Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2140
Dere fleste vet hva propaganda er og det er ikke ukjent at div land aktivt pumper ut propaganda for å lure en befolkning. På en måte er propaganda et kraftig "verktøy" viss det brukes riktig, man kan f.eks rettferdiggjøre mye ved hjelp av propaganda. For å si det enkelt.

Det har dukket opp artikler om F.eks nord Korea som fører diskusjoner, og det er ikke overraskende at folk ser på propaganda som en uting. Og det kan oppstå kraftige diskusjoner
om hvordan land drives ved hjelp av propaganda.
Men...

Er dette et mer omfattende problem en man ønsker å tro?
Er dette vi opplever i vesten, ja til og med i dette demokratiske land.. Norge?

Jeg håper at det er mulig å føre en nøytral\saklig diskusjon om dette.

Selv er det ikke et evne jeg vet mye om, men jeg ser ikke bort ifra at dette er et mer omfattende problem enn hva man ønsker å tro.
Selv om jeg ikke ønsket å ta opp dette pga fare for at diskusjonen skal skli ut.
Men etter min erfaring og det jeg har lest så er det mye som viser til at det er propaganda her. Angående rusmidler. Dette er det eneste jeg tørr å påstå, det er derfor jeg nevner dette.

Men jeg håper noen her har noen kan ta opp andre ting enn rusmidler. Det er nok tråder som tar opp dette, og jeg gjentar... Grunnen til jeg nevnte det er pga jeg ikke vet om noen andre evner, ihvertfall ikke som jeg tørr å nevne\ta opp.

Tilbake til spørsmålet.
Er dette et totalt ukjent fenomen i vesten\norge?
Eller er dette noe man bør ta tak i?
Det finnes mange former for propaganda (?) Så viss dette er noe man ser, i hvilken "form"
kommer det i?
Ikke minst, hvor utbredt er det?

Takker for svar!
Sitat av sneipen
Tilbake til spørsmålet.
Er dette et totalt ukjent fenomen i vesten\norge?
Eller er dette noe man bør ta tak i?
Det finnes mange former for propaganda (?) Så viss dette er noe man ser, i hvilken "form"
kommer det i?
Ikke minst, hvor utbredt er det?
Vis hele sitatet...
Jeg opplever spesielt USA som et land der propagandaen er omfattende. Krigen mot terrorisme, krigen i Irak, Afghanistan osv. All informasjon om dette syder av propaganda og nasjonalisme. Skremmende. Og ja, dette bør man ta tak i, iallefall ta alvorlig.

Propagandaen har en sideeffekt som er like skremmende: Man aksepterer en stor grad overvåkning fordi det påstått øker den individuelle tryggheten.

Jeg tror det er like utbredt i vesten som land vi helst ikke vil sammenligne oss med. Det er bare mindre synlig, mer subtil propaganda.
Propaganda finnes overalt! Og lille Norke er nok ikke noe unntak..
Sitat av Unb0und
Propaganda finnes overalt! Og lille Norke er nok ikke noe unntak..
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke noe om Norke, men i Norge er det nok overalt...
og provosere for å få fram en problemstilling er det samme som å spenne bein i en fotball kamp. det provoserer å ødelegge med falskhet. Det kan ende med drap i noen tilfeller. Det er ikke en ukjent ting i norge og vesten men vi kamuflerer det med ytringsfrihet og annet svada.
Har vært inne på samme tankegangen selv. Jeg har værtfall sluttet å tro 100% på at sannheten alltid er slik som aviser og nyheter framstiller det til tider.
Når det gjelder rusmidler o.l. synes dette godt! Staten og samfunnet framstiller det som om man prøver f.eks. hasj (narkotika) èn gang, så er man dømt til et liv som narkoman(satt på spissen). Har ikke selv prøvd noen form for narkotiske stoffer(og har heller ikke tenkt å begynne), men vet om diverse personer som gjør det i ny og ne, og de klarer jo å kontrolere seg, og lever ett ellers normalt liv, med fast jobb. Noe av samme leksa fikk jeg om alkohol og tobakk da jeg gikk på barneskolen, at om man ikke var ekstremt forsiktig, ble man avhengig og alkoholiker. Har senere i livet vært mange ganger på fylla i helgene, men er da fortsatt en "bra" person som har ett normalt liv og betaler skatt.
Er også noe skakkjørt med miljø/bilpolitikken her i landet. Er masse avgifter o.l. som "skal beskytte miljøet", men så er det miljøet og mannen i gata som er tapere, mens statskassa vokser feitere. Om det skal være avgifter, så kom i det minste med en annen grunn enn at det er for miljøet! Skikkelig råttent triks å spille på miljøet for å få penger i kassa, blir så provosert jeg!
Trur nok også det er deler av sannheta vi ikke får høre/se ang. krig og kampen mot terror også. Hører vel lite om menneskerettigheter i saudi arabia kontra Iran og andre land. Så vidt jeg har forstått, forhandler Norge mye olje med Saudi Arabia, kan dette ha noe med saken å gjøre..? (Har ikke satt meg så godt inn i akurat dette, så skal ikke påstå noe sikkert enda...)

