Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 847
Har et lite dilemma på gang. Har nå fått sikret sommerjobb, men den har ikke noe med utdannelsen min å gjøre. Så har jeg fått varsel om innkallelse til militæret i januar.
Spørsmålet er da om jeg bør søke jobb etter endt studie (slutter i juni). Har da bachelorgrad i informatikk.
Tingen er at jeg er litt redd for hva som skjer hvis jeg ikke søker noen jobb, og da vil være uten ITjobb i 1,5 år etter endt utdannelse. Andre er at hvis jeg får jobb må jeg slutte og så rett i militæret etter et halvt år. Noe som er veldig kjipt både for meg og bedriften siden det ofte er opplæringsfaser i bedrifter som varer en stund.

Hva ville du gjort? Jeg funderer på å ringe ned til militæret å forklare alt med en høfflig tone for å se hva de kan gjøre med det.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Du har bare fått varsel, og ikke inkallelse. Så om du får deg jobb nå så kan du søke fritak eller utsettelse. Eneste er at de kan kalle deg inn selv om du jobber, men tror ikke de kan det om jobben din ikke kan unvære deg. Anbefaler deg å ringe VPV og høre med dem.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Selv er jeg utdannet service-elektroniker og jobbet som lærling i IKT-servicefaget i 2.5 år.

Men, Forsvaret kalte meg inn 6 ganger fra VK1 - Ferdig lærlingetid.

Men forsvaret spurte aldri hva jeg gjorde når jeg ringte de opp og sa "jeg er i en utdannelse", damen sa bare "ok" og det var greit.

Så fikk jeg et brev med "gratulerer, du er fritatt"
Du har verneplikt, så innkalt blir du jo før eller siden uansett.
Arbeidsgiver kan heller ikke sparke deg fordi du skal inn, og du har krav på permisjon. Forsvarer dekker en del av evt utgifter.
Jeg hadde søkt og fått meg jobb, så heller tatt det som det kommer.
Eller, noe jeg vurderer selv når min bachelorgrad i informatikk er unnagjort, søke ITjobb i forsvaret. (jeg har gjennomført førstegangstjeneste, men trivdes og vil tilbake)
Da slår du nok en del fluer i smekken
Sist endret av mr_burn; 15. mai 2008 kl. 10:59.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Sitat av AtXbYeA
"gratulerer, du er fritatt"
Vis hele sitatet...

Det meldingen vill jeg og ha
Jeg hadde en lignende opplegg. Fikk meg jobb etter lærlingetiden i IKT driftsfag.
jeg fikk melding om at jeg slapp verneplikten pga jobben min. så ble jeg kaldt inn uansett etterpå..

var i forsvaret i nesten 2 år. så kom jeg tilbake til jobben min. hadde fått permisjon fra jobben min. kan være lurt å opplyse jobben om at du kan bli kalt inn til verneplikt men at du skal prøve å søke fritak. dette pga goodwill. fordi du kan i teorien ikke bli sparket pga verneplikt. men de kan jo la være å ansette deg..

når det gjelder opphold etter utdannelsen spesielt innen IT så ville jeg kjørt på for fult for å fått en jobb. er etter min mening skadelig for utdannelsen din å ikke ha jobb så lenge etter endt utdanning. er litt anderledes med fagbrev mot bachelor siden du har endel mere teori på ræva en et fagbrev. men fortsatt mener jeg utdannelsen bare holder så så lenge.

mitt råd: informer fremtidig jobb å knus på for å få jobben
Sånn som jeg forstår har du to valg.

1. Du kan ringe vernepliktsverket å høre om de har mulighet til å flytte innkallelsen til høst. Dermed får du det unna gjort med engang og kan se etter en ordentlig jobb som har med utdannelsen din.
2. Du kan ringe vernepliktsverket og si at du "skal" fortsette med stuider slik at det vil ta 3 nye år før du er ferdig med utdannelsen. (Da vil du forhåpentlig ikke bli innkalt igjen) og da kan du ta sommer jobben.
RayMonk's Avatar
Trådstarter Donor
Takker for mange bra tips. Tror jeg satser på å skaffe meg en jobb, men vet ikke om jeg gidder å si noe om varselbrevet før de eventuelt spør. Og når jeg får den endelig innkallelsen kan jeg heller si det da. Er garantert at jeg ikke får jobb noensteder hvis jeg må ut av bedriften igjen innen et halvt år.

Saken med skole er jo igrunn bare på papiret, side det man faktisk jobber med lærer man ikke på skolen. Skolen gjør bare så jeg nå lærer ting lettere siden jeg kan det grunnleggende og har på en måte lært meg å lære.

Får vel ta en telefon til vernepliktsverket når jeg har fått jobb, og høre hva de har å si. Skader jo ikke å prøve. Syns bare jeg bør vente til jeg faktisk har fått en jobb, ellers har jeg jo null å argumentere med.

EDIT:
Sitat av Marcen
2. Du kan ringe vernepliktsverket og si at du "skal" fortsette med stuider slik at det vil ta 3 nye år før du er ferdig med utdannelsen. (Da vil du forhåpentlig ikke bli innkalt igjen) og da kan du ta sommer jobben.
Vis hele sitatet...
Tror det kan slå negativt tilbake hvis jeg sier jeg har 3 nye år med skole, siden de faktisk kan sjekke det opp.
Sist endret av RayMonk; 15. mai 2008 kl. 13:10.
Sitat av Raymond
EDIT:

Tror det kan slå negativt tilbake hvis jeg sier jeg har 3 nye år med skole, siden de faktisk kan sjekke det opp.
Vis hele sitatet...
Du kan bare si at du har planer om det. Du vet jo ingen ting nå, dessuten kan ikke millitæret sjekke på hva du har søkt. Så hvis du skal høre med dem burde jeg heller anbefale deg å snakke med dem før første inntaket.

Det vill vært fall sende deg bakover i lista.
Si iallefall at du har søkt på fremtidig skole, for søker listene kan de ikke få fatt i. Og hvis du nevner noen skoler du vil (og skal) søke på ser de faren med at du kommer inn og du glir lett inn i bunken, med addresse nederst.