Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 1833
Jeg ser det var flere som kom med at de hadde for varme maskiner i forhold til hva maskina deres kunne yte. Derfor fant jeg ut at jeg kunne forklare litt enkelt, i en liten guide, hva en kan gjøre for å forbedre slikt. Noe jeg egentlig syns man burde vist fra før da.

1. Støv og skitt.
- Jeg har egentlig ikke troen på at støv og skitt egentlig er så mye i veien, men på de rette plassene er de det. Dette gjelder i kjøleribber til den store vinnermedaljen.

Det enkleste er å sette i gang støvsugeren og bare få med seg det meste, og kanskje, men helst, alt.


2. Kjølepasta
- De fleste har kanskje ikke tenkt over dette, men mellom kjøleren til CPU-en og CPU-en selv SKAL det være en type pasta som leder varmen fra CPU-en til kjøleren.

Jeg kjøpte selv en pasta til den første maskina jeg hadde, og det resulterte fra 60°C til ~ 37°C bare det. Men såklart, det er ikke snakk om at det ikke er pasta, men at det er lite eller at den har stått for lenge og er blitt ødelagt (vet ikke om det KAN skje, men i jeg vil da tro det)


3. Åpne for luftgjennomstrømning

Jeg vil anbefale deg å sørge for fin luftgjennomstrømning inni kabinettet ditt. Dette ved å legge bort og samle kabler slik at de ikke kommer i veien for luften som skal gjennom maskinen di.

For dette har jeg lagt ved 2 bilder, som du kan se hvordan dette fungerer i praksis. Samt målinger på mine temperaturer.

Grafikk kortet kan jeg forbedre ved å endre GPU kjøler, eller montere en vifte i nedre hjørnet av kabinett døren.



Maskinen min

Specs
PSU: Gigabyte Powersupply 800W
Hovedkort: Gigabyte GA-X38T-DQ6
CPU: Intel Xeon X3220
RAM: Corsair TWIN3X
GFX Kort: XFX GeForce 8800GTX 575M
Sys-disk: Western Digital Raptor 74GB

Kjølere
CPU: Zalman CNPS9700LED
Harddisker: Silverstone CFP51
92mm Vifte foran, 120mm Vifte bak.


OBSOBS! Jeg vil anbefale bruk av anti-statisk armbånd når man gjør noe som helst inni datamaskinen.
Sist endret av dosky; 25. januar 2008 kl. 17:27.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Armbåndet heter ESD og et billigt kan kjøpes på biltema for 40 kroner, fin forsikring.

Men en ting jeg har opplevd er lurt er og ha kabinettet åpent, det fikk min tempratur til og minske.
Sitat av comi
...

Men en ting jeg har opplevd er lurt er og ha kabinettet åpent, det fikk min tempratur til og minske.
Vis hele sitatet...
Dette fordi luftgjennomstrømningen i maskina er for dårlig.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av dosky
Jeg ser det var flere som kom med at de hadde for varme maskiner i forhold til hva maskina deres kunne yte. Derfor fant jeg ut at jeg kunne forklare litt enkelt, i en liten guide, hva en kan gjøre for å forbedre slikt. Noe jeg egentlig syns man burde vist fra før da.
Vis hele sitatet...
Ettersom jeg har forstått var det i mange (fleste?) av tilfellene snakk om laptoper med varmeproblemer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Viss du har vettugt vifteoppsett vil pcen bli *varmere* av å kjøre uten sidedeksel. Har du riktig viftekonfigurasjon skal det bråke lite og gi god utskifting av luft.

Problemet med kjølepasta er som regel at det er for mykje, ikkje for lite kjølepasta. Kjølepastaen har dårlegare termiske egenskaper enn metall-metall, men skal tette riper og sprekker i metallet slik at kontaktoverflata blir større.

Du kan også planslipe heatspreader på cpu og bunnen på kjøleren. Det vil gi en del gevinst, men tar tid og er som regel ikkje verdt bryet.

Mi erfaring er at forbausande ofte er stock kjølere som følger med cpuen bedre enn custom jalla taiwanvifter som ser tøffe ut, og eg har difor holdt meg til stockkjølere sidan dei er dimensjonert for den typen cpu og av OK kvalitet.
Sitat av dosky



Det enkleste er å sette i gang støvsugeren og bare få med seg det meste, og kanskje, men helst, alt.
Vis hele sitatet...
Er det noe lurt å bruke støvsugeren? Er det ikke bedre med sånn luft på boks? =P
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av vidarlo
Mi erfaring er at forbausande ofte er stock kjølere som følger med cpuen bedre enn custom jalla taiwanvifter som ser tøffe ut, og eg har difor holdt meg til stockkjølere sidan dei er dimensjonert for den typen cpu og av OK kvalitet.
Vis hele sitatet...
Støynivået er jo også en meget viktig faktor her.
Jeg har en gammel pc jeg satt opp som jeg hadde tenkt å bruke som server men fant ut at den fungerte bra som maskin bare til å surfe , msn og lese mail.

