Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 30741
Hei.

Jeg er journalist i Dagbladet, og jobber med en sak om Salvia Divinorum. I den forbindelse ønsker jeg å komme i kontakt med noen som har prøvd stoffet. Vi foretrekker alltid at folk står fram med navn/bilde, men har forståelse dersom folk kun ønsker å snakke anonymt.

Jeg kan kontaktes på epost, tror jeg.

Håper noen av dere vil dele erfaringer med denne (for oss) nye farsotten.

Takk
Jeg har stor efaring med stoffet, men hva har du tenkt til å benytte denne informasjonen til?

Jeg ser heller ikke at du skrev eposten din noe sted.
Hvis du går inn på profilen så finner du "send melding til bruker via epost". Forøvrig spent på vinklingen denne artikkelen vil få..
Hei igjen, og takk for det som er av seriøse tilbakemeldinger.

Jeg ønsker å omtale bruken som fenomen - det finnes alltid en avantgarde som er tidligere ute med å prøve stoffer. Utviklingen på dette feltet er naturlig å omtale når utbredelsen er relativt stor, slik vi føler at den er nå.

Jeg kan ikke lover bort vinklinger, men kan generelt si at vi ikke ønsker å være fordømmende. I saken kommer tollvesenet, en professor i rusmedisin, og statens legemiddelverk - som forvalter den norske narkotikalisten - i tale.

I tillegg ønsker vi naturlig nok å snakke med en person som har prøvd stoffet.

Den vi måtte komme til å snakke med vil få vite hva han/hun blir sitert på, og velger selvfølgelig selv om han/hun vil være anonym eller ikke.

Takk

Til den som har svart meg på en privat melding - takk for velvilligheten.

Jeg har ikke mulighet til å svare privat ennå, ifølge moderator. Hvis du sender meg en ny privat melding med kontaktinfo - epost eller helst telefon, så kan vi prates videre.

Takk
Vi kan desverre ikke sende e-post til deg via din profil, og jeg fraråder og legge den direkte ut her i klartekst, men har sendt deg en PM som du kansje vil se på.
artikkelen vekker bare oppmerksomhet mot salvia som ant. er ett skritt mot kriminaliseringen av stoffet
Sitat av Elemental
Vi kan desverre ikke sende e-post til deg via din profil, og jeg fraråder og legge den direkte ut her i klartekst, men har sendt deg en PM som du kansje vil se på.
Vis hele sitatet...


Jeg har fått to PMer fra folk som kan tenke seg å stille, men kan som tidligere skrevet ikke sende private PMer tilbake av administratorgrunner. Sender dere meg privat kontaktinfo i en ny PM, så kan vi ta det derifra.

Har forsåvidt ikke noen sterke motforestillinger mot å legge ut mitt eget navn og kontaktinfo så folk kan ringe meg, men vil foretrekke å ta dette privat med de som kan tenke seg å stille dersom dette lar seg gjøre.

Takk igjen
Vil gjerne at mentalmelt fronter sin meninger/opplevelser. Skulle gjerne gjort det selv, men er ikke så flink til å uttrykke meg.
Jeg synes mr.kilmister hadde et godt poeng, hvis dette blir trykket opp i Dagbladet vil det få konsekvenser. Ingen nyhet som omhandler "Mennesker opplever har en unik opplevlse på et lovlig stoff" selger, "Ungdommer bruker LSD-lignende stoff for å ruse seg", det selger aviser og slik kommer artikkelen til å vinkles. Jeg trekker meg unna, men hvis andre folk vil gi dette til staten og få en enda sterkere rusmiddelregulering, be my guest.
Sist endret av Elemental; 30. september 2008 kl. 16:34.
Var det ikke slik at det ikke er ulovlig fordi det ikke kan spores i kroppen? Derfor det kun er reseptbelagt? Det er mange stoffer som er mye mer ukjente enn salvia, men likefullt blitt gjort ulovlige. Er ikke lenger slik at et stoff først blir gjort ulovlig når nok folk vet om det.

