Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 8249
Se for dere en bilettautomat.
Ca en sånn jeg skal skjere igjenom, hvilke verktøy trenger jeg da?
Da trenger du enten en skjærebrenner (acetylen/oksygen-gass) eller en vinkelsliper, helst med stort blad ettersom veggen i en slik automat mest sannsynlig består av 3mm stål.
Kommer litt an på hva som er på baksiden av det du skal skjære, om du bruker skjærebrenneren vil alt på andre siden av platen brenne opp
...Dynamitt Harry
Sist endret av sumoivar; 4. november 2008 kl. 13:14.
Hvor lang tid vil det ta ca? skal skjære et hull på 1m*50cm
Sitat av Big General Vis innlegg
Hvor lang tid vil det ta ca? skal skjære et hull på 1m*50cm
Vis hele sitatet...
trur du virkelig finnes ein fasit?
Sitat av Big General Vis innlegg
Hvor lang tid vil det ta ca? skal skjære et hull på 1m*50cm
Vis hele sitatet...
ville brukt i underkant av 10 minutter på noe sånt, avhengig av tykkelsen.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hvis du tenkte å beholde noe av det brennbare på innsiden ville jeg vurdert en 4" vinkelsliper. Verdt å merke seg at det støyer helt greit.
det beste er en batteridrevet bajonettsag
lager "ikke" gnister eller brann.
takler lett 5 mm stålplater.
ikke like mye bråk som vinkelsliper.
og batteridrevet åpner mange muligheter da du slipper ledninger og gassflasker osv.
koster mye for kvalitet da. den på bilde tipper jeg ca. 4000kr.
men du får sikkert noe drit på smartclub eller europris for under 1000 lappen.
http://www.dewalt.no/powertools/prod...catno/DC385KB/
Sitat av lysfontenen Vis innlegg
det beste er en batteridrevet bajonettsag
lager "ikke" gnister eller brann.
takler lett 5 mm stålplater.
ikke like mye bråk som vinkelsliper.
og batteridrevet åpner mange muligheter da du slipper ledninger og gassflasker osv.
koster mye for kvalitet da. den på bilde tipper jeg ca. 4000kr.
men du får sikkert noe drit på smartclub eller europris for under 1000 lappen.
http://www.dewalt.no/powertools/prod...catno/DC385KB/
Vis hele sitatet...
Et arsenal av bra stålblader er ikke å forakte når man skal begi seg ut på tokt med bajonetten..!
Sitat av tafsern Vis innlegg
Et arsenal av bra stålblader er ikke å forakte når man skal begi seg ut på tokt med bajonetten..!
Vis hele sitatet...
sant:P
glemte å ta med det.
men her gjelder også kvalitet da.
kommer litt ann på ståltype men har kutta endel eksosanlegg + bærearmer og bolter osv på samme blad...
Om du veit hvor du skal stikke inn hånda trenger du ikke mer en ett hull på 10ca dia.

Mtp størrelsen på hullet høres det ut som du skal bygge et hundehus for en hest!
Dt som er probmelet er at jeg veit ikke hvor jeg skal stikke hånda inn, så må lage et stort hull første gang hvertfall, men blir jo vrient og starte og skjære med en bajonettsag.?
Ta med en drill for å borre et hull som er stort nokk til å få inn sagbladet og begynne å sage.
Ville gått for en heftig vinkelsliper, hvis det er mulig, har dårlig erfaring med bajonettsager..


Sitat av Big General Vis innlegg
Se for dere en bilettautomat.
Ca en sånn jeg skal skjere igjenom, hvilke verktøy trenger jeg da?
Vis hele sitatet...
Colaautomater eller bilettautomater du skal rane?
Sitat av Big General Vis innlegg
Hvor lang tid vil det ta ca? skal skjære et hull på 1m*50cm
Vis hele sitatet...
Evt. Bankbokser/oppbevaringsskap?

Sitat av Big General Vis innlegg
...hvilke verktøy trenger jeg da?
Vis hele sitatet...
Er du så sikker på at det er lurt at du tar fatt og jobber med slike verktøy, når du ikke engang vet hva du skal bruke?
Sist endret av Lanjelin; 5. november 2008 kl. 13:53.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hvis du har en ganske slak vinkel på bajonettsaga så går det helt fint å begynne med den. Men å sage i såppas tynt materiale som det antageligvis er i en sånn automat, blir det nok ikke lydløst det heller
Tror dere svovelsyre hadde godt igjenom?
Hva i all verden har det og si om det støyer?

