Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 5800
Jeg har et hus til 1,2 mill, 100% lånt. Har en gammel bil som er gjeldfri, uten særlig med kostnader. Jeg betaler ned lånet på 20 år, ca 9500 kr/mnd.
Jeg har en brutto inntekt på 50.000 pr mnd, ca 35 utbetalt, noe jeg synes er ganske bra. Likevel er det altså så sinnsykt med regninger at jeg såvidt har råd til å betale alle, og er helt blakk hver eneste måned. Har studielån som jeg betaler hvert kvartal. Vannavgift: 5000 , forsikring: 10.000, mobil: 7000
Bredbånd:5000, Viasat: 4200, studielån: 12.000, lån: 115.000, strøm: 19.000,
søppelavgift/slam: ca 4000, årsavgift bil: 2800

Da er vi oppe i nesten 200.000 i kun regninger. Jeg unner meg sjelden noe luksusting, oppussing ol har jeg ikke råd til. jeg har samboer, men hun går skole så det er ikke lett for henne å betale så mye utover mat ol.

Man må jo ha en inntekt på hvertfall 1 million i året hvis det i det hele tatt skal være noen mulighet for å ha litt til overs i hverdagen!
Hvor mye bruker du på mat og bensin i måneden/året da? Du skal i teorien ha 220 000 til overs etter alle regninger betalt. Selv bruker jeg og samboeren min ca. 600 kr i uka på mat.

Kan nevne at jeg lever på 6 000 i måneden.

Edit: Definér luksusting?
Sist endret av Viva la Opium; 6. november 2008 kl. 13:49.
Hvis du får ca 35k i måneden, blir dette da ca 420k i året. Og hvis du da har 200k i faste utgifter hvert år, har du jo faktisk 220k til overs? Er vel ikke så gale?
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Nei, det er ikke billig og bo i Norge.

Men er det ikke litt hva man gjør det til selv?
Når man har en så god lønn men allikevel "sliter" litt økonomisk, burde man kanskje begynne å se hva man kan kutte ned på.
Nyetablerte skal visst ikke få lov til å eie bolig her i landet. Ihvertfall ikke mer enn en knøtliten leilighet. Hvor får man tak i hus til 1.2 millioner egentlig? I bergen og i kommunene rundt bergen får du ikke noe hus til under 2 millioner. Og da er det gjerne et oppussingsprosjekt. Som man heller ikke har penger til. Skulle gjerne hatt hus og hage, men jeg ser ikke for meg hvordan det skal gå til. Foreløpig er vi i minus i og med at boligprisene bare synker.
Sist endret av bo1e; 6. november 2008 kl. 13:50.
altså... Nå kan jeg ikke si dette på "mitt" grunnlag, fordi jeg er bare 18 å går fremmdeles skole. Men pappa har ca 850 000 i året, og vi lever ganske godt.
Vi har ett hus som er takstert til 3 mill. flere biler, og en båt til ca 500 000.
seff har de lån, men det er alltid pegner til å kjøpe nye ting hele tiden, og det blir betalt en del lån, nå har ikke mine foreldre studielån da, men alike vel, å ha en famile i huset koster penger, men vi er sjeldent blakke her i huset. Så jeg vet ikke jeg, hadde jeg vært deg ville jeg gått over regnskapet ditt igjen, og kanskje sett om du kunne ha kuttet ned på noe, at du kanskje har tatt deg litt vann over hodet her?