Jeg vil si at det er en fordel om noen som vet hva de prater om fronter artikkelen slik at det blir litt mer balansert(kommer jo seff ann på åssen journalisten vinkler det). Artikkelen kommer jo på trykk uansett.
Sist endret av Sinister; 30. september 2008 kl. 16:41.
Når vil dette komme på trykk vet du noe om det proveit ?
Det er ganske kult gjort å ta kontakt med miljøet på et slikt forum i research.
Vi får håpe at vinklingen blir rettferdig, slik at det ikke fører til en større "farsott" slik som det plutselig ble med muskatt igjen, samtidig som det unngår en voldsomt negativ omtale.

Viss man ser det i forhold til muskatt, så burde artikkelen bli veldig fin, ettersom Salvia verken er direkte helsefarlig eller har langvarige bivirkninger slik som muskatt.

Jeg støtter det som ble sagt tidligere om at en person med bred erfaring innen mye, slik som mentalmelt kanskje kunne ha uttalt seg, men dette er jo selvsagt opp til han selv.
Sitat av Krakaren
Det er ganske kult gjort å ta kontakt med miljøet på et slikt forum i research.
Vi får håpe at vinklingen blir rettferdig, slik at det ikke fører til en større "farsott" slik som det plutselig ble med muskatt igjen, samtidig som det unngår en voldsomt negativ omtale.

Viss man ser det i forhold til muskatt, så burde artikkelen bli veldig fin, ettersom Salvia verken er direkte helsefarlig eller har langvarige bivirkninger slik som muskatt.

Jeg støtter det som ble sagt tidligere om at en person med bred erfaring innen mye, slik som mentalmelt kanskje kunne ha uttalt seg, men dette er jo selvsagt opp til han selv.
Vis hele sitatet...
Ja, Proveit skal ha kudos for research. Stiller meg bak at noen som har god erfaring og vet hva de snakker om stiller opp.

Så får vi se om Proveit får kudos for artikkelen når den kommer ;-) Som det blir sagt, håper på en rettferdig og god artikkel, ikke en som får salvia til å høres ut som djevelen selv.
Sitat av Incogn1to
Når vil dette komme på trykk vet du noe om det proveit ?
Vis hele sitatet...
Det kommer på trykk så snart noen har stilt opp, det kan, etter de tilbakemeldinger jeg har fått, skje allerede i dag. I så fall vil jeg tro at saken kommer på trykk onsdag eller torsdag denne uka.

Takk
blir dette i avisen eller i nettet?
Sitat av mr.kilmister
blir dette i avisen eller i nettet?
Vis hele sitatet...
I alle fall i avisen, muligens på nettet også.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Håper journalisten forteller intervjuobjektet hva det innebærer å gå ut offentlig å si at en bruker et slikt stoff.

Havner saken på nettet tar det arbeidsgiver ett søk på Google for å finne vedkommende sitt navn. Tror ikke det ser bra ut å ha navn og bilde i en sak der en åpenlyst sier at man har brukt narkotikum.

Men journalistene i dagens samfunn har jo alt på det rene og vil jo ikke henge folk ut for å skape overskrifter, så det går nok bra!



Jeg ser heller ikke hvordan å ha intervju med en bruker er relevant til saken, når en allerede har en professor og statens legemiddelverk. Mannen/brukeren i gata har vel ingenting viktig å si i denne saken utenom "Nei, jeg synes det er kult å få halliser. Så er det jo ikke farlig siden det er en organisk plante og jeg har jo ikke blitt avhengig"

Jeg skjønner det ikke, men kanskje jeg bare er overkritisk.
Sitat av Joey
Håper journalisten forteller intervjuobjektet hva det innebærer å gå ut offentlig å si at en bruker et slikt stoff.

