Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1492
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Etter mange tråder i det siste om 32 vs 64bits OS har jeg valgt å lage denne langtråden (med forklaringer) om hvorfor du burde velge det ene eller det andre.


Først å fremst, hvis du ikke vet om du trenger 64bits OS, så trenger du det ikke.
Mange brukere velger å installere dette fordi de tror at de får en relevant ytelsesforebedring (noe som nødvendigvis ikke er sant) og\eller en bedre framerate i spill.


Når det gjelder å gjøre dette spranget fra din gamle Windows versjon til en eventuell 64bits versjon (Om det enn er Windows 2000 limited edition, Windows XP x64, Windows 2003 x64 eller Vista64) er det et par grunnbehov som må være til stede for at du i det hele tatt kan gjøre denne installasjon :

- Du må ha en 64bits enabled CPU (Opteron, AMD64 eller nyere, Pentium4 med EMT64 eller nyere).
- Du må ha mer enn 256\512MB RAM (For XP\Vista respektivt).
- Hovedkortet må støtte 64bits modusen (Chipset nyere enn Intel 915, Nvidia 500 eller Via K8).


Nå kommer delen hvor det anbefales at du gjøres endel research før du gjør spranget :

- Alle hardware devicene dine må ha drivere som støtter 64bits OS, dette kan du sjekke på produsentenes hjemmeside og eventuelt google "maskinvarenavn + 64bit.
- Applikasjonene trenger nødvendigvis ikke støtte 64bit (da det kan emuleres via WOW64) men fordelaktig er jo å ha 64bits støtte for å rettferdigjøre overgangen.


Når du oppfyller disse kravene kan du begynne selve jobben med installeringen av operativsystemet og verifisere at alt fungerer som det skal.


Når det kommer til hypen med det faktum å ha mer enn 4GB RAM så er det slik at på 32bits OS idag kan du ha maks 4GB adresserbart område, dette tallet inkluderer også andre enheter som :

- Skjermkort
- Chipset
- Kontrollere
- Lydkort
- Harddiskcache
- Andre enheter med eget minne

Med andre ord ender de fleste brukere med 4GB RAM og normalt oppsatt PC per idag en plass mellom 2.8 og 3.5GB RAM synlig i OS'et (selv om det vises 4GB under boot.

Dette kan derimot omgås i 32bits OS ved å aktivere switcher i boot.ini med navn som "/3g" og "/pae", dette fører OS'et til å mappe minne i områder som egentlig den ikke ser, dette fungerer bra for noen, men kan føre til ustabilitet ved Windows systemer og noen applikasjoner.

Ved Windows 64bits OS kan man vel ha opptil 128GB minne (sperre satt av Microsoft, da sperren egentlig er mye høyere) og dette er ofte grunnen til at mange folk oppgraderer til et 64bits OS.


Når alt dette er sagt skal det sies at flere og flere applikasjoner kommer med 64bits støtte (deriblant neste versjon av Adobe Photoshop) og kommer til å gjøre det i framtiden, for endebrukeren har det enda ikke vært helt kurant å bytte til et 64bits OS selv om servere har kjørt 64bit i langt over 10år.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det skal leggast til at i Linux funker ting rimelig bra med 64-bits distro. Einaste to tinga som kuker til er flash og java. Flash finst ikkje i 64-bits utgave, så da står en igjen med tre alternativ: greie seg uten flash, bruke nspluginwrapper som wrapper mellom 32-bits flash og 64-bits browser, eller å bruke 32-bits browser. Ikkje et veldig reelt problem, siden nspluginwrapper funker ok. Det er heller ikkje katastrofe å kjøre 32-bits browser... Det andre problemet er java: det finst ikkje offisiell 64-bits javaplugin for browsere. Samme som med flash - bare at nspluginwrapper ikkje funker... Til gjengjeld har en uoffisielle builds som icetea som funker fint så langt eg har vore i stand til å teste det.

Alt anna funker.
Du kan ha max 3gb ram på et 32-bits OS. Den vil ikke kunne lokalisere den 4. minnebrikken/det over 3gb og bruke dette til Page File istedet. Smått usikker på den siste biten der

Edit: Jeg måtte flashe BIOS på mitt da nyinnkjøpte Asus P5B kort fordi BIOSen var utdatert og klarte ikke kjenne igjen 3gb+ i BIOS heller Og jeg mener og tror at når jeg kjørte med 4gb, så ble det ekstra 1gb minnet lagt til i Pagefilens område (for flytting av filer mellom harddisker internt), så jeg ga faen og solgte unna de 2gb ekstra jeg hadde og kjører med 2gb og XP, for jeg installerer ikke Vista enda nei........
Sist endret av Demolith; 8. april 2008 kl. 20:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Demolith
Du kan ha max 3gb ram på et 32-bits OS. Den vil ikke kunne lokalisere den 4. minnebrikken/det over 3gb og bruke dette til Page File istedet. Smått usikker på den siste biten der
Vis hele sitatet...
Wrong. Wrong. Wrong.

Har du 32-bits OS uten PAE kan du adressere 4GB samla, altså inkludert skjermkort og div. cache på HK og slikt. No more, no less. Du kan ikkje bruke overskytande RAM som cache på nokon måte.