Edit: Våres gammle hus ble solgt for 1,2 mill. og det var helt greit, ganske stort, med 1 mål hage.
Sist endret av ExtremeHHH; 6. november 2008 kl. 13:52.
forbruk har en tendens til å øke i takt med inntekt uansett om du hadde tjent 2 mil i året så ville du nok ha klaget.
Som andre har poengtert, du har rundt halvparten igjen når alt er betalt, hvor blir det av dem?
Sitat av ExtremeHHH
altså... Nå kan jeg ikke si dette på "mitt" grunnlag, fordi jeg er bare 18 å går fremmdeles skole. Men pappa har ca 850 000 i året, og vi lever ganske godt.
Vi har ett hus som er takstert til 3 mill. flere biler, og en båt til ca 500 000.
seff har de lån, men det er alltid pegner til å kjøpe nye ting hele tiden, og det blir betalt en del lån, nå har ikke mine foreldre studielån da, men alike vel, å ha en famile i huset koster penger, men vi er sjeldent blakke her i huset. Så jeg vet ikke jeg, hadde jeg vært deg ville jeg gått over regnskapet ditt igjen, og kanskje sett om du kunne ha kuttet ned på noe, at du kanskje har tatt deg litt vann over hodet her?
Vis hele sitatet...
850.000 kr er vel dobbelt så mye som en gjennomsnittslønn og vel så det. Og pappaer kjøpte huset sitt når bolig var billig, det er det ikke nå lenger. "Alle" pappaer idag sitter med et hus til flere millioner og er gjeldsfri. Det er fullstendig uinteressant å sammenligne med.
Sist endret av bo1e; 6. november 2008 kl. 13:53.
Du bruker rett og slett for mye penger når du har en slik lønn og føler du sliter økonomisk med så lite gjeld.

Du bruker garantert mye penger på ferdigmat osv. Lag maten din, ikke kjøp ferdig og bare i poser, det er mye billigere.

Vi er 2stk med lån på 2M tilsammen, med en inntekt på rundt 700k før skatt.
Vi sliter ikke og kan unne oss ganske mange luksusting.

Prøv å gå forbruket ditt litt nærmere i sømmene, så ser du nok hvor du går feil.
Det virker jo som du tjener relativt godt!! At du har slike "problemer" vil jeg ikke si er Norge sin skyld, men din egen. Tar jeg en titt på familier jeg kjenner, inkludert den jeg kommer fra, som en enkeltperson ikke er på nippet til å tjene så mye som faktisk du gjør..disse har flere barn i tillegg, og ting går faktisk rundt. Tror dama di må skaffe seg kveldsjobb, og du må lage opp et regnskap. Ikke vondt ment, men du har et luksusproblem, og du er ikke den eneste... :P

Anbefaler deg å ta en titt her: http://www.tv3.no/luksusfellen/ Dette programmet er faktisk ikke så dumt, og de som er der trenger virkelig hjelp (mot seg selv).. :P
Sist endret av tafsern; 6. november 2008 kl. 13:56.
ja, "luksusfellen" er et ord som dukker opp i hodet mitt avogtil.

Jeg har 530.000 brutto hittil i år, og nå har jeg 180 kroner på kontoen. Det er ganske jævlig Har egentlig ikke kjøpt noe spesielt heller. Og vi prøver å handle for 2000 kroner, også leve av det i 2 uker. Det er ikke så galt for 2 stykker?
Sitat av bo1e Vis innlegg
850.000 kr er vel dobbelt så mye som en gjennomsnittslønn og vel så det. Og pappaer kjøpte huset sitt når bolig var billig, det er det ikke nå lenger. "Alle" pappaer idag sitter med et hus til flere millioner og er gjeldsfri. Det er fullstendig uinteressant å sammenligne med.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser, så ser du att han ikke er gjeldsfri, har ca 2 mill i gjeld, og det huset vi har nå, kjøpte vi for ikke så lenge siden, må også bare få si att foreldrene mine har slitt økonomisk siden slutten av 80-tallet, da alt datt sammen, når pappa hadde dritt lønn, og nettop kjøpt ett hus som igjenn ble solgt på tvangsmarkedet fordi alt datt sammen... er ikke lenge siden han klatret opp fra fattig grensen.
dama jobber litt kveld , la oss si hun har ca 5000 i mnd inkl stipend. Hvor mye av regninger ol. synes dere det er rettferdig at hun betaler?

annenhver strømregning f.eks? (ca 10 lapper i året) ? Det er nå vel billig for å bo?
Dere bør fordele regninger ut ifra hvem den tilhører, forbruk og inntjening.
alle tilhører jo egentlig meg da.. men vi bor jo her begge to Er det noe grei måte å regne det ut på da? F.eks etter % av netto inntekt el.l? åsåfall blir det jo 80/20 fordeling eller noe sånt men det er greit nok det.
Fyr! Hvor i svarte blir det av de pengene du mener "magisk" forsvinner. Presenter et regnskap, og så kan du gå gjennom det. Når du ikke vet hva du bruker penger på, så er det jo DET som er hele problemet?

