Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2192
Spille av film på PC


Å spille av en film kan virke som en enkel sak, og det er det også hvis du har de rette programmene, men siden det er mange som har problemer med det har jeg her satt sammen en liten guide som viser deg hvordan du kan spille av en film i Windows.



----------------------------------------------------------------------------------------------------

Spille av en ”image” film:
(Hva er en image fil)

For å se en film som er i ”image”-filformat er du nødt til å ”mounte” filen i programmet Alcohol 120%.

1. Installer og åpne Alcohol 120%.

2. Det første du må gjøre i Alcohol er å sette hvor mange virtuelle cd-rom du vil ha. Trykk på "virtual drive" på høyre side av Alcohol 120%. Det spiller egentlig ingen rolle hvor mange virtuelle cd-rom du har, så sett ”Number of virtual drives:” til noe mellom 1 og 31, og trykk ”OK”.

3. I Alcohol 120% høyreklikk på en av de virtuelle cd-rom’ene og trykk på ”Mount Image...” derfra blar du deg fram til hvor du har filmen, trykker på ”image”-filen og trykker ”Åpne”.

4. Filmen vil nå åpnes i det DVD-avspillingsprogrammet du har.



(Bruker du VLC trenger du ikke dette, ettersom VLC kan spille av filer inne i Image filer,
takk til Falcon for påminnelse)

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Spille av en mappe med DVD filer:

Har du en mappe med en assortert samling av filer, bestående av f.eks. *.vob filer, gjør slik:

1. Åpne DVD avspillingsprogrammet ditt.

2. Trykk på ”Select Source”(el. liknende) og velg ”Open DVD file on hard disk drive” (el. liknende)

3. Videre blar du deg frem til der hvor du har DVD film filene og trykker ”OK”.




----------------------------------------------------------------------------------------------------

Spille av enkeltfilm filer (f.eks. *.avi)

Noen filmfiler kan spilles av i Windows Media Player, men de fleste trenger ekstra codeker som WMP ikke har. Du kan laste ned hver codek for seg selv og installere etterhvert som du trenger de, men det enkleste er å installere en codek pakke som K-Lite Mega Codec Pack eller min favoritt, spilleren MPlayer.


----------

Spille av film med K-Lite Mega Codec Pack:

1. Last ned K-Lite Mega Codec Pack her.

2. Installer K-Lite Mega Codec Pack.

3. Dobbelklikk på film filen og den skal åpnes automatisk i K-Lite.


Edit: http://www.cccp-project.net/ er et godt alternativ til K-Lite.

----------

Spille av film med MPlayer:

1. Last ned MPlayer her:

2. Pakk ut MPlayer et sted på PC’en (f.eks. C:/Programfiler/MPlayer)

3. Høyreklikk på film filen og trykk på ”Åpne i” og deretter ”velg program...”.

4. I vinduet som dukker opp trykk ”Bla gjennom...”, bla deg gjennom til du finner MPlayer.exe og trykk på ”Åpne”. Huk av ”Bruk alltid valgt program til å åpne denne type filer” og trykk ”OK”

5. Filmen starter nå i MPlayer (dette må gjøres en gang per filformat).

6. MPlayer har ikke noe kontrollpanel så du styrer med tastaturet:


MPlayer kontroller:
<- and -> = Frem/ tilbake ti sekunder.
up and down = Frem/ tilbake ett minutt.
pgup and pgdown = Frem/ tilbake ti minutter.
p / SPACE = Pause/spill av
q / ESC = Avslutt
9 and 0 = Øk/senk volumet.
m = lyd av/på
f = Fullskjerm
v = Undertekster av/på


----------


En annen god spiller som kan brukes er VLC.





----------------------------------------------------------------------------------------------------


Hvordan få undertekster til filmen?

Hvis du vil ha undertekster til filmen du skal se er det muligheter for å finne disse på forskjellige sider på nettet.
Undertekstene kommer vanligvis i formatene *.sub(+*.idx) eller *.srt (noen spillere kan også spille av *.txt)

For at undertekstene skal vises legg dem i samme mappen som filmen og kall dem det samme.
f.eks: Hvis filmen heter "heisann.avi" skal underteksten hete "heisann.srt".

På VLC funker det også å bare dra undertekstene over filmen så lastes den.








Programmene som er vist her er bare eksempler, det finnes selvsagt uendelig med alternativer, Google and you shall be enlighted.
Sist endret av Butterfly; 17. april 2008 kl. 22:45.
"For å se en film som er i ”image”-filformat er du nødt til å ”mounte” filen i programmet Alcohol 120%."

