Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5095
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Hei freaks,

fikk flere meldinger fra "Nor Finans" idag, der de tilbyr 10,25 prosent rente ved innskudd på kr. 200.000 eller over.

Kreditt-tilsynet har gått ut og advart mot svindel, selvsagt.

Dette er vel og greit, det jeg lurer litt på er hvor de kan ha snappet opp nummeret til så mange (ser det er flere forum som har diskutert dette idag).

I tillegg, jeg hadde en post tidligere der jeg snakket om hvorfor slike svindel-selskap har tilhørighet i Kypros, og jeg ser at Nor-Finans og har adresse der..

Er det noe spesielt lukrativt på Kypros jus-messig?

-a

http://www.nor-finans.com/ er hjemmesiden forresten, som er nede for øyeblikket.
kom som en overraskelse.
Sist endret av somnium; 13. desember 2008 kl. 18:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har nettopp mottatt to meldinger av dem i dag jeg også.

Lurer egentlig på det samme som apatisk. Nummeret mitt er ikke registrert noe sted, bortsett fra seriøse nettsider.
Sikkerhetsklarert
samtlige i min samboers familie har også fått denne i dag.
Hittil i kveld har jeg fått 5 meldinger av Nor Finans.

7 meldinger.
Sist endret av Pippole; 13. desember 2008 kl. 23:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lurer litt på hvor du har funnet den informasjonen. Domenet er overhodet ikke hostet av den nevnte hosten. Jeg ville dobbeltsjekket slike opplysninger litt nøyere før du legger ut denne typen informasjon. Domenet er hostet av DomainControl.

Domain Name: NOR-FINANS.COM
Registrar: GODADDY.COM, INC.
Whois Server: whois.godaddy.com
Referral URL: http://registrar.godaddy.com
Name Server: NS61.DOMAINCONTROL.COM
Name Server: NS62.DOMAINCONTROL.COM
Status: clientDeleteProhibited
Status: clientRenewProhibited
Status: clientTransferProhibited
Status: clientUpdateProhibited
Updated Date: 03-dec-2008
Creation Date: 03-dec-2008
Expiration Date: 03-dec-2010
Sist endret av freakme; 14. desember 2008 kl. 12:36.
Hvilken informasjon er det som skal være feil? Samme hva virker jo nor-finans sketchy som faan, sidene deres ser alt annet enn proffe ut, de kjører en massiv spam-kampanje, og hvis kreditttilsnet har advart mot svindel, så er det grunn nok til å holde seg unna.
Det som er litt komisk er jo at de har en feed fra Dagens Næringsliv på høyre side, og.. vel..
http://kmyhre.net/dump/Svindelfail.png
Sist endret av Snillorg; 14. desember 2008 kl. 14:01.
Sikkerhetsklarert
Så den dn.no feeden.
Nå er den oppdatert, og de er vist anmeldt.
Sitat av freakme Vis innlegg
Lurer litt på hvor du har funnet den informasjonen. Domenet er overhodet ikke hostet av den nevnte hosten. Jeg ville dobbeltsjekket slike opplysninger litt nøyere før du legger ut denne typen informasjon. Domenet er hostet av DomainControl.

Domain Name: NOR-FINANS.COM
Registrar: GODADDY.COM, INC.
Whois Server: whois.godaddy.com
Referral URL: http://registrar.godaddy.com
Name Server: NS61.DOMAINCONTROL.COM
Name Server: NS62.DOMAINCONTROL.COM
Status: clientDeleteProhibited
Status: clientRenewProhibited
Status: clientTransferProhibited
Status: clientUpdateProhibited
Updated Date: 03-dec-2008
Creation Date: 03-dec-2008
Expiration Date: 03-dec-2010
Vis hele sitatet...
Var nok ikke det han mente, og det er også feil.

DOMAINCONTROL er bare navnetjeneren som kunde eller registrar (GODADDY) har valgt å bruke. Den kan derimot fortelle oss hvor websidene faktisk ligger:

;; ANSWER SECTION:
nor-finans.com. 656 IN A 64.202.189.170
(bekreftet ved ICMP pinging)

Websiden hostes på 64.202.189.170 som er det eneste av betydning. Den adressen er igjen ikke registrert hos RIPE, men ved litt enkel graving tilhører den rangen GODADDY, som antyder at GODADDY hoster websiden til dem.