- Øl
- Ferdigmat/bestille mat
- Kjøpefilmer
- Merkeklær

Hva er det DU definerer som "luksus". Hvis du er vant med å stappe i deg en dollypizza på kvelden så kan du jo selvfølgelig si at du sjelden unner deg noe ekstra.

Og de tallene du har skrevet ned. De er veldig omtrentlige, og jeg forstår ikke helt hva som er for hvor lenge. F.eks 7000 kr på mobil? er dette inkl. kjøp av mobil og regninger for 1 år? Hva sier disse tallene?
ja, regninger for ett år. Har en gammel mob Og alle tallene er pr år.
Sist endret av jensemann23; 6. november 2008 kl. 14:14.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av jensemann23 Vis innlegg
Da er vi oppe i nesten 200.000 i kun regninger. Jeg unner meg sjelden noe luksusting, oppussing ol har jeg ikke råd til. jeg har samboer, men hun går skole så det er ikke lett for henne å betale så mye utover mat ol.
Vis hele sitatet...
Med en årsinntekt hittils i år på 580,000 vil det si at du har brukt 300,000 på ting som ikke er faste regninger.
Det er mer penger enn vanlige mennesker har utbetalt i året.

Svaret på tråden din er at nei, det er ikke latterlig dyrt å bo i Norge. Du har jo selv lagt frem et regnskap som sier at boutgifter og levekostnader ikke utgjør halvparten av pengene du bruker.
Da lurer vi fortsatt på hvor du gjør av langt over 100 000 kr?

Edit: Eller 300 000 for den saks skyld....
Sist endret av Viva la Opium; 6. november 2008 kl. 14:25.
hmm, ja ikke godt å si. Har sikkert glemt endel i de faste utgiftene mine da, men ikke såå mye. Bør nok sette meg ned og lage regnskap Kategorisere kvitteringer osv. Bilen bruker vel litern på mila, og kjører ca 20.000 km. Så der er 25.000 kroner der og.

Også blir det en sixpack med pils hver helg da, faktisk en 10.000 nesten det og. Og snus: 65 kr ganger ca 180: nesten 12.000.

Mat tipper jeg vi bruker ca 4000 i mnd på. Grovt overslag. Det blir 95.ooo til sammen..
Sist endret av jensemann23; 6. november 2008 kl. 14:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jensemann23 Vis innlegg
ja, regninger for ett år. Har en gammel mob Og alle tallene er pr år.
Vis hele sitatet...
Då får du ta tak i økonomien din, og gjere noko. Last ned t.d GNUcash, ta vare på _alle_ kvitteringer du får i løpet av en dag, noter ned sjølv småbeløp, smell inn på ulike kontoer i et regneskapsprogram, t.d en konto for mat ute, drikke ute, drikke heime, mat heime, bil, underholdning, etc etc.

Det vil ikkje ta deg meir enn 10 minutter per dag når du først kjem inn i det, og du vil ha knall oversikt over nøyaktig kva du har brukt pengane dine til. Då kan du også sjå kor du kan kutte, og kor du ikkje kan kutte.
For å svare kjapt på overskriften din: Det er mange ting som er latterlig dyrt i Norge, men det er av den grunn at vi har en tilsvarende økonomi. Det er klart det kan være tungt for nyetablerte å holde seg stående økonomisk, men med den årsinntekten du har så skal det være mulig. Da også med rikelig rom til å unne seg litt luksus.
Jeg klarer ikke helt å synes synd på deg.

Du tjener nesten det dobbelte av gjennomsnittlig lønning i landet. Du har utgifter som ikke er nødvendig, som canal digital. Dette er jo en form for luksus?
Nei, det er ikke latterlig dyrt å bo i Norge. Nordmenn har høy kjøpekraft, og du har ingen dårlig lønn, så med litt kontroll på økonomien (og å skaffe seg kontroll på utgiftene er vel stikkordet her) burde det ikke være noe problem å håndtere alle utgifter.

