Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 6444
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
emphi: Det slashdot har prøvd å presisere veldig mye i denne tråden er at farlig kjøring også er en fare for _andre_ (i tillegg til seg selv).

Sitat av emphi
skade seg
Vis hele sitatet...
Sist endret av Jonta; 6. mai 2008 kl. 23:13.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Idèen med å utvide prøvetiden for nye bilister med noen år, samt å gi strengere straffer til de som bryter trafikkreglene (miste retten til å kjøre bil i opp til flere år kanskje?) syns jeg virker interessant. En 18åring som blir tatt i 120 i hvilken som helst fartsgrense bør ikke få lov å kjøre bil på flere år spør du meg. Man BØR kunne forvente at nye bilister tar større hensyn til fart i starten av sjåfør"karrieren" sin.
Det står jo i artikkelen at Statens vegvesen undersøker hvordan innvirkning dette tiltaket har i andre land, og at det ikke er aktuelt før de vet sikkert at det har en preventiv virkning. Slik det er nå, så skal det som regel en ganske alvorlig nestenulykke til før mange lærer, og da sier det seg selv at det ikke bestanding går like bra.
Sitat av slashdot
Å begrense rettane ein har som følge av at ein har eit privilegium er da på ingen måte ei straff?
Vis hele sitatet...
Det er klart det er en straff som treffer alle unge sjafører som oppfører seg skikkelig i trafikken. Og det er en kollektiv straff som rammer alle fordi enkelte av forskjellige grunner kjører gris og skader både seg og andre. Er ikke innskrenkninger av alles rettigheter på bakgrunn av enkelte individers idioti en straff kanskje?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av emphi
Det er klart det er en straff som treffer alle unge sjafører som oppfører seg skikkelig i trafikken. Og det er en kollektiv straff som rammer alle fordi enkelte av forskjellige grunner kjører gris og skader både seg og andre. Er ikke innskrenkninger av alles rettigheter på bakgrunn av enkelte individers idioti en straff kanskje?
Vis hele sitatet...
Er det ei straff at du ikkje får kjøre bil åleine før du er 18 også da? Det havner i samme kategori - eit tiltak fordi en gjerne ikkje er moden nok til å kjøre bil under alle forhold, til tross for at ein er 18...
Sitat av slashdot
Er det ei straff at du ikkje får kjøre bil åleine før du er 18 også da? Det havner i samme kategori - eit tiltak fordi en gjerne ikkje er moden nok til å kjøre bil under alle forhold, til tross for at ein er 18...
Vis hele sitatet...
Det ville vært et tiltak om det store flertallet av 18-20 åringe sjafører ikke var modne nok til å kjøre forsvarlig under alle forhold, men det er vel ikke tilfelle? Saken er jo den at det er et lite mindretall som kjører gris og som skaper ulykker, og det er derfor en straff at alle må bøte fordi noen få ikke er modne nok/skikket/whatever.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av emphi
Det ville vært et tiltak om det store flertallet av 18-20 åringe sjafører ikke var modne nok til å kjøre forsvarlig under alle forhold, men det er vel ikke tilfelle? Saken er jo den at det er et lite mindretall som kjører gris og som skaper ulykker, og det er derfor en straff at alle må bøte fordi noen få ikke er modne nok/skikket/whatever.
Vis hele sitatet...
Så man straffer med andre ord ungdom mellom 18 og 20 år når de ikke får kjøre tung MC (klasse A) ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av emphi
Det ville vært et tiltak om det store flertallet av 18-20 åringe sjafører ikke var modne nok til å kjøre forsvarlig under alle forhold, men det er vel ikke tilfelle? Saken er jo den at det er et lite mindretall som kjører gris og som skaper ulykker, og det er derfor en straff at alle må bøte fordi noen få ikke er modne nok/skikket/whatever.
Vis hele sitatet...
Så ein straffer dei under 18 som kan kjøre ok, fordi en del ikkje greier det? Det er ikkje magisk at du brått blir ansvarsfull den dagen du er 18 - bare at det er et tidspunkt der mange nok er ansvarsfulle.e mindretall som kjører gris og som skaper ulykker, og det er derfor en straff at alle må bøte fordi noen få ikke er modne nok/skikket/whatever.

Eg synst det å ha glidande overgang mellom null rett og full rett er rimelig vettugt, for å forhindre at folk misbruker den retten: la dei venne seg til den, uten at dei må ta stilling til dei vanskelige situasjonane, som å køyre med venner som maser på fart, heim langt på natt i helgene o.l.

At folk i dag er vandt til at lappen er 18 år er ikkje arugment for å ikkje endre dette om det vil gi ein tryggare trafikk. Andre land har eit graderingssystem, og det er kun vanetenking som gjer at såpass mange opponerer så ekstremt kraftig mot det.

Edit: og fleirtalet av 18-åringer som tok lappen i går er garantert ikkje modne nok til å kjøre trygt under alle forhold. Heilt 100% fuckings sikker. Hugser sjølv første gang eg traff på skikkelig jævlig føre, og eg var bokstavelig talt pissredd - ergo ikkje nok erfaring fra glattkjøringsbane til å vere en trygg sjåfør. Samme gjelder vurdering av trøtthet, kjøring i mørket o.l.
Sist endret av vidarlo; 7. mai 2008 kl. 00:23.
Enig med emphi her.

