Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1562
Sikkert mange som irriterer seg over sånne n00bs som meg, men.. :P

Er de fleste spill kompatible med Linux??
Har lite peiling, og vet at det er mange som ikke virker med OS X o.l.

(vurderer å begynne å bruke Ubuntu isdetet for XP)
Spill som er laget for Windows er ikke kompitable med Linux. Men det finnes spill til Linux, og det er også mange folk som porter Windows spill til Linux.
Nei, de fleste spill er ikke laget for å kunne kjøres i Linux.
http://games.cedega.com/gamesdb/

http://appdb.winehq.org/

Her ser du spill støttet av win-emulatorer i linux. Det er få komersielle spill som blir gitt ut med linux-støtte.
Neverwinter Nights
og
Enemy Territory : Quake Wars

Er to ganske gode spill som også er lagd for linux. Ellers fins det fler, og du kan jo emulere gjennom wine, men da burde du sjekke om det medfølger mange bugs.

Du kan jo bare ha dualboot linux og xp, og bruke xp til spill?
Ministry of Love
sptz's Avatar
Stort sett så har du det bedre med windows om du må emulere spillet på linux... Om spill ikke er så viktig og bare trenger å brukes en gang i blant er jo dualboot en mulighet. Bør ikke være for vanskelig å få til med de nye Ubuntu installasjonene som er meget brukervennlige.
Spill er viktig... PC'n blir jo treigere med dual-boot. Right??
Men får man f.eks. spilt cs online fra steam accounten med emulator?
Jepp, CS er ett av spillene som er lettere å emulere. Kjører uten problemer i wine for meg ihvertfall.

Ellers, så har jeg vært en del frem og tilbake på det stadiet der selv. Hvis du er gamer, hold deg til windows. Er du utvikler, hold deg til linux. Er du begge deler, dualboot eller kjøp deg to maskiner

Maskinen din blir ikke treigere av å ha dualboot nei. Du får mindre diskplass, men diskplass pleier ikke være ett problem med dagens teknologi.
hvis jeg kan komme med et spørsmål som kanskje hjelper trådsatarter og meg lit videre?

jeg har da ubuntu og har installert wine og battlefield 2 via det, men jeg får ikke installert directX.. tror det er derfor BF ikke vil starte, eller er jeg helt ute å plukker bær?

hva kan jeg/vi gjøre for at det ikke bare skal lukke seg etter man har trykker på iconet og spille prøver å starte?
Sitat av -=Insane=-
hvis jeg kan komme med et spørsmål som kanskje hjelper trådsatarter og meg lit videre?

jeg har da ubuntu og har installert wine og battlefield 2 via det, men jeg får ikke installert directX.. tror det er derfor BF ikke vil starte, eller er jeg helt ute å plukker bær?

hva kan jeg/vi gjøre for at det ikke bare skal lukke seg etter man har trykker på iconet og spille prøver å starte?
Vis hele sitatet...
DirectX er ikke støttet i cedega/wine, såvidt jeg vet... Du må bruge opengl eller noe lignende for å spille.

Shot me if I'm wrong.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av junu
DirectX er ikke støttet i cedega/wine, såvidt jeg vet... Du må bruge opengl eller noe lignende for å spille.

Shot me if I'm wrong.
Vis hele sitatet...
Gratulerer, du er herved skutt..

Cedega bl.a har directx 9.0 støtte, og kan kjøre både OpenGL og DirectX spill.

OpenGL spill dog kan stort sett portes veldig enkelt til Linux.
Edit:



Fikk svar

Edit2:

Blir pc'n mye treigere med Cedega?
Hvor mye plass tar egentlig Ubuntu 7.10? Tar ca 700mb på Live-CD.
Sist endret av Blå Gummitenner; 5. mars 2008 kl. 20:35.
Sitat av AtXbYeA
Gratulerer, du er herved skutt..

Cedega bl.a har directx 9.0 støtte, og kan kjøre både OpenGL og DirectX spill.

OpenGL spill dog kan stort sett portes veldig enkelt til Linux.
Vis hele sitatet...
her snakker du om Cedega:P jeg har wine^^
er ikke enda en reser på linux så tar ikke sjansen på å laste ned å cracke det:P
noen måter å fikse dette på i wine?
Fant ut at det tar ca. 400mb.
Lurer fortsatt på det med Cedega.
Sitat av AudunlS
Spill er viktig... PC'n blir jo treigere med dual-boot. Right??
Men får man f.eks. spilt cs online fra steam accounten med emulator?
Vis hele sitatet...
Jeg har kjørt dualboot med Windows XP Pro/Opensuse ganske mye, ikke treg i det hele tatt. Nå har egentlig pcen min ganske gode specs da (2GB minne, 2,2Ghz AMD Athlon X2...)
Sitat av AudunlS
Spill er viktig... PC'n blir jo treigere med dual-boot. Right??
Men får man f.eks. spilt cs online fra steam accounten med emulator?
Vis hele sitatet...
Jeg har kjørt dualboot med Windows XP Pro/Opensuse ganske mye, ikke treg i det hele tatt. Nå har egentlig pcen min ganske gode specs da (2GB minne, 2,2Ghz AMD Athlon X2...)

Men tviler at det har noen betydning med dualboot eller ikke..
Dualboot gjør ingenting tregere. Cedega eller wine gjør ikke pcen tregere - de er derimot ikke like flinke på ytelse som directx på windows. Skal du kjøre spill som krever det maskina har å gi så ikke kjør emulering.
(slett den ene posten, mente ikke å dobbelposte..)

Helt enig, emulering er sjeldent smart. Det medfører ofte mange bugs og det er ikke så alt for mange programmer/spill som fungerer 100% uten bugs gjennom emulering i wine. Bruk heller windows til spill..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Arath.inc: Wine Is Not an Emulator. Wine er en implementasjon av win32-APIet, og ikkje ei emulering. I praksis opplever eg støtta som rimelig binær - enten funker ting rimelig knirkefritt, eller så funker det ikkje i heiletatt.
Så det er ikkje ein emulator, men eit script som gjør at spillane opfattar linux som eit 32-bit operativsystem??
NYNORSK FTW!!!11enenen
Sist endret av Blå Gummitenner; 6. mars 2008 kl. 18:03.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Nei, det er en frontend for 32bits API'et til Windows som får applikasjonen til å tro at det kjører i et Windowsbasert miljø.
Ok. Så da funker spillet som om det ble kjørt i windows, selv om det er Linux ^^
Ikke nødvendigvis. Besøkte du:
http://games.cedega.com/gamesdb/
http://appdb.winehq.org/

Som det ble tipset om som post nr 4 i denne tråden? Der står det hvilke programmer som funker og i hvilken grad de fungerer.

Edit:
La meg bare presisere at det ikke er en "fasit". Selv om det står at det fungerer, betyr det ikke nødvendigvis at du får det til å fungere.
Sist endret av Dinithion; 6. mars 2008 kl. 19:26.
Så konklusjonen blir at Linux funker med spill. Er det no slags system som gjør at det bare funker på lovlig vis? Vet ikke om jeg gidder å betale for det, i og med at jeg ikke har kredittkort og er under den kriminelle lavalder atm.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Konklusjonen er at native linux-spill funker som spill på alle andre plattformer, mens Windows-spill funker i varierende grad vha. Wine eller Cedega. Dos-spill fungerer ofte fint gjennom DOSBox.
Sjangsen er liten for at det blir no DOS-gaming