Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 8536
Jeg skal lage en HV ciruit der jeg kobler en coil fra en bil på en data strømforyning (200 watt). og lage en mektig lang gnist. Vil dette funke, eller viul det fritere strømforsyningen?
eller er det for lite strøm i omløp? Skal brukes til å antenne gasser på avstand og annen elektrisk tenning
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det vil vel funke, men PSU frå pc er nok det dårligaste du kan bruke, ettersom dei ikkje er laga for svært raske endringer i lasta. Bruk et vanlig blybatteri på 10-15VA, koster deg en 100-lapp på biltema.

Lag en enkel krets med 555 og en felteffekttransistor til å skru på spenninga til coilen, så er du good to go. Såg eit skjema over ei slik sak i eit fagblad for ei stund sida, kan sikkert scanne den .
jeg har mye gammelt lodde greier, vil det funke på dette? Jeg har litt dårlig med utstyr
jeg fant to kasser med gamle radiobyggekomponenter der det lå ,mye rart inkludert 100 halvleder lol
her er en side som sier at det går fint direkte, kan dere se på den? Den virker noe lunde logisk, men trenger kanskje noe å jorde seg i som ikke kun er batteri, det jeg er redd for er at batteriet mitt koker.
Og igjen, kan man koble den direkte i strømforyningen?

http://www.sentex.net/~mwandel/cannon/sparky.html

http://www.sentex.net/~mwandel/cannon/sparky.png
Sist endret av Pyro_Killer; 10. februar 2008 kl. 22:25.
Resultat:
Jeg har klart noe som ligner på et resultat som jeg legger ved, finnes det noen annen timer enn 555 IC timeren? Noe som går på 5 volt hadde vært bedre
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
NE555 går heilt utmerka på 5V.
Hvor kan jeg skaffe en slik, helst i Bergen. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal koble det opp heller, så noe lignende til et koblingskjema hadde også vært hyggelig.

Offtopic:
Jeg har tatt fra hverandre enn 27¨ tv med en flyback converter som er meget kraftig. Jeg fikk dischargen til HV ledningen i meg noe som var mindre behagelig. Må jeg ha med hele tv-brettet eller kan jeg koble den rett på strøm av en sort.
Sist endret av Pyro_Killer; 12. februar 2008 kl. 17:52.
Google "555 tutorial". Sannsynligvis den mest brukte kretsen til å gi hobbyister en innføring i elektronikk.
Du kan bruke flyback-transformatoren uten "tv-brettet", men da må du lage driverkretsen selv. Finnes forklaringer på det rundt på nettet.
Ja les om 555-timeren.
Jeg har egentlig bare semi-peiling selv , men vil tro at det er lurt å bruke en 555 til å "slå på og av" strømmen til primær-viklingen.
Når strømmen brytes i primærviklingen vil magnetfeltet kollapse og det induseres en høy spenning i sekundærviklingen. = Gnist.
Er ganske sikker på at det er slik.

Her ser du en som driver med 555-timer og tennings-coil.
http://www.penguinslab.com/ignitioncoil.htm
Sist endret av Arex_x; 13. februar 2008 kl. 10:08.
Sitat av Arex_x
Når strømmen brytes i primærviklingen vil magnetfeltet kollapse og det induseres en høy spenning i sekundærviklingen. = Gnist.
Er ganske sikker på at det er slik.
Vis hele sitatet...
Riktig, det. En varierende magnetisk fluks ("mengden magnetisme" gjennom en bestemt flate) induserer en elektrisk spenning i henhold til Faradays induksjonslov. Uind=-N·dPhi/dt, hvor N er antall vindinger i spolen, Phi er fluksen, og da dPhi/dt altså fluksendringen. Bryter du strømmen på (teoretisk) 0 tid, ser du at den induserte spenningen blir uendelig. Retningen på spenningen, hvis interessant, kan du finne med Lenz lov.
hvor kan jeg få tak i ALLE delene til denne circuiten, gjerne ett tomt kort med masse hull i.
Eg bor i Bergen, elfa mangler bla. BYQ28E Ultrafast

http://www.penguinslab.com/Pictures/Ignition%20coil/Schematic.JPG
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Pyro_Killer
hvor kan jeg få tak i ALLE delene til denne circuiten, gjerne ett tomt kort med masse hull i.
Eg bor i Bergen, elfa mangler bla. BYQ28E Ultrafast
Vis hele sitatet...
Slenger meg på- dette vil jeg også prøve. Jeg bor i Fredrikstad.
Ca. hvor mye vil alt sammen koste? Ikke medregnet bildelene (batteri og selve spolen, disse kan jeg sikkert skaffe)
Sist endret av robhol; 14. februar 2008 kl. 21:43. Grunn: En quote skal helst ikke ta 1/2 side, jeg kuttet den ut :D
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://www.elfa.se/no

