Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 4701
Tja, selv om jeg har ordnet opp i denne saken så vil jeg gjerne høre deres meninger om dette her.


For litt over en måneds tid siden så tok jeg mopeden min ut for å kjøre til en kamerat, det var en 5-6 plussgrader og veien var fin, ellers hadde jeg tatt bussen.

Etter å ha kjørt et par minutter hører jeg en bil tute bak meg, jeg så i speilet, og så en Toyota Hiace bak meg, jeg tenkte at han kanskje skulle forbi, så jeg kjørte enda litt ekstra uti høyrekanten, han kjørte ikke forbi, men han kjørte enda lengre opp i rævva på meg, kan nok si at han var minimum 2 meter bak meg, akkurat som han skulle kjøre meg ned. Han fortsatte å tute og blinke med lysene og begynte å blinke fordi han ville at jeg skulle kjøre ut, jeg tenkte 'faen er det sivilpoliti på ferde'?

Jeg kjørte iallefall inn på første bussholdeplass jeg så, og ser bilen kjøre inn bak meg og sjåføren kommer ut, han kommer bort til meg med et ganske så sint uttrykk i ansiktet og nærmest bjeffer til meg om at jeg kjører ulovlig, joda, jeg har tatt plomba, men jeg holdt meg under fartsgrensa, det gjør jeg alltid.
Jeg spurte hva jeg hadde gjort, så sier da fyren at jeg kjører med sommerdekk, og at det var ulovlig, jeg snur meg og noterer at det står Vaktservice der, så sier jeg at jeg aldri har hørt om noen lov som sier at man ikke kan kjøre med sommerdekk på motorsykler om vinteren, man skal kjøre etter forholdene.

Så begynner han å argumentere, og sier at lovene er sånn. Jeg sier, javel, si at lovene er sånn, men hvorfor i helvete stopper du meg? Du er vekter, står jo tilogmed på genseren din, har du ikke noe annet å gjøre enn å stoppe ungdommer på mopeder? Da blir han jo enda mer amper, og sier at han jobber for politiet, dette visste jeg ingenting om, så jeg blir litt mer tilbakeholden og sier javel, men jeg spør hva han skal gjøre med det.

Han ber da kompisen sin om å gå ut av bilen og notere skiltet mitt, så han kunne gi det til politiet, så gjentar han det han har sagt før om at jeg kjører ulovlig, og sier da til meg at jeg skal kjøre rett hjem med en eneste gang, jeg sa at det var greit siden vekteren oppførte seg, iallefall som jeg opplevde det, truende, så jeg vet ikke hva han kunne ha gjort om jeg ikke hadde sagt ja.

Jeg kjørte dog til kameraten min, og ringte til Vaktservice neste dag, fikk snakket med sjefen og ordnet opp i det.

Det jeg lurer på er rett og slett om sånne ting er vanlig, og om vektere faktisk jobber for politiet eller ikke? Hvis ikke vil jeg vel tro det er ulovlig å si at man jobber for politet om det er langt ifra realiteten.

Beklager om teksten var litt dårlig skrevet men har aldri vært en kløpper i det norske språk.
de er langt på vei politi, kun i jobbsammenheng har de utvidet politimakt, stoppe butikk tyver osv. ikke i det private, eller til og fra jobb. overivrig tyttebær politi.
Vektere har ikke mer rettigheter, enn en dørvakt. De kan selvfølgelig notere skiltet. Men uten bevis så kommer de ikke langt.
Høres ut som en vekter med fritidsproblemer.
Hvilke personer har lov til å stoppe traffikanter?
Sånn, ved norsk lov?
Hadde det vært politiet hadde du fått beskjed om å kjøre hjem og vente til sommeren er jeg rimelig sikker på. Du hadde fått en advarsel. Kan ikke skjønne hva det er med folk som dette. Tror ikke dette skjer veldig ofte, men du burde rapportere om dette. Vektere burde få et eller annet kurs innen menneskebehandling.
Jeg mener å ha hørt at vektere ikke har mer rettigheter enn en vanlig borger? At han f.eks kun kan gjøre som en og annen Ola Nordmann og holdt fyren til politiet kom ved tyveri etc.

Og hvis han sa at han jobbet for politiet, har man da rett til å få se legitimasjon / dokumentasjon på dette? Hørtes ikke helt bra ut.

Fint at du fikk ordnet opp i dette med sjefen. Hva sa sjefen til deg om dette? Hørte du noe fra politiet om denne episoden?
Vekters rettighet = Borgers rett + Eiers rett
Vektere har ikke rett til å stoppe noen i trafikken! Dette er langt utenfor rettighetene vi har.
Noen ganger kan man få begrenset politimyndighet men dette skal da søkes om og man skal ha en SÆRDELES god grunn.
At han sier at han jobber for politiet er greit nok, lillebroren min jobber for politiet og han er 16, men han vasker gulvet der. Men på sett og vis jobber han for politiet.....
Derimot og utgi seg for å være politi er ulovelig. Tror nok heller han ble irritert fordi du kjørte under fartsgrensa og han hadde en dårlig dag på jobben. Han eier nok ikke veien du kjørte på.
Det jeg er spent på, er hva sjefen i Vaktservice hadde til svar. Dette er jo en helt absurd...morsom historie for vekteren sin del.
Hva tror dere er grunnen til at folk blir vektere, da? Er nesten helt sikker på at enhver vekters store, våte drøm er å en gang få bli ordentli' pol'ti og kanskje til og med få sitte i en ordentlig politibil! De kjenner adrenalinet stiger hver gang en fjortiss blit tatt for å naske, og høydepunktet er når de får ringe foreldrene og si at de har arrestert poden for nasking. Og det aller mest spennende er jo når de må sitte på vakt hele natta i en jævla lagerbygning fordi alarmen er ute av drift og ingen teknikere på vakt gidder å fikse den før morgenen etter. Det er nesten litt som CSI, det! Bare mye mer spennende, for FY som de skal arrestere eventuelle innbruddstyver som måtte dukke opp!