Se forøvrig disse artiklene:
http://e24.no/boers-og-finans/article2633932.ece
http://e24.no/utenriks/article2633931.ece
Sitat av jensemann23 Vis innlegg
ja, "luksusfellen" er et ord som dukker opp i hodet mitt avogtil.

Jeg har 530.000 brutto hittil i år, og nå har jeg 180 kroner på kontoen. Det er ganske jævlig Har egentlig ikke kjøpt noe spesielt heller. Og vi prøver å handle for 2000 kroner, også leve av det i 2 uker. Det er ikke så galt for 2 stykker?
Vis hele sitatet...
Ja, norge er dyrt i forhold til andre land, men vi tjener også penger deretter. Norge er vel faktisk totalt sett et av de landene i verden der man må jobbe minst for å ha råd til f.ex. en handlekurv med mat eller en tank bensin.

Tror nok greia bare er at du har helt hinsides dårlig økonomisk styring, det er helt klart et eller annet du bruker vanvittig mye penger på, men i og med at du har rundt 50000 i mnd, så skal det faktisk ganske mye til for å få penga til å forsvinne så fort som det høres ut på deg.

Jeg tjener også ganske bra nå, men har nettopp blitt ferdig med studiene, så jeg har vært litt snill med meg selv i det siste, siden jeg har vært utrolig blakk i tre år nå, og har derfor kjøpt litt mye jeg har trengt/ønska meg lenge (iphone, ny mac, nytt kamera og ny tv). Selv om jeg ikke har like mye i mnd som deg, og jeg har kjøpt alt dette tullet her, OG har en (mye) dyrere leilighet (2,3mill - men heldigvis "bare" 2,1 i lån og litt sikkerhet via foreldre så jeg kommer ned på 60%) - ALLIKEVEL har jeg faktisk igjen penger nå, når neste lønning kommer om noen dager. Da har jeg også nettopp betalt ned 10000 på mastercardet.

Så, for å oppsummere - tenk litt mer gjennom hva du bruker penger på, for noe er det, og jeg tviler på at det er noe veldig viktig som får penga til å forsvinne så fort.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Jeg trodde jeg hadde dårlig råd, men når jeg ser at folk som nesten tjener 600k på 10 måneder sliter, så føler jeg meg litt bedre. Ligger på 20k utbetalt i måneden og klarer meg egentlig godt frem til neste lønning. Du, min gode mann, har nok andre utgifter du ikke nevner. Begynn å handle litt billigere, kutt vekk ting du ikke trenger. En krone her og en krone der. Men jeg klarer heller ikke å sympatere med deg. Jeg vet om folk som klarer seg for langt mindre enn det du har, og jeg for den sags skyld. Har en kompis som lever på dagpenger fra nav, de dekker akkurat lånet og husleia hans. Og han har noen slanter til overs til å leve for. Regner med at han hadde blitt småsur om han ser hva du skriver.
Sikkerhetsklarert
Hmm du har 550.000 i året. Det er vel grovt sett 200.000 mer enn meg pr i dag.
Jeg har akkurat like mye i huslån, men i tilegg har jeg et billån, og jeg har en sønn på 1 år, og samboern min tjener mindre enn din.

At du klager skjønner jeg ikke. Jeg går i null hver mnd, men da er det ikke rom for kaste bort 200.000 på tull...

Gå og syt et annet sted!
La oss bare få det stadfestet én gang for alle. Norge er dyrt. Norge er dyrt for nordmenn, Norge er dyrt for utlendinger. Vi ligger øverst på Big Mac Indeksen og topper avgiftslister for Europeiske land. Vi må huske at mye av norsk økonomi er tvunget forvaltning av arbeidstakernes lønn (opptil 91% av det du tjener går tilbake til staten i form av skatt og avgift), og ser man på individets mulighet til å bestemme over sin egen økonomi så har vi lav finansiell frihet.

Jeg vil ikke si at trådstarter har dårlig inntekt. Oppgitt månedslønn ligger like over gjennomsnittslønnen for en norsk arbeidstaker, men det er heller ikke en fantastisk inntekt. Faktum er jo at du i stor grad skal finansiere to personer på denne lønnen, og da blir det feil av de single her som sammenligner sin personlige økonomi.

