Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 1548
Hei! Jeg kjøpte en brukt bærbar pc for 2000 for 2-3 mnd siden, var ikke fornøyd med den og fikk solgt den igjen for 2000 igår. Han ringer i dag og sier at det var piratkopiert windows, noe jeg er ganske sikker på at det ikke var, men var den windowsen jeg fikk med når jeg kjøpte den. Han sier han anmelder meg hvis han ikke får 1000 kroner igjen fordi han måtte kjøpe nytt windows. Han hadde begynt å formatere den når han ringte og sa at hvis jeg skulle ha den igjen så kom den uten windows. Det nektet jeg jo selvf på siden jeg ikke har windows cd og bruker ikke piratkopiert windows. Han sa han kjente toppsjefen i microsoft i bergen osv og at de elsket sånne saker.hehe.. Har han egentlig noe sak på meg? når jeg har hatt den windowsen siden jeg kjøpte den, og han har slettet det. eller bør jeg betale de 1000 eller ta imot pc'en som den er og la han få pengene igjen?
Sitter det et lisensklistremerke under maskinen?
Om han allerede har formatert harddisken så er vel alle "bevis" borte
Sitat av Frenor Vis innlegg
Sitter det et lisensklistremerke under maskinen?
Vis hele sitatet...
nei, det var en av tingene han klaget på. men jeg fikk med en windows cd med klistrelapp bakpå coveret, men som jeg har mistet. har han altså noe sak sålenge det ikke er windows lisensmerke under?
Be han om å anmelde det. Politiet vil gi blaffen og Microsoft vil gi blaffen. Politiet fordi de ikke har ressurser, Microsoft fordi de ikke går etter privatpersoner.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
kenola:

bare stol på meg her, gi faen i hele fyren, han bruker tydeligvis skremselstaktikk for å prøve å tjene en lettvindt tusenlapp.

om han har formatert så er bevisene uansett borte, og såvidt jeg vet er det INGEN privatpersoner i norges land som har blitt DØMT for å bruke piratversjon av windows.

han kommer ingen vei, vær så snill å be han reise.
jeg blir irritert når folk prøver å skremme andre på den måten.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Be han om å anmelde det. Politiet vil gi blaffen og Microsoft vil gi blaffen. Politiet fordi de ikke har ressurser, Microsoft fordi de ikke går etter privatpersoner.
Vis hele sitatet...
men om han toppsjefen i microsoft som han sa han kjente gidder å bry seg, og kommer på døren, så har jeg jo andre ting som er piratkopiert, filmer, spill og programmer. Han var i 50årene og bygget pc'er og solgte de. han kjøpte denne pc'en det er snakk om for å legge innpå et virus program og selge den igjen.

Jeg skrev også en kvitering til han. Så virker jo mere som han hadde planlagt dette da. Hvertfal planlagt at han skal prøve seg. Jeg tilbø han å levere pc'en tilbake uten windows å få 1500 igjen(siden det nå ikke er windows på), men det var han heller ikke fornøyd med.
sandt som de sier over her. det finnes ingen bevis mere på at den er piratkopiert. finnes ikke en gang bevis på at det har vert windows på den. sandt det med at norge ikke har ressurser nokk til å "ta deg" heller om det skulle være slikt. politi her i lande bryr seg jo ikke en gang om dataen er borte fra deg. med mindere de får tips om hvor
Sitat av apatisk Vis innlegg
kenola:

bare stol på meg her, gi faen i hele fyren, han bruker tydeligvis skremselstaktikk for å prøve å tjene en lettvindt tusenlapp.

om han har formatert så er bevisene uansett borte, og såvidt jeg vet er det INGEN privatpersoner i norges land som har blitt DØMT for å bruke piratversjon av windows.

han kommer ingen vei, vær så snill å be han reise.
jeg blir irritert når folk prøver å skremme andre på den måten.
Vis hele sitatet...
Ok, da driter jeg i han. regnet selv også med at han ikke hadde noe sak, men jeg er jo ikke allt vitende. så siden det ikke var lisenskode under, og for alt jeg vet så er det jo mulig det var piratkopiert. Men ja, da gir jeg faen i han. Takker for alle svar
Sitat av kenola Vis innlegg
men om han toppsjefen i microsoft som han sa han kjente gidder å bry seg, og kommer på døren, så har jeg jo andre ting som er piratkopiert, filmer, spill og programmer. Han var i 50årene og bygget pc'er og solgte de. han kjøpte denne pc'en det er snakk om for å legge innpå et virus program og selge den igjen.

