Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3006
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Enkelte av dere har sikkert fått med dere at itavisen frontet en nettside ved navn qpsa dot no. Det er basicly en blåkopi av Twitter, men på Norsk.

Anyways. Teknologifreak som jeg er så måtte jeg nesten registrere meg for å sjekke ut hva det var (og det var ikkno).

De har en chat på siden som jeg syntes oppførte seg litt merkelig. Etter å ha fyrt opp FireBug så jeg at hvert 3dje sekund gikk det 2 requests til serveren.
Man får så sendt tilbake chat-historikken - rendrert i HTML og hele sullamitten. Det er, såvidt jeg kan se, 35 innlegg med lenker, DIV'er og alt som hører med. Det er ~28-30KB på den ene requesten, og ~7-8KB på den andre requesten.

Det vil altså si ~36KB hvert 3dje sekund, eller rundt 12KB i sekundet. Uavhengig av om det har blitt skrevet noe nytt eller ikke! For en chat?

Til sammenligning bruker en nettradio med 128kbit stream rundt 16KB/s.
For å putte det litt mer i perspektiv så har man etter 5 minutter på chat'en blitt tilsendt mer tekst enn bibelen inneholder.

Nå er riktignok dataen man får tilsendt pakket ned med mod_deflate (så båndbreddebrukern er langtfra like høy), men det er allikevel ufattelig overkill å pushe så mye data til nettleseren.

Anyways. Det er ikke så mye innhold i denne tråden utover en "how not to do it".
Husk, gutter og jenter; Append.

Forøvrig ville jeg foreslått for den aktuelle nettsiden at de tittet på Silverlight eller Flash og tok i bruk Socket Interface'ne der eller som et minimumkrav beholdt historikken lagret i JS og bare pull'e oppdateringer, men hvorfor bare sende små pakker ved oppdatering når man heller kan sende alt innholdet på nytt hele tiden.
Men qpsa skryter jo av at de er så kjapp, MYE kjappere enn Twitter. Enda har de et 2-sifret antall brukere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fuzzy76
Men qpsa skryter jo av at de er så kjapp, MYE kjappere enn Twitter. Enda har de et 2-sifret antall brukere.
Vis hele sitatet...
Dei får trøste seg med at når dei får en viss brukermasse så vil det bli akkurat like tregt som twitter, om ikkje enda tregare =)

(Enda artigere blir det for dei som bruker denne chatten via t.d 3G på mobilen - dei kan virkelig sjå fram til koseregning fra Telenor om dei ikkje har fastpris )
En uhyre enkel implementasjon. Nesten for enkel til å kunne tas seriøst.

Jeg lo litt.
Sitat av Dyret
Jeg lo litt.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønte ikke en dritt.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
http://pastebin.com/m2f5529d9

Opp med hånden alle som forstår hva koden gjør og hvor ufattelig morsomt det er at den faktisk fungerer.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Du tuller vel når du sier at den fungerer? o_O
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Nei. Dønn seriøst. Hvis man lager et HTML-dokument med det innholdet vil alle som åpner det (og er logget inn på qpsa evt har lagret cookie) slette brukeren - uten noen form for confirmation.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Nettstedet er mildt sagt grusomt, fra en designers ståsted kanskje noe av det minst tiltalende etter Arngrens nettsider, har omtrent ingen funksjonalitet og får likevel medieoppmerksomhet hvor «gründerne» hevder dette skal ta livet av Facebook-, MySpace-, Nettby- og Blink-trafikk i Norge.

Tror jeg skal kjøre koden du pastet, så slipper jeg å ta del i det begredelige samfunnet.
Sitat av nso
Nei. Dønn seriøst. Hvis man lager et HTML-dokument med det innholdet vil alle som åpner det (og er logget inn på qpsa evt har lagret cookie) slette brukeren - uten noen form for confirmation.
Vis hele sitatet...
Faktisk ikke. Den logger deg kun ut. Jeg kan lett logge inn igjen etter å ha kjørt linken.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Jeg (og andre) har slettet bruker 3-4 ganger nå ved å bruke den.
Sitat av nso
Jeg (og andre) har slettet bruker 3-4 ganger nå ved å bruke den.
Vis hele sitatet...
Bah. Var litt rask på avtrekkeren der. Ser nå at du har lagt til et POST-element med bekreftslett->ja. Jeg limte kun action-linken inn i nettleseren.

Tragisk hvis det virkelig fungerer da. I tillegg virker det som at han Thomas har hatt et facebook-stunt (samlet inn penger til en organisasjon) kun for PR, som igjen har gitt han gratis reklame for denne siden hos VG nett.
Noe sier meg at QPSA ikke er bygd opp fra bunnen av:
The Brukernavn field may only contain alpha-numeric characters, underscores, and dashes.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg forstår meg ikke så mye på kode, men dersom du kan slette en bruker på et nettsamfunn ved å sende dem en link til et html dokument på bare 10 linjer, og uten noen bekreftelse...
Da er noe fryktelig feil.

Tipper det er mange på nFF kan fikse en bedre nettside og chat.
Dersom jeg hadde kunnskapene, ville jeg ventet til brukerantallet gikk til 100 elns. og registrert meg med brukernavnet "hotgirl13".
Deretter bille jeg lagt en link til html-dokumentet som nso presenterte sjult i en tinyurl.com med beskrivelsen: "meg og mine venninder i dusjen"...
Når klagene begynner å stime til fyrene bak qpsa, skal jeg sende dem en mail hvor jeg tilbyr meg å fikse alt for 5000,- i timen elns.
Haha. Latterlig. Kanskje det dummeste jeg har hvert borte i på lenge.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Det ser ut som om de har fikset akkruat den requesten nå, men det er fremdeles en jævla haug med requests man kan gjøre akkurat det samme med.

Sikkerhet er tydeligvis ikke ansett som noe man trenger å bruke tid på der i huset.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av nso
http://pastebin.com/m2f5529d9

Opp med hånden alle som forstår hva koden gjør og hvor ufattelig morsomt det er at den faktisk fungerer.
Vis hele sitatet...
You're shitting me, right?
Vent og se, dere. Dette kommer til å ta av.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Herregud, registrerte meg der og det er faen ikke til å tro! Man kan sende en beskjed, og når siden refresher står det fortsatt i boksen... sett på en autoclicker og enjoy.
Sitat av nso
Sikkerhet er tydeligvis ikke ansett som noe man trenger å bruke tid på der i huset.
Vis hele sitatet...
Vi lever etter mantraet “release early, release often”, og det tror vi er smart.
Vis hele sitatet...
http://nrkbeta.no/qpsa-kopierer-twitter/#comment-26115

Kanskje litt vel "early" dette her.

Tror jeg holder meg til Twitter, gitt ...

Haha, dette blir for dumt. Css-filene til qpsa og twitter er visst "99%" like(jeg har ikke sjekket selv): http://nrkbeta.no/qpsa-kopierer-twitter/#comment-26264
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Forslag til slagord i et review e.l.: "They're not Twitter. They're just twits."