Problemet mitt var at kabinettet hadde ingen vifter eller side deksler. Nå står pcen i vinduskarmen med vinduet åpnent, når været tillater det. Fungerer ganske bra til at jeg ikke har noen vifter. Legger ved et bilde av temperaturer.
http://bildr.no/thumb/146699.jpeg
Bra guide! KP
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Dosky: Det var en gammel maskin, og rommet mitt er ganske kaldt. Gidder ikke bruke penger på en Compaq med 32 mb ram og 10gb harddisk.
▼ ... over en måned senere ... ▼
er det noen måte å minske temp i laptop med dårlig kjøling? her er null støv og skitt i den...
Sitat av juzz
er det noen måte å minske temp i laptop med dårlig kjøling? her er null støv og skitt i den...
Vis hele sitatet...
Du har jo laptopkjølere...
Jeg vil gjøre dette uten de store kostnadene... :P
å enda bedre. Ingen kostnader..:P
Bare et lite tips til dere som støvsuger viftene.
Hold vifta fast, og ikke la støvsugeren spinne denne opp i fart.
Skader faktisk vifte lager på denne måten.
Opplevd flere vifter som får lager støy etter støvsuging.

Er man litt finger ferdig, kan man også smøre opp vifter på nytt.
Bare let etter et klistermerke på baksiden av vifta (noen få har dette på selveste viften), og løft dette forsiktig av med en kniv. Under klistremerket skal det ligge en liten gummi propp som forsiktig kan løftes av. Nå kan man se selveste lageret og feste ringen.

Smørr forsiktig med tykk olje eller annet smørestoff og sett sammen.
Obs for mye oje kan føre til at det renner ut og kommer på andre plasser.
et lite obs, det er at støvsugeren er full av statisk elektrisitet. xD
Rengjorde absolutt alt i en gammel pc jeg bruker til surfing, media o.l. Ny kjølepasta, 2 ekstra 80mm vifter til hardisk og 2 12mm utluftings vifter i kabinet rett over CPU der kjøleribbene hadde et tykkt lag støv før. Fikk også bluescreen i hyt og pine p.g.a varm prossesor (farlig nært 90 celsius). Nå ligger tempen på rundt 35 grader med romtemp på 18 grader
Hvor finner man temperaturen i PCn? (Mente som det første bildet i trådstarters post)
Da må du desverre kjøpe egen temp måler til pcn Stian Desverre... xD
Jeg ville heller brukt trykkluft enn støvsuger.

En lur idé er å ikke la seg facinere av at lysene på viftene (for de som har det) lyser når man støvsuger de.

Ødela en PSU pga det.
oj! faen det har ikke jeg merka ;P

jeg bruker en plastmunn til støvsugeren, har det no å si ,siden jeg ikke har merka det?
Den gir ikke statis elektrisitet hvis den har en plastmunn?
Sitat av kaktusen
Da må du desverre kjøpe egen temp måler til pcn Stian Desverre... xD
Vis hele sitatet...
Snakk heller om noe du kan. Alle moderne komponenter har som oftest innebygd sensor, temperaturene kan du finne i program som f. eks Everest.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av kaktusen
Da må du desverre kjøpe egen temp måler til pcn Stian Desverre... xD
Vis hele sitatet...
Hvor får man kjøpt det hen?
Sist endret av stian3108; 26. mars 2008 kl. 06:25.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
I 99% av alle tilfeller trenger du ikke det da moderne hovedkort har sensorer både på hovedkort (for system temp) og CPU (for CPU temp).
Sitat av AtXbYeA
I 99% av alle tilfeller trenger du ikke det da moderne hovedkort har sensorer både på hovedkort (for system temp) og CPU (for CPU temp).
Vis hele sitatet...
Ja, men hvordan finner jeg ut tempen da?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Med et program som måler ut temperaturen.

Fleste hovedkort har eget program som kan monitorere temperaturer.

Men mange unger idag sverger til et program som heter Everest (google it).
Et annet program, der du også kan klokke ( og ødelegge? ) er speedfan http://www.almico.com/speedfan.php
Bra guide dosky...

Men har en gammelt PCkabinett stående med et Mini-ITX hk og bruker PCen til NAS. Men har problemer med resonans i diskene. Hadde tenkt å kjøpe meg noen

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311510

Men så linken din til

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=342368

og lurte på om den var stille og om du har opplevd resonans mellom diskene i den.
fordi jeg fortiden bor på en knøttliten hyblel, ønsker jeg at PCen skal bråke minst mulig i og med at den står på 24/7. Så anbefaller du Silver Aluminium 5.25 to 3.5 bay converter ?
siw er også et bra lite program der du finner ut det meste om maskinen din..

http://www3.sympatico.ca/gtopala/about_siw.html
dosky's Avatar
Trådstarter
BlueWolf: Send pm om slikt hvis det haster neste gang, men ja - jeg vil anbefale den. Bråker lite og kjøler godt.

Ps. Jeg har alt listet opp 4 programmer dere kan bruke for å se temperatur:

nTune: http://www.nvidia.com/object/ntune_5.05.54.00.html
Sandra: http://www.sisoftware.net/
Everest: http://www.lavalys.com/
CoreTemp: http://www.alcpu.com/CoreTemp/


Teste noe av det som er gitt allerede før dere spør om mer.