NetRange: 64.202.160.0 - 64.202.191.255
NetName: GO-DADDY-SOFTWARE-INC

Så hvis riktig instans tok kontakt med dem, kunne de blitt droppet som en sekk med dritt (inntil de fant et nytt sted å hoste).

Foresten, LOL at de har på samme side et feed som sier at de er bare svindel fra DN.no
Sist endret av Coulihan; 14. desember 2008 kl. 17:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Hvis dere ser på HTML-kildekoden til nor-finans.com så vil dere se at det er et frameset som peker videre til et annet domene.

Dere kan seff begynne å undersøke det domenet, men det vil ikke hjelpe noe som helst da det med 110% sannsynlighet er snakk om hackede domener og med en gang det domenet blir tatt ned så peker de bare til et annet hacket domene.
Det var nok også derfor nor-finans.com var nede i en periode.

Domenet som ligger hos godaddy inneholder, muligens i godaddys øyne, ikke noe ulovlig da det bare er en redirect. Jeg vil uansett anta at det krumspringet er gjort for at godaddy ikke skal ta ned moder-domenet.
Sist endret av nso; 14. desember 2008 kl. 17:23.
Grav videre... vi vet nå:
Administrative Contact:
Larsen, Elisabeth
og telefon: 56907423

får når jeg ringer: pga klager er dette nummeret stengt!

-------

Registrant:
Nor Finans Kypros LLC

Bergen, Oslo, Stavanger, Trondheim
Bergen, Hordaland 5003
Norway

Registered through: GoDaddy.com, Inc. (http://www.godaddy.com)
Domain Name: NOR-FINANS.COM
Created on: 03-Dec-08
Expires on: 03-Dec-10
Last Updated on: 03-Dec-08

Administrative Contact:
Larsen, Elisabeth
Nor Finans Kypros LLC
Bergen, Oslo, Stavanger, Trondheim
Bergen, Hordaland 5003
Norway
004756907423

Technical Contact:
Larsen, Elisabeth
Nor Finans Kypros LLC
Bergen, Oslo, Stavanger, Trondheim
Bergen, Hordaland 5003
Norway
004756907423

Domain servers in listed order:
NS61.DOMAINCONTROL.COM
NS62.DOMAINCONTROL.COM
Sist endret av trygves; 14. desember 2008 kl. 18:29.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg tror nok du etterhvert vil innse at "Larsen, Elisabeth" er like falskt som telefonnummeret, adressen og resten av det som har blitt "gravd frem" her.

Det er ingen informasjon presentert i denne tråden som lar oss komme et skritt nærmere identiteten til de bak dette.
Synes du er litt passiv her... har funnet folk på mindre info enn dette... det tar bare litt lengre tid... ;-)
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Poenget mitt er egentlig at det du, og andre, har presentert ikke er info om bakmennene i det hele tatt. Det er bare random tekst som har skrevet inn når domenet ble registrert.

Jeg er "all for" å spore opp folk som dette. WHOIS-informasjonen er dog en blindvei.

Det er ufattelig enkelt å skjule sporene sine når det kun gjelder domener og hosting av nettsider -- og her ser det jo ut som om disse folkene faktisk har gjort et forsøk på å skjule dem. Jeg vil anta at det er meget sannsynlig at de bruker Proxy når de registrerer domene og netthotell (det er jo åpenbart hackere mtp. at nettsiden blir hostet på hacket nettside, så de har nok grei erfaring med å skjule spor).

Jeg vil anta man kan ha mer lykke med å finne ut hvem som er registrert som eier av det Kypros-registrerte firmaet, hvor SMS'ene er sendt fra (og eventuelt da hvem som har betalt for utsendelsen) og hvem som er innehaver av kontoen som pengene blir satt inn på.
De to sistnevnte er rimelig utelukket for privatpersoner, og førstnevnte er nok kun tilgjengelig hvis den Kypriotiske staten offentliggjøre den type informasjon (jeg vil tippe at de ikke gjør det).
Sist endret av nso; 14. desember 2008 kl. 18:51.
Her er mannen (en gjenganger innen økonomisk svindel) bak Nor Finans:
http://www.hegnar.no/okonomi/article349581.ece
Var en fin sak i Finansavisen også. Stor-svindler som vant anbudsrunden for å vaske hos Økokrim.