Havner saken på nettet tar det arbeidsgiver ett søk på Google for å finne vedkommende sitt navn. Tror ikke det ser bra ut å ha navn og bilde i en sak der en åpenlyst sier at man har brukt narkotikum.

Men journalistene i dagens samfunn har jo alt på det rene og vil jo ikke henge folk ut for å skape overskrifter, så det går nok bra!



Jeg ser heller ikke hvordan å ha intervju med en bruker er relevant til saken, når en allerede har en professor og statens legemiddelverk. Mannen/brukeren i gata har vel ingenting viktig å si i denne saken utenom "Nei, jeg synes det er kult å få halliser. Så er det jo ikke farlig siden det er en organisk plante og jeg har jo ikke blitt avhengig"

Jeg skjønner det ikke, men kanskje jeg bare er overkritisk.
Vis hele sitatet...

Det er, som jeg har skrevet, ikke noe krav at intervjuobjektet stiller offentlig.

Når det gjelder relevansen av å ha med en bruker i saken, er det selvfølgelig helt avgjørende i dette tilfellet - som i all journalistikk - å snakke med folk med førstehåndskunnskap til det man omtaler.
Enig med trådstarter der.
Man får ikke det hele rettferdige bildet av saken ved hjelp av bare staten og en professor.
Det er veldig stor sannsynlighet for at ingen av de to har erfaring med planten selv, og kan dermed dømme den i øst og vest med usannheter.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg beklager om jeg kommer ut kvasst i dette innlegget:
Dagbladet er langt i fra en seriøs avis, den henger godt innenfor tabloid sjangeren.

Og det tar ikke mange av oss her å legge 2 + 2 sammen for å komme fram til at dere vil vinkle hele greia negativt for å skremme vettet av gamle husmødre, samt få fokus over saken for å så lede til lovendringer på grunn av hysteriet dere skaper.

Jeg mener jeg snakker for de seriøse brukerne på dette nettstedet når jeg ber deg avstå fra å prøve å lage en "story" på noe du aldri kommer til å forstå, hverken subjektivt eller objektivt.

De du eventuelt vil komme i kontakt med via denne framgangsmåten er mediakåte barn/ungdom, som vil få sine "15 min i rampelyset". Hverken du, de som står fram eller norges befolkning vil oppnå noe som helst positivt av en vinkling slik du prøver på, da kan du like greit skrive om ungdom som dypper tampongen i sprit.

Om du virkelig er seriøs i din sak, vil jeg anbefale deg å gå andre veien: Få kontakt med botanifora etc, folk som faktisk har en genuin interesse for planter og deres virkninger, no offence til medlemmene her på forumet, men som moderator med 5 års tid på dette forumet, fremstår en veldig liten andel som seriøse folk.
De som er seriøse (dere vet hvem dere er) kudos til dere.
Jeg bare visste at Dodecha kom til å komme og banke oss alle

Joke aside, du har et godt poeng. Det kommer mest sannsynlig lite godt ut av dette.
Sist endret av Krakaren; 30. september 2008 kl. 19:17.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Enig med Dodecha. Prøvde å påpeke det samme, det at en trenger noe mer enn en random fyr som bruker Salvia for å få noe troverdighet inn i saken.


Huff.. Det kan ikke være lett å være journalist fra Dagbladet på nFF.
Vi får vente å se til artikkelen kommer ut, kommer nok garantert ikke til å stille salvia i et positivt lys. Mest sannsynligvis er det bare flere som kommer til å prøve stoffet fordi de får vite at det eksisterer og er relativt lett å få tak i.

Får håpe vedkommende som stiller opp fra forum svarer bra for seg =) Jeg mener jeg det er bra at noen som har prøvd/bruker stoffet stiller opp (forutsatt at vedkommende vet hva'n prater om).