Er for all del ikke noe som heter hørselvern/øreklokker! og hvorfor skal den være batteri drevet?
Sist endret av Corsair; 7. november 2008 kl. 15:42.
Termitt kansje ? hadde vell gått igjennom hele greia og ned i bakken og.

Hadde vell holdt med bare magnesium eller noe ?
En tynn magnesium plate på 1x0.5m. Bare å tenne på å legge oppå.
Sist endret av plohg; 7. november 2008 kl. 16:13.
Sitat av Corsair Vis innlegg
Hva i all verden har det og si om det støyer?

Er for all del ikke noe som heter hørselvern/øreklokker! og hvorfor skal den være batteri drevet?
Vis hele sitatet...
Det ligger vel i kortene at han ikke står på et verksted og gjør jobben...
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Svovelsyre er nok ikke noe å satse på, vil nok at alt for lagt tid, særlig hvis platen står vertikalt.

Thermite/termitt vil fungere bra og det er enkelt (og lovelig) å lage, brenner på ca. 3000 grader C. (Spørs litt på hvilken type), men du vil risikere at innholdet / tingene bak platen du skal i gjennom blir ødelagt.
Thermite brenner seg igjennom kumlokk, biltak, stekepanner, kasseroller, you name it…
Oppfordrer på ingen måte å bruke thermite på noe ulovelig.
Hvor får man kjøpt thermite?
Sitat av Evelen2 Vis innlegg
Hvor får man kjøpt thermite?
Vis hele sitatet...
Finmalt aleminium (ca 400mesh) og rust (jernoksid/iron oxide)
Får kjøpt ingrediensene og ferdig blandet på ebay.(for under 100kr hektoet. (!))
Trenger ikke mer ett par spiseskjeer for å komme (helt) igjennom en bil.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Thermite brukes noen ganger ved sveising av togskinner o.l.
Men har du tilgang på:
Aluminiumspulver - selges dyrt på biltema i små beholdere, kan anbefale å bestille fra en kjemikaliebutikk fra utlandet istedenfor).
og
Rust (jernoksid, Fe2O3) - Kan lages selv eller kjøpes som pigment i noen keramikkbutikker som f.eks. kos www.kem.no som holder til i Oslo, eller hos kjemikaliebutikker.
Hvis du har det er det enkelt å lage.
Jeg har en guide på det på nettsiden min: http://www.thscience.no/eksperimenter/thermite.php
Jeg har dessverre ikke fått tatt bilder enda.
Er det lovlig å bestille kjemikalier over internett da?
Sitat av plohg Vis innlegg
Finmalt aleminium (ca 400mesh) og rust (jernoksid/iron oxide)
Får kjøpt ingrediensene og ferdig blandet på ebay.(for under 100kr hektoet. (!))
Trenger ikke mer ett par spiseskjeer for å komme (helt) igjennom en bil.
Vis hele sitatet...
er det bare og legge på så går det rett igjennom? eller tar det tid.

Sitat av nidhogg Vis innlegg
Er det lovlig å bestille kjemikalier over internett da?
Vis hele sitatet...
Ja, så lenge det er lovlig i henhold til norske lover.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
nidhogg: En god del kjemikalier er lov ja!
Hvis du er usikker på om noen kjemikalier er lov å innføre så send en e-post til tollvesenet! De er veldig behjelpelige og svarer fort og greit på om det er lov eller ikke. Har selv spurt dem flere ganger, sist gang om det var lov å innføre natriummetall. Det var det, så jeg venter på natrium i posten atm.

