Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4060
Jeg er ansatt som ekspedisjonsansvarlig i et internettbasert postordrefirma.
Jeg jobber altså på lageret til denne nettbutikken og er ansvarlig for innkjøp av forbruksmatriell..

Vi er ikke mange ansatte selv om vi har vokst til å bli en ganske stor aktør innen det vi driver med.
Jeg har jobbet der siden februar og jeg har merket meg at ting ikke er helt som det skal.

Vi har felleslunsj, men det er absolutt ingen som snakker med hverandre. Merkelig, tenkte jeg i starten, men jeg klarte å venne meg til det, da jeg egentlig er en ganske så sosial og pratsom kar. Det er da normalt å ha noe på hjertet? Noe å formidle?

Alle på arbeidsplassen virker så anonyme. Det virker som om at de er redde for å snakke. Nervøse.
Etter noen uker i jobben, virket det som at sjefen hadde blitt litt tryggere på meg og virket fornøyd med min innsats i bedriften. Plutselig en dag hører jeg at sjefen står og kjefter på en av de andre ansatte. Jeg tenkte at personen hadde vel driti på draget, men dette utviklet seg. Hvis bedriften har en dårlig uke, blir sjefen veldig fort stresset. Han kjefter og smeller, opptrer aggresivt og har faktisk sparket veggen i sinne. Ikke veldig profesjonelt i mine øyne. Utbruddene skjer med jevne mellomrom. Det virker nesten som om at de andre ansatte har godtatt dette.

Siden jeg begynte har han til nå gitt tre personer sparken, av "forskjellige årsaker". Jeg la ikke noe merke til at de ikke gjorde en bra jobb.

Sjefen min er en person som alltid har rett...
En person som ikke er i stand til å forstå at folk ikke alltid tenker det samme som han. En person som alltid må være i sentrum.
Man kan ikke starte en diskusjon med han og vinne den.

Ifølge timelistene er han på arbeidsplassen ca 13 timer i døgnet. Han har aldri noen som kommer for å besøke han. Han snakker aldri om noe han har gjort på fritiden. Han er ungkar og uten venner virker det som. Det eneste han bryr seg om og snakker om er bedriften og hvor mye som blir solgt.
Jeg har fått bedre kontakt med en av de andre ansatte, og han er enig med meg på alle punkter. Vi er alle veldig stresset på jobben.
Personlig har dette gått utover fritiden pga manglende matlyst og andre stressrelaterte symptomer.
Idag slengte han ut trusler om oppsigelse til to personer blandt alle de andre ansatte.

Hva skal man gjøre? Fyren min har null "social skills" og er ukritisk selvsentrert!

Er ikke likt meg å være sentimental, men jeg måtte bare dele det med de som gidder å lese. Klisje, æsj.
Sist endret av Cyberblack; 25. november 2008 kl. 22:02.
Kontakt arbeidstilsynet? vet ikke om de kan gjøre så mye, men uansett må dere gjøre noe, streike? Virker som sjefen din ikke er helt god i hode. UAnsett lykke til uansett med hvordan utfallet blir.
Ta det opp med han? Si hvor stort problemet er.
Jeg hadde ikke villet jobbe på et slikt sted.

Forøvrig, les dette: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=548722
For all del. Snakk med resten av de ansatte og få meldt dere inn i et forbund!
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Ta det opp med han? Si hvor stort problemet er.
Jeg hadde ikke villet jobbe på et slikt sted.

Forøvrig, les dette: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=548722
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd å ta opp flere problemstillinger med han uten hell.
Hvis han ikke er enig blir han sint, som et lite barn som ikke får det som det vil.

Jeg vurderte faktisk å si det som det var, at folk er stresset og at vi kanskje burde ansette noen flere fordi vi har blitt så store. Omsetningen i bedriften har økt betraktelig siden jeg begynte, uten at det har blitt ansatt noen flere.

Ja, jeg leste artikkelen. Virker som om at det er ganske utbredt..


Jeg har også lest dette:

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976...html?tid=28247
Min far sier alltid at for å få folk til å forstå er det eneste som nytter "å sette de i din egen situasjon". Dere er mange og han er en. Ingen kan sies opp uten gyldig grunn. Hvis dette er et stort problem ser jeg ikke noe problem i at dere går sammen og konfronterer han. Han kan neppe drive stedet alene.

På den andre side kan det være (og det tror jeg) at det er grunner for at han utagerer slik han gjør. Hva med å ta en prat med ham om problemene på en skikkelig måte? Eller er han ikke i stand til å sette seg inn i deres situasjon?

