Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 2738
Jeg tenke jeg skulle kjøpe meg en filserver på 4TB for å ha hjemme.
Helst med mulighet for tilkobling over trådløst LAN slik at alle i huset har tilgang.
Har allerde sett litt på Qnap sin "turbo station", men jeg lurte på om jeg ikke kan bygge noe lignende selv?
Noen som har tips om et billige disker, og et "kabinett" som støtter 4TB og har nettverkstilkobling?

På forhånd takk for all hjelp.
Spørs jo hvor mange disker av hvilken størrelse du skal ha på hver enkelt, men 4 1tb eller 8 500gb er vel relevant ?(kanskje en mellomting)
Da trenger du en relativt kraftig psu, big tower(?), kanskje et stort midi. Et hk som støtter mange sata enheter, en grei prosessor og noe billig ram. : P

Blir fort noen tusen det her.

Som OS bruker man vel FreeNAS ?
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Jeg snakker ikke om å bygge kabinettet selv, jeg ønsker helst å kjøpe et ferdig tomt kabinett.
Deretter kjøper jeg x antall disker som jeg putter inni kabinettet.

Det kan vel bli billigere enn å kjøpe en ferdig filserver?
Sist endret av Turbolego; 27. april 2008 kl. 19:27.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Billigste er nok å få tak i en gammel P4 eller lignende og hive inn disker, ferdige kabinetter koster ofte flesk hvis de skal ha plass til mer enn 1 disk og ha nettverks-støtte.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Hva er en "gammel P4" og hvordan vil denne fungere mot andre OS?
Vi har flere macintosh og windows-maskiner i huset.
Brukervennelighet vil også være kjekt, siden lillebror er en "racer" på torrents...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Gammel P4 = random maskin i miditower\maxitower med P4 CPU.

Kjør et OS som FreeNAS eller random linuxOS og del ut disker via SAMBA, det støtter både Mac og Windows uten problemer.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Har du noen gamle P4 maskiner å anbefale, eller kan jeg bruke en "CINET PPI-700" med Intel pentium III?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du kan sikkert bruke hva du vil, men dersom du skal tyne den med store datamengder burde du vurdere noe som har mer prosesskraft.
Sist endret av AtXbYeA; 27. april 2008 kl. 19:42.
Tja, mye prosessorkraft tror jeg ikke er så kritisk i utgangspunktet. Det er vel snakk om toppen 10 brukere her ?
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Tusen takk, det betyr nok at jeg må kjøpe meg et nytt kabinett uten disker.
Noen anbefaling på et billig ferdig kabinett som jeg bare trenger å stappe 4 stk. disker og linux i?

[EDIT:] ja, 10 brukere max.
Sist endret av Turbolego; 27. april 2008 kl. 19:45.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Drobo + samba via en hostmaskin = eid kombinasjon.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA
Drobo + samba via en hostmaskin = eid kombinasjon.
Vis hele sitatet...
Dvs. en stk. Drobo med fire 1TB disker + samba innstallert på min gamle CINET PPI-700 = fiks ferdig filserver?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ganske, men din gamle P3 maskin har bare USB1.1 tipper jeg, mao 11Mb\s.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Godt mulig.
Man hva blir da forskjellen mellom en Drobo med 4TB + hostmaskin og en Drobo med 4TB uten hostmaskin?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Drobo har bare USB tilkobling, så du må ha en hostmaskin.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Finnes det en boks lignende Drobo som ikke trenger en hostmaskin?
Og som kan kjøpe fire 1TB disker til selv?

Eller vil en slik boks koste mer enn 5000?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ser faktisk at drobo støtter NAS nå..

http://www.engadget.com/2008/01/14/d...s-for-a-price/

Den er jo ganske billig nå som dollaren er lav iallefall.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Aha, så da trenger jeg 1 stk. DroboShare og 4 stk. 1TB disker?
Så kan alle i hele huset få tilgang?