Kan ikkje komme på nokon i bergen som selger til privatpersoner. Dog kan du gi opp å få tak i akkurat dei komponentane, bare skaff en haug komponenter av samme type og med samme ytelse, så skal det funke. Den kretsen der er ikkje spesielt kritisk mtp. slikt...
finnes det noen spesielle kretser spom man finner i vanlig elektronikk der man kan finne disse?
Jeg har mengder med elektronikk som er blitt tatt ifrahverandre som jeg kan ta deler fra
Sist endret av Pyro_Killer; 14. februar 2008 kl. 22:35.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Se om ikke eBay har det
Success, inne i tven er det en propp festet til monitoren som er en litten tesla coil. Jeg kunne jorde den i alt (primært et giga stålbord), så kom en venn over og vi prøvde og bypasse monitoren, men da vi klippet ledningene inn i skjermen, stoppet den å funke, så vi tok en vanlig gammel pc-skjerm, og joda, den hadde også en liten tesla som vi svidde boret med med og det kom små lynedslag i bordet, video her. Etter det bygget vi en mini tesla med ring som vi jordet i chasiet til skjermen. Film her og her. Meget stilig. Nå trenger jeg en måte å ikke trenge skjermen, og kunne lage effekten med kun brettet, noen som kan hjelpe med dette siste steget i prossessen?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
her finner du en tenningsmodul du kan bruke: http://www.home.no/andreas.sunnhordv...alveless_e.htm
Koble den til en coil og en tennplugg, så får du gnist, enkelt og greit!
Sitat av Pyro_Killer
, gjerne ett tomt kort med masse hull i.
Vis hele sitatet...
Clas Ohlson har kretskort/eksperimentskort du kan kanskje bruke...
Sitat av Pyro_Killer
Success, inne i tven er det en propp festet til monitoren som er en litten tesla coil. Jeg kunne jorde den i alt (primært et giga stålbord), så kom en venn over og vi prøvde og bypasse monitoren, men da vi klippet ledningene inn i skjermen, stoppet den å funke, så vi tok en vanlig gammel pc-skjerm, og joda, den hadde også en liten tesla som vi svidde boret med med og det kom små lynedslag i bordet, video her. Etter det bygget vi en mini tesla med ring som vi jordet i chasiet til skjermen. Film her og her. Meget stilig. Nå trenger jeg en måte å ikke trenge skjermen, og kunne lage effekten med kun brettet, noen som kan hjelpe med dette siste steget i prossessen?
Vis hele sitatet...
Det er aldeles ingen Tesla-coil. At det gnistrer er ikke nok til å kunne kalle det en Tesla-coil. Men morsomt likevel.
Greit nok provo, og thx tobbe den har jeg virkelig letet etter. På kortet, kan man variere størrelsen på de to kondensatorene? og trenger man bare dem og ewn feltfordeler? Dette virker litt for enkelt men kanskje jeg bare misforstår, kan noen lage schematics til tegningen, for jeg har alle delene i mange forskjellige dimensjoner. Når jeg holder på lukter luften rart, tror den ioniserer seg, er dette farlig?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det du lukter er oson, O3, som er farlig. Det irriterer luftveger, så unngå å puste det inn om du ikkje absoulutt må.

Forøvrig oppfordrer eg deg til å lære meir elektro før du begynner å leike med flybacks. Folk her inne kan sikkert mekke skjema, men då foreslår eg at du tilbyr nokon eit par hundrelapper for å designe det.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hva brukes 555 kretsen til her? Ville det ikke vært bedre å brukt rele fremfor transistor pga reversspenningen?
Et relé har ikke mulighet til å switche så fort, det bråker, må ha diode for å beskytte mot spolens motspenning, er dyrere, etc.

