Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 746
Tenker på å kjøpe meg fisheye linse, og har sett på noen på ebay.
Men noen er 0.42 og andre er .25
Hva er forskjellen? Og er det noen som kan anbefale en som ikke er alt for dyr? Disse er vel slike man kobler på linsa man har på kameraet fra før av.
Beklager hvis dette er ett veldig noob spørsmål, har akkurat kjøpt ett billig Nikon d50 og har ganske lite peil.
Dette er vel noe du setter utenpå objektivet du har fra før.

Du ganger brennvidden (f.eks. 50mm) på ditt objektiv med tallet som står på konverteren(?) for å få den nye brennvidden.

Kort sagt, 0.25 er mer vidvinkel enn 0.42
Sist endret av mann; 24. juli 2008 kl. 22:50.
Hvor mye penger har du tenkt å bruke? Er du stinn, så anbefaler jeg Nikon 10,5 . Denne har en 180 graders vinkel. Bildene blir veldig "fordreide". Ellers så er Sigma 10-20mm også et veldig godt valg, dog optikken ikke er av superduper kvalitet. Denne er retttegnede, slik at bildene ikke blir så alt for dreid.

Anbefaler deg ikke å kjøpe det billigste du finner, da dette fort går i stykker. I lengden så tjener du på å investere litt, da de billigste objektivene fort synker i kvalitet.
Sist endret av JohnPetrucci; 28. juli 2008 kl. 00:48.
10-20mm er IKKE fisheye.

Nikon 10,5mm er et fantastisk objektiv som er verdt sin vekt i gull.

sånne adapter du kikker på gir veldig dårlig bildekvalitet, jeg ville ikke sagt det er vits engang. hvis det er èn ting jeg har lært opp gjennom årene med fotografering er det å ikke ta snarveier når det gjelder opptikk. kjøp kvalitet og du vil få så sinnsykt mye mer igjen av det.
Trådstarter
5000 er fullstendig uaktuelt!
Har max en tusenlapp å bruke på fisheyelinse for øyeblikket. Så da er jo ett slikt adapter det eneste jeg kan satse på. Har ikke plass til ekstra linse heller, skal ut å reise, og da blir det med en liten bag som har plass til kamera og 2 linser og intet mer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Vel, du kan jo se på Peleng objektivet 8 mm. f3.5 (tror jeg det var). Det koster rundt en tusenlapp.

Investér i god optikk, og ikke velg adapter p.g.a. plassmangel.
Hva med å spare da? Jobb deg opp pengene og kjøp den skikkelige, om det virkelig er fisheye du vil ha.