Hehe, jeg tror ikke vi skal la oss skremme av vektere hvis våte drøm er å bli politi...
De kan ikke noe for at de blir kåte av å føle at de har makt over andre, men at de, desverre for dem og heldigvis for kjøpesentre og overfyllte parkeringsplasser, strøk på opptaksprøven til pilitiskolen.

De har et enormt behov for makt og oppmerksomhet.
Det er fult lovlig å kjøre uten piggdekk på vinterføre. Så i bunn og grunn så hadde han ingen rett til å stoppe deg å notere skiltet ditt. Uansett om han jobber for politiet eller ikke.

Desuten, hvordan kan du se på en moped at han ikke har på piggdekk?
1) han kunne ha kjørt me mønster
2) rimelig sikker på at det er nesten helt umulig å se dette fra en bil som kjører bak deg
Sitat av Sanne87
Hva tror dere er grunnen til at folk blir vektere, da? Er nesten helt sikker på at enhver vekters store, våte drøm er å en gang få bli ordentli' pol'ti og kanskje til og med få sitte i en ordentlig politibil! De kjenner adrenalinet stiger hver gang en fjortiss blit tatt for å naske, og høydepunktet er når de får ringe foreldrene og si at de har arrestert poden for nasking. Og det aller mest spennende er jo når de må sitte på vakt hele natta i en jævla lagerbygning fordi alarmen er ute av drift og ingen teknikere på vakt gidder å fikse den før morgenen etter. Det er nesten litt som CSI, det! Bare mye mer spennende, for FY som de skal arrestere eventuelle innbruddstyver som måtte dukke opp!

Hehe, jeg tror ikke vi skal la oss skremme av vektere hvis våte drøm er å bli politi...
De kan ikke noe for at de blir kåte av å føle at de har makt over andre, men at de, desverre for dem og heldigvis for kjøpesentre og overfyllte parkeringsplasser, strøk på opptaksprøven til pilitiskolen.

De har et enormt behov for makt og oppmerksomhet.
Vis hele sitatet...
Oooh, så gøy det er å dra alle under en kam! Wee.
Å si at alle vektere har planer om å bli politi eller strøk på politiskolen blir for idiotisk å si.
Selv kommer jeg mest sannsynlig til å søke på jobb som vekter etter militæret. Og nei, jeg har absolutt ingen planer om å bli politi, nei, det er ikke fordi jeg ser fram til å ta småunger på fersken.
Jeg kommer nok til å søke på jobb som vekter fordi jeg får gratis vekterkurs her i militæret, fordi det er mye bedre enn å jobbe på Rema 1000, og fordi det er en fing måte å tjene til livets opphold mens jeg skal studere.
Sitat av MartinB
Oooh, så gøy det er å dra alle under en kam! Wee.
Å si at alle vektere har planer om å bli politi eller strøk på politiskolen blir for idiotisk å si.
Selv kommer jeg mest sannsynlig til å søke på jobb som vekter etter militæret. Og nei, jeg har absolutt ingen planer om å bli politi, nei, det er ikke fordi jeg ser fram til å ta småunger på fersken.
Jeg kommer nok til å søke på jobb som vekter fordi jeg får gratis vekterkurs her i militæret, fordi det er mye bedre enn å jobbe på Rema 1000, og fordi det er en fing måte å tjene til livets opphold mens jeg skal studere.
Vis hele sitatet...
Er helt enig med deg, det er galt av Sanne å dra alle under samme kam, men det finnes også de folkene som er som hun sier. Jeg sier ikke at du kommer til å bli sånn eller at alle vektere er sånn. Det er heller ikke en stor del av vekter-antallet som er sånn, men det finnes slike, og de blir med en gang fanget opp av media.
Sist endret av Pagliacci; 14. februar 2008 kl. 02:01.
Sitat av Scr0tum
Er helt enig med deg, det er galt av Sanne å dra alle under samme kam, men det finnes også folkene som er som hun sier.
Vis hele sitatet...
Såklart, det finnes tullinger i alle slags yrker.
Er det ikke grunn for å anmelde dem? Er ikke lov å utgi seg for å være politi vel..

Teksten var greit skrevet, den.
Til alle:
1: Det er ikke ulovlig å kjøre moped om vinteren, såfremt du har dekk som matcher føret. DVS om du kjører med sommerdekk på 0-føre, kjører du ulovlig.

2: En vekter har ikke begrenset politimyndighet i noen sammenhenger. Den eneste myndigheten en vekter kan få, er på danske og englandsbåten, der de har lov å arrestere og sette folk i arrest.