Jeg skrev også en kvitering til han. Så virker jo mere som han hadde planlagt dette da. Hvertfal planlagt at han skal prøve seg. Jeg tilbø han å levere pc'en tilbake uten windows å få 1500 igjen(siden det nå ikke er windows på), men det var han heller ikke fornøyd med.
Vis hele sitatet...
Du gir blanke i denne karen, og om "Microsoft" sin toppsjef kommer på døra di. Så har han ingenting med hva som ligger på pcn din og du kan be han fint om å rykke å reise også!

Sett deg ned å se en film elns!
hehe, han kjenner neppe toppsjefen i MS. TVILER jeg på, og hva så? de har ingenting de skal ha sagt, de kan verken ta deg for Piratkopiering og med mindre du skrev i annonsen\whatever at du solgte pcen med en lisensiert utgave av windows så bad 4 him.
Smask for alle svar God jul allesammen
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
og ja, som noen skriver her, han kjenner ikke noen "toppsjef i microsoft", og om han derimot gjorde det, så hadde "toppsjefen i microsoft" ledd seg ihjel om noen kom med "beviser på at noen bruker ulisensiert windows!"..

de bruker rett og slett ikke tid på slikt, da de ikke tjener penger på det.

og om du har kjøpt en PC uten lisens-klistremerke under er det vel uansett ikke ditt problem. hvor står det i noen lover eller regler at et slikt klistremerke må eksistere på hver PC man kjøper?

si at han kan godt levere PC'en tilbake i den stand den var i, om han ikke har mulighet til det kan han ryke og reise.

bare for guds skyld, ikke gi han noen penger.
han prøver bare å utnytte deg.
Sist endret av somnium; 4. desember 2008 kl. 14:02.
Be typen reise til helvete og gi blaffen i han. Sånne ting irriterer meg stort.
Dette fikk jeg i mail og ringte:

Du har solgt meg en pc som ikke er i orden. Windows må kjøpes og jeg må jobbe med dette. koster meg mye. Har laget til en faktura på KR 1000,-. Dette skulle du har fikset selv og ikke gitt meg denne. Validisering av windows er meldingen. Jeg er datamann og kan si at enten har du ikke peiling eller så burde du visst bedre. Der er ikke lisensnr på pcn heller. Hvis ikke du vil betale vil jeg levere pcn tilbake og få pengene omg igjen. Ber om svar i dag.

Og tilbø han å levere den tilbake som den var, men det kunne han jo ikke, siden han hadde formatert, jeg kunne derimot kjøpe windows av han. hehe. Også var det det med at jeg tilbø han å levere tilbake den uten windows og la han få tilbake summen han ga-500,- siden det ikke er windows på.

Hannes tilbud var å levere pcen tilbake uten windows og han skulle ha alt igjen eller han sendte meg en regning på 1000,- , etter jeg nektet på det en stund tilbø han en regning på 500,- for tortel og svie, noe jeg også nektet på. også endte jeg opp her for å finne ut om han hadde noe grunnlag for trusslene om anmeldelse osv.

og den meldingen han snakker om at han har fått "Validisering av windows" har jeg aldri sett før.

Føler ikke jeg trenger å ha dårlig samvittighet.
Du kan jo anbefale ham å legge inn Linux, det koster ingen ting.
Ikke ha dårlig samvittighet. Fortell som sant er at hvis han har kjøpt noe brukt så kjøper man det som det er. Han har jo formatert dritet. Ikke gi han fem flate øre. Han kommer bare med dette for å skremme deg.

Hvis han mot formodning skulle sende deg en faktura så send en mail til han og fortell at du ikke har tenkt å betale den og at hvis det blir snakk om inkasso så kommer du til å bestride kravet slik han må ta kravet gjennom rettsvesnet, en plass han ikke kommer til å vinne frem i. Seriøst. Hvis det blir mer trøbbel med dette så send mailene hans videre til meg så skal jeg svare han for deg. PM for mer info...
Jeg vil tro toppsjefen i microsoft uansett har bedre ting å gjøre enn å komme på døra til folk som har piratkopiert windows for å straffe dem.

Virker mer som at det var planlagt av hans side for å spare noen kroner
Når du annonserte vekk laptopen, skreiv du at det var med ekte Windows?
Vel det eneste som teller her er jo om windows var annonsert som inkludert fra din side. Hvis det var det så har han vel i prinsippet en sak men som Meitemark påpeker så kommer ingenting til å skje om han anmelder (sannsynligvis). Hvis ikke så er han bare en ignorant fyr som du bare kan ignorere med god samvittighet

Edit: litt sein der ja....
Sist endret av laksen; 4. desember 2008 kl. 14:34.
Jeg tror du kan ringe kjøperen din og si at han får anmelde deg med en gang om han vil det. Du kommer uansett til å få et brev i posten der det står at "saken er henlagt grunnet bevisets tilstand" (e.l.) - Dere som sier at alle bevis er borte siden den er formatert, feil. Man må nulle ut, samt skrive over hele hardisken en haug med ganger for at man ikke skal kunne hente ut data fra den. Har han tatt en "quick format" så har den formateringsmetoden bare fjernet noen få bits fra disken, slik at filstrukturen ikke kan leses.

