Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 8671
På Facebook fant jeg i stad en overraskende reklame for et auksjonssted. Navnet var hitbid.no og grunnen til at jeg ville sjekke ut dette nøyere var at de reklamerte med at man kun øker budet med 1 øre pr gang man byr, uansett hva budet ligger på. Det stod også at budrunden kun varte i 7 minutter og at de hadde ting som iPod Touch, LCD-TVer, PS3, Wii, osv ute for salg.

Da tenkte jeg naturligvis at det bare var å spamme inn så mange bud på 1 øre rett før auksjonsslutt og at dette var en genial mulighet til å sikre seg noe slikt billig. Men neida, så lett var ikke det.

For det første så er ikke auksjonen over på de 7 minuttene som reklamert. Hvis det er under 3min igjen av auksjonen og det kommer et nytt bud, "påfylles" automatisk tiden så det blir 3 minutter igjen. Dermed på alltid en gjenstand gå i 3 minutter uten at noen andre byr for at man skal sikre seg den, noe som i praksis er umulig.

For det andre koster det hele 15kr pr bud man sender inn. Det er derfor de kan ta seg råd til å selge f eks en PS3 til ca 12kr som budet ligger på nå. Ved enkel regning ser man da at siden budet økes med 1 øre pr bud, så har det kommet ca 1200 bud på den gjenstanden. Dermed har hitbid.no tjent 1200 x 15kr = 18000kr på denne PS3en.

Butikken har en ekstrem bruttofortjeneste pr vare solgt og kan ikke ha allverden med utgifter bortsett fra innkjøp av artiklene de auksjonerer bort. De er jo utelukkende finansiert av under middels smarte mennesker som tror de kan sikre seg en PS3 til 15kr uten problemer.

Hva synes folk? Sleipt og/eller genialt?
Sist endret av dannywpt; 9. juni 2008 kl. 13:38.
Hva er i veien med både òg? Jeg beundrer mennesker som har en vellyket forretningsmodell for å loppe folk for penger helt lovlig.
Absolutt enig med deg, egeulf.
Ideen bak siden er jo genial. og innen folk har skjønt at de bare blir lurt er det nok noen nye som kommer inn og blir skameid.

Trådstarter: Slik jeg har forstått det så trekker Telenor e.l. rundt 50% av de pengene som kommer inn gjennom slike sms-tjenester. Så det er nok ikke 18000 de har tjent, men det er fortsatt skrekkelig mye.
Trådstarter
18 5
Jada, jeg er klar over det, derav bruttofortjeneste. Det er selvfølgelig en av de største utgiftene, sammen med innkjøp av artiklene og reklame for siden. Eller klarer jeg ikke helt se de store utgiftene, kanskje leie av server, pluss en del i startfasen som f eks koding av siden, kjøp av domene og sånt småtteri. Likevel skal de jo gå groteskt i overskudd på dette. Vanvittig smart forretningside.
Det må vel en del reklame til også?
Om de har for få brukere risikerer jo de at auksjonene deres avsluttes.
Det er jo egentlig heilt genialt, og siden det er heilt lovlig er det jo enda meir genialt! Men kan være enig i at det er sleipt å utnytte befolkningens generelle lave iq/og,eller økonomisans, men samtidig taper ikkje kvar person så veldig mykje på det heller.
Det er vel igrunn ikke ren utnyttelse. For det første er jo 15 kroner ingenting, for det andre vil den personen som vinner tjene godt på det (med mindre personen har spammet inn flere øre selv da).
Er ikke dette akkurat det samme som lavestebud.com drev med før de ble kjøpt opp av en større nettside?
Hvorfor er det slik at alle de auksjonene jeg ser automatisk forlenges, men samme person står hele tiden som høyeste buder?