Hadde jeg vært i samme posisjon ville jeg satt opp et månedlig regnskap for å se hvor det blir av pengene. Følg det slavisk! Et regnskap er lite verdt dersom man kun fører de bilagene man selv ønsker. Alt bør være med! Når man først får full oversikt over hva man bruker pengene på er det langt lettere å se om det er noe man kan kutte ned på, og eventuelt opprette et budsjett.

Og til aislinn. Det faktum at vår kjøpekraft øker prosentvis mer enn andre land betyr ikke nødvendigvis at man får mere for pengene sammenlignet med de andre landene. Satt helt på spissen: Dersom du har en månedslønn som kun holder til ett brød, vil en 100% økning i kjøpekraft kun medføre at du har råd til 2 brød, altså fremdeles en fattig hverdag. Vi ligger faktisk ikke så suverent høyt over sammenlignbare land (Tyskland, UK, Danmark) når det gjelder inntekt!


Lykke til!

ref.
http://www.economist.com/finance/dis...ry_id=11793125
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=185120
http://www.ssb.no/lonn/fig-01-aldersgrupper.gif
http://www.ssb.no/lonnansatt/fig-2008-06-19-03.html
Sitat av Marken Vis innlegg
Faktum er jo at du i stor grad skal finansiere to personer på denne lønnen, og da blir det feil av de single her som sammenligner sin personlige økonomi.
Vis hele sitatet...
Hvilket han nå engang gjør frivillig. Jeg skal ikke legge meg opp i at trådstarter velger å fordele pengene sine på den måten, men det er ikke akkurat snakk om å forsørge et barn, og dermed fremstår det som et lite fruktbart eksempel på at Norge er dyrt. For de fleste er det mest økonomisk å bo sammen med noen, men det innebærer at alle parter bidrar like mye til felles utgifter.

Hvis det ikke er åpenbart for trådstarter: de fleste andre studenter, betaler laaangt mer enn 10.000,- i året for å bo. For min egen del betaler jeg nærmere 50.000,- kun i husleie, og det går rundt uten noen "sugardaddy", men jeg hadde selvsagt ikke hatt råd til å forsørge en samboer gjennom studietiden. (Ikke noe stort tap dog )
Marken: Tror du bør sjekke tallene dine litt... Gjennomsnittlig månedslønn i 2007 var 32300 kr, dvs ca 20000 mindre enn trådstarter. I følge han selv har han utbetalt i måneden (dvs etter skatt) litt over det en norsk gjennomsnittslønn er FØR skatt...

Men, det er helt sant det med at han forsørger to på den lønna. Allikevel - det meste av utgifter dobles ikke selv om man bor to sammen, selv ikke mat. Som han sier bruker de kanskje 4000 i mnd på mat. Strøm øker litt (oppvarming ca det samme, men mer til f.ex. varmtvann, dette utgjør allikvel ikke noen kjempesummer).

Alt i alt får dette meg til å begynne å lure på om de kanskje bruker veldig mye på klær og sånt?

Det at vår kjøpekraft øker mer enn andre sier ikke så mye når det bare er i prosent nei, men når man samtidig ser at vi faktisk ligger på 7.plass i verden, så sier det litt mer:
http://e24.no/makro-og-politikk/article1849375.ece