For mitt vedkommende kan jeg bare si at det er en spennende (kanskje skremmende) og intens opplevelse som får meg til å føle meg bedre i dagesvis etterpå ^^
Sist endret av Zendelum; 30. september 2008 kl. 19:27.
Til trådstarter:

Kan du si ifra på denne tråden når artikkelen er klar og skal stå i dagbladet?
Leser aldri dagbladet ellers, men dette må jeg nesten få med meg. Gleder meg til å se hvordan du har vinklet det, regner med at artikkelen vil være veldig partisk med politi, toll osv. Hadde du vært "mann" nok så skriver du innlegget upartisk, men det vil vel neppe bli tilfelle.
Oioioi. Dette var som ventet, men fy hvor det skremmer meg inn til beinmargen! Jeg har i lengre tid planlagt å skrive en artikkel om Salvia D. og sende det til alternative magasiner (Visjon, Medium etc.), i håp om å ta en tabloid vinkling av saken i forkjøpet, men den gang ei.

Vi får krysse fingra for en objektiv vinkling, men jeg har mine tvil - vil historisk bruk, de mer geniune effekte av salvia o.l. bli belyst?

I mellomtiden håper jeg denne tråden blir holdt oppe. Diskusjon rundt temaet er viktig. Jeg ønsker ikke at noen makthavere uten innsikt i Salvia divinorum, skal frata meg retten til å bruke denne planten, bare fordi en artikkel belyser at bruk av planten har en relativt stor utbredelse i Norge.

Jeg ber Dagbladets journalist om se nærmere på hva botanikere sier om saken. Søk på Daniel Siebert, utvilsomt en av de mest respekterte ekspertene på området.

Linkreferanse: http://www.sagewisdom.org/
Sist endret av Botansja Manikk; 30. september 2008 kl. 19:49. Grunn: skrivefeil
Botansja Manikk har et godt poeng i det å ha ta med historisk og kulturell bruk, da dette kanskje kan hjelpe leserene å forstå den spirituelle verdien i planten.
Ser at det er mange formeninger og bekymringer om hvordan denne saken vil arte seg. Mange har likevel tatt kontakt og sagt seg villige til å møte meg, og det tror jeg er sunt.

Jeg kan ikke tilby noen av dere noe talerør i Dagbladet, men jeg kan, som sagt, gi dere en stemme i saken. Det skulle bare mangle, og jeg er som sagt taknemmelig for at folk skal stille.

For at ikke dette skal bli en veldig hit & run approach fra min side, kommer jeg til å være tilgjengelig for tilbakemeldinger på artikkelen etter at den er publisert. Også det kan bli en interessant diskusjon...
Jeg forventer en artikkel lignende de som omhandlet muskatt. Hvorfor? nettopp fordi Salvia er veldig vanskelig å prate om hvis man ikke har noen form for innsikt(da mener jeg og ha testet det). Det er veldig lett for en vanlig person med nada erfaring innen rus og lese gjennom div. forumtråder og annen fakta om et stoff og gi en uttalelse, noe som ikke alltid ville blitt rett.

Men hei, undrer kan skje, dog Dagbladet er en avis som i alle år har tatt avstand fra brukerne når de har skrevet artikler om det vi på forumet kaller kontrakultur, og heller talt med forskere/politikere osv. i bakhånd.

Nok om de negative aspektene, og jeg foreslår vi diskuterer hva som kan bidra til at artikkelen vil bli mer saklig og ikke bare skremselspropaganda, lignende innlegg som Botansja Manikk la inn.
Salvia brukes også mot depresjoner og angst, mange sier at det er bedre enn alle antidepressiva på markedet.
Sitat av proveit
Ser at det er mange formeninger og bekymringer om hvordan denne saken vil arte seg. Mange har likevel tatt kontakt og sagt seg villige til å møte meg, og det tror jeg er sunt.

Jeg kan ikke tilby noen av dere noe talerør i Dagbladet, men jeg kan, som sagt, gi dere en stemme i saken. Det skulle bare mangle, og jeg er som sagt taknemmelig for at folk skal stille.