Jeg kan dog se for meg innavlsmennesker alà mess-tv som sender inn konstante bud med bare en tanke i hodet "den koster jo bare 20kr!11 denna ska jeg jo vinna!"
Sist endret av Kinseek; 9. juni 2008 kl. 18:10.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Jeg vil ikke kalle det en auksjon eller en webshop, men et lotteri/spilleautomat.
Sitat av Polar-
Jeg vil ikke kalle det en auksjon eller en webshop, men et lotteri/spilleautomat.
Vis hele sitatet...
Dette går nok ikke under lottergilovgivninga. Om man tar en titt på tidligere bud så er det ikke alltid bedriften har tjent på å selge en vare.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av Kinseek
Hvorfor er det slik at alle de auksjonene jeg ser automatisk forlenges, men samme person står hele tiden som høyeste buder?

Jeg kan dog se for meg innavlsmennesker alà mess-tv som sender inn konstante bud med bare en tanke i hodet "den koster jo bare 20kr!11 denna ska jeg jo vinna!"
Vis hele sitatet...
Det er ingen som byr. Det er en hoax; tallene fornyer bare seg selv. Det er mulig å by så noen ganger vil det være reelle bud, men om ingen byr fornyer telleren bare seg selv helt fram til nok budgivere har sørget for at varen kan gis ut uten tap.

Sitat av Raymond
Dette går nok ikke under lottergilovgivninga. Om man tar en titt på tidligere bud så er det ikke alltid bedriften har tjent på å selge en vare.
Vis hele sitatet...
Det sa jeg heller ikke. Men jeg mener det fungerer i praksis på samme måte som en spilleautomat. "Bedriften" gir ut noen varer (aka premier) til noen heldige auksjonister (aka vinnere) men sørger hele tiden for å få inn mer kapital enn hva som gis ut.
Sist endret av Polar-; 9. juni 2008 kl. 18:22.
Sitat av Raymond
Dette går nok ikke under lottergilovgivninga. Om man tar en titt på tidligere bud så er det ikke alltid bedriften har tjent på å selge en vare.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har de tjent. Det er ikke den endelige budsummen som er interessant for intjeningen her, men hvor mange som har gitt 15kr for en budøkning på 1 øre.

Sitat av Polar-
Det er ingen som byr. Det er en hoax; tallene fornyer bare seg selv.
Vis hele sitatet...
Det er det jeg også tenker. Men det burde da være mulig å drive et konsept som dette legalt uansett? Kunne jo blitt millionær med en enkel reklame som Jamba på dette konseptet .

Sitat av Polar-
Det sa jeg heller ikke. Men jeg mener det fungerer i praksis på samme måte som en spilleautomat. "Bedriften" gir ut noen varer (aka premier) til noen heldige auksjonister (aka vinnere) men sørger hele tiden for å få inn mer kapital enn hva som gis ut.
Vis hele sitatet...
Men det er da reele bud som blir gitt, og ikke tilfeldigheter i seg selv som avgjør hvem som vinner. Høyeste bud, dog gjennom en knotete konkuranseprosess (men det er jo en vanlig auksjon også da?) som vinner.


Det hadde vært spennende om noen hadde noe god juss på dette.
Sist endret av Kinseek; 9. juni 2008 kl. 18:22.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av Kinseek
Det er det jeg også tenker. Men det burde da være mulig å drive et konsept som dette legalt uansett? Kunne jo blitt millionær med en enkel reklame som Jamba på dette konseptet .
Vis hele sitatet...
Ettersom jeg man må være nærmest mentalt tilbakestående og naiv som en bortskjemt labrador for å la seg bruke av et slikt konsept er jo kundegruppen noget smal. Jeg vet riktignok ikke hvor mange labradorer eller mentalt tilbakestående som handler på nett, men det er sikkert nok til at man kan bli småmillionær.

Eller kanskje er det noen som er lei av indy'en nede på kiosken og leter etter nye måter å gamble?
Mener du virkelig dumskap og naivitet er en smal kundegruppe i dette landet?

Herregud, se bare på SMS-reklamene på TV. "Hvem spiller hovedrollen i Prison Break? Send svar til 1980 og vinn en flatskjerm! Skynd deg så vinner du!!" med svaret blinkende på skjermen bare for å virkelig få alle til å føle de kan sende inn svaret.