Vekter= borgers rett+eiers rett
deg= borgers rett på en offentlig plass
deg= borgers rett+eiers rett på din eiendom

Altså; vekteren har de samme rettighetene som du har når du vokter epletreet i hagen din! For vekteren vokter en eiendom og får betalt for det.

Til trådstarter:
Denne karen hadde ingen hjemmel eller fotfeste i den norske lov når han stoppet deg. Den eneste settingen vektere jobber for veivesenet, er når dem dirigerer trafikk. Jeg har selv jobbet noen år i vekterbransjen, og det er synd å si det, men noen vektere tror de er noe mer enn dem er. Jeg generaliserer ikke, for det finnes mange oppegående folk i vekterbransjen også. Men det er den typen som nevnt over; kom ikke inn på politihøyskolen ja.
Sist endret av hyys; 14. februar 2008 kl. 02:17.
For de som lurte på hva Vaktservice sa.

Jeg snakket med sjefen personlig, og han ga meg en unnskyldning for det som hadde skjedd, det hadde visst vært flere episoder med denne karen, og dette var den siste advarselen han kom til å få sa han til meg.

Sjefen hadde faktisk fått greie på det før jeg ringte, fordi den ja, idioten av en vekter hadde faktisk skrytt av situasjonen i lunsjen til de andre, og da hadde noen sagt ifra

Men jeg syntes det å rakke ned på alle vektere blir for dumt, vektere gjør faktisk en enorm jobb for samfunnet vårt, iallefall de fleste, er vel noen som er som dere beskriver, ikke kommer inn på politiskolen etc.

Jeg vurderte å anmelde det, men jeg innså at det fins viktigere ting for politiet å ta seg av enn sånne ting, even though jeg skulle likt å fått en unnskyldning av vekteren selv, var vel egentlig ikke sjefen som skulle sagt det.

Og nei, jeg skjønner heller ikke hvordan han kunne sett at jeg hadde sommerdekk på sykkelen, han hadde tydeligvis peiling, men så var han jo helt oppe i rævva på meg og

Jeg har selv planer om å starte som vekter, selv om jeg faktisk mest har lyst til å bli politi, det er jo greit nok å si at vekter er lavere ned på rankstigen enn politiet, men det er vel fordi det bare er et kurs og egentlig ikke en 'utdanning' som politi er, er jo og litt mindre makt man har, men de fleste vektere er hyggelige folk=)

Og btw, jeg ble tilbudt å få jobbe i dette vaktselskapet når jeg blir gammel nok, så det kom da noe positivt ut av det!

Men jeg synes det er forkastelig at folk kan oppføre seg sånn uansett, og om han faktisk skal påstå noe sånt så burde han vel vite om han faktisk har rett eller ei!

Takk for alle innspill

/stian
Sitat av hyys
Til alle:
1: Det er ikke ulovlig å kjøre moped om vinteren, såfremt du har dekk som matcher føret. DVS om du kjører med sommerdekk på 0-føre, kjører du ulovlig.

2: En vekter har ikke begrenset politimyndighet i noen sammenhenger. Den eneste myndigheten en vekter kan få, er på danske og englandsbåten, der de har lov å arrestere og sette folk i arrest.

Vekter= borgers rett+eiers rett
deg= borgers rett på en offentlig plass
deg= borgers rett+eiers rett på din eiendom

Altså; vekteren har de samme rettighetene som du har når du vokter epletreet i hagen din! For vekteren vokter en eiendom og får betalt for det.

Til trådstarter:
Denne karen hadde ingen hjemmel eller fotfeste i den norske lov når han stoppet deg. Den eneste settingen vektere jobber for veivesenet, er når dem dirigerer trafikk. Jeg har selv jobbet noen år i vekterbransjen, og det er synd å si det, men noen vektere tror de er noe mer enn dem er. Jeg generaliserer ikke, for det finnes mange oppegående folk i vekterbransjen også. Men det er den typen som nevnt over; kom ikke inn på politihøyskolen ja.
Vis hele sitatet...
Feil!

http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/...-1/page13.html

Justisdepartementets rundskriv G-107/00 av 21.12.2000 innebærer en ajourføring og oppdatering av de tidligere rundskriv om begrenset politimyndighet (BP). Ordningen med tildeling av begrenset politimyndighet er hjemlet i politiloven § 20 tredje ledd, der det gis adgang til å tildele personer utenfor politiet slik myndighet for et begrenset tidsrom, på et bestemt geografisk område og nærmere bestemte saksområder eller funksjoner.

Bakgrunnen for bestemmelsen er sterke offentlige interesser som tilsier at bestemte personer utstyres med politimyndighet på et begrenset område

Det nye rundskrivet understreker klarere enn tidligere at en søknad om BP bare skal imøtekommes dersom det foreligger et sterkt saklig og begrunnet behov. BP skal ikke tildeles med mindre det fremstår som absolutt nødvendig ut fra politiets eget behov eller sterke og dokumenterte behov fra søkerens (f eks et fjellstyres) side. Hyppigheten av straffbare forhold i det aktuelle området og nødvendigheten av straffeprosessuelle inngrep skal særlig tillegges vekt når en søknad vurderes av politimesteren i det aktuelle distrikt. Det skal også tas hensyn til om de som tjenestegjør i et område har særlig behov for BP til egenbeskyttelse.