Har du PAE kan du adressere meir ram (24GB?), med ei begrensning på 4GB per tråd, og en del ting som ikkje støtter det. Har du PAE er det fortsatt et 32-bits OS.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Sitat av Demolith
Du kan ha max 3gb ram på et 32-bits OS. Den vil ikke kunne lokalisere den 4. minnebrikken/det over 3gb og bruke dette til Page File istedet. Smått usikker på den siste biten der

Edit: Jeg måtte flashe BIOS på mitt da nyinnkjøpte Asus P5B kort fordi BIOSen var utdatert og klarte ikke kjenne igjen 3gb+ i BIOS heller Og jeg mener og tror at når jeg kjørte med 4gb, så ble det ekstra 1gb minnet lagt til i Pagefilens område (for flytting av filer mellom harddisker internt), så jeg ga faen og solgte unna de 2gb ekstra jeg hadde og kjører med 2gb og XP, for jeg installerer ikke Vista enda nei........
Vis hele sitatet...
Du prater jo helt flytende bullshit, og slashdot har selvfølgelig korrekt.
Ante meg det ja

Jeg er en jævel på å synse uten kunnskapene, og på dette området er de ekstremt mangelfulle hehe. Tror nok jeg skal overlate dette til dere å gi faen i legge meg opp i ting jeg ikke har 100% kontroll på, hadde vel egentlig 0 kontroll så jeg nå i ettertid

Men jeg sier takk for grundig og gjennomført forklaring, for jeg skjønte faen ikke bak fram på alt det virvarret som var å finne på Google da jeg knota med det gitt. Skal teste å legge til de 2 linjene i boot.ini fila når jeg får slengt over 2gb med ram til, så får man se om noe går på trynet eller ikke når det gjelder funksjonalitet Selv om jeg har 0 behov for 4gb ram atm, så er dette definitivt et greit triks å kunne, for jeg har ikke lyst til å skli over til Vista enda :s
Sist endret av Demolith; 9. april 2008 kl. 01:26.
Sitat av AtXbYeA
Når det kommer til hypen med det faktum å ha mer enn 4GB RAM så er det slik at på 32bits OS idag kan du ha maks 4GB adresserbart område, dette tallet inkluderer også andre enheter som :

- Skjermkort
- Chipset
- Kontrollere
- Lydkort
- Harddiskcache
- Andre enheter med eget minne

Med andre ord ender de fleste brukere med 4GB RAM og normalt oppsatt PC per idag en plass mellom 2.8 og 3.5GB RAM synlig i OS'et (selv om det vises 4GB under boot.

Dette kan derimot omgås i 32bits OS ved å aktivere switcher i boot.ini med navn som "/3g" og "/pae", dette fører OS'et til å mappe minne i områder som egentlig den ikke ser, dette fungerer bra for noen, men kan føre til ustabilitet ved Windows systemer og noen applikasjoner.
Vis hele sitatet...
Noen som kunne tenke seg og utdype dette litt? Altså, hvordan man kan få mere minne enn 4 BG i vista?

Edit: Mener, hvordan jeg får 4 BG til og "funke"? Jeg har en minnepinne som jeg kan bruke som readyboost i VISTA, men når jeg setter den i, og fikser readyboost, så vises det ikke noen steder. Det virker ikke som om det er noe mer minne heller.. Noen som vet hvorfor?
Sist endret av EasyLiving; 10. april 2008 kl. 21:34.
Kjapt spørsmål bare: Er det Linux-distroer ute med 64-bits stabile OS som støtter 3-4gb+?
Tenkte jeg ville legge til dette: Hvis du har gått over til f.eks XP eller Vista 64-bit og sliter med noen gamle programmer og drivere, kan det være lurte å ta en titt på VMware Workstation. Kjører selv en del gamle regnskapsprogrammer jeg trenger i en 32-bit XP-maskin som kjører i VMware. Får også brukt scanneren min og mobiltelefonen min i VMware siden det er støtte for USB-enheter. På den måten får jeg holdt alt tull som ikke funker som det skal med 64-bit unna den vanlige installasjonen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Demolith
Kjapt spørsmål bare: Er det Linux-distroer ute med 64-bits stabile OS som støtter 3-4gb+?
Vis hele sitatet...
Yep. Og det har det vore dei siste 10-15 åra. PAE funker også smertefritt, og det er null problem å kjøre med 8GiB RAM på 32-bits kjerne.

FYI, Alpha har vore 64-bits siden 1990, og Linux har støtta Alpha siden seint nittitall.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nichotin
Tenkte jeg ville legge til dette: Hvis du har gått over til f.eks XP eller Vista 64-bit og sliter med noen gamle programmer og drivere, kan det være lurte å ta en titt på VMware Workstation. Kjører selv en del gamle regnskapsprogrammer jeg trenger i en 32-bit XP-maskin som kjører i VMware. Får også brukt scanneren min og mobiltelefonen min i VMware siden det er støtte for USB-enheter. På den måten får jeg holdt alt tull som ikke funker som det skal med 64-bit unna den vanlige installasjonen.
Vis hele sitatet...
Kan legge til at jeg har kjørt Windows Vista 64bit nå i litt over en uke og har ikke hatt problemer med noen applikasjoner så langt, det meste er supportert fint vha WOW.

Eneste jeg har hatt problemer med sålangt er drivere til gitarpedalen min, men dette jo ikke noe normalt konsumerprodukt akkurat, og Line6 har lovet driver iløpet av sommeren.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Da har jeg endelig et fullblodig 64bits oppsett, gitarpedaldrivere ble sluppet i forrige uke og jeg har kjørt vista64 i over 3 måneder med kun en systemkræsj.

Ellers har jeg byttet ut skjermkortet fra Radeon 1650XT til Radeon HD2600XT GDDR3 uten problemer.

Og jeg har også kastet inn 4GB ekstra RAM (mao 6GB total).
Sist endret av AtXbYeA; 21. juni 2008 kl. 10:19.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Her er forresten en fin forklaring på Windows sin memory handler i 32bit systemer for de som er interessert i å vite _hvorfor_ de ikke får "utnyttet" minnet sitt.

http://blogs.technet.com/markrussino...1/3092070.aspx