Videre, i samme artikkel, finner vi også en interessant liten sak:
brutto gjennomsnittslønn for en heltidsansatt i privat sektor i Norge var den høyeste i OECD-området i 2006. Justert for skatt var Norge nummer to, etter Sveits.
Vis hele sitatet...
men hvordan er det hensiktsmessig å fordele utgiftene da, hvis vi sier at jeg tjener 7-8 ganger mer enn henne, og jeg må jo betale hele lånet på huset, det er jo klart. Kan ikke vente at hun skal betale på det .. Men på sikt vil hun vel kanskje kjøpe seg inn.. Men hvordan blir fordelingen da egentlig??? Hvis jeg har betalt ned i f.eks 5 år, så kjøper hun seg inn med en tredel, eller halvpart. Hvordan fungerer det økonomisk?
Betaler du mye for dama di? Mat, opphold, blomster, vin..? Har vært der, og damer er dyre, og man kan fort bli økonomisk blind når det gjelder de! Og da hjelper det ikke noe vesentlig om de ikke har noe spesiell innkomst selv.
hun betaler mye selv hun .Mat, bensin osv. Så vi bruker vel kanskje 2000 hver på mat i mnd..
Sitat av tafsern Vis innlegg
Betaler du mye for dama di? Mat, opphold, blomster, vin..? Har vært der, og damer er dyre, og man kan fort bli økonomisk blind når det gjelder de! Og da hjelper det ikke noe vesentlig om de ikke har noe spesiell innkomst selv.
Vis hele sitatet...
Mulig at damer kanskje kan være litt dyre i blant, men husk at mange gjør mye husarbeid. Hun betaler ofte mye for dere menn også, bare ikke i form av penger.
Du bor her av egen fri vilje.
Det er litt dyrt, men se rundt deg. De fleste av oss klarer seg vel greit?

Selv lever jeg på 10000 i mnd, 7500 etter skatt.
1500 setter jeg i mnd inn i boligsparing = 6000 igjen.

Da kommer regninger etc, og jeg sitter igjen med ca 4000.

4000 jeg kan bruke på hva jeg vil, ettersom jeg bor hjemme om mat/bolig/støm er gratis
Sitat av Max-Mekka Vis innlegg
Mulig at damer kanskje kan være litt dyre i blant, men husk at mange gjør mye husarbeid. Hun betaler ofte mye for dere menn også, bare ikke i form av penger.
Vis hele sitatet...
Hæ? Først...dere menn? Eller mener du oss menn?
For det andre, husarbeid? Det koster da like lite for meg å gjøre husarbeid som for dama å gjøre det? Og visst du sammenligner sex og kos med penger til husleie, mat osv..hvem planet bor du på??
Ikke vondt ment, men den kommentaren hadde jo null mål og mening...
Mener du at dama mi skal slippe å ta del i avgifter osv fordi hun betaler til meg i form av andre ting enn penger??
Sist endret av tafsern; 7. november 2008 kl. 13:12.
Økonomien henger sammen slik, grovt sett:
Gjennomsnittslønna i et land utgjør hvor mye det koster å bo, spise og leve der. Politikerene justerer det slik. For min del, må du gjerne flytte til Sverige, eller Nicaragua for min del. Du kommer til å merke at inntekten din synker drastisk, og at prisene gjør det samme.
Jeg klarer meg greit nok på minstetrygd, 7 - 8000,- i måneden sammen med samboeren min som har noen tusen mer enn meg, men han har lån som han betaler på, det har ikke jeg.
Blir litt trist når jeg ser mennesker som tjener så mye mer enn meg og klager over at de har så lite penger og at Norge er så dyrt! Norge er jo ikke dyrere enn hva du gjør det til selv. Alt fra å kjøpe seg en ny bukse til å velge Findus i stede for Firstprice kan fort gi enorme utslag på økonomien.

Max-Mekka, så trist å se at du har slikt et forvrengt syn på samboerskap.

tafsern, du har jammen meg vært uheldig med damene om du presterer å si at de er dyre i drift!
Du har gjort det dyrt for deg selv. ALDRI ta opp lån som er 100%. Da ender du opp med å betale unødvendig mye. Du kan evt. spørre om å bytte lån, slik at du betaler like mye hver mnd, slik at du slipper å betale så mye renter. (veldig dyrt i starten for noen, men lønner seg over årene).

I tillegg så må du slutte med å drikke hver helg, og snuse. Du lever et godt liv virker det som, men allikevel klager du. De som har det best, vil alltid ha det bedre
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Jeg klarer meg greit nok på minstetrygd, 7 - 8000,- i måneden sammen med samboeren min som har noen tusen mer enn meg, men han har lån som han betaler på, det har ikke jeg.
Blir litt trist når jeg ser mennesker som tjener så mye mer enn meg og klager over at de har så lite penger og at Norge er så dyrt! Norge er jo ikke dyrere enn hva du gjør det til selv. Alt fra å kjøpe seg en ny bukse til å velge Findus i stede for Firstprice kan fort gi enorme utslag på økonomien.