Jeg synes myndighetene vil si imot seg selv om de trekker tilbake rettighetene en 18-åring har til å bestemme eget bilbruk.

For det ene så skal du stilles til rette for dine egne kriminelle handlinger etc. som en voksen person, men for det andre er du IKKE myndig nok til å få kjøre bil i helgene.
Du er med andre ord umyndiggjort i helgene fordi 1 promille av dine jevnaldrende ikke har lært seg respekt for fart og andre mennesker.

Kanskje på tide og se om kjøreskoler og staten selv gjør nok før de deler ut førerkortet til folk.. Kanskje har det blitt for slapt og enkelt og håve inn penger på våre fremtidige bilister framfor og følge de opp og sørge for at de har skjønt hva bilkjøring dreier seg om før de slipper til?
o shit waddup
At ungdom ikke er i stand til å kjøre under spesielle forhold er jeg enig i, og det bør gjøres noe med, men at dette forholdet er at det er fredag eller lørdag stiller jeg meg heller skeptisk til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av alexrex
Jeg synes myndighetene vil si imot seg selv om de trekker tilbake rettighetene en 18-åring har til å bestemme eget bilbruk.

For det ene så skal du stilles til rette for dine egne kriminelle handlinger etc. som en voksen person, men for det andre er du IKKE myndig nok til å få kjøre bil i helgene.
Du er med andre ord umyndiggjort i helgene fordi 1 promille av dine jevnaldrende ikke har lært seg respekt for fart og andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Trekke tilbake? Lover har ikkje tilbakevirkande kraft, og det vil ergo gjelde dei som tar lappen fra den datoen dette blir innført. Og kvifor motseier dei seg sjølv ved å innføre reguleringer i førarretten?

En 15-åring er strafferettsleg ansvarleg, men kan ikkje kjøre et motorisert kjøretøy åleine what so fucking ever. Foreldra kan tvinge han inn og til sengs.

Er det virkelig så jævla stort inngrep å nekte en attenåring å kjøre med personer under 25 i bilen og på nattestid i helgene? I think not. Det er jo for all del ikkje snakk om totalnekt, ei heller at ordninga blir slik. Kva som blir av eventuelle restriksjoner vil nok til ein viss grad bli forma av faktamateriale (i.e ulykkesstatistikk) og debatter. Difor blir det fordømt stivbeint og kjedelig å slå kvarandre i haudet her inne med at "DETTE ER TÅPELIG". Kva med å komme med konstruktive synspunkt på kva restriksjonar som eventuelt vil vere eit gode, basert på eigne erfaringer, istaden for å slå fast at det som er foreslått suger balle?

Problemet med trafikken er som sagt at du dreper og lemlester så fordømt mange andre enn deg sjølv. Hadde det kun gått ut over deg hadde eg ikkje brydd meg, men problemet er at *eg* risikerer å få deg i trynet neste gang eg kjører, og den risikoen er ikkje eg villig til å ta....
Vel poenget mitt er i hovedsak at en 18-åring med god forbredelse vil etter min mening utgjøre en like stor fare i trafikken som hvemsom helst andre. Det er fortsatt i hovedsak "idiotene" som ødelegger for flertallet. Kollektiv avstraffelse er og blir urettferdig, enten du kaller det regulering, inngrep eller what fucking ever.. ^^
Sitat av alexrex
Vel poenget mitt er i hovedsak at en 18-åring med god forbredelse vil etter min mening utgjøre en like stor fare i trafikken som hvemsom helst andre. Det er fortsatt i hovedsak "idiotene" som ødelegger for flertallet. Kollektiv avstraffelse er og blir urettferdig, enten du kaller det regulering, inngrep eller what fucking ever.. ^^
Vis hele sitatet...
Der er jeg uenig. Det finnes selvsagt unntak, 30-åringer som er elendige sjåfører and what not, men fakta er jo at man blir bedre med tiden. Hvordan kan du da si at en 18-åring (med god forberedelse?) vil takle en evt. glatt veibane like godt som en 30-åring?

Det er idiotene som ødelegger for alle andre, og slik vil det alltid være, uansett sak. Undersøkelser sier jo også at det er nettopp den yngste gruppen med sjåfører som har by far størst sjanse for ulykker - Da er det jo de det må rettes tiltak mot!

Det er ingen menneskerett å kjøre bil. Det er rettet tiltak mot eldre bilister, da er det vel bare på sin plass at det gjøres noe med ungdommene også.
Sist endret av Keyser Söze; 7. mai 2008 kl. 01:32.
en kamerat av meg som bor i USA: hvor i den staten så er det 16 årgrense på bil at han sier at det er bra at de får kjøre bil der. fordi da gjør de istedet for å drikke seg dritings, hærverk, drugs etc. så fuck de fåkke ta fra oss lappen ass
Veldig få av ulykkene hvor ungdom dør skjer på motorveier...

Hvis de først skal unngå fyllekjøring, så gi alle som kjører i fylla livsvarig nekt av førerkort.

Hvis de først skal unngå uvøren kjøring i ung alder, så gi prøvetid på kjørelisensen.

Hvis de først skal unngå høy fart, øk bøtene.