For at ikke dette skal bli en veldig hit & run approach fra min side, kommer jeg til å være tilgjengelig for tilbakemeldinger på artikkelen etter at den er publisert. Også det kan bli en interessant diskusjon...
Vis hele sitatet...
Flott at du er åpen for diskusjon og tilbakemeldinger i ettertid.

Har to spørsmål jeg håper du kan besvare.

1: Vil du belyse den historiske/tradisjonelle bruken av planten?
2: Vil du belyse formeningene om bruk av planten som et terapautisk hjelpemiddel?
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sacred Weeds - Salvia Divinorum
http://video.google.com/videosearch?...oq=salvia+doc#

Gammel dokumentar, men kanskje noe nytt for noen.
Synes ikke noe særlig om at Salvia skal få søkelyset på seg. Dog virker denne journalisten rimelig alright.

Men, godt mulig du ikke vinkler saken negativt, det spiller forsåvidt ingen rolle. De som har makten her i norge vil alikvel plukke opp nyheten om at en mystisk "rus" plante er fritt tilgjengelig via nettet,- og så blir den kanskje gjort ulovelig. Om artikkelen er positiv til salvia har i grunn ingen betydning etter mitt syn. I norge er det slik at all rus utenom alkohol og nikotin er forbudt, og slik vil det antakeligvis forbli...

Så jeg er enig med mentalment. Gjør oss brukere her på nFF en tjeneste å dropp hele artikkelen. Det er ikke mye godt som får kommet ut av den.
Skjønner dog at det frister å skrive om denne planten, folk liker tydeligvis å lese om dop, sex og annnet fanteri i dagens tabloid aviser!
Sist endret av Eclipse; 30. september 2008 kl. 20:38.
Sitat av patron
Jeg forventer en artikkel lignende de som omhandlet muskatt. Hvorfor? nettopp fordi Salvia er veldig vanskelig å prate om hvis man ikke har noen form for innsikt(da mener jeg og ha testet det). Det er veldig lett for en vanlig person med nada erfaring innen rus og lese gjennom div. forumtråder og annen fakta om et stoff og gi en uttalelse, noe som ikke alltid ville blitt rett.

Men hei, undrer kan skje, dog Dagbladet er en avis som i alle år har tatt avstand fra brukerne når de har skrevet artikler om det vi på forumet kaller kontrakultur, og heller talt med forskere/politikere osv. i bakhånd.

Nok om de negative aspektene, og jeg foreslår vi diskuterer hva som kan bidra til at artikkelen vil bli mer saklig og ikke bare skremselspropaganda, lignende innlegg som Botansja Manikk la inn.
Vis hele sitatet...
Skremselspropaganda?

Som en bruker av planten, er det er helt naturlig å være urolig og skeptisk i denne sammenhengen. Denne artikkelen vil for det store havet av utenforstående - for majoriteten - være den første tilgjengelige dokumentasjonen om planten.

For seriøse brukere vil artikkelen være avgjørende: vil veien videre være preget av fordommer, lovendringer og den lille brukergruppens kamp mot en tilsynelatende uovervinnelig overmakt?

Eller kan artikkelen bidra til en mer seriøs diskusjon rundt emnet, der den lille skaren av folk med kunnskap om salvia kan bidra i like stor grad som utenforstående eksperter?

For øvrig er jeg enig i at hysteriet ikke skal ta grunnlaget vekk fra en åpen og ærlig kommunikasjon med dagbladets journalist, patron.
Botansja Manikk, ser nå at den setningen er lett å missforstå.. mente at vi burde ha flere innlegg lik dine, slik at vi ikke får en typisk sak, eks: SALVIA, DET NYE UNGDOMMEN RUSER SEG PÅ.. blabla! du skjønner hvor jeg vil..
Vil også si at jeg er totalt enig i hva du har sagt så langt.
Sist endret av patron; 30. september 2008 kl. 23:20.
all pr er god pr... ingen som kommer til å bruke mindre pot om det kommer en negativ pot artikkel? heller motsatt.. rus er rus
Dette vil ende opp med å sette de som er imot dette på mer revejakt, og de som ikke har hørt om det vil få enorme ører (i dette tilfellet øyne). Dette kommer til å slå tilbake i både pose og sekk den første tiden, men så dabber det vel bare av.. Håper bare du kan journalistikk, slik at dette blir "rikitg", for ut i avisen kommer det vel uansett...
Sist endret av tafsern; 1. oktober 2008 kl. 00:44.
Sitat av Botansja Manikk
Flott at du er åpen for diskusjon og tilbakemeldinger i ettertid.