Jeg har jobbet med kollegaer med utfordrende atferd før, og ser hvor ødeleggende dette er for både arbeidsmiljø og privatliv. Ikke finn deg i noe du ikke trenger. Kan høre flåsete ut, og jeg tror innerst inne du vet dette. En annen mulighet er jo å finne seg en ny jobb. Du vil ikke angre.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
For all del. Snakk med resten av de ansatte og få meldt dere inn i et forbund!
Vis hele sitatet...
Jeg er organisert. LO, Handel & Kontor.

Jeg vet ikke om de kan gjøre noe..
Hva skal jeg si? At jeg har en slem sjef og at det er dårlig arbeidsmiljø?

Jeg har vurdert ny jobb flere ganger. Tingen er at jeg har 3 måneders oppsigelse, og jeg tror de månedene ville blitt veldig ubehagelige.

Jeg har mange oppgaver ingen andre kan utføre, og bedriften trenger meg for at den skal fungere, så hvis jeg skulle slutte, kan jeg si med hundre prosent sikkerhet at jeg kommer til å trigge noe ille..
Sist endret av Cyberblack; 25. november 2008 kl. 22:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da vil jeg si du har den innflytelsen du har til å få gjennom noen forandringer. Etabler en mellomledelse. Shit goes downwards :P
Hehe, nja. Det er en ny ansatt som konstant er på dass. Han er så nervøs at han får svetteperler når sjefen kommer.

Tror neppe han blir med på å konfrontere noen som helst.

Han er nyutdannet og har mastergrad i markedsføring, men idag ble han satt til å skru sammen hyller og putte varer i konvolutter. Han virker ganske forvirret.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
så hvis jeg skulle slutte, kan jeg si med hundre prosent sikkerhet at jeg kommer til å trigge noe ille..
Vis hele sitatet...
der burde første lampen lyse hos sjefen din om at han burde ta ting på alvor.

høres rett og slett ut som om du har en sjef som hadde flaks med å lykkes, for noen god sjef er han ihvertfall ikke.

ta det opp med LO, de vet hva du kan og burde gjøre, tror nok du kommer til å føle deg bedre etter en telefon til dem.

og de kommer til å ta deg seriøst, det er slikt de er der for.

lykke til, beklager at jeg ikke har noen bedre råd enn akkurat dette.
Du med det ironiske nicket, apatisk.

Takk for det gode rådet. Trodde kanskje ikke jeg ville nå frem eller bli hørt på, men det var betryggende å høre. Tror jeg skal la ting synke noen dager før jeg ringer.
Hvorfor tenkte jeg The Office når jeg hørte det her? :P

For å bare slenge ut en tanke, hvorfor ikke sende han et anonymt brev der saken blir belyst? Skriv at hans "anfall" skaper dårlig stemning osv, og hvordan dette igjen fører til lavere effektivitet og tilslutt dårligere omsetning.

Om han virkelig er så opptatt av salg og fortjeneste så må jo det appelere til han.
Må bare si at jeg syntes at tipset til emphi virker som ett bra alternativ.
Ja hvis han skal få en klikkebyge ja.. Virker som en ustabil sjef..
Sitat av emphi Vis innlegg
For å bare slenge ut en tanke, hvorfor ikke sende han et anonymt brev der saken blir belyst? Skriv at hans "anfall" skaper dårlig stemning osv, og hvordan dette igjen fører til lavere effektivitet og tilslutt dårligere omsetning.

Om han virkelig er så opptatt av salg og fortjeneste så må jo det appelere til han.
Vis hele sitatet...
Vi er for få til at jeg kan gjøre det.
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Vi er for få til at jeg kan gjøre det.
Vis hele sitatet...
dere kan aldrig være for få til å gjøre det, om bare du og en annen hadde vært ansatt hadde dere ikke vært for få.
Sitat av spelley Vis innlegg
dere kan aldrig være for få til å gjøre det, om bare du og en annen hadde vært ansatt hadde dere ikke vært for få.
Vis hele sitatet...

Det er komplisert.. Noen som jobber på kontorer som jeg ikke har god kontakt med osv..
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
tror ikke et anonymt brev vil være veien å gå her, det eneste du oppnår med det er irritasjon hos sjefen fordi han ikke vet hvem som sender det, og da er det heller bedre å stille sterkt og mote seg opp til å si det personlig.

min tanke ihvertfall, tror det vil oppleves mer profesjonelt, om ikke for sjefen din så ihvertfall til en annen instans som f.eks om du skal dokumentere noe til LO.
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Vi er for få til at jeg kan gjøre det.
Vis hele sitatet...
Jaha? Om det skulle bli heksejakt på forfatteren er det jo bare å nekte. Hvis du har et relativt godt forhold til han har du neppe noe å frykte, så lenge du skriver brevet som om hvem som helst i bedriften kunne skrevet det.