Så hvor har du det fra at vektere ikke kan tildeles dette hyys?
Vi har hatt politimyndighet BP når vi drev med fangetransport og vi har hatt det på visse festivaler hvor ting har gått over stokk og stein. Så hvor du tar kildene dine fra aner jeg ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
mp, vekteren kan tildelast begrensa politimynde, men vdekommande har nesten garantert ikkje fått det i dette tilfellet. Å få begrensa politimynde på eige område er ein ting, men å få det på offentleg veg er umulig.

Forøvrig kan du anmelde vekteren, det er kun politiet og vegvesenet som har lov til å stoppe deg på riksveg afaik.
Sitat av vidarlo
Forøvrig kan du anmelde vekteren, det er kun politiet og vegvesenet som har lov til å stoppe deg på riksveg afaik.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri vært utfor et tilfelle hvor vegvesenet har stoppet personer uten at politiet var til stede. Men jeg vil tro at vegvesenet har såpass god dialog med politiet at en utvidet myndighet i et angitt tidsrom ikke burde være noe problem.

Det som jeg syntes er svært intressant er at politiet faktisk kan gi utvidet politimyndighet. Jeg kan forstå hvorfor folk gies dispensasjon fra gjeldene lovverk som følge av ulykker o.l. men politiet burde være eneste utøvende maktorgan i Norge som kan gripe inn mot privatpersoner.
Sist endret av Deezire; 14. februar 2008 kl. 10:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deezire
Jeg har aldri vært utfor et tilfelle hvor vegvesenet har stoppet personer uten at politiet var til stede. Men jeg vil tro at vegvesenet har såpass god dialog med politiet at en utvidet myndighet i et angitt tidsrom ikke burde være noe problem.
Vis hele sitatet...
Eg har aldri sett politiet til stades ved vektkontroll, teknisk kontroll e.l., og der stopper dei vitterleg folk på riksveg.
drQ
Egendefinert
Sitat av vidarlo
Forøvrig kan du anmelde vekteren, det er kun politiet og vegvesenet som har lov til å stoppe deg på riksveg afaik.
Vis hele sitatet...
Ikke helt enig,

Har egentlig vekteren stoppet trådstarter? Eller har trådstarter stoppet for ham?

Å kjøre inn til siden er nok den naturlige reaksjon for den ekstreme oppførsel (ex-?)vekteren her har drevet med. Jeg hadde nok selv prøvd å slippe forbi en bil som oppførte seg slik, og tatt det som (nok) en idiot i trafikken. Men stoppe er ikke noe man trenger (eller skal) gjøre med mindre det blinker blått i fra bilen. Det hender nok at politiet prøver å stoppe biler uten å bruke blålys, av forskjellige grunner, men da bør de da også være så oppegående at de skjønner hvorfor folk ikke stopper.

Det er sikkert ikke rent få som har både blinket med lys og brukt hornet på andre biler, men man stopper vel ikke nødvendigvis for det. Og at akkurat dette skulle medføre noe å anmelde er jeg ikke enig i. Det eneste "anmeldbare" ved stoppingen vil være ting som feil lysbruk, unødig bruk av lydhorn og eventuell uaktsom kjøring.

Jeg skal ikke utelukke at jeg en eller annen gang kommer til å blinke på en annen bil og kanskje til og med kjefte sjåføren huden full hvis det gjøres noe dumt. Men det er vitterlig ikke noe man gjør hvis man er på jobb som vekter (eller jobb i det hele tatt). Og man gir i hvert fall ikke uttrykk for at man er politi.

Det man kan anmelde for, og som er det virkelig skremmende her er utsagnene om at vekteren "jobbet for politiet". Det er i beste fall er en ekstrem overdrivelse (som eksempelet med renhold tidligere) og i verste fall en løgn - og uansett fremstilt på en måte som kunne oppfattes som truende. Å utgi seg for å være offentlig tjenestemann er et ganske alvorlig lovbrudd, om ikke i straff (uten at jeg har sjekket).

Forresten har man jo uansett trafikkdirigering, som enkelte vaktselskap driver med. Disse skal man stoppe for. Men det er vel ikke tema her heller.

(Det ble kanskje litt kverulerende vidarlo, men man får sørge for å anmelde den riktige tingen).

edit: Forøvrig har man plikt å stoppe for vegvesenet (eller "kontrollpersonell fra regionvegkontoret" som det står i vegtrafikkloven), dersom de gir signal om det.
Sist endret av drQ; 14. februar 2008 kl. 11:32.
Sitat av drQ
Ikke helt enig,

Har egentlig vekteren stoppet trådstarter? Eller har trådstarter stoppet for ham?

Å kjøre inn til siden er nok den naturlige reaksjon for den ekstreme oppførsel (ex-?)vekteren her har drevet med. Jeg hadde nok selv prøvd å slippe forbi en bil som oppførte seg slik, og tatt det som (nok) en idiot i trafikken. Men stoppe er ikke noe man trenger (eller skal) gjøre med mindre det blinker blått i fra bilen. Det hender nok at politiet prøver å stoppe biler uten å bruke blålys, av forskjellige grunner, men da bør de da også være så oppegående at de skjønner hvorfor folk ikke stopper.

Det er sikkert ikke rent få som har både blinket med lys og brukt hornet på andre biler, men man stopper vel ikke nødvendigvis for det. Og at akkurat dette skulle medføre noe å anmelde er jeg ikke enig i. Det eneste "anmeldbare" ved stoppingen vil være ting som feil lysbruk, unødig bruk av lydhorn og eventuell uaktsom kjøring.