Alle vet at det er lover, så hvis noen klager på høye bøter eller høye straffer, så burde de tenke to ganger før de bryter dem. Forbud gjør aldri noe godt, men ordentlig straff hjelper veldig mye.
hva med en sånn alkoholtest i bilen? man får jo ikke gjort så mye med råkjøring,bøter eller straff er jo eneste muligheten
Sist endret av magnor_mafia; 7. mai 2008 kl. 03:47.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av alexrex
Vel poenget mitt er i hovedsak at en 18-åring med god forbredelse vil etter min mening utgjøre en like stor fare i trafikken som hvemsom helst andre. Det er fortsatt i hovedsak "idiotene" som ødelegger for flertallet. Kollektiv avstraffelse er og blir urettferdig, enten du kaller det regulering, inngrep eller what fucking ever.. ^^
Vis hele sitatet...
Då prater du mot bedre vitande. Det er heilt klart at en 30-åring med 1 i promille er langt tryggare sjåfør enn en 18-åring med samme promille. Grunnen? Meir erfaring.

Og det går igjen overalt: ein 30-åring har meir erfaring.
Sitat av alexrex
Vel poenget mitt er i hovedsak at en 18-åring med god forbredelse vil etter min mening utgjøre en like stor fare i trafikken som hvemsom helst andre. Det er fortsatt i hovedsak "idiotene" som ødelegger for flertallet. Kollektiv avstraffelse er og blir urettferdig, enten du kaller det regulering, inngrep eller what fucking ever.. ^^
Vis hele sitatet...
Jeg mener for all del at forslaget er noe som bør bli vedtatt. Det er mange umodne sjåfører der ute. Når det er sagt, farer jeg i trafikken opptil flere timer daglig og jeg ser ikke problemet bare hos de unge.

Det handler egentlig bare om hvor idioter mange er. Jeg har sett utallige ganger familiefedre med full bil, råkjøre. Det er ofte dem som ikke skjønner at å kjøre forbi en bil i en lang kø, kanskje gagner dem 2-3 sekunder! Altså 10 biler=20-30 sekund! Dem utsetter ikke bare seg selv, men alle andre i trafikken også.

Personlig ser jeg ikke 18-åringer, selv om dem har dårlig erfaringer og er umodne som hovedproblemet i trafikken. Det er dem som er aggresive som er det største, og dem finner du i alle alderstrinn!
Hvis man setter seg ned å tar en titt på statistikker, så ser man jo fort at ungdom mellom 15-23 står for rundt 40% av alle ulykker.

Så å bortforklare at ungdom er vesentlig mer farlige sett i et helt trafikkbilde er bare å glemme.
Jeg er helt klar over problemet, og er antakelig ikke en av de "tryggeste" sjoførene selv, men det er klart at de hele tiden vil komme med forslag til en forbedring. Hvorvidt disse forslagene er gode eller dårlige blir jo opp til hver enkelt å vurdere.

Jeg er oppegående nok til å se problemet, men jeg trur ikke dette er den rette løsningen.
Samtidig, hvis vi igjen går tilbake til fakta, så er "menneskelig svikt" det største problemet per idag, det er ikke at veien er for dårlige, det er ikke at dekkene ikke er gode nok, det er ikke bilene ikke er sikre nok, det er ikke at vi har for dårlig opplering, men det er at vi faen ikke klarer å bruke hode. (Ja, en god del av oss).

Skal ikke kritisere noen, for jeg er like dårlig på det selv, men altså - er det noen å legge skylda på, så er det alle tullingene som kjører fortere enn de har kontroll over - å ja, statistikken sier at den delen som kjører slikt, består av en veldig stor del ungdom/unge kjørere.

Så slik jeg ser det, så må vi prøve å begrense skadeomfanget, ikke begrense oss.
Jeg har som sagt tidligere i tråden, ingen tru på plomberinger, eller lavere fartsgrenser. Men hyppigere kontroller trur jeg vil begrense noen fra å kjøre grisefort. Samtidig vil jeg påstå at sikrer veier (skilleblokker) mellom hvert felt vil gjøre en forskjell. Hvorfor? Fordi hvis du først mister kontrollen, så er det deg selv det går ut over. Begrense skadene for uskyldige, vil jeg si er første prioritet - nettopp fordi vi aldri får stoppet grisekjøring av enkelte.
Vet ingenting
Bilkjøring er erfaring som med alt annet man lærer. Det _går_ ikke an å diskutere på det engang. Samme som pottetrening, jo mer du sitter på potta, jo bedre blir du til å ikke pisse utfor.

Sitat av Psych|Com
hva med å heller begrense motor størrelsen (tenker disp for de som har arbeid som krever det)
er "ingen som trenger" 200hk på bilen sin sånn utenvidere.
vet ikke om dette har noen sammenheng med ulykkene.
men hva med å begrense hvor mange hester du har lov å kjøre "sivilt" til du er 24?