Det er en stor nok gruppe mennesker som pent sløser vekk penger på Mess-TV en formiddag, så å få noen til å gå inn i budkrig med å betale 15kr for å øke budet med 1øre er nok fullt mulig.
Sist endret av Kinseek; 9. juni 2008 kl. 18:32.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av Kinseek
Mener du virkelig dumskap og naivitet er en smal kundegruppe i dette landet?
Vis hele sitatet...
Neida, som sagt er det nok til at man sikkert kan tjene litt, sikkert omtrent like mye som de tivolipolakkene som driver å farter rundt med de derre myntautomatene med en sånn skuff som går fram og tilbake og skyver ut penger
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://tinyurl.com/4ukjfs
Domenet hitbid.no er eigd av Tom Tønnesen, som er et enkeltpersonsforetak, registrert i 2006, som har omsetning over 50k (registrert i mva-manntallet), og som ifølge brreg driver 'vaktmestertjenester'.

Smells fishy.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av slashdot
http://tinyurl.com/4ukjfs
Domenet hitbid.no er eigd av Tom Tønnesen, som er et enkeltpersonsforetak, registrert i 2006, som har omsetning over 50k (registrert i mva-manntallet), og som ifølge brreg driver 'vaktmestertjenester'.

Smells fishy.
Vis hele sitatet...
Hehe, indeed. Den amatørmessige template-designen, skrivefeil/dårlig språk og total mangel på annonser hjelper ikke akkurat på lukta.
Sist endret av Polar-; 9. juni 2008 kl. 18:55.
Ideen er jo genial, har ingen problemer med å tro at det er nok idioter i landet her til å få noe slikt til å gå rundt med god profitt. Men ser litt fishy ut skal jeg være enig i, oppdaterer tida men med samme person med høyeste bud. Hvis du ser på avsluttede auksjoner er det flere ting som er solgt med tap though, så vet ikke helt.
Sitat av ifni
Hvis du ser på avsluttede auksjoner er det flere ting som er solgt med tap though, så vet ikke helt.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa så er den endelige summen ganske irrelevant. Når prisen bare øker med 1øre så tar det veldig lang tid før prisen går opp over sann verdi. Du skal være rimelig dedikert dersom du orker bruke mye tid på å følge med på auksjonen over ditt første bud, samt by flere ganger. Før eller senere vil auksjonen komme til et punkt der folk ikke gidder bruke mer tid på det som oppfattes som en umulig auksjon, eller faktiskt innse at budene koster penger i det lange løp og den siste som gadd vinner. Profitten kommer av at mange nok gidder å gi et bud, og at mange nok er dedikerte til mange bud. Du skal ikke undervurdere viljen til trygdefolket for å sende mange sms`er når de blir oppspilt for å vinne en ting ("for dumt å gi seg nå vettu!")

Men jeg ser overhodet ikke bort fra at det dog er ren svindel som er satt opp for å demonstrere "konseptet".

Hvorfor det hele ikke kunne gjøres helt legalt er det mest spennende spørsmålet.
Sist endret av Kinseek; 9. juni 2008 kl. 19:10.
Begynner auksjonen på nytt dersom det kommer inn ett nytt bud?
Det er jo det som er halve konseptet til en auksjon er det ikke det kanskje?

Klokken stilles tilbake ja og budet går opp 1 øre.
Sist endret av Kinseek; 9. juni 2008 kl. 19:13.
Sitat av Kinseek
Det er jo det som er halve konseptet til en auksjon er det ikke det kanskje?

Klokken stilles tilbake ja og budet går opp 1 øre.
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke! En auksjon på QXL f.eks har et klokkeslett den slutter! Her går jo auksjonene i en evig sirkel frem til klokken 23:00, og selve varen ligger på 30 kroner, mens sms-inntektene er skyhøye! Burde ikke vært lov!
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av ifni
Hvis du ser på avsluttede auksjoner er det flere ting som er solgt med tap though, så vet ikke helt.
Vis hele sitatet...
1. Nei, det kinseek sa.

