang, evt en skikkelig fullkoblet scart. du trenger også en "ekstern inngang" på tven, som sier f.eks. s-vhs-2 (philips tver tror jeg bruker disse benevnelsene)

hvis ikke jeg husker helt feil er luma i s-video felles med komposittvideo (gul plugg) i scarten, og kroma (fargeinfoen) er separate ledere
Sist endret av VivaLatrina; 16. desember 2008 kl. 20:28.