Har to spørsmål jeg håper du kan besvare.

1: Vil du belyse den historiske/tradisjonelle bruken av planten?
2: Vil du belyse formeningene om bruk av planten som et terapautisk hjelpemiddel?
Vis hele sitatet...
1: Jeg vil ta med at den tradisjonelt er brukt i religiøse ritualer i Sør- og Mellomamerika.

2: Det aspektet får bli opp til en bruker å belyse, ettersom ingen i det norske medisinske apparatet har anledning til å skrive ut planten til terapeutiske formål pr. i dag.
Sitat av proveit
1: Jeg vil ta med at den tradisjonelt er brukt i religiøse ritualer i Sør- og Mellomamerika.

2: Det aspektet får bli opp til en bruker å belyse, ettersom ingen i det norske medisinske apparatet har anledning til å skrive ut planten til terapeutiske formål pr. i dag.
Vis hele sitatet...
Jeg kan bare svare for mitt vedkommende at salvia har vært sterkt medvirkende i å røske meg ut av en lang og dyp depresjon. Og jeg er definitivt ikke den eneste som har opplevd anti-depressive resultater av salvia-bruk.

Jeg tror det er flere faktorer som spiller inn som gjør at salvia oppleves på den måten for meg. Man får en opplevelse som i mitt tilfelle gjør at jeg setter mye mer pris på meg selv og alt rundt meg, jeg hadde satt meg fullstendig fast i en negativ tankegang når jeg var deprimert men salvia sparket godt til den tankegangen og jeg fikk mulighet til å tenke mye klarere og rasjonelt igjen. Ellers føler jeg altså et betydelig oppløft av humør i dagene etter salvia, jeg er mer sosial, prater mer og føler meg generelt bare bedre.

I forsøk på å lage en metafor : Det er som en datamaskin som har stått på i lange tider og hamstret spyware og virus i lange baner - for å så få en fullstendig opprensking og restart.

Det er i hvert fall min erfaring så langt ;-)
Uten å "forsøple" tråden med erfaringer, så vil jeg gjerne samtykke i det Zendelum sier.
Salvia har fått meg til å se mye mer alvorlig på global oppvarming (av alle ting) for å ta vare på jordkloden, den har fortalt meg at jeg må være mer sosial, og den får meg generelt til å se på omgivelsene med en ny glød.

Salvia er også noe jeg benytter ytterst sjeldent.
Sist endret av Krakaren; 1. oktober 2008 kl. 12:18.
Sitat av patron
Botansja Manikk, ser nå at den setningen er lett å missforstå.. mente at vi burde ha flere innlegg lik dine, slik at vi ikke får en typisk sak, eks: SALVIA, DET NYE UNGDOMMEN RUSER SEG PÅ.. blabla! du skjønner hvor jeg vil..
Vil også si at jeg er totalt enig i hva du har sagt så langt.
Vis hele sitatet...
Min feil! Beklager.

Sitat av proveit
1: Jeg vil ta med at den tradisjonelt er brukt i religiøse ritualer i Sør- og Mellomamerika.

2: Det aspektet får bli opp til en bruker å belyse, ettersom ingen i det norske medisinske apparatet har anledning til å skrive ut planten til terapeutiske formål pr. i dag.
Vis hele sitatet...
Takker for svar, men jeg må påpeke at du tar feil på et vesentlig punkt!