Vist de først skal begrense noe. hvor for ikke gjøre det slik at de under X alder ikke har lov å kjøre annet en de mindre kraftige bilene? mere miljøvenlig er det å
Vis hele sitatet...
Det er som regel ikke motorstørrelsen som har noe å si på om du dreper deg eller ikke. Forskjellen på en bil med 70 hester kontra en med 200 er bare at det tar litt lengre tid å komme opp i f.eks 120km/t.
Du kan også drepe deg selv i 30km/t bare du dreffer på riktig plass.
Det blir som nichotin sier, det er HOLDNINGENE vi må endre på. Jeg mener at under oppkjøring til sertifikatet, skulle man fått sett videoer av fatale ulykker. Slik at "ferske" 18 åringer får virkelig se hva fart + bom-stopp gjør med et menneske.
Sist endret av margido; 7. mai 2008 kl. 12:09.
Sitat av sum_user
Du må huske at det her bare er et forslag.
jeg tviler ekstremt mye på at dette kommer igjennom
Jeg syns selv det er helt latterlig, men det er bare min mening.
Men det som skjedde på Bygdøy var tragisk, men jeg tror heller på flere kontroller(fartskontroller/alkoholkontroll osvosv).
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig. Har en kamerat som konstant ligger på rundt 120-130 i 80-sonen. Og som ofte har ligget i 160-170 og til og med 200 på det meste. Og ikke nok med det, han fyllekjører hver gang han drikker. Han har ALDRI blitt stoppet i kontroll utenom en gang for at han ikke brukte bilbelte(noe han forøvrig aldri gjør). Da ble han dritsur fordi han måtte betale 750 kroner.
Nå er det langt fra alle som er så uansvarlige, men dere tar poenget mitt. Det skal bare EN fartskontroll til før han hadde mistet lappen eller i hvertfall fått en saftig bot. Og jeg håper hver gang han kjører at han treffer på politiet før det skjer noe galt som kan få fatale konsekvenser for hans og andres liv.
Sitat av Restyle
Hvis man setter seg ned å tar en titt på statistikker, så ser man jo fort at ungdom mellom 15-23 står for rundt 40% av alle ulykker.
Vis hele sitatet...
I 2005 døde 121 i trafikken! 21 av disse var kvinner og menn i alderen 18-24 år. Hvordan du får dette til å bli 40 % aner jeg ikke, men vis meg gjerne statestikkene du sitter på!

Jeg regnet meg frem med denne: http://statbank.ssb.no/statistikkban...Tabellid=03507

Jeg kommer da til 17% av dødsulykkene i Norge i 2005, var kvinner og menn i alderen 18-24! Det mener jeg heller er lite!
Sist endret av hyys; 7. mai 2008 kl. 12:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hyys
I 2005 døde 121 i trafikken! 21 av disse var kvinner og menn i alderen 18-24 år. Hvordan du får dette til å bli 40 % aner jeg ikke, men vis meg gjerne statestikkene du sitter på!

Jeg regnet meg frem med denne: http://statbank.ssb.no/statistikkban...Tabellid=03507

Jeg kommer da til 17% av dødsulykkene i Norge i 2005, var kvinner og menn i alderen 18-24! Det mener jeg heller er lite!
Vis hele sitatet...
Har du justert for kor stor del av bilførerane som er i den alderen, og kor stor prosentdel av kjørt strekning som tilhører den gruppa? Antar det er forklaringa du er ute etter...

18-24 år er snevert spenn sammenligna med 24-60 år, og at 17% av dødsfalla kjem frå ei så lita gruppe er alarmerande.
Sitat av hyys
I 2005 døde 121 i trafikken! 21 av disse var kvinner og menn i alderen 18-24 år. Hvordan du får dette til å bli 40 % aner jeg ikke, men vis meg gjerne statestikkene du sitter på!

Jeg regnet meg frem med denne: http://statbank.ssb.no/statistikkban...Tabellid=03507

Jeg kommer da til 17% av dødsulykkene i Norge i 2005, var kvinner og menn i alderen 18-24! Det mener jeg heller er lite!
Vis hele sitatet...
Jeg skrev nå fra 15 år.

2005
Dødsfall av trafikkulykker
Menn
15-17 år 13
18-24 år 32
Kvinner
15-17 år 3
18-24 år 13
Vis hele sitatet...
Hvordan du kom frem til 21 ser jeg heller ikke.
32+13 blir relativt ofte 45

Totalt sett blir det 61.
Trur vi har hatt forskjellig mattelærer?

Dessuten er dette bare dødsulykker, ikke glem de som blir skadde også.

kilde/link

I følge denne blir det 58.

Dødsfall av trafikkulykker, etter kjønn, alder, trafikantgruppe, tid og
statistikkvariabel
2005
Dødsfall av trafikkulykker
Menn
15-17 år
Motorsyklist 8
Fører/passasjer i 3-hjuls kjøretøy 0
Fører/passasjer i personbil 4
Fører/passasjer i lett lastebil 0
Fører/passasjer i tungt kjøretøy 0
Fører/passasjer i buss 0
Andre trafikkulykker 0
18-24 år
Motorsyklist 6
Fører/passasjer i 3-hjuls kjøretøy 0
Fører/passasjer i personbil 21
Fører/passasjer i lett lastebil 2
Fører/passasjer i tungt kjøretøy 1
Fører/passasjer i buss 0
Andre trafikkulykker 1
Kvinner
15-17 år
Motorsyklist 1
Fører/passasjer i 3-hjuls kjøretøy 0
Fører/passasjer i personbil 2
Fører/passasjer i lett lastebil 0
Fører/passasjer i tungt kjøretøy 0
Fører/passasjer i buss 0
Andre trafikkulykker 0
18-24 år
Motorsyklist 1
Fører/passasjer i 3-hjuls kjøretøy 0
Fører/passasjer i personbil 10
Fører/passasjer i lett lastebil 0
Fører/passasjer i tungt kjøretøy 1
Fører/passasjer i buss 0
Andre trafikkulykker 0
Vis hele sitatet...
Sist endret av Restyle; 7. mai 2008 kl. 12:49.
Jepp! Regna ikke med 15 år! Men jeg mener det forsåvidt ikke har noe med saken å gjøre, siden forbudet skulle være mot 18-åringer! For da kan man jo også plusse på 0-15 år, selv om det kanskje ikke er så mange. Å ta med syklister, vil jo også være litt ut av saken. Det er ikke sikkert det er 18 åringer som kjørte på dem!
Sitat av hyys
Jepp! Regna ikke med 15 år! Men jeg mener det forsåvidt ikke har noe med saken å gjøre, siden forbudet skulle være mot 18-åringer! For da kan man jo også plusse på 0-15 år, selv om det kanskje ikke er så mange. Å ta med syklister, vil jo også være litt ut av saken. Det er ikke sikkert det er 18 åringer som kjørte på dem!
Vis hele sitatet...
Hvis du ser på den andre tabellen jeg quota, vil du se at det ble 58 uten syklister. Altså bare 3 mindre. 58 og 21 er fortsatt over dobbelt så mye du linket til.

