Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 661
Jeg håper ikke emnetittelen er villedende.

I et forsøk på å øke mine fotografiske kunnskaper har jeg satt meg som mål for sommeren å lære meg mer inngående om lukkertid, ISO-verdier og blenderåpning. Jeg har lest litt rundt omkring for å prøve å lære meg litt mer om dette, og jeg har også vært en del ute med kameraet på 100% manuelle innstillinger for å se hva som skjer når jeg forandrer på verdiene.
Kort fortalt har jeg kommet fram til at de alle styrer lysnivået på hver sine måter, og det virker også som alle har sine fordeler og ulemper. Lukkertiden kan bestemme lysnivået ganske drastisk, men faren for uklare bilder blir samtidig større. ISO-verdier kan også øke lysnivået en god del, men kan dog gjøre bildene noe kornete ved høyere verdier. Blenderåpning er jeg usikker på.

Så til det jeg lurer på; når og hvor er det man skal bruke de respektive innstillingene? Når skal man bruke høyere ISO-verdier i stedet for å øke lukkertiden, og vica versa? Jeg finner mange gjennomganger rundt om, men jeg føler ikke at noen tar for seg akkurat denne delen med hvorfor, når og hvor.
Blenderåpning styrer også dybdeskarpheten på bildet, ved lavere verdier så slipper den inn mer lys, ved høyere mindre, men da får du altså større dybde.

ISO bruker jeg personlig sjeldent, det spørs helt på hvor mye lys som er tilgjengelig og hva jeg skal ta bilder av. Spesielt i sport og slikt så pleier jeg å øke ISO når det begynner å bli litt for lite lys, jeg skyter alltid på den laveste dybdeskarpheten jeg har på mitt tele objektiv (f/4). Dette er for å få en god lukkertid så bildet ikke blir helt utydelig ved panorering.

Men, som du sier ved høy ISO så kan det komme noise/grains, dette er ikke absolutt krise, vi har mange programmer og metoder for å fjerne det. Noen ganger passer tilogmed litt høy ISO også (s/h mostly).

- lundern
Liten blenderåpning gir stort fokusplan, stor blenderåpning gir lite fokusplan. (du sa du ikke viste så jeg tilføyde)

Når du skal bruke de forskjellige kommer nok litt ann på hvordan du har tenkt at bildet ditt skal være. Skal du ha fokus på bare en liten del av bildet, velg stor blenderåpning, lav ISO og kort lukkertid. Skal du ha et bilde som skal se litt skittent og grumsete ut, vil jeg tro at en høy ISO kan gjøre nettopp det klarere, samtidig som den lille blenderåpningen vil gjøre at man får fokusert på alt det som er skittent og grumsete.

Du må nok bare leke deg med kameraet ditt, og lære deg forskjellige innstillinger på kameraet og hva de gjør, hver for seg og hva de gjør sammen. Lykke til!
Glykose's Avatar
Trådstarter
Se her ja

Takk for forklaringen om blenderåpning, det er så absolutt noe jeg har lurt på en liten stund nå.

Fine forklaringer begge to! Jeg skal prøve å huske dette til neste gang jeg skal ut med kameraet, så får vi se om jeg ikke får det litt inn i fingrene når jeg prøver ut litt forskjellige ting
Hei, jeg vil anbefale deg å lese dette fotokompendiet. Det tar for seg samtlige av emnene du lurte på, på en enkel og lettfattelig måte.
Glykose's Avatar
Trådstarter
Sitat av kyrre12
Hei, jeg vil anbefale deg å lese dette fotokompendiet. Det tar for seg samtlige av emnene du lurte på, på en enkel og lettfattelig måte.
Vis hele sitatet...
Den så ikke så dum ut den der! På norsk var den jo også. Takk