Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 7356
Jeg lurer på om det går ann å få tak i/se bildet som politiet har tatt av deg?
Etter du har blitt tatt når de tar det søte bildet av deg.
Hadde vert artig å se bildet igjenn på en eller annen måte

Jeg er ganske i tvil, men verdt å spørre.
Sist endret av Wangsta; 27. mai 2008 kl. 05:37.
Tar de muggshots i norge? I så fall må jeg nesten gjøre noe dummt
Nei du får mest sannsynlig aldri se det bildet. Politiet synes ikke det er festlig at noen mener det er stas med et sånne ting, og vil Ikke glede deg ved å vise deg det. Mest sannsynlig har de nok noen interne retningslinjer som sier at de ikke skal gjøre det, så svaret blir : Nei !
stikk på kammerset å si at du har mistet all identifikasjonen din og at du skal ut å reise veldig snart... kjenner folk som har gjort det og fått midlertidig bevis med mugshots
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Tviler på at man får utskrevet et nødpass med mugshot bilde. Skal man først ha nødpass koster det endel spenn. Har man råd til nødpasset, har man nok også råd til å avse 60 kr for et par pass bilder også.
De tar mugshots i Norge ja. Det er derimot ikke ønskelig å havne i ett slikt register, spør du meg, og heller ikke noe å ettertrakte.

Det dere bør merke dere, er at de har ikke lov til å ta mugshots uten en rettslig godkjennelse. Det er lurt å nekte slik fotografering frem til den dommer har sagt at bildene skal tas.

Jeg røyk selv inn i spjellet en kveld, og måtte være der til dagen etter. Da kom det faktisk betjenter og løy om hvordan ting fungerte. Heldivis satt jeg på celle med en annen som hadde vært der før .. og hans advokat søster hadde informert om hvordan slike ting fungerte. Betjentene fortalte meg hele tiden om hvordan "godkjennelsen til bildene snart kom, så jeg kunne like gjerne bare få det overstått", mens han rådet meg til å sitte på bakbeina til jeg hadde skrivet i henda. Enden på visa var at jeg slapp ut, uten trynet mitt limt inn i ett politiregister.
Du kan få se mugshot'et ditt hvis du først gjør deg skyldig i et såpasst grovt ran, voldskriminalitet, sedelighetsforbrytelse eller drap, at politiet anser deg som farlig, og så blir tatt for det. Få så medhjelpere til å bryte deg ut av fengsel (gjerne transport mellom fengsler), helst på en voldelig måte.

Da kommer mugshot'et ditt på TV.
Trådstarter
Flott, skal prøve det.
Du har krav på mappa di, også bildet som tilhører den.
Jeg har sett mitt bilde. De klarte og rote det vekk, så neste gang jeg var på stasjon, så måtte jeg ta nytt bilde. Fikk faktisk se det også. Det er jo bare og spørre om du får se det, rett etter bildet er tatt.

bilde1 var jeg speeda som faen, øynene mine rulla ut av hodet, håret stakk til alle kanter + ingen søvn på 5dager. Kanskje derfor de "mista" bildet og jeg måtte ta nytt.
Sist endret av Ftnfw; 29. mai 2008 kl. 17:47.
Sitat av vacant
Du har krav på mappa di, også bildet som tilhører den.
Vis hele sitatet...
Akkurat Den vil jeg gjerne se kilder på, eller høre om erfaringer fra. Om det ikke gjelder politisk ulovlig overvåkning for 20+ år siden så må jeg si at jeg tviler..
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Tar opp en gammel tråd jeg!

Saken jeg lurer på;
Idag kl 18.00 ringte politiet meg å spurte om jeg kunne komme ned på stasjonen for å oppdatere bildet de har av meg.
Han insisterte på at jeg skulle komme idag før kl elleve. Jeg spurte om det var noen grunn til at de ville oppdatere bilde, og da sa han at det er vanlig å oppdatere bilde etter ca 2 år. Standar prossedyre.
Er det vanlig? Synes det virker lite troverdig at de ringer en søndags kveld uten forvarsel og vil ha meg til å komme å ta bilde.
Jeg sa jeg skulle prøve å få meg skyss nedover ikveld, men kunne ikke love noe. Spurte de også om jeg ikke kunne komme på dagtid imorgen, men da var ikke han som ringte på jobb. Ville det ikke være mere vanlig og innkalle meg per brev, eller iallefall ikke ha sånn hast? Synes også det er rart at han der betjenten jobber søndags kveld, og ikke dagtid. Arkivbilder og slikt må da være vanlig å ta på dagtid?