Detter var noen eksempler, finner vel fler om man setter seg ned og tenker litt..

Min konklusjon blir nok at det er mye som bare de høye herrer vet, og at norge og vesten ikke er fult så bra og rosenrødt som dem skal ha det til.
Ikke missforstå nå, jeg påstår heller ikke at dette landet bare er fælt og stygt heller, men bare ikke fullt så perfekt som det framstilles for oss!
Per definisjon betyr propaganda ganske enkelt et arbeid for å spre en idé, et syn eller en mening, men når man hører ordet propaganda tenker man kanskje heller på politiske budskap fra 30-tallet, unyanserte bombastiske utsagn presentert som det eneste sanne, eller kanskje regelrett løgn for å skape politisk vilje og opinion.

Hvis vil holder oss til det synet mange nok assosierer med ordet propaganda (la oss si at det er et politisk syn som blir gjenntatt til det blir oppfattet som en sannhet, uavhengig om det er det eller ikke), så vil jeg si at det ikke er noen tvil om at det eksisterer propaganda i den vestlige verden i dag.

USA er allerede trukket inn. Jeg skal prøve å være kort:

USA gikk inn i Irak for å fjerne masseødeleggelsesvåpen som ikke eksisterte. Falske bevis ble produsert for å overbevise det amerikanske folk og verdensopinionen, og påstanden om at Saddam Hussein var i besittelse av masseødeleggelsesvåpen ble hamret inn så til de grader. Selv om dette var en grov løgn, og myndighetene visste det, trodde 50% av amerikanere fortsatt i 2006 at masseødeleggelsesvåpen ble funnet. De lurte mao 150 millioner mennesker. Propaganda?

The war on terror. Her skal jeg ikke begynne engang. Det blir rett og slett for mye å skrive. Anbefaler heller å se Adam Curtis' The Power of Nightmares. En utrolig grundig BBC-dokumentar som tar for seg mytene den vestlige verden lever med, hva terror-faren angår. Ta det mer ro, dette er ikke en eller annen nutty konspirasjonsteori. Dokumentaren, som er i tre deler på en time, er som sagt BBC og godt dokumenter av fakta.

Silvio Berlusconi (Italias statsminister). For en propagandaens mester! Han eier ikke bare så og si alle TV-kanaler og aviser (og kontrollerer dem deretter), men som statsminister har han også direkte innflytelse over statskanalene. Det lyves og forvrenges daglig, alt i "Don Silvios" favør. Kritikere journalister mister jobben, regjeringslederens mange tabber dysses ned.

EUs grunnlov. Man kan si mye om EU (blandt annet at det er en anti-demokratisk organisasjon som flytter makten fra folket over i hendene til lovvrengere, byråkrater og maktsyke politikere som ikke er valgt av dem de styrer), men én ting skal de ha: De er jævlig flinke til å få det som de vil. En riktig så handlekraftig gjeng. Da det Europeiske grunnlovsforslaget ble nedstemt sommeren 2007 med massivt flertall ved folkeavstemning i både Frankrike og Nederland trodde noen kanskje at det var slutten for grunnloven, som ville flyttet enda mer makt fra nasjonale folkevalgte til Unionen. Tro om igjen, infidels!

