Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 7699
Her er en liten ide.. Jeg er ikke helt sikker på om den kommer til og funker eller ikke ettersom mine kunskaper om strekkodelesere ikke er l33t nokk.. Ide'en er som følger:

Noen (kanskje mesteparte, kanskje nesten ingen), vertfall intermec sine strekkode lese konfigureres ved og lese inn spesielle strekkoder som egenlig ikke tilhører noe system feks. EAN 13, CODE 128... Uansett.. Det finner "reset-strekkoder" som gjør at strekkodeleseren slutter totalt og lese strekkoder til den har fått beskjed om hvilket kodesystem som skal brukes. Om man hadde funnet ut hvilke type lesere feks. Rimi har, så hadde det vært litt skøy og klistre på en fin liten reset kode på en vare og kjøpe den, og når strekkode systemet begynner og fucke er det bare og late som ingen ting..

Hadde vert kult om man hadde fått til, så om noen vet hvilke type lesere som blir brukt hadde det vært fin som dere hadde sakt fra.

Scha
nFF Marshall
morten's Avatar
Heh, ikke faen om jeg skal ha den jævla aha opplevelsen når jeg sitter på jobb (rimi). Men jeg kan jo se om jeg kan huske å få skrevet ned navnet på den når jeg drar på jobb i dag.
Linuxnerd
Synes synd på den jævelen som må sitte å taste alle EAN kodene for hånd. Lange køer med sinte kunder og fire handlevogner hver med varer. Kunne blitt en artig opplevelse
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Hehe, god idè det der scha. Hadde vært litt morro å sabotert for de som alltid gjør norge billigere

Enda bedre: skaff en strekkode som printer ut Scha Rules på leseren

Tenk deg å kjøpe:

-Tre brød à 8,- 24,-
-To Grandiosaer 60,-
-1 Scha is GOD 1337,-
og til slutt en vg 10,-

Leseren leser kun de kodene som er lagt inn i databasen, det merker jo man på enkelte nye varer som ikke fungerer. Altså vil det være umulig å lage sine egne strekkoder (eller, du kan godt gjøre det, men ingen vil lese dem). Om det finnes en sånn reset kode veit jeg ikke, men jeg vil tippe at det er bare folk høyt oppe som har tilgang på den, så den er sikkert ikke lett å få snusen i.
Better than thou.
Dessuten hadde jeg banka den personen som kom med noe sånt på jobben hvis jeg fant ut av at han hadde gjort det med vilje.
Scha's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Metz
Leseren leser kun de kodene som er lagt inn i databasen, det merker jo man på enkelte nye varer som ikke fungerer. Altså vil det være umulig å lage sine egne strekkoder (eller, du kan godt gjøre det, men ingen vil lese dem). Om det finnes en sånn reset kode veit jeg ikke, men jeg vil tippe at det er bare folk høyt oppe som har tilgang på den, så den er sikkert ikke lett å få snusen i.
Vis hele sitatet...
Hva med og bytte ut strekoden til en vare som koster 50 kroner men strekoden til den andre varianten av varen som koster bare 20 kroner. Det burde da ikke være så vanskelig.

Når det gjelder reset-koder.. Nei.. Dem er ikke vanskelig og få tak i.. Nå har jeg bare sjekket med intermec sine lesere (strekkode systemer, som er norges største levrandør på strekkodelesere leverer intermec ting). Det er bare og laste ned manualen fra support sidene til produsenten.. Ikke vanskelig.

Scha
nFF Marshall
morten's Avatar
Scha, vanligvis har folk som jobber på butikken en viss peil på hva en vare koster, og de sjekker jo alltid at rett vare ble slått inn (iaf jeg..). Så det hadde nok ikke gått. Men lykke til uansett, om du vil spare 30 kroner så versågod.

Vil du virkelig lage helvete, så finner du alle varer i en butikk (iaf rimi) hvor prisene er skrevet for hånd på labels, og strekkoden også, istedetfor de som er ferdigprintet. Da er det næmlig særdeles stor sjangs for at de ikke scanner, og er du riktig heldig, kommer du over en som ikke kan priser på varer som ikke scanner, og da skal du se køa stige :P
Linuxnerd
Har jobbet endel som kassadame, og det er ikke så veldig lett å huske priser, fordi man blir så vant til å scanne inn alt, at man ikke tar notis av prisene. Men kommer det en vare som jeg ikke har peiling på prisen til, eller ikke finner ut av, så tar jeg bare en ca pris.