Jeg skal ikke utelukke at jeg en eller annen gang kommer til å blinke på en annen bil og kanskje til og med kjefte sjåføren huden full hvis det gjøres noe dumt. Men det er vitterlig ikke noe man gjør hvis man er på jobb som vekter (eller jobb i det hele tatt). Og man gir i hvert fall ikke uttrykk for at man er politi.

Det man kan anmelde for, og som er det virkelig skremmende her er utsagnene om at vekteren "jobbet for politiet". Det er i beste fall er en ekstrem overdrivelse (som eksempelet med renhold tidligere) og i verste fall en løgn - og uansett fremstilt på en måte som kunne oppfattes som truende. Å utgi seg for å være offentlig tjenestemann er et ganske alvorlig lovbrudd, om ikke i straff (uten at jeg har sjekket).

Forresten har man jo uansett trafikkdirigering, som enkelte vaktselskap driver med. Disse skal man stoppe for. Men det er vel ikke tema her heller.

(Det ble kanskje litt kverulerende vidarlo, men man får sørge for å anmelde den riktige tingen).

edit: Forøvrig har man plikt å stoppe for vegvesenet (eller "kontrollpersonell fra regionvegkontoret" som det står i vegtrafikkloven), dersom de gir signal om det.
Vis hele sitatet...

Den ENESTE grunnen til at jeg stoppet var jo faktisk fordi jeg var redd han skulle kjøre meg ned.

Men på en annen side, hva betegner du som å stoppe folk? At han skulle kjørt opp på siden av meg og tatt en skikkelig håndbreksladd foran meg ?

Jeg vil si at han stoppet meg, jeg vet ikke hva som hadde hendt om jeg hadde kjørt videre, men jeg tviler ikke på at han ville kjørt forbi meg og stoppet bilen foran meg, men det kunne uansett skapt en farlig situasjon for både meg og han, så jeg tenkte det var best å kjøre ut siden det var helt tydelig at han ville ha meg ut.
godt at du ringte sjefen hans. syns du virker som en veldig oppegånde og ålreit person som tar de rette valgene. godt å vite han får advarsel da )
Trodde jeg hadde et engangs tilfelle med at en vekter stoppet meg, men er vist flere av oss.

Ble stoppet av en mann for noen uker siden. Klarte ikke å overholde vikeplikten min for en dame i trafikken pga det var glatt og jeg skle ut i krysset, hadde ikke stor fart og det bare ble sånn. Alt gikk bra og sa unskyld til kjerringa og kjørte videre. Når jeg begyner å kjøre er det en løk bak meg som er helt ape. Tuter, blinker og ligger helt oppi rompa mi.
Og som den rolige typen jeg er fyrer jeg på alle plugger. Bråbremser og hopper ut av bilen, fly forbannet. Går bort til apen og spør hva i h**** han vil. Nei han prøvde å stoppe meg fordi jeg ikke overholdt vikeplikten i kryset. "ja vel det bryr du deg om fordi?". Nei han jobbet i en viss etat. "hvilken jævla etat". Nei var underlagt politietaten. "ja vel så lenge jeg ikke ser noe blålys eller idkort gir jeg f*** i hvor du kommer fra, og jeg anmelder deg for grisekjøring jævla idiot" også dro jeg videre uten å tenke så mye mer over det.

Dagen etter på senteret rett ved jobben ser jeg samme kødd i vekteruniform. Igjen så rolig jeg er fyrer jeg igjen på alle pluggene, går bort til kødden og forlanger nr til sjef hans. Etter mye om og men fikk jeg både nr til sjfen en unskyldning fra både sjefen og han.

Det er noen som tror de har utrolig mye makt bare fordi de har på seg en blå uniform. Men som i alle yrker det finnes noen idioter, men de fleste er bra folk som gjør jobben sin på riktig måte.
Vegvesenet har overtatt det med å ha teknisk kontroll av biler. Så hvis det er snakk om en slik kontroll stemmer nok det du sier vidarlo.

Forøvrig er gode vektere en bra avlastning for politiet, bare så synd at det finnes litt for mange som tar seg for stor frihet. Da blir de bare en belastning for politiet, og hele poenget med vektere er borte. Så det var bra at du kontaktet sjefen, så vi får luket de ut én etter én
Hehe, jeg sendte inn bekymringsmelding om dørvakter i Oslo like før jul. Fikk øyeblikkelig tilbakemelding om at de ville ta det seriøst, og at de var kjent med problemet. De likte den klare karakteristikken av problemet, og at de ville arbeide med det. Og ikke lenge etterpå noterte jeg at mange hundre dørvakter mistet jobben; kanskje det var min feil?
Hendelsen som førte til at jeg gjorde dette var i bunn og grunn egentlig min egen feil, men den voldelige og uprofesjonelle behandlingen jeg fikk fra vekterne var det ikke første gang jeg hadde opplevd. Poenget er at politiet er veldig klar over at det er mange teite vektere, og tar meldinger fra publikum veldig seriøst. Særdeles er det de som ikke er registrerte vektere som de er interessert i å ta; dvs. de uten synlig vekter-nummer kan man blankt anmelde til politiet.
Flinke vektere er helt klart en bra ting ja, men **** så mange idioter det er i det yrket.
Dørvaktene i Oslo er jo helt rabiate, BernieLomax. Husker jeg ble regelrett sjokkert over forskjellen på dørvakter fra Kristiansand og Oslo sist gang jeg var der oppe. Ble kjeftet huden full fordi jeg visst nok hadde tatt på meg armbåndet feil vei, og fargen tilsa at jeg var gamlere enn jeg var. Hvordan i helsikken skulle jeg vite hvilken vei det skulle stå når jeg bare fikk det utlevert i hånda?
drQ
Egendefinert
Sitat av Pappagutten
Den ENESTE grunnen til at jeg stoppet var jo faktisk fordi jeg var redd han skulle kjøre meg ned.