Lisboa-traktaten (fra høsten 2007), som EU har klart å overbevise sin befolkning til å tro er et revidert, nytt, bedre og helt annerledes dokument enn grunnlovsforslaget, er over 95% identisk. Ingen vesentlige deler er fjernet. Dette ble akseptert glatt av de nasjonale parlamentene kontinentet over (uten at den slitsomme befolkningen skal få si mengingen sin). Uheldigvis for Brüssel har Irland en irriterende liten paragraf i sin egen grunnlov som krever at det holdes folkeavstemning for alle politiske avgjørelses som fjerner makt fra nasjonale, folkevalgte organer og gir den til overstatlige organisasjoner. Irlands befolkning stemte "Nei". Propagandaen fungerte visst ikke helt som den skulle denne gangen. Man kan man jo spørre seg om phailed propaganda er propaganda det også. (Irene skal forresten få lov til å stemme en gang til, så de kan stemme "ja" neste gang).

Jeg skal stoppe før jeg har skrevet så mye at ingen gidder å lese det uansett (done!). Poenget er i alle fall at det finnes utallige eksempler på propaganda i dagens, vestlige samfunn. Fra politikere, fra selskaper, fra organisasjoner. Hver dag. Det er for mange mennesker som har altfor mye å tjene på å få sin mening igjennom til at det lønner seg å fortelle den nyanserte sannheten.

Forresten, helt til slutt, en liten gladnyhet: Nikotin er ikke avhengighetsskapende.
Jeg skulle gjerne ha lest en utfyllende artikkel, for jeg leste hele innlegget

Skremmende det her altså...
Alt pisset man hører fra USA og Israel er et godt eksempel på propaganda
grunnen til at hasj fortsatt er ulovlig er et prakteksempel på hva slags krefter man leker med her!

btw paven og avlats brevene er et enda bedre eksempel!
Tror ikke jeg har tid til å skrive utfyllende nå, men TL;DR I Norge, så ja det finnes nok propaganda.

I vesten? TL;DR http://www.youtube.com/watch?v=c-OpI...ture=rec-fresh

Uhm, utrolig liten tidsramme man kan redigere innlegg? Svakt. Fant uansett dette også som jeg glemte å linke. http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Mockingbird
Propaganda eller manipulering.... har dere noen gang tenkt over de gangene dere har sett Bush eller Rice etc på tur i Irak eller Afghanistan osv.... Når de holder tale for soldatene på TV, så står de faktisk med ryggen til de dem snakker til. Men når vi ser det på TV så virker det samlende.
Egentlig ganske uhøfflig å stå med ryggen til den man snakker med spør du meg.... men men... vi normale folk tenker ikke over det vi ser.... sånn er det bare...
Å joda, masse deilig propagnda som er ute å løpeer, men jeg tror ikke norge er et stort offer i sakens anledning, det er mer amerika sin greie.

Noen her sett Zeitgheist(spelling?), den er full av deilige fakta, jeg ikke en gang forstår helt.

Bortsett fra relgiøs propaganda er Norge relativt clean.
Jeg vil også utheve Dynge sitt poeng med "The Power of Nightmares" geinalt sagt, KP.
Sist endret av Pyro_Killer; 8. august 2008 kl. 03:00.
Sitat av -steff1-
grunnen til at hasj fortsatt er ulovlig er et prakteksempel på hva slags krefter man leker med her!

btw paven og avlats brevene er et enda bedre eksempel!
Vis hele sitatet...
Hva tror du tobaks og alkohol-industrien ville sagt til legalisering av Hasj?

Hadde nå hasj blitt legalisert hadde det nok blitt svindyrt og ikke minst kraftig regulert.
Sitat av Pyro_Killer
Å joda, masse deilig propagnda som er ute å løpeer, men jeg tror ikke norge er et stort offer i sakens anledning, det er mer amerika sin greie.