Men uansett, det er "ord mot ord" - Du får be han komme opp med noe som kan bevise at den var piratkopiert, ellers bare driter du i han.
han sa han nå hadde lagt inn windows. og skulle komme ned med den og få igjen pengene. Kan jeg nekte dette også? har han rett å angre?
Vel jeg spør igjen: Var den annonsert som en pc med windows inkludert? Eller om kjøper spurte om dette og du svarte bekreftende før salget var gjennomført?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Det at han formaterte maskina før han overhodet snakket med deg og ga deg tilbud om å enten forklare deg eller la deg fikse maskinen tyder jo på at han hadde stygge hensikter hele tiden.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Du har ikke noe ansvar for å ta imot maskinen igjen. Ved privatsalg gjelder ikke samme regler. Du kan bare si kjøpt er kjøpt, saksøk meg. Det er det jeg ville gjort etter at en person hadde prøvd å scame meg etter et salg. Null sympati.
Ja det stod at det var windows xp pro sp 3 på den. det var det jo også. Men eneste han har på meg er at jeg sa den var 2 år siden det var det jeg fikk beskjed om når eg kjøpte den. men han hadde ringt og fått beskjed om at den var 5 år
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
er det bare jeg som lurer på om han har lagt inn en piratversjon eller lisensiert utgave av windows? :P
var det jeg tenkte på også. hehe. så jeg gir faen, nekter han å få pengene igjen. han skal være datamann også ringer han meg å må få hjelp til å finne driverne. hallo liksom. jaja. ferdig med denne saken nå takker for at dere har gjort det lettere for meg å gi faen i han
Agrh, gi dere alle som en. Spørsmålene deres fører ingen plasser.
Det du kan tilby han er pengene tilbake, sånn for å være grei og for å få saken ut av verden.
Vil han ikke ha det så kan han ha det så godt, men han står selvfølgelig fritt til å anmelde deg for å ha solgt en vare du ikke kunne levere, hvis han tror han har noen sak. Hva politiet kommer til å gjøre med saken er jo uvisst, men mest sannsynligvis blir den henlagt. Ord mot ord i en fillesak brukes det sjeldent mye resurser på.
Altså i utgangspunktet hadde fyren fått kunne heve kjøpet av meg, men når han kommer med trusler om anmeldelse og avslag på pris på maskinen gir jeg blanke faen. Slikt gjør meg bare provosert.
Be han sende politi, toppsjefen i MS hva faen han vil på deg, ingen vil bry seg.
Politiet har verre ting å holde på med, de henlegger saken på flekken.
MS går ikke etter privatpersoner, og om de gjorde det ville det iallefall vært deg de ville gått først etter.

Om fyren hadde komt på døren min med PCen, hadde jeg bare ledd fyren oppi tryne og slengt igjen døren.
Sist endret av Spelly; 4. desember 2008 kl. 15:22.
Dersom varen har en mangel, kan du kreve følgende (velg brev) <--- Klikk og klag hos Forbrukerrådet.

Personlig så burde han jo kontaktet deg direkte, og ikke kjøpe lisens selv?
Sitat av Lommelykt Vis innlegg
Dersom varen har en mangel, kan du kreve følgende (velg brev) <--- Klikk og klag hos Forbrukerrådet.

Personlig så burde han jo kontaktet deg direkte, og ikke kjøpe lisens selv?
Vis hele sitatet...
tror ikke det gjelder privatpersoner ?
Unnskyld at jeg spør, men hva faan skulle toppsjefen i microsoft gjort? Saksøkt deg på USA-vis? Alle veit jo at det ikke funker i Norge. Dessuten virker det som om du skrev at det fulgte med windows, og ikke en windowslisens...
Saken har nå endt bra uansett nå. Han har fått fiksett windows, lagt inn drivere og tilslutt godtatt at jeg ikke tok imot pc'en igjen. Klarte å holde meg rolig, og sa bare at han ikke hadde noe sak på meg, kjøpt er kjøpt og at det var hannes problem at han formaterte dataen før han fikk snakket med meg.

Takker for hjelpen og støtten fra alle som har svart. vært til stor hjelp