Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3207
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Nei vet dere hva. Nå er det nesten 500 dager siden nFFs første fotokonkurranse, og så skal vi vente såpass lenge til det kommer en til? Nei, det holder ikke. Derfor lager jeg nå nFFs uhøytidelige (ja særlig) fotokonkurranse #2. Jeg håper på bra deltakelse, ikke minst fordi det ser ut til å bli flere og flere som skaffer seg DSLR o.l.

Temaet bestemte jeg meg for skal være "Musikk". Kan hende det er et dårlig tema, men faen så vanskelig det er å finne et! "Samhold, nei, ung kanskje? Nei, kultur da? Nei." I avstemningstråden som kommer når fristen er over vil jeg oppfordre folk til å komme med forslag til fremtidige konkurranser.

Musikk. Mye man kan gjøre tror jeg. Musikere er jo en klassiker, men høytalere, instrumenter, dans, sang, CDer, mp3-spillere og annet man finner på (vår nye opera perhaps?)

Regler:
  1. Frist for posting av bilde er Lørdag 6. september 12:00 GMT+1 (altså norsk tid).
  2. Fotografiet skal være tatt av personen som poster det.
  3. Fotografiet skal være tatt i konkurranseperioden (f.o.m i dag t.o.m. 12:00 6. september 2008). Dette for å oppfordre folk til å gå ut og ta bilder istedenfor å
    Sitat av moridin
    runke til gammalt materiale
    Vis hele sitatet...
  4. Det er mulig å poste flere bilder, men man kan bare få med ett i konkurransen. Klargjør hvilket bilde du vil ha med før fristen, ellers vil det siste postede bildet bli tatt.
  5. Spam av bilder (altså mangemangemangemange) i denne tråden er ikke tillatt. Det er vanskelig for meg å sette en maksgrense da dette fortsatt er litt på prøvestadiet.
  6. Egentlig unødvendig å ha med, men det kan jo hende: nFFs regler skal følges. Akkurat som norsk lov, og selvfølgelig menneskerettigher osv.
  7. Å manipulere bildet er absolutt tillatt, men husk at denne konkurransen er en fotografikonkurranse, jeg kommer til å lage en fotomanipuleringskonkurranse når jeg kommer hjem og har valgt bildet jeg kommer til å bruke.
  8. Fotografi er noe man aldri blir utlært i, det er bla.a. derfor EXIF-info er høyt ønskelig.
  9. Tittel på bildet skal være i tittelboksen på svaret ditt.
  10. Maks 1 bilde pr. post. Ikke post rekker med bilder etter hverandre, en del av fotografiens kunst er å kunne velge ut de beste. Du skal uansett bestemme deg for ett til slutt.
  11. Forsøk på å rigge votingen, som å få venner til å lage seg bruker og/eller lage dummy-accounts blir slått hardt ned på (håper jeg). Dette er en uhøytidlig konkurranse, men fortsatt: måtte den beste vinne.
  12. VIKTIG: Pass på at du har tillatelse til både å ta bilde av ting/folk, og å laste det opp!

PAQ (Possibly/probably/presumably Asked Questions):

Hvor kan jeg laste opp bildene mine?
Du kan bruke photobucket.com, bildr.no, flickr.com, https://imma.gr/ (fra nFF), eller andre liknende. Vennligst ikke bruk imageshack, da dette ser ut til å gi varierende resultater. En av serverne uten innlogging (som bildr.no f.eks.) er nok best. Ikke alle har en flickr pro-konto, og har man ikke det kan andre bare se de 200 siste bildene man har lastet opp, noe som er kjedelig for dem som i ettertid vil se bildene.

Hvem vinner?
Når fristen er utløpt opprettes en ny tråd der folk kan stemme på favoritten sin.

Hvorfor kan jeg ikke laste opp t.d. broren min sitt bilde?
Creds skal gå til fotografen.

Premien da? Hva er den?
Om ingen av medlemmene stiller opp som premie (middag for to e.l.), eller finner masse sjokolade som h*n har lyst til å donere bort kommer det til å begrense seg til KP og evig ære.

Hva om folk prøver å laste opp andres verk, enten fra nettet eller andre steder?
Det blir vanskelig for oss å oppdage noe slikt, akkurat som datoen bildet er tatt, men om det oppdages vil vedkommende bli diskvalifisert fra konkurransen. (BTW: Brenne i helvete til evig tid kommer vedkommende selvfølgelig også til å gjøre).