Noen her sett Zeitgheist(spelling?), den er full av deilige fakta, jeg ikke en gang forstår helt.

Bortsett fra relgiøs propaganda er Norge relativt clean.
Jeg vil også utheve Dynge sitt poeng med "The Power of Nightmares" geinalt sagt, KP.
Vis hele sitatet...
Nå er vel strengt talt ikke Zeitgeist en så veldig bra dokumentar heller da. Vil ikke preke eller noe, men hvis du mener noe er fullt av deilige fakta som du ikke helt forstår, bør du vel kanskje ta et steg tilbake for å revurdere hva du så, før du får meninger igjennom et forum?

Som sagt, flamer ikke eller noe men mener bare at man kanskje burde være *litt* mer kritisk enn som så.
Sitat av Pyro_Killer
Å joda, masse deilig propagnda som er ute å løpeer, men jeg tror ikke norge er et stort offer i sakens anledning, det er mer amerika sin greie.

Noen her sett Zeitgheist(spelling?), den er full av deilige fakta, jeg ikke en gang forstår helt.

Bortsett fra relgiøs propaganda er Norge relativt clean.
Jeg vil også utheve Dynge sitt poeng med "The Power of Nightmares" geinalt sagt, KP.
Vis hele sitatet...
Så du tror ikke det er noen som markedsfører meningene/holdningene sine i Norge?
Jeg har sett mange av de samme faktaene som ble vist i filmen bli presentert i annen media, både om kristendommen, 9/11 og at de bruker terrorist greien til å få viljen sin som jeg ser på som korrrekt. Det med at staten tjener penger på at folket låner penger forstod jeg ikke helt eller det at de har lyst til å smelte sammen alle land i verden under et styre. Var trøtt når jeg så den og det var ikke norske subs.

Deilige fakta mente jeg explosivene, de kuttede stål-stengen og thermiten de fant i bunnen av bygningen på 9/11, og at de konfiskerte alle tapene mefd "flyet" som krasjet i pentagon som ikke var noe spor etter.

Jeg er dårlig på å formulere meg selv noe jeg er fullt klar over.
Godt med smør
Sitat av Tracker54
Hva tror du tobaks og alkohol-industrien ville sagt til legalisering av Hasj?

Hadde nå hasj blitt legalisert hadde det nok blitt svindyrt og ikke minst kraftig regulert.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med att vist det hadde blitt legalisert hadde du kunne grodd det hjemme og. Da er det jo billigere enn å kjøpe på gata.

Hadde det vært legalisert så forsvinner jo ikke de som selger hasj, vist hasjen deres er billigest og bedre. Holder kunden seg der. antageligvis


ON FUCKINGS TOPIC.

Tobakk er jo ett FANTASTISK eksempel på hva propaganda kan få folk til å gjøre.
Her inhalerer vi carbon monoxid med BLÅSYRE, ammoniak, metanol, arsenikk, tjære, kvikksølv, bly. Og MASSE mer.

En person som er FRISK i hodet, og ikke har blitt introdusert til sånt, vil ikke inhalere det.

Og det er faen meg helt UTROLIG att vi kan SELGE dette lovlig. Med å klistre på en liten advarsel.

Det er pur idioti. Og ALLE vet det, selv de som røyker.

Det jeg prøver å komme fram til er att sunn fornuft er vanskelig å finne. Tror ikke propaganda forsvinner noen tid snart.

Kanskje ett paradigm angåande tobakk og en del andre ting.

Men propaganda. NEVER!
Når man tenker over dette med tobakk så må man også se på konsekvensen av illegaliseringen av stoffet. Da blir det kanskje slik som når man prøvde å illegaliserer alkohol borte i statene.