2. Det spiller uansett ingen rolle ettersom jeg vedder min enorme penis samt en ferdig finansiert kjønnsoperasjon på at "avsluttede auksjoner" er en webside med noen .jpg-filer av produkter som aldri har blitt kjøpt/solgt/omsatt på nettstedet.
Selv om en banner sier: "DU HAR VUNNET 1.000.000.000 $! CLICK HERE TO CLAIM UR PRICE!" betyr det ikke at det er sant. Ja, det er faktisk ikke alt som står skrevet på internett som er sant, selv om det står med den mest overbevisende blinkende gif-animerte fonten.

Ser ut som han har noen potensielle kunder her på forumet..
Sist endret av Polar-; 9. juni 2008 kl. 19:23.
Sitat av hyys
Absolutt ikke! En auksjon på QXL f.eks har et klokkeslett den slutter! Her går jo auksjonene i en evig sirkel frem til klokken 23:00, og selve varen ligger på 30 kroner, mens sms-inntektene er skyhøye! Burde ikke vært lov!
Vis hele sitatet...
Du har igrunnen kanskje litt rett når jeg tenker meg om beklager. Skal ikke ta det jeg sa som en selvfølge.

Blir det dog ikke lagt inn en buffer på 1min eller noe sånt når du byr på QXL, for å forhindre at folk vinner på å legge inn et bud i siste liten fremfor å komme nærmere den "reelle" verdien?
Buffer på QXL kan stemme! En ting er sikkert: Der er det hvertfall tryggere å delta enn på denne auksjonen.

For alt vi vet, er det mange "virtuelle" brukere der som legger inn bud når det er 5 sekunder igjen! Bare for å få folk til å by enda en gang!

Jeg tror dette bryter alle lover for salg på internett.
Sitat av Polar-
1. Nei, det kinseek sa.

2. Det spiller uansett ingen rolle ettersom jeg vedder min enorme penis samt en ferdig finansiert kjønnsoperasjon på at "avsluttede auksjoner" er en webside med noen .jpg-filer av produkter som aldri har blitt kjøpt/solgt/omsatt på nettstedet.
Selv om en banner sier: "DU HAR VUNNET 1.000.000.000 $! CLICK HERE TO CLAIM UR PRICE!" betyr det ikke at det er sant. Ja, det er faktisk ikke alt som står skrevet på internett som er sant, selv om det står med den mest overbevisende blinkende gif-animerte fonten.

Ser ut som han har noen potensielle kunder her på forumet..
Vis hele sitatet...
Fullstendig klar over at prisene aldri vil nå 2995 for en Xbox eller w/e, men et eksempel er en Xbox 360 som "Birte Elin" vant for 0.14 NOK dvs 14 * 15kr = 210kr, altså et stort tap.

Er dessuten fullstendig klar over at ikke alt som står skrevet på internett er sant, men jeg ser ingen grunn til å lure folk på akkurat det, da dette gjør det hele ulovlig, når siden helt fint kunne blitt kjørt "lovlig" med god fortjeneste. Om "avsluttede auksjoner" er bare vissvass eller ikke skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke er Birte Elin og ikke kan verifisere at jeg har vunnet noe som helst.
Noen som har prøvd å ringe kundeservice da?

Telefonnummer til kundeservice: 21033294
Det koster jo også penger for å kjøpe bud som man kan gi senere. Er vel dette de kjører mye av inntekta si på:

Kjøp av bud
10 bud (139 Nok)
25 bud (299 Nok)
50 bud (499 Nok)

Også har de vel datamaskiner som byr automatisk over dem, slik at brukere hele tiden bruker opp budene sine, og kjøper nye....

Lukter svindel, men mulig jeg bare er paranoid (noe jeg liker i slike situasjoner
Sitat av t33zr
Noen som har prøvd å ringe kundeservice da?