555 kretsen er oscillatoren som skrur av og på strømmen gjennom spolen i flybacken, via en kratfig transistor. Det er som sagt denne av- og påskruingen (hastigheten på stigningen/fallet i strømmengden gjennom spolen) som lager den høye spenningen.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei, jeg driver med en sånn 555 timer, men jeg får den ikke til å fungere. http://www.youtube.com/watch?v=dYxvi1O27RM . jeg lager den som han på filmen, men dioden vil ikke blinke. den lyser ikke engang. jeg bruker samme komponenter som han på filmen. Er det noen her som vet hva som kan ha blitt gjort feil?
feil polaritet på lysdiode tipper jeg, eventuelt ei kobling du har blingsa på
jeg har testet lysdioden begge veier og jeg har sittet i to dager snart og koblet så jeg tror det ikke er noe med koblingene. Men jeg fant 555 timeren inne i en gammel telefon. kan det være der det ligger? funker 555 timer kretsen hans i det hele tatt? er det noen som kunne testet kretsen hans?
http://www.kpsec.freeuk.com/555timer.htm#astable

prøv den du, den kan jeg bekrefte at virker
Hei, jeg lagde http://www.kpsec.freeuk.com/555timer.htm#astable den men den vil fortsatt ikke blinke, men den bare lyser. hva er det jeg har gjort feil? jeg bruker:

R1 10k
R2 100k
C1 2,2uf
Control 0,22uf
Frekvensen din er ca 6 Hz, så kanskje du bare ikke registrerer blinkingen? Prøv å sette C1=10 µF, så du får en frekvens på 1,3 Hz i stedet, og se om det hjelper.
Sitat av piloten Vis innlegg
Hei, jeg lagde http://www.kpsec.freeuk.com/555timer.htm#astable den men den vil fortsatt ikke blinke, men den bare lyser. hva er det jeg har gjort feil? jeg bruker:

R1 10k
R2 100k
C1 2,2uf
Control 0,22uf
Vis hele sitatet...
prøv å droppe control, har aldri hatt bruk for den selv ihvertfall.

frekvensen blir vel nærmere 3 Hz hvis ikke hoderegningen min er helt på jordet?
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
frekvensen blir vel nærmere 3 Hz hvis ikke hoderegningen min er helt på jordet?
Vis hele sitatet...
Helt riktig, det. Det var jeg som glemte 2·R2 i farten.
YES, jeg fikk det til. jeg tok en 16uf kondensator fra control til - og droppa kondensatoren fra pin 7 til -. så koblet jeg en høyttaler til istedenfor en lysdiode og det summa som en bie men når jeg kobler til lysdioden igjen så lyser den bare? why?
fordi du bruker noen andre verdier enn det du sier, så frekvensen blir høy.

tommelfingerregel: kan du høre det som en frekvens, kan du ikke se det med det blotte øyet

du kan umulig ha koblet riktig i utgangspunktet, da det ikke er koblet en eneste kondensator direkte til pin 7
Sist endret av VivaLatrina; 15. mai 2010 kl. 23:35.
Skal ut i morra å kjøpe komponetner til 555 timer kretsen og for å være sikker på at jeg vet hva jeg skal kjøpe, er dette riktige komponenter:

NE555P timer
Motstand 100KOhm og 10KOhm
Kondensator 1uf
og kanskje en potentiometer til å styre frekvensen

Er dette riktige komponenter og hvilken frekvens vil jeg få?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hei igjen, nå har jeg lagd en 555 timer som virker og kobla et lys til den og lyset blinker men når jeg kobler til en coil blir det ikke lange fine lyn men bare så støt når jeg tar borti der. er det noen som kan hjelpe eller går det ann å bare kjøpe en ferdig lagd 555 timer som er bygd for coiler/flybacker? trenger en til et prosjekt som skal være færdig til om 2 uker.
Legg opp en tegning av oppsettet ditt, så er det lettere å si noe om hva som kan være galt. Men hvis du bare har koblet en vanlig spole direkte mellom utgangen til 555-en og jord, så vil ikke det gi noen høy spenning.
http://www.kpsec.freeuk.com/555timer.htm#astable

lagde en som på tegningen her og jeg kobla en coil direkte fra pin 3 til -


hva er det jeg gjør feil her?

plz hjelp meg littt, må være ferdig om 2 uker. den er til en tesla coil:P
Sitat av piloten Vis innlegg
hva er det jeg gjør feil her?
Vis hele sitatet...
Vel, du påtrykker en spenning over coilen som er lik utgangsspenningen på 555-kretsen. Strømmen kommer da som en konsekvens av denne spenningen. Du kan risikere at spolen setter opp noen motspenninger i det du har transisjoner i firkantpulsen, men det blir ikke all verden. Husk at v=L·di/dt, og her har du allerede bestemt spenningen. Hvis du vil bruke bare en spole, så må du i så fall påtrykke en strøm som brått endrer seg, slik at v=L·di/dt blir veldig stor. Da trenger du å lage en krets som gjør om en bestemt spenning til en bestemt strøm – du må altså gjøre om spenningskilden din til en strømkilde. Problemet derfra blir å lage noe som sørger for at disse spenningene ikke tar knekken på resten av elektronikken.