Eller må jeg installere samba først?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Nei, du trenger en drobo + droboshare + 4 stk 1TB disker.

http://www.datarobotics.com/drobolator/index.html

Og droboshare tar seg av delingen.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Nydelig, jeg tror vi har en vinner.
Nå trenger jeg vel bare å finne 1TB disker til 375 kr. pr. stk. for å komme under 5000 kr.
Sitat av Turbolego
Nydelig, jeg tror vi har en vinner.
Nå trenger jeg vel bare å finne 1TB disker til 375 kr. pr. stk. for å komme under 5000 kr.
Vis hele sitatet...
Ja hvis du tror det er bare bare så værsågod, den billigste du finner er Samsung Spinpoint F1 1 TB og den koster 1268,- så da er du oppe i 5000,- bare i disker.
Jeg ser at du er på jakt etter 4TB, herav 4 x 1TB disker.
Jeg vil bare påpeke at det hele blir veldig mye billigere dersom du kjøper 750GB disker.
Og en eldre Pentium4 maskin med romslig kabinett er ikke så vanskelig å finne på t.d. finn.no
5*750GB Samsung Spintpoint F1 = 3875GB = 3895kr
4TB til 5000 kroner er ønsketenkning uansett, med mindre du får all hardware unntatt diskene bortimot gratis. Beste løsning ville være å lete rundt hos ymse bedrifter og spørre om du kan få/kjøpe billig en gammel P4-kvern med litt RAM.

Annet enn det: sikt litt lavere angående kapasitet, og oppgrader ettersom pengene tikker inn på konto.
Gratis p4-pc kan du finne på nærmeste elretur Uendelig mye billigere enn ferdigløsninger. Så hvis plass og estetikk ikke er et tema så er det løsningen for å holde budsjettet. Da er eneste kostnad diskene.

On a sidenote. Min bror har en pc stående med ørti disker i. Det er relativt mye skrive og lesetrafikk på de diskene. Og jeg har inntrykk av at disker der tar kvelden med gjevne mellomrom. Jeg har foreslått speiling eller noe sånt, men da blir det plutselig umulig å holde et sånt budsjett. Hvis det er viktig data det er snakk om så kan det være lurt å ha i bakhodet ihvertfall at disker kan dø.
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...D-FDD93536FFF9

Så er det bare å utvide med PSU og kontrollerkort etter som man trenger fler disker. Et relativt skalerbart system for en veldig billig penge.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deezire
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...D-FDD93536FFF9

Så er det bare å utvide med PSU og kontrollerkort etter som man trenger fler disker. Et relativt skalerbart system for en veldig billig penge.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa tidligere i dag, "Deezire, Æ ælsk dæ "
Deezire: bra og billig oppsett, men hvor er lagringsplassen? Med mindre du foreslår ramdisk () ser jeg ingen lagringsplass whatsoever...
Sist endret av Kråketær; 28. april 2008 kl. 23:12.
Heng pcen på veggen i dag, og spar kabinettutgifter.
Sitat av Kråketær
Deezire: bra og billig oppsett, men hvor er lagringsplassen? Med mindre du foreslår ramdisk () ser jeg ingen lagringsplass whatsoever...
Vis hele sitatet...
Er ikke noe hokus pokus å legge inn disker selv. Det er bare å ta et vilkårlig merke (gjerne det billigste) og kjøre de inn. Jeg lagde primært et skalerbart system.
Sitat av Deezire
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...D-FDD93536FFF9

Så er det bare å utvide med PSU og kontrollerkort etter som man trenger fler disker. Et relativt skalerbart system for en veldig billig penge.
Vis hele sitatet...