Tradisjonelt sett har Salvia divinorum kun blitt benyttet innenfor et meget begrenset geografisk område, nærmere bestemt fjell- og høylandsregionen Oaxaca i Mexico (av Mazatecfolket), hvilket er det eneste stedet man har funnet den voksende i naturlig tilstand. Håper du har tid til å rette på dette.

Hva svar to gjelder, er jeg forsåvidt enig, til tross for at det finnes en rekke akademiske tilnærminger til temaet - dette, utenfor Norge naturligvis.
det var vel bare et tidsspørsmål før pressen stakk nesa si inn her også.
de som kjøper salvia over nett burde hamstre for å si det sånn
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av pawsan
det var vel bare et tidsspørsmål før pressen stakk nesa si inn her også.
de som kjøper salvia over nett burde hamstre for å si det sånn
Vis hele sitatet...
Nåja.. Jeg tror ikke Dagbladets utsendte er den første som snoker rundt her.
Sitat av Joey
Nåja.. Jeg tror ikke Dagbladets utsendte er den første som snoker rundt her.
Vis hele sitatet...
Sikkert ikke, men jeg tror iallfall det er en av de som kommer til å vekke mest oppsikt blant det norske folk, når det kommer til salvia. Spesielt om saken er vinklet feil fra vårt synspunkt.

Men hvor ble det av reporteren? Fikk han bare infoen sin og stakk fra forumet?
Hvis du enda er her, vil vi gjerne ha oppdateringer
Sist endret av Dodecha; 1. oktober 2008 kl. 20:22. Grunn: fjernet ekstra spørsmålstegn, vi ser godt med bare et..
Sitat av heiapådeia
Men hvor ble det av reporteren?? Fikk han bare infoen sin og stakk fra forumet?
Hvis du enda er her, vil vi gjerne ha oppdateringer
Vis hele sitatet...

Han har sikkert et liv han også. Han kommer nok tilbake når artikkelen er ferdig dersom han har fått all nødvendig informasjon
Den skulle jo komme ut idag/igår, jeg har desverre ikke fått kjøpt Dagbladet idag, så kan noen konfirmere at artikkelen er gitt ut?
Jeg klarer ikke finne noen slik artikkel i dagens DB, mulig jeg er dårlig til å lete ;-)
Flott, jeg har blitt sitert i artikkelen o_0 ugh
Jeg syntes da inderlig godt at hvis jeg først skal bli sitert så kunne det vært f.eks :
"Man får en opplevelse som i mitt tilfelle gjør at jeg setter mye mer pris på meg selv og alt rundt meg, jeg hadde satt meg fullstendig fast i en negativ tankegang når jeg var deprimert men salvia sparket godt til den tankegangen og jeg fikk mulighet til å tenke mye klarere og rasjonelt igjen. Ellers føler jeg altså et betydelig oppløft av humør i dagene etter salvia, jeg er mer sosial, prater mer og føler meg generelt bare bedre."

Skremselspropaganda hele artikkelen, kunne absolutt klart oss uten.
For en vinkling. Enda et steg nærmere å gjøre Norge strengere. Vedder en tusenlapp på at Salvia kommer på den oppdaterte narkotikalisten.

Hva kan jeg si? Moderator, ban ANDERS HOLTH JOHANSEN?
Helge Waal, professor i psykiatri og leder av senteret for rus- og avhengighetsforskning på Universitetet i Oslo, advarer mot stoffet..(.....) - Dette er et relativt nytt fenomen, og det er rimelig å forvente økende grad av ettervirkninger, slik vi har sett i USA: Psykisk ubalanse, flashbacks, angstreaksjoner og andre psykiske vanskeligheter, sier Waal."
Vis hele sitatet...
Akkurat ja. Denne artikkelen kunne nesten vært skrevet av ungdom mot narkotika, den er ganske ubalansert.