Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 697
"non system disc or no disc error
replace and strike any key when ready"

denne meldingen kommer opp når jeg starter pc'en min, og så går den ikke videre, booter ikke fra harddisk, og starter ikke windows. er noen kjent med denne feilmeldingen evt vet hva som må gjøres?
Harddisken din, eller windowsinstallasjonen er gått i stykker.
Jeg er kjent med den. Det er tre ting som kan være feil:

1) du har ikke operativsystem
2) disken med operativsystem er fucked
3) du har ikke koblet i harddisk (riktig)

Mine penger står på alternativ 2, så du burde virkelig kjøre opp en livecd eller noe i den duren og backe opp viktig data før det er alt for sent.
Det kan også være så enkelt at ledningen til harddisken har løsnet. Sjakk at den sitter i.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Non-System Disk or Disk Error results when the Basic Input/Output System (BIOS) cannot find the boot sector or the master boot record is missing or damaged; i.e. the device does not have bootable media. The BIOS searches drives in the order usually specified in the CMOS Setup. This order is often, but not always, A: (floppy drive), C: (first partition on the hard disk). The error will occur during startup if the CMOS is set so the BIOS seeks the floppy drive first and a non-bootable (or blank) floppy is in (was left in) the floppy drive. Other causes include:

1-No bootable partition on a hard disk drive
2-A defective hard disk drive
3-The CMOS drive settings (parameters) are not correct for the boot device
4-Defective floppy
5-Defective floppy drive
6-A virus
tull's Avatar
Trådstarter
takk for gode svar folkens. skal prøve og se hva jeg finner ut i morra.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dette kan ofte skje på nye maskiner dersom du har en USB-lagringsenhet koblet i når du booter.
...eller om du har en diskett stående i evt cd
tull's Avatar
Trådstarter
Sitat av mr_burn
...eller om du har en diskett stående i evt cd
Vis hele sitatet...
problemet løst