Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 6602
Heisann! Jeg har svært lyst til å kjøpe et billig luftgevær for å bare ha det litt morro på fritiden. Skal bare skyte litt på blink og lignende. Har ikke skutt så mye før og vet ca 0 om hvilke gevær som er bra...

Fant dette geværet: http://www.finn.no/finn/bap/object?f...11&WT.svl=Link

Legger merke til at prisen er alvorlig mye billigere enn andre gæver, så det jeg lurer på er om et slikt gevær i en slik prisklasse i det hele tatt er noe å satse på? Evt andre tips til billige luftgevær?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Når du skriver luftgevær antar jeg at du ikke mener Airsoft?

På XXL har de ihvertfall ett til en tusenlapp. http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=68023
Det luftgeværet du har linkey er Cal 5.5 og ikke 4.5. 5.5 cal luftgevæar er beregnet til jakt (som står i annonsen), om jeg husker riktig er denne typen luftgevær regestrerings pliktige, correct me if I wrong.Hvis du skal ha luftgevær annbefaller jeg Cal 4.5 ettersom dette er standard.
Sist endret av holy_toy; 8. september 2008 kl. 18:13.
Luftgevær er_ikke_registreringspliktig i norge. Det er heller ikke lov å jakte noe som helst med luftvåpen i norge. Har sett diameter opptil 6.0 og 6.25 på luftgevær.
Hvis dere leser teksten står det også at de selger Cal. 4.5 til samme pris.
Det står i våpen loven:§ 23. Erverv av luft- og fjærvåpen

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å erverve, eie eller inneha luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, som har grovere kaliber enn 4,5 mm. Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen og air soft gun. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før ikrafttredelse av denne forskrift.

Så du har hvertfall ikke lov uten tillastelse til å ha grovere en Cal 4,5.
Var jo veldig billig da, kan kvaliteten være noe i det hele tatt?
Sitat av holy_toy
Det står i våpen loven:§ 23. Erverv av luft- og fjærvåpen

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å erverve, eie eller inneha luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, som har grovere kaliber enn 4,5 mm. Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen og air soft gun. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før ikrafttredelse av denne forskrift.

Så du har hvertfall ikke lov uten tillastelse til å ha grovere en Cal 4,5.
Vis hele sitatet...
Her har det tydeligvis skjedd ting siden jeg drev med dette, og ser og at det er foretatt flere endringer. Beklager, tok ikke feil der gitt.

Gikk nå så langt at jeg registrert meg på våpen & juss - Der fant jeg dette :

Hvilke luftvåpen er forøvrig registreringspliktige?

Kjell Heilevang
Moderator
Meget engasjert medlem
*****
Utlogget Utlogget

Innlegg: 106



Vis profil WWW E-post Personlig melding (Utlogget)

SV: Lyddemper til luftvåpen
« Svar #3 : 21/06/05, kl. 00:46 »
Svar med sitat

Pr. idag ingen. Frem til 20 april i år var det registreringsplikt på luftvåpen over 4.5 millimeter, men det ble opphevet av Justisdepartementet.

Det fant jeg ikke i våpenloven, fant faktisk ingenting om luftgevær i våpenloven (skummet gjennom forskriften..
Sist endret av pidget; 8. september 2008 kl. 18:55. Grunn: Mer info
Stemmer det pidget skriver, luftvåpen over 4,5mm er ikke registrerings pliktige...
MEN har hørt at det skal bli sånn, igjen...
Dette er ett greit luftgevær, med en god del høyere utgangshastighet enn det fra xxl til samme prisen. Flott og lett til leik.

http://www.magasinet.no/display.aspx...20&prodid=4242

Eller så hart du dette til 1000 lappen mere! som er noe av de kraftigste lyftgevær med fjær som er til samme prisen.. er en god del tyngere men også greit om du skal øve til rifleskyting

http://www.magasinet.no/display.aspx...20&prodid=4243

Enjoy!
200m/s fungerer utmerket til å bare syssle med en gang i blandt, men jeg blir veldig skeptisk når prisen er så lav! Og kikkertsikte syns jeg er for pingler og er heller kjedelig å skyte med. :P
Men husk at det ikke er lov å bruke luftgevær på levende blink, om du absolutt må det så kan du heller ta og skyte deg selv litt i foten.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Har"dette" Har gæveret selv, de funker greit til fritids bruk på hytter og lignede men det er langt i fra et konkuranse gevær. Gæveret er kraftig for et luftvåpen og fungerer fint til utendørs bruk.

btw, det blir mye gøyere med et kikkert sikte på
Sist endret av Synderen; 8. september 2008 kl. 21:18.
Har ett slikt bare 4.5 mm. Helt greit luftgevær, men ble full av gravrust etter å ha ligget i båten min i ca. 2 uker. Puss det ofte så holder det seg..
Jula selger luftgevær ned til 300 kr.
Helt nye, rett fra eska.

Det er vel forsåvidt Gamo våpen alt Jula har.
Sist endret av Acidous; 9. september 2008 kl. 22:33.
Okei. Takker for svar =)
Fant ut jeg også at det ikke var noen reg.plikt på luftvåpen nå lengre
Sitat av andreas...
Heisann! Jeg har svært lyst til å kjøpe et billig luftgevær for å bare ha det litt morro på fritiden. Skal bare skyte litt på blink og lignende. Har ikke skutt så mye før og vet ca 0 om hvilke gevær som er bra...

Fant dette geværet: http://www.finn.no/finn/bap/object?f...11&WT.svl=Link

Legger merke til at prisen er alvorlig mye billigere enn andre gæver, så det jeg lurer på er om et slikt gevær i en slik prisklasse i det hele tatt er noe å satse på? Evt andre tips til billige luftgevær?
Vis hele sitatet...

Jeg kjøpte meg nylig et airsoft våpen fra ED Sport. Det er en Mauser med kikkertsikte og regulerbar kolbe. Den bulker brusbokser på alt fra 60 - 85 meter. Mye morro.
Se eventuelt edsport.no for mer info
Sitat av qtex
Jeg kjøpte meg nylig et airsoft våpen fra ED Sport. Det er en Mauser med kikkertsikte og regulerbar kolbe. Den bulker brusbokser på alt fra 60 - 85 meter. Mye morro.
Se eventuelt edsport.no for mer info
Vis hele sitatet...

Takk for tipset! De har riktig nok ikke luftgevær der så vidt jeg kan se i farten, men mye kult paintball utstyr...
Jeg har akkurat det geværet (Cal 5,5). Kjøpte det fra samme annonse faktisk.
Jeg anbefaler deg og heller kjøpe 4,5 cal fordi tilgangen til 5,5 cal kuler er mye verre.

Det er stort sett et greit luftgevær som fungerer bra til hobbybruk Morsomt kikkertsikte btw