Eventuelt kan du bruke en flyback-trafo fra en TV, men du må passe på å ha et buffer som gjør at du ikke trekker for mye strøm fra 555-en din (eller at flybacken ikke blir drevet skikkelig fordi 555-en kneler). Akkurat hvordan disse flybackene kobles husker jeg ikke, men det finner du guider på hvis du søker.

Pass på at hvis du skal ta ut flybacken fra en TV selv, så må du være ytterst forsiktig ettersom det kan være høye spenninger der lenge etter du har dratt ut kontakta.
Sist endret av Provo; 14. oktober 2010 kl. 19:03.
jo'a :S ... jeg vet ikke helt hva du mener men kan noen en enkel krets hvor jeg kan kjøpe alle delene fra elfa og ikke trenger å fly jorda rundt for å få deler og ikke trenger å bruke opp alle sparepenga mine?
Hva skal du lage da? Samme som trådstarter? Og hva mener du med "coil"? Mener du en vanlig spole, eller en "bil-coil"?
jeg skal lage en tesla coil noe jeg har lagd før av en gamal tv, men jeg vil jo ikke ha en stor gamal tv ved siden av

derfor vil jeg lage en krets som kan drive en coil fra en bil (tennspole) eller en flyback (har begge dela, men vil helst bruke coilen fra bilen
så coilen eller flybacken genererer høyspent...

men jeg vet ikke hvordan jeg skal lage den kretsen, derfor spør jeg dere.

Det samma som trådstarter ja!
Skjønner. Nå er ikke det en Tesla-coil, men det får så være.

Det kan være at du bruker en lite egnet frekvens. Jeg vet ikke hva disse tenningscoilene drives med, men det kan sikkert noen andre svare på. Det kan også hende at 555-en ikke klarer å levere nok strøm, slik at du trenger en bufferkrets. Det er også mulig at spenningen ut fra 555-en er i laveste laget. En rask løsning er å sette inn en operasjonsforsterker (google: opamp/operation amplifier) som en ikke-inverterende forsterker for å få høyere drivspenning til coilen, og koble dette videre inn i en emitterfølger (google: emitter follower) med en effekttransistor. Det er snakk om deler for en femtilapp maks.
skjønner ikke mye av det heller men går det an å kjøpe en driver i buttikken hos elfa eller noe? eller hvis dere ville ha lagd en sånn en til meg og solgt den til meg?
Sitat av piloten Vis innlegg
skjønner ikke mye av det heller
Vis hele sitatet...
Det var derfor jeg la inn søkeord du kunne bruke for å lære om det.

Sitat av piloten
men går det an å kjøpe en driver i buttikken hos elfa eller noe?
Vis hele sitatet...
Nja.. Du finner sikkert en opamp med mulighet for relativt høyt strømtrekk. Da slipper du emitter-følgeren. Du trenger da kun opampen, to motstander og noen raske blikk på en av de utallige forklaringene du finner på nettet på hvordan du skal koble kretsen.
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...9-74&toc=20551

hvis jeg kjøper denne og kobler den til 555 timeren og coilen, fordi da vil vel signalene forsterkes, og det er det som er problemet?
Det er veldig overkill med en slik forsterker. Den har to kanaler på 100 W hver, og det er helt unødvendig. Dessuten må du ha 25 til 30 VAC drivspenning (VAC = volt, vekselstrøm), noe du neppe har. I tillegg trenger du uansett en liten krets som forhindrer motspenninger fra coilen å ta knekken på all elektronikken.
Hvis jeg tar en litt mindre da? Er det for mye med 200w? Og den kretsen som hindrer motspenninger fra coilen... hvordan kan jeg lage en sånn/hvor kan jeg kjøpe en sånn en?

Sorry hvis jeg spør litt dumt men er ikke akuratt best i elektronikk :/
Her er en film som jeg laget for et halvt år siden, jeg bruker en bil coil som blir drevet av 12 VDC som blir til en pulserende sepnning etter relet.

http://www.youtube.com/watch?v=7wYYJ9SctpM

Dette er en veldig enkel måte få en grei lysbue. Jeg kan laste opp ett koblings skjema vist det er av interesse!
selfølgelig er jeg interisert! men jeg tror jeg har en sånn rele hjemme, brukes det bare 1 rele og kondensator?

Jeg fant en blinklys rele som satt på en moped (12v 21+21W) men hvordan kan jeg koble opp den så den skifter fort?