Når det gjelder farer i trafikken, så er folk på moped ofte mer utsatt enn de med bil. Altså 16år og 15 for å øvelseskjøre.

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så kommer man ikke bort fra det faktum at unge kjørere oftere er delaktig i ulykker.

Og tallet 21 klarer jeg ikke finne noe sted.
Sist endret av Restyle; 7. mai 2008 kl. 13:01.
Ingen skal komme fra at det forekommer ulykker! Men hva er det egentlig topic sier? Myndighetene vil frata unge sjåfører retten til å kjøre bil i helgene.

Dette begrunnes av umoden kjøring.

Jeg vil ikke under dette legge syklister nettopp fordi at ingen nekter dem å sykle!? Videre vil jeg ikke ta med buss, eller andre tunge kjøretøy. Jeg vil bare ta med personbil! Fordi det er det saken gjelder!

Menn
18-24 år
Fører/passasjer i personbil 21
Kvinner
18-24 år
Fører/passasjer i personbil 10


(21 fikk jeg derfra, uten å regne med de 10 kvinnene).

Altså tallet man skal prøve å senke, er dødsfall i trafikken blandt unge sjåfører. Det var på 31 i 2005. Videre kan man si at av disse 31, var hvertfall halvparten passasjerer. Da er man i 15. Man kan heller ikke ta høyde for om alle disse 31 satt på med\eller kjørte med en som var i samme alder!

Dessuten, av disse 31- (18-24)- hvor mange er egentlig 18 år? For det er jo 18 åringene som skal forbys? Ikke de som er 19-24! Altså, statestikken lurer deg litt.
Alt i alt, vil jeg ikke tro at det er så veldig høg dødsrate blandt de unge traffikantene.

edit: Det er heller ikke gitt at disse dødsfallene er forårsaket 18 åringer! Derfor er vi egentlig veldig på villspor.
Sist endret av hyys; 7. mai 2008 kl. 13:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hyys
Ingen skal komme fra at det forekommer ulykker! Men hva er det egentlig topic sier? Myndighetene vil frata unge sjåfører retten til å kjøre bil i helgene.

edit: Det er heller ikke gitt at disse dødsfallene er forårsaket 18 åringer! Derfor er vi egentlig veldig på villspor.
Vis hele sitatet...
Du tar ting ut av sammenhengen. Som eg påpeikte tidligere er det revnande likegyldig kor mange prosent av dei døde i trafikken som er 18-24 år. Det interessante er kor mange prosent av dei skada/omkomne, som er i 18-24 år, *JUSTERT* i forhold til kor stor andel av trafikantane dei utgjer, og gjerne ift. antall kjørte kilometer også.

Om 10% av trafikantane er 18-24 år er 17% av ulykkene skremmande...
Vi er litt på villspor! Det kan være at traffikanter i alderen 18-24 år faktisk står for ytterlig flere dødsfall! En 18 åring som tar en vill forbikjøring, kan smelle inn i en bil med 4 stk 80-år gamle kvinner som kommer fra Bingoen! For å snu litt på flisa, kan den 80-år gamle kvinnen som kjører fra Bingoen ta en vill forbikjøring og i samme sleng drepe 4- 18-åringer! Derfor mener jeg vi ikke kan bruke denne statestikken som et argument mot forslaget.

Det vi må heller se på, er hvor mange ulykker det er i Norge- deretter se hvor mange av disse som er skapt av 18-åringer! Kanskje deretter finne ut hvor mange av disse tilfellene alkohol var med i bildet. Da vil vi kanskje få en indikasjon om det vil svare seg å forby 18-åringer å kjøre i helgene.
Sist endret av hyys; 7. mai 2008 kl. 13:43.
Sitat av hyys
Det vi må heller se på, er hvor mange ulykker det er i Norge- deretter se hvor mange av disse som er skapt av 18-åringer! Kanskje deretter finne ut hvor mange av disse tilfellene alkohol var med i bildet. Da vil vi kanskje få en indikasjon om det vil svare seg å forby 18-åringer å kjøre i helgene.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke krangle noe på det, tatt i betraktning at den forrige lista ikke var helt god.
Det viktige blir å finne ut hvor stor del av ulykkene står for. Vi må gjerne ta 18åringer, men jeg mener fortsatt at det blit feil mht. at man nødvendivis ikke er så mye bedre sjofør i en alder av 19. Isåfall burde begrensningen ligget i antall år etter serfikatet er bestått. Det er mange som tar lappen i en alder av 19 og 20 også.