Kan det ligge noe mer bak denne noe rare forespørselen?
Sist endret av akilles_; 15. mars 2009 kl. 18:58.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Han ville ikke være på jobb? Ånei, så bare han som kan ta bilder på politihuset altså
Merkelig forespørsel synes jeg. Men jeg kjenner ikke omgangskretsen din, kanskje det er noe der. Høres ut som prank-call. Ligger i registeret jeg, men med bilde fra forrige årtusen faktisk.
Sitat av akilles_ Vis innlegg
Tar opp en gammel tråd jeg!

Saken jeg lurer på;
Idag kl 18.00 ringte politiet meg å spurte om jeg kunne komme ned på stasjonen for å oppdatere bildet de har av meg.
Han insisterte på at jeg skulle komme idag før kl elleve. Jeg spurte om det var noen grunn til at de ville oppdatere bilde, og da sa han at det er vanlig å oppdatere bilde etter ca 2 år. Standar prossedyre.
Er det vanlig? Synes det virker lite troverdig at de ringer en søndags kveld uten forvarsel og vil ha meg til å komme å ta bilde.
Jeg sa jeg skulle prøve å få meg skyss nedover ikveld, men kunne ikke love noe. Spurte de også om jeg ikke kunne komme på dagtid imorgen, men da var ikke han som ringte på jobb. Ville det ikke være mere vanlig og innkalle meg per brev, eller iallefall ikke ha sånn hast? Synes også det er rart at han der betjenten jobber søndags kveld, og ikke dagtid. Arkivbilder og slikt må da være vanlig å ta på dagtid?

Kan det ligge noe mer bak denne noe rare forespørselen?
Vis hele sitatet...
Har aldri hørt om noe lignende. Jeg foreslår at du snakker med dem igjen, og ber om et skriftlig krav.
Det var ikke en "prank-call". Nummeret de ringte fra kommer ifra politihuset. =/
Omgangskretsen er vel noe lyssky for å si det sånn...Men om dette har med en eventuell etterforskning å gjøre, ville de vel bare ha sagt at jeg må komme på avhør vil jeg tro!
Sitat av akilles_ Vis innlegg
Det var ikke en "prank-call". Nummeret de ringte fra kommer ifra politihuset. =/
Omgangskretsen er vel noe lyssky for å si det sånn...Men om dette har med en eventuell etterforskning å gjøre, ville de vel bare ha sagt at jeg må komme på avhør vil jeg tro!
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis at de vil avsløre hvis de har en grei etterforskning/kartlegging pågang. Ikke sikkert det er deg det gjelder. Kan være bilde fra fotoboks (stjålet bil?) eller minibank e.l. Og gamlebildet ditt ligner. Vet bare at det ikke er standard prosedyre med nytt foto hvert annet år.
Bilder blir ikke fornyet. De kan ta nye bilder hvis du blir dømt på nytt og de gamle ikke ligner.

Hørtes rart ut at det skulle haste sånn. Var det en rutinesak burde det kunne vente.
Hvis det hastet så veldig kunne de jo tilby deg skyss. Litt service må du jo kunne kreve.
Jeg har aldri blitt bedt om å fornye bilde ihvertfall.

Men uten å være helt sikker, så tror jeg de er pliktig å informere deg om avhør, selv om det skulle gjelde andre. Ser det som ugyldig det avhøret der, hvis de er nødt til å lokke deg til stasjonen med begrunnelse å ta bilde for å gjennomføre det. Da hadde jeg bare gått derfra, og bedt dem sende det skriftlig neste gang!

For være måte på hva man skal akseptere av snuten.
▼ ... flere år senere ... ▼
Bumper denne gamle tråden. Jeg satt over natten i glattcelle etter at det ble oppdaget narkotika på en fest jeg var på. Hadde ingen befatning med stoffet og fikk gå dagen etter uten forelegg. De tok dog mugshot og fingeravtrykk, UTEN å opplyse meg om mine rettigheter. Ble dagen før fortalt at jeg skulle i avhør, men rett etter signaliseringen fikk jeg gå. Har i ettertid forstått at de overhodet ikke hadde krav på noe fra meg uten siktelse, men etter en natt på cellen var jeg jo ikke i humør til å være vanskelig..