Telefonnummer til kundeservice: 21033294
Vis hele sitatet...
Haha, jeg så nicket ditt som høyeste byder på mange av auksjonene i sted, stemmer det?
Hva med å bytte ut "bud" med "lodd", så er det litt nærmere virkeligheten. Men jeg må si at konseptet er genialt. Spørs hvor stuereint det er.. storstilt reklame ville nok fått folk til å gå det litt nærmere i sømmene. Hvis det er lovlig så fikk jeg lyst å starte noe lignende selv

For øvrig:

Postadresse:
HitBid Ltd
5 Jupiter House
Calleva Park
Aldermaston
Reading
Berkshire
RG7 8NN

Company No. 6501190

Norsk postadresse:
HitBid Ltd
CSS Mailbox 14
Middethunsgate 25 B
0368 OSLO
Vis hele sitatet...
http://hitbid.se
http://www.flashback.info/showthread.php?t=634634
http://stajla.com/blog/allmant/varning-for-hitbid.html
http://www.fiksuhuuto.com/
Sist endret av bo1e; 10. juni 2008 kl. 10:19.
Sånn der fikk han 30kr av meg
Fascinerende at han greid å få alle her til å referere til det som en "auksjon" og innbetalinger som et "bud".

Dette er jo på ingen måte tilfelle, da man ikke byr på et auksjonert objekt, men tipper for å vinne et lotteri. Tror forøvrig det finnes både enarmede banditter og kortspill med LANGT større nettogevinst i lengden. Dette her er forbeholdt idoter
Se på bruker navna som popper opp. Kan se ut som at når det kun er 1 person som byr på et objekt og det nærmer seg 0s så kommer det et nytt bud ifra en "bruker" som har et brukernavn bestående av 4 siffer. Sikkert bare random, men kanskje ikke
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
http://www.hitbid.no/sidan/avslutade_auktioner/
Ser ut som om robotene vinner objekter også, og da er det ren profitt.
Ser ut som noen skikkelig hardcore botere som vinner mye.

Lurer på hvilken lov dette strider med?
http://www.hitbid.no/sidan/avslutade_auktioner/

Akuratt nå står det 15 objekter på denne siden.

5 objekter er gavekort. Med andre ord, koster "ingen ting" å gi bort (bortsett ifra tapt inntekt.)

Da blir det igjen 10 objekter, 5 av disse er vunnet av *1234*.

Siden jeg ikke kan matte kan noen få regne ut oddsen på at den som vinner 1/3 av alt ungår å vinne 1/3 av preimiene!

En annen rar ting er at når budet blir økt ser man at prisen hopper opp 1øre før tiden blir resat. Når *1234* byr så spretter pris og tid sammtidig, noe som tyder på at *1234* og en vanlig bruker er 2 forskjellige ting.
Sist endret av telebohrian82; 10. juni 2008 kl. 14:45.
Sitat av mathfjeld
http://www.hitbid.no/sidan/avslutade_auktioner/

Akuratt nå står det 15 objekter på denne siden.

5 objekter er gavekort. Med andre ord, koster "ingen ting" å gi bort (bortsett ifra tapt inntekt.)

Da blir det igjen 10 objekter, 5 av disse er vunnet av *1234*.

Siden jeg ikke kan matte kan noen få regne ut oddsen på at den som vinner 1/3 av alt ungår å vinne 1/3 av preimiene!

En annen rar ting er at når budet blir økt ser man at prisen hopper opp 1øre før tiden blir resat. Når *1234* byr så spretter pris og tid sammtidig, noe som tyder på at *1234* og en vanlig bruker er 2 forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Jeg antok med en gang at de tallene er de siste 4 siffrene i nummeret til noen som har bydd uten å ha registrert seg først. Kan være feil så klart men.
▼ ... over en måned senere ... ▼
dannywpt: gratulerer med å bli referert til på dagbladet.no =)(http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/07/22/541466.html)
Du er rimelig mentalt handikappet når du frivillig byr på sånne ting. Har ingen mulig empati for folk som taper masse penger på dette.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Det største problemet med dette, er at det finnes noen som er dumme nok til å by.