Da ville jeg heller kjøpt en slik:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku...ed#ProductTabs
Sitat av Dragonlove
Da ville jeg heller kjøpt en slik:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku...ed#ProductTabs
Vis hele sitatet...
Var det ironi? If not, fail.
Sitat av Dragonlove
Da ville jeg heller kjøpt en slik:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku...ed#ProductTabs
Vis hele sitatet...
Og limitere deg til 4 interne disker? Oppsetet jeg har satt opp takler opp til 14 disker, sett at du har kraftig nok PSU og nok kontrollere til disker.
Highjacker denne tråden litt jeg (sorry!), har en Dell PowerEdge etellerannet på jobben som vi tenker å utvide til en filserver, men den har kunn SCSI disker noe som ville blitt veldig dyrt hvis vi skal ha 1TB plass.

Har dere noen anbefallinger til SATA/RAID kontrollere vi burde velge? Og hva slags raid modus vi burde kjøre? Skal være hjemmeområder og generell lagring for 800+ brukere.
Problemet er at en kontroller gjerne koster 5-6k hvis du skal ha en decent en, og da kunne du like gjerne bare kjøpt deg SCSI-disker og endt opp med det samme. Som jeg sa til deg på IRC så burde du titte litt på en NAS-løsning. 15-20k så har du 1-2TB (i raid) og i rack.
Når man først skal slå på stortromma (off topic)

Hovedkort 6 x SATA + 2 x PCI-X
Kontroller for PCI-X 16 p (2x)

Da sitter du med 38 mulige S-ATA porter

Harddisk 35 x 1 TB

Så har du plass til 1 stykk cd/dvd/blueray + 2 stykk raptordisker til systemdisk.

Ja, vi snakker lottogevinstpris for å drive noe slik - men men... : E
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av flexd
Highjacker denne tråden litt jeg (sorry!), har en Dell PowerEdge etellerannet på jobben som vi tenker å utvide til en filserver, men den har kunn SCSI disker noe som ville blitt veldig dyrt hvis vi skal ha 1TB plass.

Har dere noen anbefallinger til SATA/RAID kontrollere vi burde velge? Og hva slags raid modus vi burde kjøre? Skal være hjemmeområder og generell lagring for 800+ brukere.
Vis hele sitatet...
Dell har sikkert en lignende løsning ala HP med diskhyller som kan kobler til via SCSI for å hoste opptill 12 SATAdisker (ala 750GB) direkte til serveren.
Sitat av dosky
Når man først skal slå på stortromma (off topic)

Hovedkort 6 x SATA + 2 x PCI-X
Kontroller for PCI-X 16 p (2x)
Vis hele sitatet...
Ville vært litt forsiktig med å bare kjøpe en kontroller til hele 16-porter for en så billig penge. Kontrolleren jeg har liggende hjemme er 4-porter og koster rett rundt 5k. En god kontroller er alfa-omega hvis du skal ha mange disker. Intel 771 er også en ganske dyr socket å kjøpe seg prosessor til.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Flex :

Dette burde være interessant for dere :

http://www.dell.com/content/products...=04&l=en&s=bsd
Deezire: Kan så hende, det var ikke store utvalget på komplett til dette. Bare noe jeg har sett på før. Samt at jeg* måtte ha PCI-X, og dette kortet hadde 2.

Selvfølgelig blir det dyrt, så det er sant som du sier at man kanskje bør vurdere noe dyrere med bedre kvalitet. Men igjen vet jeg ikke om PCI-X kanskje har bedre muligheter enn vanlig PCI eller hva du nå enn har på din kontroller.

Igjen vil jo 30 disker á 1.200,- koste 36.000,- .. så dette er jo såklart ikke for mannen i gata : p



* Fordi PCI-X hadde støtte for 16 p, noe vanlig PCI ikke hadde (utifra utvalget på komplett)
Sist endret av dosky; 2. mai 2008 kl. 12:51.
De fleste skikkelige raid-kontrollere er PCI-X, derfor.

Det er ikke server for mannen i gata, men det er heller ikke en server for en bedrift. En bedrift handler rett og slett bare et NAS/SAN fra en ekstern leverandør som står for garanti o.l.