Uansett, for å få det på det klare - alle vet at ungdom / unge-uerfarne kjørere - har en større risiko for å havne i en ulykke enn erfarne eldre mennesker. Jeg sier ikke at vi ikke har eldre som grisekjører, visst har vi det. Men ikke like stor presentandel.

Hvis vi tar tallene som er skrevet i "Veien til førerkortet", så står det at 30% av ulykkene som skjer, skjer av personer mellom 15-24 år. (Ser jeg bomma med 10% i et tidligere innlegg, beklager det.)

Bare for å vidreutvikle tankegangen der en par hakk, 10% av sjoførene i landet står for 30% av ulykkene, altså en tredobbelt sjangs for at unge kjørere kolliderer/havner i en ulykke. Nå vet jeg du ville legge vekt på 18år, og ikke 15-24 - men det er veldig få tabeller, afaik som viser disse tallene.

Selvfølgelig, nå vet jeg ikke om 10% av kjørerne er i den aldergruppen, godt mulig det er ferre eller flere. Men uansett hvordan man regner på det, vil denne gruppen havne i flere ulykker enn noen annen gruppe.

Og da er det vel rett og rimelig å si at dette ikke er tilfeldig?
Sist endret av Restyle; 7. mai 2008 kl. 15:09.
forresten.. hva med 25-åringer som tar lappen?
Her vil jo i teorien kjøreferdighetene være like dårlige som hos en 18-åring.
Her blir alderen gjeldende da sikkert?
Og hva med 40-åringer i midtlivskrisa som plutselig bestemmer seg for å gjøre noe med lappen de aldri fikk tatt? Og hva med folk som bruker briller, som ikke er ofte nok til optiker for å sjekke om brillene er sterke nok?
Banalt ja, men like individuelt som alle forskjellige 18-åringer. Det er uansett ikke rolige, fornuftige unge sjåfører som drar opp ulykkesstatistikken.. De som tror 18-åringer ikke er gamle nok til å kjøre bra i trafikken tar feil etter min mening.
Sist endret av alexrex; 7. mai 2008 kl. 19:04.
Du ser ikke poenget alexrex, vi har mange som kjører fornuftig i trafikken.
Men hvis du ikke har møtt på en ungdom som kjører fortere enn han har kontroll over, lurer jeg på hvilke el-bil instututt du bor på.

Jeg sier ikke at 40åringer som nettopp har tatt lappen nødvendigvis er en bedre sjofør, tvert imot!
Jo senere du starter med lappen, jo mindre sjangs har du for å bli en god sjofør. Hvorfor? Fordi unge lærer fortere enn eldre. Det er også en av grunnene til at det ofte koster mer for en 40åring og ta lappen, enn en 18åring.

Cluet er, at mange ungdommer føler for å kjøre fort. Noen for å "tøffe seg", eller "vise seg frem" - andre fordi de syntes det er spennende og gir et kick. Statistikker, (jeg liker det ordet), viser at dette er typiske symptomer på ungdom, og endel av oss vokser av oss dette med å kjøre grisefort på områder der det absolutt ikke er forsvarlig.

En 40åring har ofte litt annet syn på trafikken, en kun å kjøre fortest mulig.
Derfor, vil en 40åring, med høy sannsynlighet - være mer forsvarlig i trafikken.
Sitat av Restyle
Cluet er, at mange ungdommer føler for å kjøre fort. Noen for å "tøffe seg", eller "vise seg frem" - andre fordi de syntes det er spennende og gir et kick. Statistikker, (jeg liker det ordet), viser at dette er typiske symptomer på ungdom, og endel av oss vokser av oss dette med å kjøre grisefort på områder der det absolutt ikke er forsvarlig.
Vis hele sitatet...
Restyle: Med andre ord: En 18-åring er kanskje ikke moden nok til å kjøre bil! Men jeg stiller spørsmål til de statistikkene dine. Bruker du dødsfall-statistikkene til å si at 18-åringer har behov for å tøffe seg eller vise seg frem?
edit: for da får du mer ut av de statistikkene enn det jeg gjør!
Sist endret av hyys; 7. mai 2008 kl. 19:19.
Sitat av hyys
Restyle: Med andre ord: En 18-åring er kanskje ikke moden nok til å kjøre bil! Men jeg stiller spørsmål til de statistikkene dine. Bruker du dødsfall-statistikkene til å si at 18-åringer har behov for å tøffe seg eller vise seg frem?
edit: for da får du mer ut av de statistikkene enn det jeg gjør!
Vis hele sitatet...
Nei, jeg gjør selvfølgelig ikke det - jeg kan sikkert lete opp statistikken igjen, men at en ungdom er mer risikovillig er det vel ingen tvil om?

Her er en artikkel fra VG om saken

Det står også der at 49% av ulykkene skjer ved for stor fart, så på sett og hvis bør jo dere også se tegninga?