Dette er et så vidt spredt "rusmiddel" at bare vil lage kaos, smugling og mer kriminalitet, det eneste man kan gjøre er å forebygge og advare, noe de gjør aktivt nå. Må bare vise denne til de som ikke har sett den:
http://www.youtube.com/watch?v=ECh68bkAivU

Ja, det var propaganda da, men nå er det for sent, gjort er gjort, så jeg ser ikke på det som en del av den moderne propagandaen.
Sist endret av Pyro_Killer; 8. august 2008 kl. 23:06.
Sitat av Tracker54
Hva tror du tobaks og alkohol-industrien ville sagt til legalisering av Hasj?

Hadde nå hasj blitt legalisert hadde det nok blitt svindyrt og ikke minst kraftig regulert.
Vis hele sitatet...
hvis de skulle ha gjort det lovlig, må det bli billigere en gatepris, ellers er legalisering unødvendig! tobakk industrien ville ha gnidd seg i henda å tenkt mekk sigg til en hel verden!
Sitat av -steff1-
hvis de skulle ha gjort det lovlig, må det bli billigere en gatepris, ellers er legalisering unødvendig! tobakk industrien ville ha gnidd seg i henda å tenkt mekk sigg til en hel verden!
Vis hele sitatet...
Hasj er bra for deg og din hjerne, kom med oss - og bli fjerne! Mvh AS NORGE inkl. staten.
Sitat av piuu
Hasj er bra for deg og din hjerne, kom med oss - og bli fjerne! Mvh AS NORGE inkl. staten.
Vis hele sitatet...

nok et eksempel på propaganda sin innvirkning på personer!
Er enig i at USA driver med en del propaganda og i hvertfall Don Silvio som de kaller han.
Gufaren av Italia og greier. Alle vet at han har tilknytninger til mafiaen men allikevel så stemmer de på han, selv om Italia klager over at alle forbinder landet deres med det (eller mange, kanskje ikke alle) og dermed blir det litt dobbeltmoral.

Norge har kanskje i mindre grad propaganda med de miljøtalene disse politikerne gauler ut støtt og stadig. Jeg tror bare mer og mer at norske politikere kontinuerlig prøver å lure penger fra oss på alle mulige måter.

Ta et eksempel: Alle har vel hørt om disse miljøavgiftene som skal bidra til miljøet og gjøre verden til et bedre sted. Det er greit nok. Jeg har selv ikke lyst til å ødelegge jorda, men hvis Norge skal gå hardt inn for dette synes jeg politikerne skal stå fram som rollemodeller.
Her må vi som kjører biler med høye Co2 utslipp betale drøssevis i skatter og avgifter noe som er en slags skremselsproaganda for at vi skal bruke mer kollektivttransport osv.
Men sykler statsrådene til jobben? Nei de sitter henslengt bak i en diger BMW eller Mercedes limo o.l som bruker flere liter drivstoff på mila.
Dette er helt feil etter min mening. For hvis de ikke trenger å gjøre det, hvorfor skal vi det?

Et annet eksempel er dieselbiler. For et par år tilbake gikk politikerene ut og sa at alle burde kjøpe dieselbiler fordi det var mye billigere og miljøvennlig. Avgiftene på bensinbiler gikk opp og det var lønnsomt og kjøre diesel.
I dag er det ikke sånn. Avgiftene på dieselbiler skjøt i været og folk begynte å føle seg lurt. Og på toppen av det hele har nå Dieselprisen gått forbi bensinen i pris.
Det er nesten latterlig spør du meg.

Og en annen ting før jeg avslutter. Hva med veiene? De snakker om å innføre alskens regler for unge førere pga for mange ulykker på veiene.
Det er greit at det er mye stygg kjøring på norske veier, men det hjelper ikke at veiene ser ut som krøtterstier fra hardangervidda. Jeg tro det hadde blitt grei nedgang i ulykkene hvis veiene hadde vært optimale ved å være brede og fine, og ikke trange og hullete.

Hva synes dere?
Jo, du griper fatt i noe.
Men er ikke prisen på disel styrt av oljeprisen, på samme måte som bensin?
Men en ting jeg kan neve uten at jeg kan gå i detaljer, men viss norge er så miljøbevisst. Hvorfor er det ikke bevilget mer penger til forskning som f.eks prøver å løse problemer med alternative energikilder?
Slik som jeg forstod det så ligger pengestøtten til slik forsking på samme nivå som 80 tallet.