Evelen2:
Det går rimelig fort Du må jo tenne på det også da.
Her er noen videoer: http://www.youtube.com/watch?v=S84UMbF0s2k
og:
http://www.youtube.com/watch?v=FEmHJORTlqk
Hva er det du skal ha tak i ? Blir veldig nyskjerrig :P
omg, eksteme greier det der.
Bare og løpe langt vekk, sikkert ikke deilig og få 4k C metallflekker i trynet :P

Men på videoen bruker dem jo en del mer en to spiseskjeer da, men holder det med to spisesjeer?
Hva er det du skal åpne?! Ble nysgjerrig nå, altså :P

Spreng hele driten til helvete!
Tafsern: Men trenger ikke å være på et verksted for å bruke hørselvern/øreklokker. hehe
Det som er meningen er og komme igjenom en billetautomat, få tak i seddelkassa, og stikk, så er en idè og ikke bråke så jævlig.
Er vell vanskelig å få til dette uten å lage mye bråk eller lys (tenker på bruk at termitt eller magnesium)

Tror ikke magnesium vil fungere til dette uansett, har litt erfaring med brenning av magnesium. Brukte 16 kg magnesium i barreform for å brenne hull i herdet stål for noen år siden uten at dette fungerte.
Å tro meg, når såpass store mengder magnesium tar fyr så blir det et virkelig intenst blått lys så man kan se fra mange kilometers avstand (isåfall om det er mørkt). Nesten som en blitz fra et kamera bare at den varer i ganske mange minutt.
Er heller ikke bare å bruke lighter til å tenne på magnesium med, men det funker med termitt som lunte.

Jeg har brent mye metall med lansebrenner, og sveiseapparat. Lansebrenner må du ha oxysafegass og alt utstyret som kreves for å drive en lansebrenner + etpar lanser.

Brukte engang et sveiseapparat på som gikk på 3 fase og en elektrode som var ca like tykk som en finger til å svi hull i en stålplate som var 10mm tykk.

Men både med lansebrenner, sveis, magnesium og thermitt så koster det en god del både å leie eller kjøpe, å det er en viss sjangse for å skade seg skikkelig (mg, termitt) + at ting ikke fungerer.

Får du ikke til å bruke en bil og en 12-tonns kjetting feks ?
Thermite er billig. Kjøp på internett fra en utenladsk nettbutikk, hvis ikke er det sikkert noen på WiP som har noe du får kjøpt. Rust kan du lage selv, hvis du gidder.
Du får tent på magnesiumbånd med lighter, men ikke når det er såpass mye av det. Kanskje du får tent på med magnisiumbånd.

Tipper vinkelsliper funker best på det her, eller en form for skjærebrenner.
Han skal jo ikke sende hele dritten til helvete og ned da. Han vil ha det som er inni.

Termitt blir uaktuelt.

Og til deg som sa noe om øreklokker. Tror ikke det er han selv som ikke skal høre støyen. Er nok alle andre rundt.
Sats på å få tak i nøkkelen/dirk låsen til skuffen der pengene er? Hvis du vil gjøre noe litt mer brutalt, men ikke i 4000 graders klassen eller med sveis, kan du ta en hullsag og borre ut hele låsen.
Takk for all hjelp dere har gitt meg.
Skal gi dere en opptatering jeg::P
▼ ... over en uke senere ... ▼
anbefaler en batteridrill med 20mm metallbor og bajonettsag hvis det er ulovelig.
drillen fordi en bajonettsag må ha en kant å skjære på for å funke...
hvis det er samma faen er en vinkelsliper like greit..
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av HellToPay Vis innlegg
anbefaler en batteridrill med 20mm metallbor og bajonettsag hvis det er ulovelig.
drillen fordi en bajonettsag må ha en kant å skjære på for å funke...
hvis det er samma faen er en vinkelsliper like greit..
Vis hele sitatet...
Har du sett Dt funka gitt.

Brukte ett par sagblader. Hadde bare noe jalla, en jeg mener hvis jeg hadde hatt litt kvalitet på bladene hadde dette gått som smurt.. 7min.
tømmes ikke slike daglig? batteridrill og ladbar bajonettsag er virkelig mye bedre på alle måter. mindre varme , mindre støy, lite gnister. Klart støy er viktig antar siden du skal sage deg inn at dette ikke er lovlig ærend og da er støy alltid viktig.
Bilettautomat---------Tau-----------Bil

...Så kjører du
Sist endret av Hackett; 16. september 2010 kl. 16:11.
*sjekker nettavisene, ingen nyheter om ranet billett-automat enda...*

Men en plasma-skjærer hadde også vært optimalt eller en 9''-vinkelsliper (bråker som f.... tho). + litt brannfare.
Sist endret av jarl; 16. september 2010 kl. 18:52.
hva er varenummeret på alupulver på biltema?