Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1201
Skulle spille en demo fra Steam i dag, og så fikk jeg blåskjerm. Jeg slo av pcen og tenkte ikke mer på det fordi jeg skulle hjem.

Når jeg var kommet hjem, slengt pcen i sengen og slått den på, så stopper den rett før jeg får mulighet til å logge på. Så står den bare der og viser bakgrunnsbildet for win-logon. Startet på nytt 3 ganger og det samme skjedde alle gangene. Neste gang fikk jeg opp chkdisk som fant 3 filer som ikke kunne leses. Fikk ikke notert navnet på de desverre.

Jeg slo av pcen igjen, slo den på og den fikk blåskjerm rett etter thinkpad-logoen ble vist.
Prøvde igjen og det samme skjedde.
Prøvde en gang til, og da fikk jeg lov til å velge hvilken modus jeg ville starte i.
Jeg valgte sikkermodus og den sto bare å loadet. Viste en blinkende strek oppe i venstre hjørne.

Sto sånn lenge, så jeg slo den av igjen og ventet litt.

Når jeg slo den på og valgte "Start Windows på vanlig måte" kom den til windows xp sin bootskjerm. 20% av "loadbaren" ble vist og så fikk jeg blåskjerm igjen.

Har også prøvd å la den gå i loop på en måte. Slått den på og latt den velge start på vanlig måte av seg selv. Så går den sånn og får bs og restarter igjen.

Ingenting virker, og jeg kan ikke formatere for jeg har mange viktige filer innpå harddisken. Hvordan kan jeg boote et os fra en minnepenn? Og hvilket OS skal jeg velge.

Håper at dere kan hjelpe meg
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Live-CD eller "harddisktransplantasjon" for å få ut disse viktige filene dine, så formatering?
Kan du fortelle litt mer om de to metodene?
Ja får prøve og helpe deg.

1.
Damn small Linux
Booter fra det det meste.

http://www.knoppix.org/
Guide hvordan redde data.
http://www.shockfamily.net/cedric/knoppix/

2.
Har du en xp cd.
Boot start vanlig installasjon av win.
Når du kommer at du skal velge filsystem,må du velge og beholde gjeldene filsystem.
Du velger en annen mappe en c:\window eksp:c:\win
Du forsetter og alle dine pesonlige filer vil være inntakt,redd data og formater.

3.
Avira AntiVir Rescue System
Kan fixe mer en infiserte pcer
http://free-av.com/en/tools/12/avira...ue_system.html

4.
Prøve og fixe,fra recovery console.
http://www.kellys-korner-xp.com/win_xp_rec.htm

5.
Ta ut disken få tak i en overgang 2.5' 3.5'
https://www.mamoz.no/mamozv3/default...=503-51&bhcp=1
En annen pc redd data

Ja var noen metoder.
Sist endret av snippsat; 25. oktober 2008 kl. 22:31.
Takker for hjelp snippsat, men jeg kan ikke endre boot sequence for jeg har ikke biospass. Er en skolepc:P hehe
Noen som vet pass for hordaland, bergen?

Kan jeg bruke en XP cd som ikke er samme type? Pcen har xp pro, og jeg har en home cd.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av fulloggal
Takker for hjelp snippsat, men jeg kan ikke endre boot sequence for jeg har ikke biospass. Er en skolepc:P hehe
Noen som vet pass for hordaland, bergen?

Kan jeg bruke en XP cd som ikke er samme type? Pcen har xp pro, og jeg har en home cd.
Vis hele sitatet...
Mao må du uansett levere PC'en til systemadmin dersom du må reinstallere, siden det er stor sjans for at du ikke har lov å knytte maskinkontoen opp til domenet.
Sitat av AtXbYeA
Mao må du uansett levere PC'en til systemadmin dersom du må reinstallere, siden det er stor sjans for at du ikke har lov å knytte maskinkontoen opp til domenet.
Vis hele sitatet...
Men de tar ikke backup. De har kun det som er på deres server. og jeg får ikke syncet med server når jeg ikke er på skolen. De skal formatere den uansett (Pga verdens dummeste ting - Ordboken virket ikke...) så jeg trenger ikke tenke på at den ikke kommer inn i domenet bare jeg får brukt pcen igjen.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av fulloggal
Men de tar ikke backup. De har kun det som er på deres server. og jeg får ikke syncet med server når jeg ikke er på skolen. De skal formatere den uansett (Pga verdens dummeste ting - Ordboken virket ikke...) så jeg trenger ikke tenke på at den ikke kommer inn i domenet bare jeg får brukt pcen igjen.
Vis hele sitatet...
Alt ettersom hvordan skolekontrakten din er kan du bli satt enten økonomisk ansvarlig eller bli fratatt maskinen dersom du ikke følger deres retningslinjer (noe som jeg tror egen reinstall av OS ikke er del av).
Ja, men glem moralpreken. Jeg lurer på om jeg kan bruke en xp home cd for å få tak i filene mine som snippsat beskrev i punkt 2
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du kan iallefall bruke Knoppix for dette, en repair må skje med samme versjon \ språk \ spnivå som er installert på systemet fra før av iallefall.
JEg får ikke brukt knoppix, for jeg får ikke endret bootsequence...

Skal ikke ta repair, men legge inn en til xp (dårlig forklart) på harddisken.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Da får du ei bootet en windowsCD, da står du igjen med to valg som snippsat fortale om.

Ta ut disken fysisk og hent ut data.

Prøve å boote noe fra USB og se om boot fra USB er aktivert.
Hm, da er det lite for meg å gjøre. fikk ikke bootet fra usb. Får se om vi kanskje har en overgang liggende å slenge. Så får jeg ta den ut fysisk...
Fant ut at jeg har sata disk i skolepcen.
Fant denne overgangen til usb, noen som vet om det går an åp bruke den på min pc? Skjønte det egentlig ikke. Tror jeg trenger en ekstra kabel, gjør jeg det?

Link: http://www.geeks.com/details.asp?Inv...-OTB&cpc=RECOM
SATA på laptopen din er den samme som SATA i en eventuell stasjonær, om du har en stående.
Så slipper du en overgang til USB.
Har ikke SATA i noen stasjonær... Men tror en venn har Skal spørre han nå!

Han hadde SATA på pcen, ledig inngang, men ikke ledning. Hvor/Hvordan få tak i ledning raskest mulig?
Fikk installert knoppix på en minnepenn...
Når jeg startet så kommer disken opp på skrivebordet. men det går ikke an å åpne den. Kommer opp en melding men den forsvinner etter så kort tid at jeg ikke klarer å lese det som står.

Disken kan vel ikke være ødelagt? Den begynner jo å boote XP når jeg startet den på vanglig måte...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Ja, men glem moralpreken. Jeg lurer på om jeg kan bruke en xp home cd for å få tak i filene mine som snippsat beskrev i punkt 2
Vis hele sitatet...
Ja, inne på de fleste windows xp cd`er finnes et program som heter ghostxp e.l

kjør den og skriv inn ca hvor mye gb som var på hdd.

start, og finn på noe gøy så lenge. dette tar tid!

Lykke till