Max-Mekka, så trist å se at du har slikt et forvrengt syn på samboerskap.

tafsern, du har jammen meg vært uheldig med damene om du presterer å si at de er dyre i drift!
Vis hele sitatet...
Om jeg presterer det? Jeg har da ikke greiet ut om dama mi, jeg spurte trådstarter om dama hans. Og jo, det finne damer som er dyre i drift, og det finnes de som ikke er det. Men å si at et nåtidens forhold skal være som en moderne versjon av red light district, det er jo helt høl i huet!!

Om dama er dyr i drift, så må man bare sette noen grenser. Vi lever i 2008, det er mer normalt å dele på ting, det være seg økonomiske ting eller andre ting, enn det var i gamle dager, da mannen var ute å tjente penger og kjærringa stod på kjøkkenet å laget mat Hehe
Sist endret av tafsern; 7. november 2008 kl. 14:15.
fy flate jensemann, slutt med sytinga! Lær deg heller å disponere pengene dine på en økonomisk forsvarlig måte! Det faktum at du har en såpass bra måndeslønn, men likevel ikke klarer å leve av den er ille! Kutt ut ting som snus og pils hver helg. Tenk igjennom strømforbruk og mathandel(4000 på en måned er sinnsykt) Jeg ser på denne tråden som en skrytetråd, beklager, men du har nok ingen rett til å komme med slem påstand om at det er dyrt å bo i Norge!
4000 i måneden på mat for to stk er langt i fra sinnsykt, det er faktisk relativt normalt.

Ellers er jeg enig med endel flere her, du skulle ikke hatt noen problemer med å leve ganske godt med din lønn.
Sist endret av awt; 7. november 2008 kl. 16:08.
Sitat av awt Vis innlegg
4000 i måneden på mat for to stk er langt i fra sinnsykt, det er faktisk relativt normalt.

Ellers er jeg enig med endel flere her, du skulle ikke hatt noen problemer med å leve ganske godt med din lønn.
Vis hele sitatet...
Normalt, men ikke nødvendigvis nødvendig. Gjennomsnittlig 129 kr dagen på mat syns jeg er for meget. Jeg og samboeren min lever som sagt av stipend, og bruker gjennomsnittlig ca. 80 kr på mat pr. dag, og vi lever relativt godt. Jeg kjøper ikke så mye billigprodukter innen mat, da jeg synes mange av de er dårlige/vonde, men noe blir det jo. Dette er inkludert frokost, skolemat, middag, kveldsmat og til og med snop.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Normalt, men ikke nødvendigvis nødvendig. Gjennomsnittlig 129 kr dagen på mat syns jeg er for meget. Jeg og samboeren min lever som sagt av stipend, og bruker gjennomsnittlig ca. 80 kr på mat pr. dag, og vi lever relativt godt. Jeg kjøper ikke så mye billigprodukter innen mat, da jeg synes mange av de er dårlige/vonde, men noe blir det jo. Dette er inkludert frokost, skolemat, middag, kveldsmat og til og med snop.
Vis hele sitatet...
Alt det for 80kr? Om du klarer det høres det både utrolig ut og fint ut for deg
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Jeg kjører sykkel og parkerte den for vinteren for et par uker siden, skal si ting og tang endret seg da. Sitter nå igjen med + på kontoen istedenfor og gå i null. Så kanskje vurdere og parkere bilen? (Ja, jeg vet det er tungt).
Det kan forresten være greit å sjekke sifo.no for et verdier til et normalbudsjett. Det kan sammen med et regnskap gi en pekepinn på hvor utgiftene kan (bør) kuttes.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Normalt, men ikke nødvendigvis nødvendig. Gjennomsnittlig 129 kr dagen på mat syns jeg er for meget. Jeg og samboeren min lever som sagt av stipend, og bruker gjennomsnittlig ca. 80 kr på mat pr. dag, og vi lever relativt godt. Jeg kjøper ikke så mye billigprodukter innen mat, da jeg synes mange av de er dårlige/vonde, men noe blir det jo. Dette er inkludert frokost, skolemat, middag, kveldsmat og til og med snop.
Vis hele sitatet...
Dere spider utrolig lite.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Dere spider utrolig lite.
Vis hele sitatet...
Vi planlegger stort sett alt av matinnkjøp én uke om gangen, og handler mest mulig av "hovedingrediensene", dvs alt av kjøtt og slikt, på tilbud. Ting til salat, grønnsaker, brød og pålegg + drikke er ikke så fryktelig dyrt. Sørger også for at store middager som taco, skinke/pølsepai, lasagne og lignende varer over to dager.