Unge under 30 år utgjorde nær en tredel av alle omkomne på veiene i fjor. 76 personer under 30 år mistet livet i trafikken i 2007. I alt omkom 233 personer og 12.082 ble skadd. 879 personer ble hardt skadd, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Restyle; 7. mai 2008 kl. 19:25.
Sitat av Restyle
Du ser ikke poenget alexrex, vi har mange som kjører fornuftig i trafikken.
Men hvis du ikke har møtt på en ungdom som kjører fortere enn han har kontroll over, lurer jeg på hvilke el-bil instututt du bor på.
Vis hele sitatet...
Det gjelder fortsatt ikke alle 18-åringer, og jo det gjelder også f.eks. businessmenn i svindyre mercedeser osv. osv.

Kan du gi meg et eksempel på et annet land som driver med restriksjoner og støttekontakt-prinsippet til myndige folk?

Og hvor mange av disse ulykkene skjer i helgene og hvor mange på ukedager forresten?

Jeg har ikke mye mer og si enn at: jo jeg forstår poenget ditt, men nei, jeg blir uansett ikke enig.

El-bil ftw! ^^
Sitat av alexrex
Det gjelder fortsatt ikke alle 18-åringer, og jo det gjelder også f.eks. businessmenn i svindyre mercedeser osv. osv.

Kan du gi meg et eksempel på et annet land som driver med restriksjoner og støttekontakt-prinsippet til myndige folk?

Og hvor mange av disse ulykkene skjer i helgene og hvor mange på ukedager forresten?

Jeg har ikke mye mer og si enn at: jo jeg forstår poenget ditt, men nei, jeg blir uansett ikke enig.

El-bil ftw! ^^
Vis hele sitatet...
Trur du har missforstått meg litt. Hvis du hadde leste mine tidligere poster, så er jeg lite fan av disse reglene, jeg har ikke trua på at det kommer til å hjelpe. Heller trur jeg det vil øke kriminaliteten. Grunnen med helgerestriksjon er vel grunnet fyllekjøring - men jeg tviler dog sterkt på at de som fyllekjører bryr seg spesielt mye om de har lov å kjøre i helga eller ikke.

Jeg syntes det er en lite gjennomtenkt idè - og det er mange forslag som kunne hvert bedre. Det eneste jeg vil frem til - er at undom har større ulykkesrisiko, ikke noe annet enn det.
Sitat av alexrex
Det gjelder fortsatt ikke alle 18-åringer, og jo det gjelder også f.eks. businessmenn i svindyre mercedeser osv. osv.

Kan du gi meg et eksempel på et annet land som driver med restriksjoner og støttekontakt-prinsippet til myndige folk?

Og hvor mange av disse ulykkene skjer i helgene og hvor mange på ukedager forresten?

Jeg har ikke mye mer og si enn at: jo jeg forstår poenget ditt, men nei, jeg blir uansett ikke enig.

El-bil ftw! ^^
Vis hele sitatet...
Hør her! Nå tok Restyle seg tid til å grave opp en artikkel og statistikker om saken! Det var vel alt han trengte for å underbygge påstandene sine!

Teorien er enkel: Det finnes garantert 18-åringer som er både gode sjåfører og modne, men unge (menn) er villige til å ta risikofylte sjangser i trafikken! Det handler om vurderinger! Vurderinger om det er smart å kjøre i 150 km\t. Vurderinger om man rekker å kjøre forbi! Er det vits å kjøre forbi? Er det greit å kjøre bil, selv om man bare har drukket 2 pils. Vurderinger generelt!

Tilbake til topic, vil jeg tro at trafikken blir tryggere uten disse umodne sjåførene! Jeg synest kanskje det er urettferdig og en veldig snever og enkel løsning på det, da dem ikke burde hatt setfirkatet i utgangspunktet. Det er uansett færre trafikkanter der ute, og da er jo også ulykke-risikoen mindre uansett!
Vil annbefale dere å se på TV2 akkuratt nå, der er det en diskusjon om akkuratt dette!
Mye av det dem snakker om støtter mine utsagn.

*Slutt*
Sist endret av Restyle; 7. mai 2008 kl. 20:12.
Minner egentlig om selvmordsbombere.

Tar livet av seg selv for at det skal bli "bedre".


Så litt on topic igjen:
Dette kommer ikke til å bli gjennomført. For mange kommer til å protestere mot det, og første helga etter at forbudet kommer vil det bli totalt kaos fordi at de f.eks. stopper i protest så hele trafikken stopper også.

Hvis dette blir gjennomført når det gjelder meg skal jeg få alle jeg kjenner som kjører bil til å stoppe akkurat i det det blir lørdag. F.eks. lørdag kl. 00.01
dette liker jeg xD utrolig bra ide!
Noen som vet hvordan ulykkestatestikken for som er rundt 30 år og nettop tatt lappen? Antar at det har vært gjort undersøkelser på at det er alder og holdning som er problemet, og ikke at man er fersk i trafikken.
De unge som dør i trafikken har vanligvis fortjent det selv. MEN! det er jo selvsagt mange uskyldige offere der ute (kondolerer). At vi skal få svi for at det finnes noen unge der ute som tror de er så utrolige kule og som tror de har erfaring til 1000, det er bare helt på trynet. Kommer denne nye loven ut så VET jeg at veldig mange vil protestere og at flesteparten av oss vil rett og slett bare gi faen i denne nye loven.