Men på en annen side, hva betegner du som å stoppe folk? At han skulle kjørt opp på siden av meg og tatt en skikkelig håndbreksladd foran meg ?

Jeg vil si at han stoppet meg, jeg vet ikke hva som hadde hendt om jeg hadde kjørt videre, men jeg tviler ikke på at han ville kjørt forbi meg og stoppet bilen foran meg, men det kunne uansett skapt en farlig situasjon for både meg og han, så jeg tenkte det var best å kjøre ut siden det var helt tydelig at han ville ha meg ut.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne kanskje fått det enda bedre frem, men jeg skrev også:
Å kjøre inn til siden er nok den naturlige reaksjon for den ekstreme oppførsel (ex-?)vekteren her har drevet med.
Vis hele sitatet...
Men som sagt; å blinke med lysene kan neppe sies å være ulovlig (med unntak av feil lysbruk). Hvis jeg ber deg pent om å løpe 3 km så du ikke gjøre det, men hvis jeg opptrer truende, så er det kanskje enklere å gjøre det enn å la være. Men det at jeg ber deg gjøre det er ikke ulovlig, det er den truende oppførselen.

Skjønner du poenget mitt nå? Ikke ment som kritikk til deg.

Forresten skal du ha kudos for å ha håndtert situasjonen bra. Der og da er det ofte lurt å holde en lav profil, men en telefon i ettertid satt sikkert firmaet også pris på, slik at de kunne luke ut et dårlig eple.
Første dagen Chlas ohlson åpna i by'n så tenkte jeg og en kompis å ta oss en tur, vi kommer inn og med engang så sitter den jævla motherfucker tyttebær vekteren fast i nakken på meg, bokstavelig talt folkens han gikk så jævlig oppå meg at jeg kjente pusten hans i nakken min, iallfall jeg snudde meg og skrek høyt til han, ER DET NOE DU VIL!?????? skikkelig høyt så alle i bytikken hørte det:P han titta forskrekka på emg og gikk en annen vei:P men resten av tiden titta han på meg:P men iallfall, nå har jeg blitt tatt opp på P.høyskolen så nå bør alle vektere passe seg
Sitat av Biffen
men iallfall, nå har jeg blitt tatt opp på P.høyskolen så nå bør alle vektere passe seg
Vis hele sitatet...
Hva da blitt tatt opp på Politihøgskolen? At du går der nå, eller har du fått beskjed om at du har kommet inn?
Anyway, politiet er jo ikke akkurat ute for å ta vektere heller da.
Sitat av GeirBauer
Hva da blitt tatt opp på Politihøgskolen? At du går der nå, eller har du fått beskjed om at du har kommet inn?
Anyway, politiet er jo ikke akkurat ute for å ta vektere heller da.
Vis hele sitatet...
Er vel svært få personer under 21 år som kommer inn på politihøyskolen? Og de har vel ikke inntak NÅ?
Sitat av drQ
Ikke helt enig,

Har egentlig vekteren stoppet trådstarter? Eller har trådstarter stoppet for ham?

Å kjøre inn til siden er nok den naturlige reaksjon for den ekstreme oppførsel (ex-?)vekteren her har drevet med. Jeg hadde nok selv prøvd å slippe forbi en bil som oppførte seg slik, og tatt det som (nok) en idiot i trafikken. Men stoppe er ikke noe man trenger (eller skal) gjøre med mindre det blinker blått i fra bilen. Det hender nok at politiet prøver å stoppe biler uten å bruke blålys, av forskjellige grunner, men da bør de da også være så oppegående at de skjønner hvorfor folk ikke stopper.

Det er sikkert ikke rent få som har både blinket med lys og brukt hornet på andre biler, men man stopper vel ikke nødvendigvis for det. Og at akkurat dette skulle medføre noe å anmelde er jeg ikke enig i. Det eneste "anmeldbare" ved stoppingen vil være ting som feil lysbruk, unødig bruk av lydhorn og eventuell uaktsom kjøring.

