Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 730
Hei

Jeg bruker xterm og gnome-terminal en del og ofte blir det uoversiktlig ettersom jeg har mange tabber/vinduer slik at jeg gjerne kunne tenkt meg å kunne navngitt de forskjellige tabbene eller terminalvinduene slik at jeg vet hva som hadde vært i hvert terminalvindu eller tab. Jeg har ikke funnet noen måte å navngi tabber eller vinduer i gnome-terminal, men xterm har opsjonen "-title" som også har aliaser til den opsjonen, men den/de opsjonen fungerer ikke når jeg bruker de. Tittlen på xterm vinduet blir fortsatt feks. "chris@dhcp".

Jeg har brukt eterm hvor jeg kan navngi tabbene, men når en lukker en tab i eterm, så blir nummereringen på tabbene helt feil, feks. "alt+2" blir tab 3 pluss at noen ganger så blir tabber med et maskinnavn flyttet til en annen tab og det blir bare rot. Eterm støtter heller ikke "shift+alt+insert" og andre taster så det hadde vært fint å kunne navngitt tabber/vinduer i xterm eller gnome-terminal.

Er det noen som vet hvordan en navngir tabber eller vinduer i gnome-terminal eller xterm (som sagt så fungerer ikke -title opsjonen for meg med xterm)... Det å opprette en del gnome-terminal profiler bare temperært er ikke aktuelt... Takker for hjelp.
Cowboy Coder
Du kan endre tittelnavnet til de fleste X terminaler ved hjelp av en terminal escape code/sequence.

Prøv å skriv dette i skallet når du er i xterm, så ser du hva jeg mener:

Kode

echo -e "\033]0;Foobar\007"
Mulig at du kan bruke dette på en eller annen måte.
Trådstarter
Hmm, er det meningen at titelen på vinduet til xterm skal forandres når denne kommandoen skrives inn? Det skjer ingenting annet enn at et linjeskift vises når jeg kjører kommandoen.
Cowboy Coder
Sitat av exceed
Hmm, er det meningen at titelen på vinduet til xterm skal forandres når denne kommandoen skrives inn?
Vis hele sitatet...
Ja, men det er mulig at bash skallet overskriver tittelen på ny igjen uten at du ser det.
Mange distribusjoner setter opp dette slik at du får "chris@dhcp", som du nevnte tidligere istedet for bare "xterm". Prøv å starte en vanlig "sh" skall fra terminalen du er i og skriv kommandoen jeg nevnte på ny i det nye skallet.

Her er forresten en hel artikkel om emnet .
Trådstarter
Ok. Jeg kjørte opp et sh shell og da fungerte kommandoen. Tok en titt på URL-en du lenket til og fant ut at denne kommandoen: PROMPT_COMMAND='echo -ne "\033]0;testmaskin: ${PWD}\007" forandret tilttelen på xterm vinduet med bash shell. Virker litt vel tungtvindt å gjøre det på denne måten bare for å kunne forandre navnet på et vindu, men det fungerer ihvertfall og det ut til å fungere på gnome-terminal og aterm også selv om aterm's title opsjon faktisk fungerer. Takk for hjelp
Sist endret av exceed; 5. juni 2008 kl. 09:59.