Du trenger ikke det, ihvertfall ikke med VLC
Evil Panda
Butterfly's Avatar
Trådstarter
Sitat av FaLcOn
"For å se en film som er i ”image”-filformat er du nødt til å ”mounte” filen i programmet Alcohol 120%."

Du trenger ikke det, ihvertfall ikke med VLC
Vis hele sitatet...

Nei det stemmer, bruker ikke VLC så ofte så glemte at de kunne spille filer inne i Image filer.
Kan anbefale alle her inne, VLC Media player til filmer
Jeg anbefaler CCCP ( http://www.cccp-project.net/ ) foran K-Lite
Man må vel strengt talt ikke bruke alcohol 120%, er jo mange andre eksempler, mest kjente er vel kanskje deamontools. Men uansett så vil jeg anbefalle GOM player til filmer, spiller av alt, og mangler den en kodek, så laster den nesten så å si kodeken automatisk til deg, altså den søker etter hvilken kodek den mangler og finner den fram. Liek en google på autopilot.
Evil Panda
Butterfly's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kugie
Man må vel strengt talt ikke bruke alcohol 120%, er jo mange andre eksempler, mest kjente er vel kanskje deamontools. Men uansett så vil jeg anbefalle GOM player til filmer, spiller av alt, og mangler den en kodek, så laster den nesten så å si kodeken automatisk til deg, altså den søker etter hvilken kodek den mangler og finner den fram. Liek en google på autopilot.
Vis hele sitatet...

Fullstendig klar over at man ikke trenger å bruke alcohol men et program må jo fungere som eksempel.
Sist endret av Butterfly; 17. april 2008 kl. 22:31.
Vel, nå ar jeg ikke lest hele tråden, men dette må sies. Med VLC slipper du å tenke på alt som heter codecs. (Neturligvis ikke uten unntak, men de er skjeldne og oppstår stort sett i forbindelse med LimeWire porr-filmer)

Eneste negative jeg har og si om VLC er att jeg har erfart litt dårlig lydkvalitet i programmet.
Sist endret av eXpergefacio; 17. april 2008 kl. 22:32.
Hehe skjønner, virka bare litt retta mot at det kun funka i Alcohol 120%
For å se en film som er i ”image”-filformat er du nødt til å ”mounte” filen i programmet Alcohol 120%.
Vis hele sitatet...
Men vis du er klar over det så
Evil Panda
Butterfly's Avatar
Trådstarter
Sitat av eXpergefacio
Vel, nå ar jeg ikke lest hele tråden, men dette må sies. Med VLC slipper du å tenke på alt som heter codecs. (Neturligvis ikke uten unntak, men de er skjeldne og oppstår stort sett i forbindelse med LimeWire porr-filmer)

Eneste negative jeg har og si om VLC er att jeg har erfart litt dårlig lydkvalitet i programmet.
Vis hele sitatet...
Med MPlayer slipper du også codec'er derfor har jeg tatt med ett program som installerer en rekke codec'er og et som ikke gjør det. Codec'ene kan være greie hvis du senere skal f.eks. konvertere filmer og DVD'er.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
btw. VLC funker på ISO filer også :P
Sitat av FaLcOn
Kan anbefale alle her inne, VLC Media player til filmer
Vis hele sitatet...
Helt enig.
det er alt du trenger.

Men for all del, fin guide til dem som ikke har så mye peiling
VLC er jo håpløst. 0 kontroll over spoling, støtter ikke softsubs i det hele tatt, playlistefunksjonen er ubrukelig, generelt stygg (ikke enkel, men stygg), og veldig ustabil.
Som nevnt tidligere er http://www.cccp-project.net/ the way to go.
VLC anbefales ikke til softsubs, da de blir helt jævlig stygge, og VLC støtter ikke styling av subs. (Sotfsubs: f.eks. srt)