Hva er EXIF (jeg vet det ikke fordi jeg ikke gadd å lese Wikipedia-artikkelen Jonta linket til)? Og hvordan finner jeg det slik at jeg kan poste det?
EXIF-info er informasjon om bildet. Lukkertid, blender, kamera osv. For å finne info om hvordan du kan finne EXIF-info, les HER.. Du kan eventuelt også laste opp bildet ditt på nett, for så å bruke FF-addonen "FxIF"

Vennligst ikke kommentér bilder i denne tråden.

Åja, om du ikke har skjønt det, det er altså i denne tråden folk skal poste bilde, tittel EXIF-info osv. (Det er ikke noe mer vel?)

Er det noe jeg har glemt, si ifra til meg på PM, slik at vi kan holde denne tråden så ren som mulig, og jeg vil be én av administratorene om å redigere dette innlegget tilsvarende.

Happy shooting!
Jonta
Sist endret av Jonta; 21. august 2008 kl. 15:48.
http://i293.photobucket.com/albums/mm44/nikken92/DSC_0190.jpg

EXIF:
Kameraprodusent: NIKON CORPORATION
Kameramodell: NIKON D60
F-stopp: f/ 5,6
Eksponeringstid: 1/60 sek.
ISO-hastighet: ISO-200
Eksponeringsavvik: -2 trinn
Brennvidde: 55 mm
Største blenderåpning: 5
Målingsmodus: Mønster
Blitsmodus: Ingen blits
35 mm brennvidde: 82
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://fc06.deviantart.com/fs36/f/2008/243/0/f/0f5b95aacbb56769b4304e899eb61848.jpg

EXIF:
Make: NIKON CORPORATION
Model: NIKON D60
Shutter Speed: 1/800 second
F Number: F/5.6
Focal Length: 36 mm
ISO Speed: 400
Date Picture Taken: Aug 30, 2008, 5:16:14 PM
Sitat av esv
http://fc06.deviantart.com/fs36/f/2008/243/0/f/0f5b95aacbb56769b4304e899eb61848.jpg

EXIF:
Make: NIKON CORPORATION
Model: NIKON D60
Shutter Speed: 1/800 second
F Number: F/5.6
Focal Length: 36 mm
ISO Speed: 400
Date Picture Taken: Aug 30, 2008, 5:16:14 PM
Vis hele sitatet...
Musikk? Jeg forbinder ikke det med musikk av noen slag.
esv flott bilde men som fulloggal skrev, hva er det som forbinder det med musikk? Mitt bidrag kommer vel om en stund =P
Det hele var en tabbe, så jeg har kontaktet noen som kan fjerne det
esv sitt bilde var sykt bra. Kan vel egentlig forbindes med hip hop sjangeren?
Skater punk / Rap
Var bra bilde Vært tøffere med en blura kjapp hardflip
digger det ! men det var bra
Esv sitt bilde var sykt bra, hadde det vært med i konkurransen hadde det hatt _store_ sjanser til å vinne.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
http://bilete.no/l/6539

Camera Make: Canon
Camera Model: Canon EOS 400D DIGITAL
Image Date: 2008:09:04 20:36:13
Flash Used: No
Focal Length: 22.0mm
CCD Width: 5.87mm
Exposure Time: 0.013 s (1/80)
Aperture: f/5.6
ISO equiv: 800
White Balance: Manual
Metering Mode: Matrix
Exposure: program (Auto)
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av bobbo


Vet jeg er sent ute, men konserten var i går og jeg sov for lenge idag... Forstår om det ikke blir tatt med.
Vis hele sitatet...
Det går greit. Nevnte også på IRC at det blir for dumt med avstemning elns. med så få bilder.
Jeg legger inn et jeg synes var bedre da, jeg har ikke hatt helt tid til å gå igjennom bildene.



Hvis dere ser på dato og klokkeslett så forstår dere hvorfor de kommer litt sent.

Model : Canon EOS 30D
ExposureTime : 1/60Sec
FNumber : F2,8
ISOSpeedRatings : 3200
DateTimeOriginal : 2008:09:06 00:50:24
Flash : Not fired(Compulsory)
FocalLength : 17,00(mm)


Kameraprodusent: Sanyo
Kameramodell: Sanyo Xacti
Blits: Ja
Dato og tid: 6-sep-08 20:05
Sist endret av vidarlo; 6. september 2008 kl. 20:11. Grunn: Skjerpings på billedstørrelse.
Sorry, for litt sen levering, men tok et bilde igår jeg tenke jeg kunne bruke
http://fc05.deviantart.com/fs36/i/2008/251/7/b/Jazzy_by_loffe123.jpg

Make: Canon
Model: Canon EOS 400D DIGITAL
Shutter Speed: 1/30 second
F Number: F/4.5
Focal Length: 33 mm
ISO Speed: 1600
Date Picture Taken: Sep 7, 2008, 12:52:29 AM
Sist endret av loffe; 7. september 2008 kl. 14:50.
Hvor lenge varer denne konkuransen? (Siden den forsetter etter avslutningsdagen 6.september).

