Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2545
Hei.

Jeg har en elbil som mine unger kjører rundt med i hagen. Den går på 12V og har et 12Ah batteri. Det er en elmotor på hvert bakhjul og til sammen trekker de max 30A (ved igangkjøring).

Bilen ser slik ut: PEG PEREGO Gaucho Rockin 12v

Barna syns det kunne gått litt fortere og da tenkte jeg å henge på et ekstra batteri slik at totalspenningen ble 18V.

MEN, blir det feil å seriekoble 12V + 6V? (Begge batterier er 12Ah og av geletypen)

Min teori: Batterier av denne typen har vel celler som er seriekoblet innvendig i batteriet? Feks 4 celler a 3V (12V) og feks 2 celler a 3V (6V)? Hvis dette stemmer, så bør det vel ikke være noe problem å seriekoble disse batteriene da det totalt sett ville vært 6 celler a 3V (18V), eller?

Eventuelt kunne jeg seriekoblet to 12V batterier, men da er jeg redd motorene og/eller plastdrevene tar kvelden?

Hva mener dere?
Sist endret av BuckRogers; 22. august 2008 kl. 10:37.
Ved seriekobling slik du sier vil du få 18V ja.
- 12V + ----- - 6V +
tilsvarer
- 18 V +
De orginale delene tåler vel kanskje ikke denne belastningen?
Sitat av nitrous
Ved seriekobling slik du sier vil du få 18V ja.
- 12V + ----- - 6V +
tilsvarer
- 18 V +
Vis hele sitatet...
Joda, men vil jeg skade batteriene ved å koble slik? Vil jeg brenne/ødelegge ett av batteriene? Eller er det helt greit å koble slik?

Sitat av Marius145
De orginale delene tåler vel kanskje ikke denne belastningen?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke så nøye. Bilen har de hatt i fire år og har allerede gjort nytten sin. Det er mest fordi eldstebarnet spurte meg om det var mulig å trimme bilen litt. Når du spør en far om slikt, så han bare prøve
det virker jo logisk at det skal virke, for batteriene er jo bygd opp av celler innvendig.
det blir vel nesten som å seriekoble ei pakke med 8 aa batterier med ei pakke med 4 aa batterier.


veg tviler på at motorene vil ødelegges, jeg regner med at dem er litt underspesifisert, dvs litt slingringsmonn
Ganske enig i det resonnementet, ja. Men jeg satser på at det går bra. Selve motorene tror jeg nok klarer seg. Det er nok verre med tannhjulene som er av plast og uten skikkelige lager
Noen som har gjort det samme du tenker på: http://tinypic.com/player.php?v=153tbuh&s=4