Hvis man ikke kjøper ferdigmiddager og mat i kantiner osv sparer man utrolig mye.
Jeg fant en kjempefin måte å kutte ned utgiftene mine på, jeg!
Den FØRSTE var at jeg slutta å kjøpe godterier og fastfood.
Det ER faktisk billigere å heller spise hjemme, og godterier trenger du ikke.
Den andre var at jeg slutta å dra ut på by'n og drikke.
Du trenger ikke å drikke deg skita full heller.

Det tredje var at jeg slutta med de nasty sigarettene.
En pakke røyk koster 70-80 kroner, sant? La oss si 75.
En "vanlig" røyker pløyer igjennom kanskje så mye som 4-5 pakker i uka.
på en måned har du da brukt 375 kroner bare på å røyke.
De pengene kunne du glætt ha spart og brukt på noe annet.

Og det med drikka. En "vanlig" drink koster 80 kroner her på byen, og en øl kan lett koste deg 50 kroner på et vanlig utested her.

Hvis vi regner etter min kropp, som da trenger IHVERTFALL 5 halvtlitere øl og 3 drinks for å bli full nok til å more meg, så har jeg på en natt ute på byen brukt nesten 600kr bare på alkohol.
Hvis vi da ser for oss at du går ut og drikker hver lørdag, så har du alene brukt 2400kr bare på drikke.

En frosenpizza koster 27-35 kronet stykket. Vi regner med 32kr her da.
La oss si at du spiser 3 frosne pizzaer i uka. Da har du brukt 96kr i uka på unødvendig fastfood, og på en måned blir det da 384 kroner.

Om du nå har kutta vekk frossenmat, røyk og alkohol, så har du plutselig 3100 kroner (runda av) mer i måneden!

Faren min tjener 550.000 i året.
han har fire barn, to katter, huslån og billån.
Likevel har han godt råd fordi han kan å bruke pengene sine med vett.
Du trenger ikke de dyreste tinga, og du trenger ikke fancy klær eller superdyr shampo/balsam/vaskepulver/mat/røyk/whatever.
Det finnes billige merker som er like bra.
Og du trenger heller ikke bruke mer enn 500kr på mobil om måneden, da jeg hadde abonnement brukte jeg 300-400 i måneden. Nå har jeg kontantkort og bruker kanskje 300 i måneden, og jeg klarer helt fint å holde kontakta med folk.
Og om du virkelig føler deg så fattig, så kut tut alle de fancy-schmancy kanalene. VIPS, der har du 4200 til i måneden! :O

Som noen sa, ta deg en titt på "luksusfellen".
Sist endret av Novachew; 7. november 2008 kl. 22:19.
Ey, beklager utsagnet mitt. Det var idiotisk sagt, det var ikke det jeg ville frem til, beklager.

Det jeg mener er at det hender, og ikke skal være slik at det er mange kvinner som faktisk jobber hjemme med husarbeid og barn. Det er jo faktum, og er det da riktig at kvinnene ikke skal få noe ut av det? De betaler jo tross alt i form av arbeid, og ikke i form av penger.

Som sagt, beklager utsagnet mitt, det var dårlig skrevet. Det er noen som er hjemmeværende for å jobbe mente jeg. Det kan jo også snues, men beklageligvis er det skjeldent slikt.

Edit: Jeg tror de som er aktive på forumet her kanskje har fått med seg at jeg ikke har et slikt syn på mennesker.
Sist endret av bendiks; 10. november 2008 kl. 14:30.