Dersom det er et par dager til, kommer det nok et bidrag fra meg og snart
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av mkey
Hvor lenge varer denne konkuransen? (Siden den forsetter etter avslutningsdagen 6.september).

Dersom det er et par dager til, kommer det nok et bidrag fra meg og snart
Vis hele sitatet...
P.g.a. lav aktivitet kommer den nok til å vare litt til. Tviler på at det blir noen avstemning. Red-konk ble mer populær. Prøver fortsatt å få input til hva som kunne gjøres bedre.

Picture
Make: Canon
Model: Canon EOS 450D
Shutter Speed: 1/99 second
F Number: F/5.0
Focal Length: 23 mm
ISO Speed: 400
Date Picture Taken: Aug 16, 2008, 10:36:18 PM
Bildet er av crappy kvalitet pga. skalering.
Gammelt bilde, men grunnet inaktivit tråd skader det vell ikke så masse.
Er forresten av trekkspilleren til Vassendgutane, fra en konsert på Contryen på Breim.

Sist endret av PolkagrisLaila; 8. september 2008 kl. 18:10.
Siden det virker som om fristen er forlenget litt slenger jeg med et bilde jeg tok da jeg jobbet frivillig på Granittrock på Lørdag. Synes det ble ganske kult i og med at navnet er surfe"rosa"^^ Vil heller bruke dette i konkurransen forresten.

http://tn3-2.deviantart.com/fs36/300W/i/2008/251/5/4/Surferosa_by_loffe123.jpg
Make: Canon
Model: Canon EOS 400D DIGITAL
Shutter Speed: 1/30 second
F Number: F/4.5
Focal Length: 18 mm
ISO Speed: 800
Date Picture Taken: Sep 6, 2008, 8:58:50 PM
Artist's Comments
I worked as a volunteered at this consert, so in the pauses I got the freedom to take some pictures^^
da slenger jeg meg på.

John Erik Kaada-konsert i Domkirka i Stavanger under NuMusic-festivalen.
Canon 1d MkII
Canon 70-200mm
iso 800-1000
ca f.2,8
1/80-100
tok exif'en fra hodet.

http://erikholsvik.com/Music/images/kaada.jpg
Sitat av loffe
Siden det virker som om fristen er forlenget litt slenger jeg med et bilde jeg tok da jeg jobbet frivillig på Granittrock på Lørdag. Synes det ble ganske kult i og med at navnet er surfe"rosa"^^ Vil heller bruke dette i konkurransen forresten.

http://tn3-2.deviantart.com/fs36/300W/i/2008/251/5/4/Surferosa_by_loffe123.jpg
Make: Canon
Model: Canon EOS 400D DIGITAL
Shutter Speed: 1/30 second
F Number: F/4.5
Focal Length: 18 mm
ISO Speed: 800
Date Picture Taken: Sep 6, 2008, 8:58:50 PM
Artist's Comments
I worked as a volunteered at this consert, so in the pauses I got the freedom to take some pictures^^
Vis hele sitatet...

Uhm, do i see bush? :s
http://img252.imageshack.us/img252/4656/img1924cs6.jpg

Oh, yes, you do...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Jeg har fått forespørsel om når konkurransen avsluttes. La oss si at den går til i morgen kl. 18:00 GMT+1 (Norsk tid).

Skal vi ha avstemning? Det er lite poeng i det for meg...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Right, fotokonken er over. Jeg må si jeg er skuffet over antall bidrag, men det er mulig det tar seg opp etterhvert. Innspill har jeg fått få av, så jeg går etter det jeg tror funker, og ser over de få innspillene jeg har fått. Følg med! Jeg kommer nok til å reklamere i signaturen min. Om jeg glemmer det er det nok stor sannsynlighet for at du finner aktuelle tråder under "Fotografering", i stedet for f.eks. "Konsoll", og å finne alle mine emner er også en mulighet.

En liten ting til: KOM MED INNSPILL FOR HELVETE!

Takk