Kan jeg komme noen vei med noen klage på dette? Har ingen ønsker om å være i det jævla registeret, og hadde vært digg å fått det slettet. Anser mine sjanser som mikroskopiske, men kan jo høre om andre har erfaring fra området?
Tror ikke du kommer noen vei. En jeg kjenner ble tatt inn og der kjørte de full pakke med fingeravtrykk og håndavtrykk pluss bilder. Vet han var nede og ba om å få fjernet alt da det senere viste seg at han var uskyldig slik han hele tiden hevdet men det gikk ikke å fjerne bildene og avtrykkene ble han fortalt. Han kunne visstnok fremme kravet sitt til tingretten via advokat. Tror du er i samme situasjon, du er ikke skyldig i noe lovbrudd og likevel er du registrert. Skjønner godt du er fortvilet.
Trøsten får jo være at du vet du ikke er skyldig og det vet også politiet. Skal du gjøre noe du ikke burde gjøre fremover får du vel bruke finlandshette
Sist endret av ompapa; 11. november 2012 kl. 04:55.
Sitat av beewizer Vis innlegg
Bumper denne gamle tråden. Jeg satt over natten i glattcelle etter at det ble oppdaget narkotika på en fest jeg var på. Hadde ingen befatning med stoffet og fikk gå dagen etter uten forelegg. De tok dog mugshot og fingeravtrykk, UTEN å opplyse meg om mine rettigheter. Ble dagen før fortalt at jeg skulle i avhør, men rett etter signaliseringen fikk jeg gå. Har i ettertid forstått at de overhodet ikke hadde krav på noe fra meg uten siktelse, men etter en natt på cellen var jeg jo ikke i humør til å være vanskelig..

Kan jeg komme noen vei med noen klage på dette? Har ingen ønsker om å være i det jævla registeret, og hadde vært digg å fått det slettet. Anser mine sjanser som mikroskopiske, men kan jo høre om andre har erfaring fra området?
Vis hele sitatet...
Heisann.

Politiet kan ta bilder og fingeravtrykk av enhver som er siktet for en straffbar handling som kan medføre frihetsstraff (det meste), jf påtaleinstruksen § 11-1.

Bilder og fingeravtrykk slettes av KRIPOS dersom vedkommende finnes uskyldig, jf pinstr § 11-2.

Det er først når vedkommende nekter å medvirke at det må besluttes av retten at det skal tas foto/fingeravtrykk, jf pinstr § 11-4.

Som du ser er det ren rutine at det registreres foto og fingeravtrykk når noen pågripes av politiet. De trenger ikke opplyse deg om dine rettigheter før de gjør dette. De må imidlertid opplyse deg om rettigheter før du forklarer deg, men det er noe helt annet.
Sitat av akilles_ Vis innlegg
Tar opp en gammel tråd jeg!

Saken jeg lurer på;
Idag kl 18.00 ringte politiet meg å spurte om jeg kunne komme ned på stasjonen for å oppdatere bildet de har av meg.
Han insisterte på at jeg skulle komme idag før kl elleve. Jeg spurte om det var noen grunn til at de ville oppdatere bilde, og da sa han at det er vanlig å oppdatere bilde etter ca 2 år. Standar prossedyre.
Er det vanlig? Synes det virker lite troverdig at de ringer en søndags kveld uten forvarsel og vil ha meg til å komme å ta bilde.
Jeg sa jeg skulle prøve å få meg skyss nedover ikveld, men kunne ikke love noe. Spurte de også om jeg ikke kunne komme på dagtid imorgen, men da var ikke han som ringte på jobb. Ville det ikke være mere vanlig og innkalle meg per brev, eller iallefall ikke ha sånn hast? Synes også det er rart at han der betjenten jobber søndags kveld, og ikke dagtid. Arkivbilder og slikt må da være vanlig å ta på dagtid?

Kan det ligge noe mer bak denne noe rare forespørselen?
Vis hele sitatet...
ja, han ville nok bare forføre deg
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av juster Vis innlegg
Heisann.

Bilder og fingeravtrykk slettes av KRIPOS dersom vedkommende finnes uskyldig, jf pinstr § 11-2.
Vis hele sitatet...
Takk for info! Da setter jeg min lit til at KRIPOS gjør dette. Ikke at de noen gang kommer til å få bruk for det, har jo ingen planer om å bli kriminell, men det er rett og slett en prinsippsak.
Er det veldig ille å bli tatt bilde av å havne i et register? Jeg ble bura og tatt bilde av når jeg var 17 år på grunn av noe bråk.
Uansett tror jeg du sliter med å få de bildene. Jeg spurte konstabelen om det var muligheter om å få med bilde hjem siden jeg trengte en ny facebook profilbilde. Da svarte denne konstabelen meget irritert at slikt skulle jeg ikke spøke om.