Og hvordan kan vi betale oss ut av en "klimakrise" uten att vi selv er mer bevist på dette. Folk må slutte å være så materialistiske som mange er i dag "dessverre" og lille norge kan ikke greie det alene da det finnes land som ikke prioritere dette noe spesielt. Så jeg vil si at avgiftene vi betaler utgjør liten effekt forhold til hva det koster, ja selv om vi er så fryktelig rike og bør slutte å klage. Som noen mener.
Skal vi virkelig gripe fatt i dette problemet så må land som kina og usa ta seg sammen.
Og man skal ikke utelukke att forandringene i klima er til dels naturlig, jeg mener at vi ikke bør komme med for kraftige påstander om hva som har skylden for klimaeffektene.

Og man må ikke glemme at det finnes noen som tjener bra på dette.

Veiene burde hatt en høyere standard, men vi har et system som gjør at vi ikke kan bruke penger på oss selv. Bare gi penger bort.

Må legge til..
Dynge: Interessant innlegg, og tnx for linken til dokumentaren.
Sist endret av sneipen; 10. august 2008 kl. 09:21.
Reklame er jo også en god form for propaganda. Det er utrolig hvordan reklamen gjennomsyrer samfunnet vårt. Da tenker jeg gjerne på produktplasseringer og monopolet de har på infospredning. Her i Kristiansand der det nærmest forbudt å henge opp plakater for arrangementer osv. i gatene, for alle egnede områder er eid av clear channel.

Og alle løgnene reklamen serverer. Herregud, er det virkelig noen som tror en bil er miljøvennlig? Eller er folk så dumme at de tror at sjokolade er sunt fordi det "viser nye undersøkelser" iflg VG og Dabgladet. OMG forskere er kjøpt og betalt.

Genial kilde for å finne ut hvem talspersoner og lobbyister er betalt av:
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=SourceWatch
Propaganda er mye mer utbredt enn det vi nordmenn til vanlig tror.
Spesielt USA har en del propaganda. Men man finner det også mange andre steder om man
er obs på det.
Så noen nevnte israel tidligere og jeg må bare få sagt litt om situasjonen mellom israel og palistina:
les en avis med en arikkel om situasjonen. Hva sier de? sannyligvis noe som at israel har drept noen uskyldige personer under et rakett angrep. viss de hadde bare skrevet èn artikkel om ALLE de uskyldige jødene palistina har drept. israel har i lang tid prøvd å holde seg borte fra krig. ta f.eks. gazastripen: jødenes land og ferdig med det. åneida ikke for muslimene, de bestemmer seg for at de vil ha det landet som en bortskjemt unge. nok en gang vil ikke israel ha krig, og trekker alle beboerene ut av gazastripen.

Så noen nevnte israel tidligere og jeg må bare få sagt litt om situasjonen mellom israel og palistina:
les en avis med en arikkel om situasjonen. Hva sier de? sannyligvis noe som at israel har drept noen uskyldige personer under et rakett angrep. viss de hadde bare skrevet èn artikkel om ALLE de uskyldige jødene palistina har drept. israel har i lang tid prøvd å holde seg borte fra krig. ta f.eks. gazastripen: jødenes land og ferdig med det. åneida ikke for muslimene, de bestemmer seg for at de vil ha det landet som en bortskjemt unge. nok en gang vil ikke israel ha krig, og trekker alle beboerene ut av gazastripen.

hvor er rettferdigheten?

leste også en artikkel i en nøytral avis om israel, om at israel prøvde å hjelpe sivile muslimer med forsyninger. hva gjorde myndighetene i palestina med det?: jo svarte med sende et regn av raketter over lastebilene fra israel. hvor ironisk er ikke det?

oppi alt dette blir vi i norge oppmuntra til å vise sympati med palestina.

mitt kristne syn:

vil også dra opp at dette er en del av noe mye større.
i bibelen blir det beskrevet at alle land skal vende seg mot israel som et tegn på at vi er et skritt nærmere himmelen.

