Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1244
Har litt vanskelig for å få skikkelig god fokus på bilder jeg tar av skate/snowboard kjørere. Jeg prøvde meg frem med autofokus først, men det er ikke en mulighet grunnet at den rett og slett er for treig. Har også fått noen til å stå på spotten hvor personen kommer til å ta trikset, brukt autofokus, så satt på manuelt. Men dette vil i hovedsak ikke gi ett godt nok resultat.

Noen som har et kjernetips som kan hjelpe meg? Husk at her er det snakk om både hopp, rails og diverse i forskjellige tider på døgnet (mørkt og lyst).
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
bruk AI servo (om du bruker canon) og bruk alle fokuspunkter, det er ditt beste alternativ.
sørg og for å ha mest mulig lys tilgjengelig (om mulig).
Har du prøvd AI Servo? Ellers er forhåndsfokusering det man kan gjøre.
Har Nikon D80, men kan se om det er en form for lignende funksjon på den

Det jeg har på nå er:

AF-area mode:
Dynamic area

Center AF area:
Wide Zone

AF-assist:
On
Sist endret av Berre; 26. november 2008 kl. 20:09.
Sitat av goillum Vis innlegg
Husk at her er det snakk om både hopp, rails og diverse i forskjellige tider på døgnet (mørkt og lyst).
Vis hele sitatet...
På hopp pleier jeg å ha en noen lunde liten blender, slik at jeg har størst mulig sjans for å få det jeg ønsker i fokus. Jeg har jo selvsagt lyst å blurre ut bakgrunnen en gang i blandt, men her må du jo beregne litt selv. AI Servo bruker jeg vanligvis her, Canon-funksjon. Om Nikon har noe tilsvarende vet jeg ikke. Du kan jo evt. fokusere på hoppkanten og finjustere fokusen i manuellt modus.

På rails er det med en gang mye lettere, siden da har du railen å ta utgangspunktet i. Da pleier jeg å fokusere på punktet kjøreren passer best inn i komposisjonen og jeg tar tenkt å knipse bildet. I alle tilfeller er det jo veldig viktig at du har en kjapp lukker om det er dagslys og du har mye lys, eller har kraftige blitzer som klarer å fryse motivet om det er mørkt.

edit: Se etter AF-C som er kontinuerlig servo-autofokus på kameraet ditt. Du skal også har AF-S, som er singel-servo autofokus, og AF-A som skal automatisk velge mellom AF-S og AF-C for deg.
Sist endret av MannY; 26. november 2008 kl. 20:39.
Dersom du tar bilder av folk som hopper høyt opp i lufta kan du som oftest sette fokusen på uendelig. Dette gjelder også hvis du bruker litt liten blender i godt lys, rundt 10 eller noe og forhåndsfokuserer.
aiai! Testet ut AF-C nå, merket stor forskjell! Noe vi ikke lærte på media som jeg ikke har klart å finne ut av selv, tusen takk

Krister, sette fokusen på uendelig, how?
Dersom du overstyrer blender til maksimalt tall (minimal åpning) vil fokusen fra noen meter fram være den samme som fokusen hundre fantasillioner osv. meter fram. Dette fordi lyset vil ha en rett linje fra verden og inn på cmos eller ccd-brikken din enn dersom åpningen hadde vært stor.
Sist endret av dynamite; 26. november 2008 kl. 22:53. Grunn: Teknisk feil i beskrivelsen
Sitat av dynamite Vis innlegg
Dersom du overstyrer blender til maksimalt tall (minimal åpning) vil fokusen fra noen meter fram være den samme som fokusen hundre fantasillioner osv. meter fram. Dette fordi lyset vil ha en rett linje fra verden og inn på cmos eller ccd-brikken din enn dersom åpningen hadde vært stor.
Vis hele sitatet...

Det var jo egentlig ganske logisk, takk for tipset
og hvis du ikke har det allerede: sett af-on-knappen til fokusering og utløserkanppen (når den holdes halvveis nede) til fokuslås.

så hvis du har forhåndsfokusert på midten av hoppet, vil den ikke prøve å fokusere på ny når du trykker utløseren ned når du skal ta bilder.

af-on finner du bak på kameraet. jeg, og sikkert mange andre, kaller den bare tommelknappen. alle med litt respekt for seg selv burde bruke denne til å fokusere med

f.eks
http://www.kenrockwell.com/canon/ima...k-iii-rear.jpg
og nikon
http://www.digitalreview.ca/cams/pic...00_buttons.jpg
Nå er ikke Nikon D80 utstyrt med autofokusknapp på baksiden, så det er vel ikke så veldig aktuelt
Da får jeg vel selge driten jeg nettopp kjøpte da! FAEN! Neida tuller, har fått mange gode råd her, så tror nok jeg skal klare meg
Lykke til, og legg ut bildene du blir fornøyd med her! Er over gjennomsnittet interessert i ekstremsportbilder
Sjekk galleriet mitt, har noen bilder der ute, men har ikke kommet i så høyt nivå enda

vetle.berre.org

Og takk for lykken
Sist endret av Berre; 27. november 2008 kl. 12:17.