Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1867
Jeg har fått et brev med noen andres personnummer, men vet ikke hvem det er og lurte på om dere vet om en side der jeg kan finne ut hvem personen er?

Det haster litt så håper dere svarer, takk.
Personnummer er personlige og ligger ikke tilgjengelig ute på nettet.
Gå inn på en random mobiloperatørside, fortsett til bestille abonnement, du vil bli bedt om å skrive inn personnummer, gjør det og alt vil dukke opp.
Jeg har fødselsnummer og personnummer så da må det vel være mulig å finne ut hva personen heter?

noen eksempel på sånne mobiloperatør side?..:P
Sist endret av tinealexandra; 12. september 2008 kl. 04:13.
Sitat av tinealexandra
Jeg har fødselsnummer og personnummer så da må det vel være mulig å finne ut hva personen heter?

noen eksempel på sånne mobiloperatør side?..:P
Vis hele sitatet...
telenor, netcom?
aha, skal funke på telenor/netcom etc.

Sorry at jeg spør, men hvem du fikk et slikt brev av da?
Verdt å nevne at i motsetning til hva mange tror, så er ikke personnummer et hemmelig nummer. Det er et nummer man kan få tak i ved hjelp av en telefon til folkeregisteret. Det er mobiloperatørene og bankene som bruker dette som en slags identifikasjon, noe som ikke er helt bra.
Da utfordrer jeg deg, Mushy, til å legge ut ditt eget samt dine foreldres personnummer. For å bevise at det ikke er et "hemmelig nummer".
Man fyller jo inn personnummer overalt hvor man registrerer seg...høres ut som det er like hemmelig som et passord. I så fall ligger vi jævla dårlig an
Sitat av SergeGainsbourg
Da utfordrer jeg deg, Mushy, til å legge ut ditt eget samt dine foreldres personnummer. For å bevise at det ikke er et "hemmelig nummer".
Vis hele sitatet...
Selv om det ikke er "hemmelig" trenger man ikke å dele det ut i hytt og pine.
Sitat av SergeGainsbourg
Da utfordrer jeg deg, Mushy, til å legge ut ditt eget samt dine foreldres personnummer. For å bevise at det ikke er et "hemmelig nummer".
Vis hele sitatet...
For å bevise hva? Å spy ut sin personalia er aldri spesielt smart. Et personnummer forteller folk hvem en person er, ikke mer enn det. At teleoperatørene, og til dels bankene, bruker dette som identitet, er ganske risky. Svindlere kommer desverre ganske langt med et personnummer. Men det er ikke et hemmelig nummer av den grunn. Hva har et hemmelig nummer å gjøre på et bankkort, førerkort, semesterkort til skolen, og mange andre plasser hvor det ikke er lurt å ha et hemmelig nummer? Det er bare din personlige tallrekke.
For å si det sånn - hadde det virkelig vært ment at det skulle være hemmelig hadde det jo virkelig vært hinsides idiotisk å ha det på bankkort, førerkort osv, som man viser til butikkpersonale+++ titt og ofte, enten du skal bevise hvor gammel du er, eller at det er ditt kredittkort. Personnr er rett og slett ment som et tillegg til navn, siden mange har like navn i tillegg et nr som er helt unikt.

Som mushy sier er det rett og slett mange banker, telefonselskaper+++ som har begynt å bruke disse på en måte de aldri har vært ment å brukes, og DET er dumt.
Mitt etternavn, navn på kjæresten min etc er ikke hemmelig, men hadde aldri postet det her. U take the point?
Ja, jeg forstår at det er en nyanseforskjell mellom "personlig" og "hemmelig".

Men som flere har poengtert her, så har vel bruken av personnummer tatt en slik utvikling at de fleste (jeg vet det gjelder for meg hvertfall) vil anse sitt personnummer som hemmelig. Derfor reagerte jeg litt på mushys innlegg.

Jeg går ellers ut fra at du mushy refererer til en form for social engineering når du nevner eksempelet med "bare å ta en telefon til folkeregisteret"?

Ellers vil jeg påpeke at den skepsisen som bl.a. atomet uttrykker til bruken av personnummer nok kan være berettiget. Men jeg utfordrer han og alle andre til å gi banker, telefonselskaper, samordna opptak og andre et fullgodt alternativ.
Sitat av SergeGainsbourg

Jeg går ellers ut fra at du mushy refererer til en form for social engineering når du nevner eksempelet med "bare å ta en telefon til folkeregisteret"?
Vis hele sitatet...
Nei.

http://www.datatilsynet.no/templates...____903.aspx#7 Man kan f.eks si at man holder på med gravende journalistikk, og vil ha personnummer eller navn på en person.

Har letet i evighet på Fronter etter et dokument hvor en foreleser gikk frem slik, men finner det desverre ikke.
Si meg, er denne saken på noen måte relatert til dette? http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2658053.ece