(ikke tro at verrden går under i morgen, jeg bare nevner det )
Sitat av Alko44
leste også en artikkel i en nøytral avis om israel, om at israel prøvde å hjelpe sivile muslimer med forsyninger. hva gjorde myndighetene i palestina med det?: jo svarte med sende et regn av raketter over lastebilene fra israel. hvor ironisk er ikke det?)
Vis hele sitatet...
Jo, buhu, la oss grunnlegge meningene våre i denne ENE fortellingen om grusomheter der nede. Og nøytral avis? Det var ikke Norge idag du leste da?


Sitat av Alko44
gazastripen: jødenes land og ferdig med det.
Vis hele sitatet...
Store deler av USA: Indianernes land og ferdig med det.
Du verden, jeg var ikke klar over at det kan gjøres så lett.

Sitat av Alko44
Så noen nevnte israel tidligere og jeg må bare få sagt litt om situasjonen mellom israel og palistina:
les en avis med en arikkel om situasjonen. Hva sier de? sannyligvis noe som at israel har drept noen uskyldige personer under et rakett angrep. viss de hadde bare skrevet èn artikkel om ALLE de uskyldige jødene palistina har drept. israel har i lang tid prøvd å holde seg borte fra krig. ta f.eks. gazastripen: jødenes land og ferdig med det. åneida ikke for muslimene, de bestemmer seg for at de vil ha det landet som en bortskjemt unge. nok en gang vil ikke israel ha krig, og trekker alle beboerene ut av gazastripen.
Vis hele sitatet...
Ja, Israel har jo vært freden selv i denne konflikten.
At det går propagande både den ene veien tviler jeg derimot ikke på.


Sitat av Alko44
mitt kristne syn:

vil også dra opp at dette er en del av noe mye større.
i bibelen blir det beskrevet at alle land skal vende seg mot israel som et tegn på at vi er et skritt nærmere himmelen.

(ikke tro at verrden går under i morgen, jeg bare nevner det )
Vis hele sitatet...
Artig at det skulle dukke opp litt kristenpropaganda i denne tråden.
Og det KPet jeg gav det var det virkelig ikke meningen at du skulle få.
Sist endret av Sot-Jo; 12. august 2008 kl. 14:30.
Propaganda er rundt omkring i hele verden. Det er mest brukt av regjeringer og hoye styre makter, slik at de kan manipulere folk lik de vil. I USA er det kjent at de bruker skremsels taktikk til alt, de vil ikke at den generelle populasjonen tenker selv. Et eksempel i dag er dop - er det like farlig som lederne vil ha det til? NEI!!! Tvert i mot, mange narkotikum har helbredene og positive effekter. Det eneste du horer om i nyhetene er det negeative effektene, hvis folk som har shit liv bruker det, kan det vere farlig, fordi de ikke har kontrol over det. Men hvis en sunn og frisk person, med normal psyke bruker det, er det ingen problem. Hvis ikke roykt, har foresten cannabis anti-kreft egenskaper, noe som er grunnen til at det er brukt i morderne medisin.

Sannheten er at dop, brukt ordentlig dvs i trykt selvskap, ikke er destruktivt, men kan forandre verdesnsynspunkt, aapne psyken, og aapne sinnet ditt... Noe mange moderne konservative politikere kan trenge... Dop som LSD, cannabis, DXM, fleinsopp, osv osv er IKKE farlig!!! Det er bare at noe dop som Heroin, amfetamin og andre dop som er mer farlig, kan lett bli misbrukt hvis de ikke er brukt med omhu, og folk du ser paa nyhetene er de faa uheldige som har brukt det av feil grunner, for og ungaa virkeligheten og den daarlige verdagen de har... Nyhetene viser bare disse negative episodene, men sannheten er at for en daarlig drug-episode, er det minst 10 000 positive

Haaper folk aapner oyna for propaganda i fremtiden. Bruk hodet, ikke la andre tenke for deg! Hvis ikke, ender vi alle opp som tankelose faschsiter, og det vil vi ikke!