Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1300
Jeg skal prøve å programmere litt i C++, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal kopilere programmet mitt. Jeg har skrevet et lite program og installert Cygwin som visstnok skal kunne brukes til å kompilere. Hva gjør jeg nå, hvor skal jeg lagre programmet og hvordan skal jeg kompilere det.
g++ kode.cpp -o kode
Trådstarter
8 0
Skjønner jeg skal skrive det, men hvor skal jeg skrive det og hvor skal jeg lagre programmet jeg har skrevet.
Åpner du cygwin får du en kommandolinje, der skal du skrive det.
Du har tilgang til windows-partisjonen til fra cygwin.
Trådstarter
8 0
Hvor skal jeg lagre programmet?
Hvor som helst, så bare navigerer du deg dit du lagret det når du er inni cygwin.
Trådstarter
8 0
Ok, var vel det jeg prøvde på i stad og da så det ut til at det fungerte. Men jeg skrev en utskriftslinje i programmet, men den ble ikke skrevet ut på skjermen. Hvorfor ikke?
Du prøvde å kjøre programmet etter at du kompilerte det også?
Kanskje noe feil med koden din?
Trådstarter
8 0
Nei, for den koden kopierte jeg. Du kan se den her.



/* comments in C begin like this and end with */
#include <stdlib.h> /* atof function */
#include <math.h> /* sine function */
#include <stdio.h> /* printf function */
int main (int argc, char* argv[])
{
double r, s; /* declare variables */
r = atof(argv[1]); /* convert the text argv[1] to double */
s = sin(r);
printf("Hello, World! sin(%g)=%g\n", r, s);
return 0; /* success execution of the program */
}



Skal det ikke bli skrevet ut "Hello, World"
Uhm, den der kommer jo til å segfaulte som bare fy og er antikk.

Prøv heller:
#include <iostream>

int main()
{
std::cout << "Hello, world!\n";
}
Sist endret av Goophy; 4. august 2008 kl. 18:51.
Trådstarter
8 0
Hmm. jeg får en feilmelding som sier "no newline at end of file"
Da har du tullet til krøllparentesene.
Trådstarter
8 0
Nå tror jeg at jeg har skrevet et hello world program som fungerer. Det ser slik ut:

#include <iostream>

int main()
{
std::cout << "Hello, world!" << std::endl;
return 0;
}


Får ingen feilmeldinger og det ser ut til at alt går greit, men jeg får ikke skrevet ut noe på skjermen.
Noen som kan si meg hvorfor
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva skjer når du kjører programmet?
Trådstarter
8 0
Rett og slett ingen ting. Jeg kan skrive en ny kommando etterpå om du skjønner hva jeg mener.
Du har ikkje nokke som holder vinduet åpent for en lengre tid...(?)
kan det være problemet?

eg er n00b på C++ ... bare foreslår noe

ikkje komenter mine skriveleifs
Du kjører vel programmet (a.exe?) etter du har kompilert det?
Lukker programmet seg rett etter du har åpnet det ?

Det kan løses med:

#include <conio.h>


getch();
Sist endret av meravok; 5. august 2008 kl. 17:34.
evt. std::cin.get();
da slipper du å inkludere en ny header, noe som vil redusere størrelsen op den ferdige filen(ikke det at det betyr så mye å redusere filstørrelsen med et par kilobyte i terrabyte diskens dager da...)

Den ferdige koden vil se slik ut

Kode

#include <iostream>

int main()
{
    std::cout << "Hello world!" << std::endl;
    std::cin.get();
    return 0;
}
Edit: Vil anbefale deg at du går til anskaffelse av et IDE(Integrated Development Environment). Det tilbyr mye ekstra og nyttig funksjonalitet, som syntaks belysnig, debuging og "klikk'n'run" kompilering. Dette er det du "trenger" i første omgang, mens du ennå holder på å lære deg å programmere, og det vil også gjøre det "lettere" å skrive programmene.

Vil anbefale Code::Blocks som IDE, da det kommer med veldig mange kompilere, godt brukergrensesnitt, og mye annet snadder(som jeg ennå ikke har prøvd:P)
Sist endret av Unicron2k; 5. august 2008 kl. 18:55.
Hei, jeg utifra innlegget ditt ser jeg at du er nybegynner i programmering jeg kan prøve å gi deg en kort forklaring på hva du skal foreta for å få koden din til å kompilere og for at du skal få kjørt den.

1)

Kode

#include <iostream>
//dette er kommentar og blir ignorert av kompilatoren.
using namespace std; //ikke nødvendig for så liten program men du slipper å skrive std::

int main(void) //void fordi vi skal ikke gi noe parametere til programmet.
{
   cout <<"Hello world!"<<endl; 
   system("pause");
   
   return 0; 
}
2) Lagre
Hvis du bruker cygwin/GCC lagre denne koden et sted i for eksempel cprogrammering\myFirstProgram.cpp

3) Kompilering og kjøring
i cygwin skriver du følgende cd c:/programmering
deretter kompilerer du med følgende kommando: g++ myFirstProgram.cpp -o myFirstProgram
programmet blir nå kompilert og en .exe fil som heter myFirstProgram.exe blir lagret på samme katalog, til slutt kjører du programmet og hvis alt har gått bra så får du ut hello world! på konsollet.

Sånn håper dette var til hjelp, jeg foreslår at du skaffer det en IDE (Integrated development enviroment) slik som MS visual studio, eclipse, Dev-cpp eller lignende.
Her har du en link til Dev cpp compileren (for de fleste OS):

http://sourceforge.net/project/showf...group_id=10639
meravok, ta en kikk på datoen: 22 Februar, 2005
Er ikke DevCpp litt utdatert, kansje? Anbefaler heller Code::Blocks som IDE