HitBid er garantert en scam-operasjon, hvor de forlenger konkurransen og lar roboter plassere bud akkurat som de selv vil.

Personlig har jeg *nesten* ingen problemer med dette, hadde det ikke vært for to ting:

- Denne typen konkurranser feter opp lommebøkene til skruppelløse folk, som utnytter litt dumme, griske folk. Så det blir en slags belønning, desto verre du oppfører deg, desto mer tjener du. Og det er jeg prinsipiellt i mot.

- Videre mener jeg helt bestemt at dette går under lotteri-klassifikasjonen. Nå er jeg personlig motstander av spillemonopolet, men loven er rimelig klar på dette - og det er helt klart et tilfeldig spill. Det er ikke et fnugg av ferdighet med i bildet her; hvem som helst kan by hva som helst, og hele tiden kan hvem som helst stikke av med premien. Det hjelper ikke å ha spillt spillet 1000 ganger før - du er likestilt med han som har spilt det 1 gang, hver eneste gang du spiller. Så sånn sett mener jeg også at det er ulovlig.

Det ser man jo også at folka bak HitBid.eu er enige i. Hadde de ment at de selv hadde alt sitt på det rene, så ville de ikke flyttet domenet fra .NO til .EU, og heller ikke skjult hvem som byr/hvem som vinner premiene, men f.eks. publisert komplette vinnerlister (som uansett burde ha vært et minimum av åpenhet)...

Syntes mest av alt dette er trist; både at det finnes så kyniske, egoistiske mennesker der ute - og at det finnes så dumme, griske mennesker.
like sleipt som det er genialt!
€%#"%, hvorfor er ikke denne sticky, så jeg slapp å finne den via google?

Forresten, nso, at et brukernavn består av 4 siffer betyr ikke at det er en bot. Da jeg bød på SMS sto det at brukernavnet mitt var 2413, som er de 4 siste sifrene i mobilnummeret mitt.
Heilt canooon
Sitter å ser på auksjonene nå. Ser ut som de kan holde på i 100 år til, for akkurat når det ser ut til at en vinner kommer det inn en bud og tiden blir til 3 minutter igjen, og sånn holder det på i evigheter.
Stemmer. Ser at småartiklene går med ca. en ukes mellomrom, mens Ninjaen (Kawasaki ZX-6R) har vært ute i månedsvis, apparently.
Det høres jo i og for seg også ganske naturlig ut at budene kommer inn like før tiden går ut, det er jo det som lønner seg i "vanlige" nettauksjoner, så at folk vil by så sent som mulig her også høres da helt realistisk ut. Sketchy modell, ja, men det trenger nok ikke å være bots som byr for det. Tror heller at folk faktisk er dumme nok til at det funker helt uten videre.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har tittet litt på denne siden nå, og det er garantert scam.
Slik så det ut:

Høyeste bud: sabben
Pris nå: 389.52 kr
Tid igjen: 1 sekund

---

Vi sjekker budene våre (eller noe i den duren)

---

Høyeste bud: sabben
Pris nå: 389.53 kr
Tid igjen: 59 sekunder

---

Jeg synes ihvertfall det virker litt rart at sabben skulle utby seg selv, og øke auksjonen med 60 sekunder, for å gi andre sjangsen til å overby.
Hitbid.no er bare genial. Skulle ha lagd en slik side selv.


Forresten, jeg prøvde å komme inn på siden, men alt som kom opp var at "Domenet er parkert hos oss" eller noe...
Sist endret av Mexxy; 29. august 2008 kl. 12:08.
Sitat av Muradi
Hitbid.no er bare genial. Skulle ha lagd en slik side selv.


Forresten, jeg prøvde å komme inn på siden, men alt som kom opp var at "Domenet er parkert hos oss" eller noe...
Vis hele sitatet...

Jepps, noen som vet hvorfor ikke den norske siden funker?