Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 733
Før noen mener denne tråden ligger feil sted, vil jeg bare si at jeg følte denne kategorien passer bedre, ettersom det ikke er et direkte iPhone-spørsmål.

Jeg har en iPhone 16gb. Denne har jeg nettopp koblet opp i bilen min ved hjelp av noen moduler, slik at iPhonen simulerer cd-veksler i bilen min. På denne måten kan jeg styre iPod-delen av telefonen med knappene på den originale cd-spilleren/rattet, og jeg får sangtitler etc. opp på bilens navigasjonsskjerm.

Telefonen skal stå i dock foran i bilen, slik at når jeg setter den oppi vil den bli ladet, samt koblet til cd-spilleren og alt det der.

Denne løsningen fungerer forsåvidt helt greit, men jeg ønsker noe mer.

Jeg kommer til å kjøpe en "video-modul" til bilen min slik at jeg kan ha mulighet for videosignal inn på navigasjonsskjermen, som videokilde har jeg tenkt å benytte meg av iPhonen.

Problemet her er at det ikke er mulig og hente ut video fra iPhonen når den er koblet til den modulen som simulerer cd-veksler. Selv om jeg hadde koblet meg inn på video-"pinnen" i kontakten ligger det inne en sperre som gjør at dette ikke er mulig.

Løsningen på dette er å benytte meg av en egen kabel for bruk ved video-funksjonen, f.eks. video-kabelen til Apple. Jeg synes det vil bli litt tungvindt og måtte bytte kabel hver gang jeg ønsker dette, samt at jeg har jo en fin plass til telefonen allerede.

Det jeg da lurte på er hvordan det vil være å ha lydsignaler gjennom relèer?
Jeg kunne tenkt meg og hatt en bryter fremme i bilen som kan switche mellom "musikk-modus" og "video-modus". For at dette skal fungere må jeg ha noen relèer for styring av høyre/venstre lydsignal til enten Apple A/V-kabel eller cd-spilleren.

Jeg kan se for meg at det lettere kan bli støy om lydsignaler tar turen innom relèer?

En annen ting jeg har tenkt på er og bare kjøpe en brukt iPod Classic 160gb elns og kun bruke denne til video og kjøre alt helt seperat.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Du kan benytte multiplexere for å omdirigere lyden. Hadde planer om bygge en inngangsvelger med dette en gang, men jeg kan ikke garantere hvor god lyden vil være. F.eks en trippel 2-kannals analog mulitplexer/demultiplexer er 74HCT4053N. Datablad her.

Forteller deg dette slik at du er klar over at du kan bygge denne løsningen uten bevegelige deler
Sist endret av Elfreak; 23. mars 2009 kl. 19:42.