Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5093
Jeg har et Oslo Bysykkel-kort. Kortet fungerer slik at man bare "sveiper" det foran en leser. Jeg researchet dette litt for et par ukers tid siden og fant noe informasjon om at Clear Channel bruker RFiD til sykkel-kort-systemet sitt i Amerika, så jeg antar at de gjør det her også.

smartbike.com sto (tydeligvis fjernet, men du kan jo alltids se på Googles cache) bl.a. følgende informasjon:
...Based on RFID (Radio Frequency Identification) technology, the card allows for contactless communication with the SmartBike station.

As the user information is linked to the card, the system can easily identify the user and appoint him/her a SmartBike. RFID cards are widely used throughout society today allowing potential synergy with SmartBike cards. It is fully possible to combine other transport cards with the SmartBike user card, further facilitating and stimulating use of public transport...
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på om noen tilfeldigvis har en RFiD leser og et Bysykkel kort, så de kunne funnet ut hvilken frekvens disse kortene "opererer på" (vet ikke om det er helt riktig ord). Jeg har nemlig funnet en relativt rimelig RFiD leser/skriver, men det vil jo være dumt å kjøpe den dersom det viser seg at den ikke funker med kortene.

Hvis du lurer på hvorfor jeg lurer, så er det fordi:
1) Jeg lurer på hvor mye informasjon de har plass til på et så litet kort
2) Jeg vil lese inneholdet fra kortet og skrive det til en liten RFiD-klistrelapp som denne som jeg kan lime fast bakpå mobilen min, så slipper jeg å huske å ha med meg kortet mitt
Jeg kan ikke si noe om frekvensene til bysykkelkortet, men du får RFID-lesere/skrivere billig frea dealextreme. Har bestilt lesere derifra til et lite prosjekt.

http://www.dealextreme.com/
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noen kommet noe vidre på dette eller? Jeg leker litt med tanken selv.. Har lyst til å kopiere bysykkelkortet mitt til noe mindre. Men når jeg først kjøper en RFID-kortleser/kloner tenkte jeg at jeg like så godt kan kjøpe en RFID-skriver.. Noen som har erfaring fra DealExtreme? Finner ingen som direkte heter RFID Writer..

Men f.eks. denne: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17730
Vil jeg kunne,
1) Lese all informasjon på kortet.
2) Klone informasjonen til ett nyt kort.
3) Evenutelt modifisere informasjonen.
?

Hadde satt pris på svar..
såvidt jeg husker er det to hovedfrekvenser: 125 kHz, og 13,56 MHz. disse er ikke krysskompatible


er det forresten noen som vet hvilken frekvens akt-kortene kjører på? (agder kollektivtrafikk)
Cryptography: Det der er bare en _leser_ (13,56 MHz).
Om disse bysykkelkortene er på 125KHz kan du bruke denne til å clone kortet med.
Sist endret av plohg; 20. mai 2009 kl. 21:53.
Sitat av plohg Vis innlegg
Cryptography: Det der er bare en _leser_ (13,56 MHz).
Om disse bysykkelkortene er på 125KHz kan du bruke denne til å clone kortet med.
Vis hele sitatet...
Jepp, men skjønner bare ikke hvorfor de linker til blanke kort i beskrivelsen.
"- Blank RFID cards available: SKU 17805 and SKU 17806"

Men kort fortalt, de selger altså ikke skrivere på DX?



Noen som vet noe om frekvensen til kortene da? Noen som har en leser og kan sjekke?
Vil helst ikke bruke 5-600kr på en ordentlig skriver, som viser seg å skrive på feil frekvens..
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
såvidt jeg husker er det to hovedfrekvenser: 125 kHz, og 13,56 MHz. disse er ikke krysskompatible
Vis hele sitatet...
Det står en del om RFID standarder på Wikipedia.
De selger skrivere også jo, er bare å søke. BTW, når man har en dings som kan kopiere et rfid kort til et som eriokl tomt, så sier det seg selv at den kan skrive i tillegg til å lese.

Grunnen til at det er link til tomme kort, hmm... Kan det være fordi man trenger tomme kort til å kopiere over på?
ja, men at linken til tomme kort ligger på siden til en enhet som bare kan lese??
Sitat av wanna-b Vis innlegg
De selger skrivere også jo, er bare å søke. BTW, når man har en dings som kan kopiere et rfid kort til et som eriokl tomt, så sier det seg selv at den kan skrive i tillegg til å lese.

Grunnen til at det er link til tomme kort, hmm... Kan det være fordi man trenger tomme kort til å kopiere over på?
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg ser har du kun en som kan klone kort.. Du har ingen mulighet til å skrive egen data til kortene..

Også ser jeg de har lesere med åpne APIer som man kan kode programmer til.. Men noen rene skrivere har jeg ikke funnet på DX. Kansje du kunne gjort et søk for meg?