Jeg skal ikke utelukke at jeg en eller annen gang kommer til å blinke på en annen bil og kanskje til og med kjefte sjåføren huden full hvis det gjøres noe dumt. Men det er vitterlig ikke noe man gjør hvis man er på jobb som vekter (eller jobb i det hele tatt). Og man gir i hvert fall ikke uttrykk for at man er politi.
Vis hele sitatet...
Har selv blitt stoppet av sivilpoliti på motorsykkel, da hadde han ikke noe lys. Vi merket at sykkelen hele tiden lå helt oppi oss og ikke kjørte forbi når vi flyttet oss. (vi lå konstant i venstre felt på motorveien, flyttet oss når han kom, han flyttet seg etter oss i høyre felt, frem og tilbake sånn.) Deretterk kjørte vi en omvei i litt mindre gater for å se om han fulgte etter oss, da kjørte han opp på siden og vinket oss inn. Det må sies at trådstarter ble stoppet i denne situasjonen vil jeg påstå. Han ble nærmest tvunget til det som han selv sier.
Var i rettsak med klassen i desember, da var det bl.a. dørvakter fra et utested involvert.
Disse hadde da satt håndjern på tiltalte, og blant vitnene var en fra politiet som var blant dem som tok med tiltalte på politistasjonen. Dommeren spurte politikvinnen om det var lov for dørvakter å sette håndjern på folk, bare for å "teste" henne, hun sa de ikke hadde lov til det, men gjorde politiet noe med det? Nei... Hun sa de fleste dørvakter OG POLITI aldri gjør noe med slike lovbrudd.

Som det ble nevnt tidligere i tråden har ikke dørvakter noe mer makt enn en hvilken som helst norsk borger. Det blir som at en hvilken som helst ukjent person kommer å setter håndjern på deg fordi han/hun har lyst til det. Å overse små lovbrudd kan utvikle seg til å se større og større lovbrudd. Kunne vært interessant om politiet så noen bli drept på gaten, noe som er mot loven uten å bryte inn.
"La han fullføre drapet sitt, lissom. Så skal vi vurdere å etterforske om vi har nok ressurser..."
Sitat av vidarlo
mp, vekteren kan tildelast begrensa politimynde, men vdekommande har nesten garantert ikkje fått det i dette tilfellet. Å få begrensa politimynde på eige område er ein ting, men å få det på offentleg veg er umulig.

Forøvrig kan du anmelde vekteren, det er kun politiet og vegvesenet som har lov til å stoppe deg på riksveg afaik.
Vis hele sitatet...
Vet det ville bare påpeke på at vektere kan få begrensa politi myndighet siden noen så bastante her påsto at det ikke lot seg gjøre.
Men på offentlige vei er vi nok ingen politimyndighet.
Har selv sett mange biler som kjører rett oppi ræva på bilen min. Har jeg ikke bikkja mi bak den dagen så bråbremser jeg. All påkjøring bakfra blir bilen bak sin feil. Og jeg kan bare si at det løp en katt over veien eller noe. Umulig og motbevise og uansett skal du ligge så langt bak at du har annledning til å stoppe. 3 sekunders tomelfinger regel.
Det som også kan funke om noen legger seg helt opp i ræva de er bare og touche bremsepedalen litt så du ikke bremser men bremselysa kommer på. Skal garantere bilen bak får seg en overaskelse
Har VELDIG lite peiling på dette egentlig, men dørvakta som jeg kjenner har fått politigodkjennelse, og har fått utdelt håndgjern av dem. Hvordan kan det da ikke vært lov å bruke dem, om nødvendig?
Politiet er her for å beskytte oss, så det er bra med mye politi!
Han har nok godkjent håndjernskurs som kan taes hos politiet. Også har du ordensvakt kurs osv.
Det er ingen godkjennelse for å løpe rundt og sette håndjern på folk. I utgangspunktet kan de ikke bruke noe mere en eier + borgers rett de heller. Er lov og bruke håndjern om personen er rabiat. Som vekter har jeg satt håndjern på folk som feks har stanget ned vekter eller på annen måte vært helt uregjerelige og ha med å gjøre. Er dog veldig viktig at du vet hva du gjør når du fester håndjern, er du uforsiktig har du plutselig gitt dem et slagvåpen det gjør jævlig vondt og få seg en rapp av.....
Vektere går gjennom vekterkurs/utdanning i militæret/yrkeslinja "Salg, service og sikkerhet" på videregående fulgt av lærlingetid. I det siste har kravene til vekterkursene gått kraftig opp.
Skal du f.eks jobbe på flyplass er det egne kurs som må taes i tillegg til vekterkurs, likeså med ordensvaktkurs etc.

Og ja, vekterbransjen har som alle andre fagfelt noen som er skikkelige drittsekker, og noen som er opptatt av å gjøre jobben best mulig, til alles beste.
Hehe, jeg trodde dere skjønte at jeg satte ting litt på spissen, er jo selvfølgelig klar over at ikke alle vektere er sånn
På samme måte som jeg er fullstendug klar over at dersom jeg ser en somalier på bussen, så betyr ikke det at han er på randen til å gå amok med øks eller sabel.

Det jeg sier, er at mange som velger å bli vektere har tydelig vis et enormt behov for oppmerksomhet og følelsen av å ha makt. Ikke alle, men mange. En jeg kjenner ble vekter etter at dama hans hadde mast og mast, og det skulle senere vise seg at dama hadde en liten uniformfetisj :P

Og til trådstarter: Jeg kjenner tre stykker som har jobbet i Vaktservice. To av dem sa opp og den siste er ikke helt fornøyd med det vaktselskapet heller. Nå er ikke disse vektere, men jeg har, etter å ha hørt hvordan disse tre har prata om jobben sin, fått inntrykk av at det bare er krangling og fullt kaos der... Så hvis jeg var deg, ville jeg nok ha prata med vektere som jobber der før jeg hadde vurdert å begynne i et, etter hva jeg har blitt fortalt, lite seriøst selskap. Nå er jo teknikkdelen i Vaktservice en egen avdeling og har ikke så mye med vekteryrket å gjøre bortsett fra å sende en vekter eller to til å passe på en bygning når de selv ikke gidder å stå opp midt på natta for å fikse et defekt alarmanlegg.