Lykke til jevla norske stat sier jeg
Sitat av sum_user
Nettopp!
og ganske kjedelig for unge taxisjåfører(el. trailersjåfører osv) som vil tjene ekstra for helgejobbing, og kanskje også er avhengig av dette ekstra helgetillegget (til f.eks leilighet osv). Ikke vet jeg, men tror absolutt ikke det her er en løsning til dette problemet. En som akkurat har fått lappen kommer uansett til å ta seg en tur i helgen.

cheers!
Vis hele sitatet...
Om dette er for ungdom som nettopp har fått lappen så kan jeg betrygge deg med at for å kjøre taxi så må man ha hatt lappen i to år
Sitat av tomdebong
De unge som dør i trafikken har vanligvis fortjent det selv. MEN! det er jo selvsagt mange uskyldige offere der ute (kondolerer). At vi skal få svi for at det finnes noen unge der ute som tror de er så utrolige kule og som tror de har erfaring til 1000, det er bare helt på trynet. Kommer denne nye loven ut så VET jeg at veldig mange vil protestere og at flesteparten av oss vil rett og slett bare gi faen i denne nye loven.

Lykke til jevla norske stat sier jeg
Vis hele sitatet...
Angående det med at vi ungdomer kjører fort og uforsvarlig til tider er ikke fordi vi tror at vi er verdensmestere (vertfall ikke jeg), men fordi vi liker å ta sjangser. Skulle jeg ha fått det samme kicket på 100% lovlig vis for minst mulig penger måtte jeg begynne med RR (MC Racing) og snøscooter kjøring på vinteren. Så hvorfor betale masse 100 000 kroner når jeg får nesten det samme kicket med en gammel volvo 240 med trimmet turbomotor?

Flere helasfalterte baner som er åpne i helgene! Nærmeste bane jeg kan kjøre på er Lånke men den har ikke noe god standard og den beste jeg kunne tenkt meg å kjørt på er ACR. Hadde jeg hatt tilbud om å få kjøre på en mellomting av disse i helgene innenfor en radius på 10 mil så hadde jeg sluttet og kjøre altfor fort og tatt de verste sjangsene på offentlig vei.

Angående forslaget: Politiet har nok å gjøre høres det ut som om de ikke skal passe på oss når vi kjører for å handle mat på Shell sent en lørdagskveld etter lang dag på jobb og overtid!
norge i et nøtteskal!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av blåjakke
norge i et nøtteskal!
Vis hele sitatet...
Korleis har det seg då at Canada har slike restriksjoner? Når eg hører høgresida i norge som skal skryte av liberalisme hører eg alltid "Look to Canada"! Når det gjeld restriksjoner som potensielt kan vere eit gode skal vi altså ikkje "Look to Canada"?

Forøvrig så er kommentaren din så fordømt lite konstruktiv som det i heile tatt er fysisk mulig å få den. Totalt blotta for refleksjoner!
Jeg priser meg lykkelig for at dette forslaget ikke vil ramme meg da jeg allerede har lappen, og sånn sett vil nok dette forslaget minke antal ulykker, så jeg skal vel egentlig ikke klage. Mindre biler på veien = mindre sjangse for ulykker.

Jeg mener likevel at myndigheten tar en "kjapp en" med et slikt forslag, for det er det mest effektive som vil koste minst (sett at politiet ikke vil prioritere å jakte på ungdommer på natten og i helgene). Om vi hadde tatt problemet på alvor ville det blitt en full gjennomgang av kjøreopplæringen, mer midskiller på veiene, mer kontroller og fartsbokser og et bedre tilbud for de som vill kjøre fra seg.
Jeg vet om en god del ungdommer som burde få kjøreforbud på nattestid og i helgene, og da mener jeg også på dagtid i helgene!
Men så vet jeg og om en god del ungdommer som foretrekker å ligge på fartsgrensa og blinke i rundkjøringer selv om snuten ikke ligger bak dem.

Det burde blitt innført at man fikk fks. kjøreforbud på nattestid/helgene ved første eller andre gang man ble tatt for fks. råning og drittkjøring. Men da hadde det jo vært fint om det gjaldt for personer i alle aldre.
Men så kommer det med at politiet er lusfattig og har så vidt råd til å dra ut i nødssituasjoner, så om en slik lov blir innført vil det likevel være alt for mange som aldri blir tatt!
Kanskje mange som vil bli tatt i byene, men ikke på mindre steder hvor folk som oftest kjører mest gris.

Om man innfører et kjøreforbud som rammer alle ungdommer uansett om de har kjørt gris eller ikke så vil dette påvirke alt for mange som opfører seg i trafikken. Fks. "18år gammle Tine som skulle hente altzheimer bestemor på toget".

Men så er det jo slik at når folk begynner å tenke ut en ny lov så begynner de sterkt, også blir den regulert ned etterhvert, slik at når den blir innført er den mye svakere enn hva de i utgangspunktet sa den skulle bli.
Sitat av Turbolego
Stakkars de som jobber som f.eks. budtjenester...
Må de ta sykkelen fatt eller miste jobben?

Det er ufattelig mange som er helt avhengig av å bruke bil for å komme til jobben/jobbe.
Også unge.
Vis hele sitatet...
Om dette faktisk skulle gå igjennom vil det uten tvil bli utstøtt "lisenser" eller noe slikt for unge sjåfører som MÅ kjøre på disse tidpunktene.
Jeg støtter forslaget til en viss grad. Noen unge bør ikke få lov til å ta ut bilen om natten, spesielt ikke om natten i helgene. Det er da det er værst!

Noen andre som støtter forslaget (til en viss grad)?