Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1375
Jeg har en HP Pavilion ze 5300 bærbar som har begynt å slå seg av når den blir varm.

Har prøvd å trykkluftsblåse vekk støvet i maskina, men det hjalp ikke. Også sjekka i biosen om det går an og stille opp maxtempraturen før den slår seg av, men der var det ingen instillinger på slikt. Så hvordan skal jeg få justert opp temraturen der den slår seg av?

Det er en gammel pc, så jeg trenger ikke å være forsiktig ang. å justere opp temraturen der den slår seg av. Skal tyne ut av den de siste kreftene før den slokner helt uansett.
Jeg hadde AKKURAT samme problemet med min bærbare acer..Sendte den nettop inn til repp!:P
Acer er et helvete, spør du meg. Sitter på en nå, og jeg måtte ha den i fryseren bare for å kunne installere Windows. Har etterpå lagt på kjølepasta og endret klokkefrekvens.
hhehe jaaa vet..måtte sitte med vinduet på ful selv om jeg var syk for at pcen skulle overleve:S menhva mener du men endre klokkefrekkvensen?
Trådstarter
Har ikke så veldig greie på data, men det du mener er og klokke NED frekvensen for å bruke mindre effekt på pc`en?
Har også acer som gikk seg varm noen ganger. Var spesielt ille da jeg kjørte vista. Mulig det var pga alle de beta programmene som var til vista da jeg hadde denne innstallert.

Kjøpte 3 sprettballer i lekebutikken. Disse delte jeg i 2 og teipet/limte fast under laptoppen.
Nå kommer laptoppen høyere opp fra bordet, og det blir bedre lufting.
Ble kvitt at maskinen slo seg av.

Har også konvertert film nå uten at den slår seg av
heheheheh skal kjøpe meg det..hehe lattis ..men funker sikkert:P

men hva er problemet til aceR? hvorfor klikker alle acer laptopper hele tiden?

Og du skriver at du tror vista har noe med det og gjøre?
Burde jeg kvitte meg med vista liksom?
Vista krever mer ressurser av pcen enn div. andre distribusjoner, for eks. XP.

Jo mer pcen jobber jo varmere blir den, ganske elementært.

Ikke noen spess peiling på acer, men etter det folk skriver her vil jeg tro Acer har et generelt varmeproblem og at maskinene ikke kjøler slik som de burde.
Som nevnt så bruker vista mer ressurser enn xp, så da skulle man tro at varmen blir ett større problem med vista enn xp.

Acer har ett varmeproblem ja. Vet ikke hvordan de nyeste modellene er. Leste på ett notebook forum og så en guide med bilder osv hva man kunne gjøre selv. Mener å huske at en vifte ble byttet ut + noe mer. Fant ikke igjen linken men tror det var på denne siden. http://forum.notebookreview.com/

Ellers så har man Cool'n'Quiet
Det er som regel når programmer lastes inn, eller man spiller spill, at prosessoren faktisk jobber for fullt under normale omstendigheter. I stedet for å la all denne kraften være bortkastet, senkes heller frekvensen for å senke effektforbruket, støynivået og varmeutviklingen.
Processors supporting Cool'n'Quiet
http://en.wikipedia.org/wiki/Cool%27n%27Quiet

Så har man også stativ til laptopp som har vifter som hjelper. Finnes flere typer av disse så lønner seg å finne en som ikke gir fra seg mye støy/lyd. Strøm til disse for man gjennom usb port.
Eks på stativ med vifter.
http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=16988289
Kjøp deg en SÅNN. Har den selv, funker faktisk veldig bra, prosessoren er 15-20 grader kaldere nå som jeg bruker den
▼ ... over en uke senere ... ▼
Testet denne guiden "The "Undervolting" Guide"
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=235824
Undervolting will NOT compromise performance at all.

Undervolting is a process which reduces the excess "voltage" given to the CPU using a software. This is widely used as a cooling solution and in my opinion more effective than any other cooling solution available (thermal paste, cooling pad, etc) at NO cost. Results can vary from 5c up to 25c drop in temperature, most will achieve an average of 10c.

Det funket utrolig bra på min laptopp. Da jeg skulle kjøre i følge guiden programmet ORTHOS CPU Loader for å stresse cpu og ram så måtte jeg stoppe programmet. Tempraturen kom på 89 grader og ville nok ha øket mer.
Stoppet programmet pga at jeg viste at pc'n ble for varm og ville restartet.

Etter jeg fikk ned spenningen ca 0.300v så kommer jeg ikke over 68'C selv om jeg kjører ORTHOS programmet 1 time.