Så snakk med andre som jobber der så du får dannet deg et realistisk bilde av selskapet før du begynner det er mitt råd
Sitat av Sanne87
Hehe, jeg trodde dere skjønte at jeg satte ting litt på spissen, er jo selvfølgelig klar over at ikke alle vektere er sånn
På samme måte som jeg er fullstendug klar over at dersom jeg ser en somalier på bussen, så betyr ikke det at han er på randen til å gå amok med øks eller sabel.

Det jeg sier, er at mange som velger å bli vektere har tydelig vis et enormt behov for oppmerksomhet og følelsen av å ha makt. Ikke alle, men mange. En jeg kjenner ble vekter etter at dama hans hadde mast og mast, og det skulle senere vise seg at dama hadde en liten uniformfetisj :P

Og til trådstarter: Jeg kjenner tre stykker som har jobbet i Vaktservice. To av dem sa opp og den siste er ikke helt fornøyd med det vaktselskapet heller. Nå er ikke disse vektere, men jeg har, etter å ha hørt hvordan disse tre har prata om jobben sin, fått inntrykk av at det bare er krangling og fullt kaos der... Så hvis jeg var deg, ville jeg nok ha prata med vektere som jobber der før jeg hadde vurdert å begynne i et, etter hva jeg har blitt fortalt, lite seriøst selskap. Nå er jo teknikkdelen i Vaktservice en egen avdeling og har ikke så mye med vekteryrket å gjøre bortsett fra å sende en vekter eller to til å passe på en bygning når de selv ikke gidder å stå opp midt på natta for å fikse et defekt alarmanlegg.

Så snakk med andre som jobber der så du får dannet deg et realistisk bilde av selskapet før du begynner det er mitt råd
Vis hele sitatet...
Takk for flott innlegg

Jo, jeg har faktisk prata med en tidligere vekter, han er vel borti 40 åra nå, han jobba i Vaktservice i 4 år, og han kunne bare si bra ting om de, så det du beskrive passer jo ikke helt med hva han sa:/ Men, jeg vet ikke om de har flere 'baser' rundt om i Norge? Dette var iallefall i Drammen
Har selv stått som dørvakt i et par år uten noe mer utdanning enn førstehjelps kurs.

Som en komentar til dørvakter og håndjern (evt strips) grunnen at de slipper unna med det er for at hvis man skulle annlegge sak så er det ikke værre enn å si at det var i nødverge. Og som regel er det sant. Du har som regel klikka mongo om du blir lagt i bakken av en dørvakt ("som regel").
Men igjen det er mer texas i oslo på grunn av et tøffere gjeng og utemiljø. Og gjerne hardere behandling hvis du ser ut som det er tak i deg.

Men har du jobbet som dørvakt i noen år så har du som regel fått en killevink eller et par slag uten at det skremmer deg fra jobb. Bakdelen er at man gjerne blir mer hardhendt hvis man er i tvil for å sikre seg selv, for du vet aldri hva slags psykopat du tar tak i, eller hvilke droger han har trødd i trynet :P
Sitat av Myhre
Og ja, vekterbransjen har som alle andre fagfelt noen som er skikkelige drittsekker, og noen som er opptatt av å gjøre jobben best mulig, til alles beste.
Vis hele sitatet...
Jeg vil faktisk påstå at vekterbransjen har en større idiotandel enn samfunnet generelt, men det kan jo hende at det er noe som i stor grad henger igjen fra tidligere, og at det vil bli bedre med strengere krav.
Sitat av Pappagutten
Takk for flott innlegg

Jo, jeg har faktisk prata med en tidligere vekter, han er vel borti 40 åra nå, han jobba i Vaktservice i 4 år, og han kunne bare si bra ting om de, så det du beskrive passer jo ikke helt med hva han sa:/ Men, jeg vet ikke om de har flere 'baser' rundt om i Norge? Dette var iallefall i Drammen
Vis hele sitatet...

Hmmm, det vet jeg ikke, men hovedkontoret (i hvert fall til teknikkavdelingen) ligger visst i tønsberg. De har vel mange "baser" rundt om, tror jeg. Kan jo hende det bare er her det har vært litt kaos

Så lykke til med jobb og alt
Tja har ikke så værst erfaring med vektere, jeg satt på i en stjålet bil i fjorfjor, da en bil kom bak og tutet osv, vi stoppet og en vekter pluss eieren av bilen kom ut, begge var høflige og ba oss om å stille oss på en rekke, de tok et bilde av alle sammen så fikk vi gå etter at vi hadde gitt navnene våre.

Vi fikk forliksråd eller hva det heter, vi jobba med vekteren og eieren (som forøvrig var på et bil opphøggeri) aldri møtt en hyggligere vekter egentlig, opptrådte veldig proffesjonelt, høflig og rolig.

Vi gjorde opp for oss og slapp rulleblad.

EDIT: Var 20 uker med vrenging av dekk, så vi gjorde VIRKELIG opp for oss.
Sist endret av Knowledge; 16. februar 2008 kl. 10:38.