Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3882
Noen som vet enkleste måte å styre releer fra PC på. Kan jo bruke PLS med programvare, men det begynner å bli dyrt.

Finnes det f.eks. PCIexpress-kort med 12v-releer på?
PLS med programvare trenger ikke bli noe dyrt.
Greie PLS`er koster ikke så mye lenger. Jeg vet ikke noe om pris når det gjelder programvare til forskjellige PLSer, men man kan alltids skaffe seg det på litt andre måter enn å kjøpe.
Hvor mange releer har du tenkt å styre? Et alternativ er å bruke paralellporten til å gi signaler. Det finnes flere prosjekter på nettet om dette.
F.Eks AAronCake
Sitat av RBS
Hvor mange releer har du tenkt å styre? Et alternativ er å bruke paralellporten til å gi signaler. Det finnes flere prosjekter på nettet om dette.
F.Eks AAronCake
Vis hele sitatet...
VIlle gått for dette, har selv holdt litt på med dette.
jeg vil helle gått for en printer port, har du 7-8 releutganger med enn gang.
Trådstarter
40 1
oki Men på en parallellport, splitter dere bare ledningen da, og tar ut styrestrøm?
Har ikke riktig antall på hva og hvor mye jeg skal styre, men tanken er å automatisere endel i hjemmet, som f.eks. lys, TV, låser, porter osv. Jobber til daglig med kortlesere ++ så blir enten styring via disse, PLS-saker eller en kombinasjon av disse.

Største problemet med kortlesere er å skaffe til veie nok releer, og styre disse individuelt.
Sitat av jondgr
oki Men på en parallellport, splitter dere bare ledningen da, og tar ut styrestrøm?
Har ikke riktig antall på hva og hvor mye jeg skal styre, men tanken er å automatisere endel i hjemmet, som f.eks. lys, TV, låser, porter osv. Jobber til daglig med kortlesere ++ så blir enten styring via disse, PLS-saker eller en kombinasjon av disse.

Største problemet med kortlesere er å skaffe til veie nok releer, og styre disse individuelt.
Vis hele sitatet...
hvis du skal styre masse forsjelige vile jeg nok heller gått for noe som brukte serial porten.

ved og brukt multiplexer, vil du kune få veldig mange porter. som alle kan styres fra hvilken som helst pc.

i praksis vil det si du har et hex nr pr rele.


NB: gammle isa bussen er veldig finn og koble seg på (desvere ikke pc'er med det lengre)
Trådstarter
40 1
Da må jeg sette opp en gammel maskin med ISA da Og nett mot denne så jeg kan sitte hvorsomhelst i verden å styre

meeen, jeg syns det er rart det ikke finnes ext. kort med releer til å sette i pcer. Det må jo være nyttig for elektroinstallasjoner i bedrifter osv..

Kortlesere med uavhengige integrerte releer kan faktisk styres slik via. internett, men det er utstyr for 20.000,- pr dør, om man først vil gjøre noe ordentlig ut av det å koble det opp mot dørlåsen.
Sist endret av jondgr; 6. august 2008 kl. 22:53.
pentrium 3 hoved kort har normalt en isa slott på hoved kort. og nesten alle pentirum 2 hoved kort.

det som er kjekt med isa bussen er at du kan sette irq ved og kortslutte pinner, så får du for 32 utganger med enn gang, husk og bruk zenerdioe over rele og en transistor før rele så du ikke knekker porten.
en zenerdiode? det har jeg ikke hørt om at blir brukt til å fange back-emf fra coiler, eller tenker du på noe annet, ranvik?
Det du trenger er et DAQ-kort og programmerings verktøyet labview. Det er det de bruker i industrien til dags dato

Her har du en relè utgave:

http://mxp.physics.umn.edu/s05/Proje...m/DAQ_card.jpg
Sist endret av meravok; 12. august 2008 kl. 14:17.
Eg kan kanskje sende deg ein gammal PLS for 100-200 kr Har 20-30 stk som skal kastast på skulen..
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Kan du få tak i merke og modell på pls? Jeg kan være interessert i å kjøpe en.
Bare å spørre en som går elektro hvis du har lyst på gratis PLS program


Og en PLS koster jo ikke så mye.. Du kan sikkert låne en fra en skole, eller få en elev til å "låne" en for deg.
Sist endret av Mexxy; 14. august 2008 kl. 04:43.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Går elektro selv, så kunne vært en tanke å la en "forsvinne". Men ettersom funotrait nevnte at han kunne skaffe noe gamle greier, er jeg litt interessert i det.

For å komme tilbake til topic, har velleman et utmerket kort for dette formålet: VM110/K8055. De har også et relekort som passer til: VM129.
Relekortet finnes også med seriellinterface, men greide ikke å finne det på sidene deres nå.
Sitat av datagutten
Kan du få tak i merke og modell på pls? Jeg kan være interessert i å kjøpe en.
Vis hele sitatet...
second that
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
På ebay får du Siemens Simatic S7-300 til et par tusenlapper. Da burde du ha plenty med kraft til å automatisere et bolighus en tanke...
hehe...

selv har jeg s7-200
Har selv en Velleman k8055. den har en programerbar (PIC) Krets, så kan man gjøre mer en og bare styre releer.

koster rundt 300 kr hvis du kan lodde den selv... og en Litt mer vis du kjøper den ferdig
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
40 1
Sitat av Funotrait
Eg kan kanskje sende deg ein gammal PLS for 100-200 kr Har 20-30 stk som skal kastast på skulen..
Vis hele sitatet...
Tar gjerne en!! eller to. avhengig av størrelse det blir i posten
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei igjen folkens..

Såg at PLS'ane fortsatt låg der etter sommarferien, så om nokon fortsatt har lyst på er det berre å gje meg ein lyd, så skal eg få sjekka opp i merke og modell
me want pm me
jepp jepp, hadde vært fint om du kunne sjekka det!
tar to pls-er =)

send meg en PM så kan vi avtale pris og forsendelse =)

kan tenke meg å ha en del automatikk hjemme..=)
går på elektro så jeg har litt kjennskap til PLS-er
Sist endret av haavardgj; 5. september 2008 kl. 12:23. Grunn: fylle ut mer
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg kunne gjerne tenkt å kjøpe av deg en PLS. kontakt meg på PM
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei,

Triple-s (importør av Allen-Bradley PLS'er i Norge) har denne:
http://www.triple-s.no/produkter.aspx?id=44&pid=175
til 3500 kr.

Ferdig med innganger og utganger, ethernet, webserver og display. Kan bygges ut lett.