CCCP er det eneste jeg har prøvd som viser softsubs skikkelig. (Med CCCP mener jeg den kodekpakken, med Media Player Classic eller Zoom Player.)
Evil Panda
Butterfly's Avatar
Trådstarter
Sitat av slækkern
VLC er jo håpløst. 0 kontroll over spoling, støtter ikke softsubs i det hele tatt, playlistefunksjonen er ubrukelig, generelt stygg (ikke enkel, men stygg), og veldig ustabil.
Som nevnt tidligere er http://www.cccp-project.net/ the way to go.
Vis hele sitatet...
Skal prøves ut, men hvis du vil ha en player som er enkel, elegant og meget god kontroll over spoling er MPlayer veien å gå.
Enig, å spole med VLC blir fiasko hver gang, spretter og fargete picler på 3*3cm og alt blir et helvette og må starte filmen på nytt. Men det støtter jo nesten så å si alt da, med noen få unntak som ble nevnt over. My money is still on GOM player.
Selv bruker jeg nesten utelukkende Media Player Classic.
Av codecs kommer man langt med FFDShow

Og så må jeg anbefale AC3Filter !
AC3Filter is a high quality free audio decoder and processor filter. It allows media players to playback movies with AC3 and DTS audio tracks. Also it can process any audio track, much of processing options allows to adjust the sound in almost any way. It is possible to upmix any audio source to 6 channels. Filter can do multi-channel and digital (SPDIF) output. It can encode any audio source to AC3 on-the-fly and send it over SPDIF to the receiver.
Vis hele sitatet...
I tillegg til at man bl.a. kan remappe de forskjellige kanalene, f.eks. i et surround-anlegg snu lyden 90 grader e.l. Selv om de fleste sikkert også har den mulighenen i lyddriveren på PC'n.

Kan brukes av media player classic (mpc)! instruksjoner (Varierer litt med nyeste mpc).


Mpc kan også spille av DVD-filmer som er på harddisken, bare velg file - open file - browse, og finn VIDEO_TS.IFO -fila som ligger i video_ts mappa.
Evil Panda
Butterfly's Avatar
Trådstarter
Sitat av 10goto10
Mpc kan også spille av DVD-filmer som er på harddisken, bare velg file - open file - browse, og finn VIDEO_TS.IFO -fila som ligger i video_ts mappa.
Vis hele sitatet...
Dette kan forsåvidt VLC også, men noen skal bare gjøre dette noen få ganger å da holder det med den playeren som de allerede har. Vet ikke om det går med Windows Media Player though?
Da går jeg først ut og sier at du har laget en guide som er veldig nyttig for folk som ikke vet hvordan de skal spille av film på PC.
Måtte det dra med seg masse første-postere fra Google! KP!
Vil sterkt anta at det går med Windows Media Player også (å spille av DVD). Mpc har ikke noe med wmp å gjøre, bortsett fra at den har det simple utseende wmp hadde i sin tid (om jeg ikke er helt på jordet. Mplayer2.exe ligner ihvertfall).
Evil Panda
Butterfly's Avatar
Trådstarter
Sitat av 10goto10
Vil sterkt anta at det går med Windows Media Player også (å spille av DVD). Mpc har ikke noe med wmp å gjøre, bortsett fra at den har det simple utseende wmp hadde i sin tid (om jeg ikke er helt på jordet. Mplayer2.exe ligner ihvertfall).
Vis hele sitatet...
Ja vet at WMP kan spille av DVD'er, men kan den spille av DVD filer fra harddisk???




Takker! @ Lunicks.
Sist endret av Butterfly; 17. april 2008 kl. 23:09.
Sorry, my bad. At jeg klarte å overse det... Men det vet jeg ikke. Bruker ikke wmp.
En avspiller jeg syntes er verdt og nevne er GOM Mediaplayer, dette pga den har så og si alle codecs VLC o.l. har, og noen ekstrafunksjoner jeg enda ikke har funnet i VLC.

F. eks - la oss si du skal se en serie. I GOM vil episodene komme etterhverandre av seg selv. Så når episode 1 er ferdig, starter nummer 2 rett etterpå, også videre.

Har ikke VLC det, eller har jeg et poeng? Uansett, deilig funksjon.
En ting som også er greit med GOM, er at du enkelt kan plassere teksten der du vil ha den.

Grei guide thought!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Du kan sette episoder/filer i kø med VLC, kan ikke forklare det. Har ikke prøvd Gom så mye, men syns den ble for fancy, men som en mediaplayer med design var den ganske bra.
Playlist finnes i Media Player Classic også, men selv bruker jeg akkurat den funksjonen sjelden. De fleste mediaplayere har vel egentlig det.
Windows explorer + MPC + AC3 filter = GUT for filmfreaks (Grand Unified Theory)
Hva er det beste alternativet for å spille .img og .iso filer direkte? Vel og merke utenom vlc?
Det må vel bli å mounte det i Daemon eller Alcohol, og så spille den av i ditt favoritt avspillerprogram?