Hvis du uansett ikke ønsker å konfrontere han på en annen måte, så kommer ingenting til å skje.

Men igjen, det beste ville kanskje vært å fortelle han ståa, og si at slutter om det ikke blir forandring i sakene. Joda, du kan få tre mnd. med en sur og grinete sjef, men så er du i alle fall ferdig med jobben, sjefen og det dårlige arbeidsmiljøet. Det er worst case scenario.
Sist endret av emphi; 25. november 2008 kl. 23:16.
Du kan jo ta opp med mobilen/mpe ol, noen av klikkeanfallene. Forså å dokumentere det både med medier og skriftlig hvordan sjefen din er, forså å sende det til LO.
jeg har en go plan!
inviter til julebord.det bruker og løse de fleste problemer.
kansje de ansatte våger og ta tak vist de er i litt ekstra julestmmning!
blir vel til å koste en del penger det da
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
nei, nei og atter nei.

gjør det på en profesjonell måte, du vil stille sterkest da ettersom sjefen din ikke gjør det.
å begynne med skjulte opptak blir for dumt.

og han kan ikke si deg opp sånn uten videre, ihvertfall ettersom han har vært fornøyd med innsatsen din, det er nesten "umulig" å si opp noen nå for tiden da arbeidstakere er beskyttet av et (ufattelig) solid lovverk.

med mindre du faktisk har lyst til å slutte selvsagt, da er det jo bare å godta en eventuell oppsigelse.
jeg synest det høres ut som det er en meget utbrent mann dere har som sjef.
jeg vet att stress og utbrenthet kan føre til slik oppførsell som han har,hadde selv en formann en gang i tiden som var på samme stillet.
han og jobbet overdrevent mye og hadde lite utenfor jobben.
jeg tror han tillslutt så galskapen selv og søkte ny jobb på gulvet.
etter det ble han ganske ok.

hvis sjefen i dette tillfellet er utbrent er det kunn en ting som hjelper.ferie.
men det kan vere vanskeli og få han til og innse og utføre det selv.spesielt hvis det er han som driver firmaet.
Få deg en ny jobb, hvorfor skal du frivillig slite med det mennesket der? Kom deg vekk derfra fortest mulig. Jeg har slitt med en lignende sjef i mange år, han vil slite deg ut og ta ifra deg livsgnisten! Kom deg vekk NÅ!

Til og med NAV er en bedre løsning enn det helvete du sitter i nå!
Tusen takk for støtten folkens! Jeg kommer til å kontakte LO, og hvis situasjonen bedrer seg sier jeg opp jobben og finner noe annet.
Sitat av 7kr8 Vis innlegg
jeg har en go plan!
inviter til julebord.det bruker og løse de fleste problemer.
kansje de ansatte våger og ta tak vist de er i litt ekstra julestmmning!
Vis hele sitatet...
Ja det høres veldig bra ut, nivået for problemløsning blir som ofte veldig høyt på et julebord når klokken har rundet 0100
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Tusen takk for støtten folkens! Jeg kommer til å kontakte LO, og hvis situasjonen bedrer seg sier jeg opp jobben og finner noe annet.
Vis hele sitatet...
husk å finn deg en annen jobb før du leverer inn oppsigelsen din.
om du sier opp selv har du en periode du ikke vil få dagpenger fra NAV, og den er vanligvis på 8 uker.

disse 8 ukene vil du bli tvunget til å bruke av enten feriepenger eller annet for å klare deg.

det samme gjelder om sjefen skriver at det er din egen feil i oppsigelsen (manglende oppmøte, dårlig arbeidsmoral eller lignende), men det ska MYE til før han klarer å få gjennomslag på en slik grunn.

mest sannsynlig vil han skrive grunnet økonomiske eller andre årsaker som omstrukturering i bedriften f.eks, og da vil du få dagpenger fra dag èn du er arbeidsledig.

da er det viktig for deg å ha registrert deg på forhånd hos NAV.no, slik at du kan begynne å sende meldekort med EN GANG, ellers kan du ende opp med å måtte vente flere uker lengre enn nødvendig for å få dagpengene.

lite tips fra meg..