Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 609
Vitae ergo mortis
9 1
Hei,

jeg har kjøpt meg en pc i deler fra komplett og har nå etter mye om og men fått den til å virke...på en måte. Jeg hadde mye krøll med installasjon av diverse. Men det er et kapittel som heldigvis er over. I går fikk jeg installert vista og alle drivere. Alt fungerer helt perfekt. Untatt en ting. Når jeg slår av maskinen får jeg ikke startet den igjen. Altså maskinen starter men jeg kommer ikke inn i bios en gang. Den piper ikke ved oppstart og blir bare stående. Slår seg gjerne av en gang og starter på nytt av seg selv med samme problem.
LED lampene på hovedkortet indikerer "initializing floppy" noe jeg finner underlig siden jeg ikke har noen floppy stasjon.

Det eneste som hjelper når dette skjer er å dra ut batteriet på hovedkortet og sette det inn igjen. Det er et MSI hovedkort det dreier seg om, modellen har jeg ikke her da jeg sitter på jobb nå men kan legge ut en link fra komplett når jeg kommer hjem i kveld eventuelt.

Noen andre som har hatt dette problemet og eventuelt en løsning?
Hadde ett liknende problem for en del år siden, kan dog ikke huske "initializing floppy"-delen. Måtte også gjøre noe tilsvarende for å få liv i PCen. I mitt tilfelle var det en for liten strømforsyning som skapte ugang. Aner ikke om du sitter på samme problemet, men er verdt å undersøke.
Lignende her også, av og til. Har du prøvd og resette CMOS? Det funker i mitt tilfelle. Går så i bios og stiller opp strøminnstillinger. Maskinen kjører så en stund, inntill jeg må gjøre alt på nytt.
Uten at jeg har veldig peiling, vil jeg tro at det kan skyldes hardware som ikke "passer" godt nok sammen, men kan desverre ikke hjelpe noe konkret der. Men det med floppy - ingenting er vel koplet til floppyinngangen?
Vitae ergo mortis
Trådstarter
9 1
Nei, det er det som er sært, ingenting står i floppyinngangen. Må nevnes at jeg koblet til dvd'en til floppy inngangen med en floppykabel første gang jeg skrudde sammen rakla. Men det burde jo ikke ha noe å si nå. Har ikke prøvd å resette cmos nei.. har kjørt noe failsafe uten noe virkning. Strømforsyniga er på 850w så det burde holde. Men har jo en del heftig hardware i den så jeg veit ikke helt. Takk for svar så langt
Jeg har det samme problemet på maskinen til dama etter jeg byttet hovedkort. Det virker som biosbatteriet lader seg ut etter en stund, så hvis jeg bytter det og resetter bios så funker det igjen. (det som skjer når batteriet blir dårlig er at alle innstillinger blir resatt, default skjermkort blir satt til PCI og ikke PCI-E og da forblir skjermen svart når jeg starter opp. Og i tillegg så står bios klokken og hopper på 0.00.00).

Det jeg har lokalisert feilen til å være er at hovedkortet er kresent på rambrikker. Så når jeg dytter i andre brikker enn de få som er godkjent for kortet eller mer enn 2gb så skjer dette.

Så jeg må nok støtte opp under dårlig tilpassede hw komponenter som den mest sannsynlige årsaken.