Så hvis Scha klarer å resete en strekkodeleser, så tror jeg han vil klare å skape en god del kaos og faenskap. Tror det gir mest effekt å prøve det på en stor matbutikk hvor det er lange køer hver lørdag. Det å taste inn 12 tall manuelt pr vare, det tar sin tid.
Opprinnelig postet av Xtrax
Men kommer det en vare som jeg ikke har peiling på prisen til, eller ikke finner ut av, så tar jeg bare en ca pris.
Vis hele sitatet...
Me2..

Opprinnelig postet av Xtrax
Det å taste inn 12 tall manuelt pr vare, det tar sin tid.
Vis hele sitatet...
I en sånn situasjon lærer man fort endel priser tenker jeg, og da taster man jo bare 12PLU, pris osv isteden for hele EAN koden




Når den gjelder scannerne på jobben skreiv jeg faktisk ned hva dem het, men nå er jeg på skolen..

Men det jeg husker er at den het ADSANKER, og var produsert/distribuert av Detalj Konsulentene (som holdt til i Skien elns).
King of Spooning
Acidous's Avatar
Ein gong bøffa eg ei A4 skrivebok frå skulen.
Scanna strekkoden, printa ut ein heil haug.
Tok med meg limstift og gjekk inn i eit par
butikkar der dei solgte den typen bøker.
Mekka den nye strekkoden fint over den gamle.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hvis du skal spare penger på og bytte strekkoder, bør du vel handle en del.. Hvis du kommer og skal ha en snickers lissom, og det står 'Eventyr Sjokolade' i displayet på kassa, så skjønner nok sikkert kassadama/fyren at det er no på gang.
Scha's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Hvis du skal spare penger på og bytte strekkoder, bør du vel handle en del.. Hvis du kommer og skal ha en snickers lissom, og det står 'Eventyr Sjokolade' i displayet på kassa, så skjønner nok sikkert kassadama/fyren at det er no på gang.
Vis hele sitatet...
Pointet er og at f.eks. strekkoden til en liten snickers og lime den på en kingsize snickers. Det funker liksom ikke å lime på strekkoden til 5-kroners ting på en 500-kroners ting.

Uansett.. Er det noen som har funnet ut noen andre merker en "ADSANKER" som brukes på leserne? fant ikke så mye info om dem.

Scha
▼ ... noen uker senere ... ▼
Gidder ikke lese alle postene her, men når det gjelder strek koder og slikt kan jeg fortelle at å kopiere strekkodene til panteflasker man får 2,- for og lime de på innkjøpte colabokser fra sverige (eller ALT annet som er rundt.. har panta en halv pringels boks før) funker ekstremt bra.

Alt man trenger er et strekkode program og nummeret under strekkoden på varen man får pantet for 2,-.
Scha's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Phreak
Gidder ikke lese alle postene her, men når det gjelder strek koder og slikt kan jeg fortelle at å kopiere strekkodene til panteflasker man får 2,- for og lime de på innkjøpte colabokser fra sverige (eller ALT annet som er rundt.. har panta en halv pringels boks før) funker ekstremt bra.

Alt man trenger er et strekkode program og nummeret under strekkoden på varen man får pantet for 2,-.
Vis hele sitatet...
Jævli bra tips.. Men man trenger ikkeno strekkodeprogram. Egentlig bare kopimaskin ellerno tolmodighet (kan jo sitte i photoshop og tegne pixel for pixel det som er på 1,5 l flaster).

Scha
Det er sånt det blir pengær av
Hva med å jobbe?

Opprinnelig postet av Phreak
Gidder ikke lese alle postene her, men når det gjelder strek koder og slikt kan jeg fortelle at å kopiere strekkodene til panteflasker man får 2,- for og lime de på innkjøpte colabokser fra sverige (eller ALT annet som er rundt.. har panta en halv pringels boks før) funker ekstremt bra.

Alt man trenger er et strekkode program og nummeret under strekkoden på varen man får pantet for 2,-.
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde nesten det samme.
Jeg printa ut mange strek-koder for norske cola-bokser og limte de på mange, gamle do-ruller. "Pantet" de og tjente kanskje 50 kr på det.
Ikke stort, men det funket fint


Anbefaler å bruke kodene til bokser. Hvis noen står bak pante-automaten og ser flaskene som kommer inn (med en pålimt strekkode), så.... Har selv hatt en slik jobb, hvor jeg skulle sortere flaskene etter produsenter, osv...
Sist endret av dromoz; 4. juni 2002 kl. 10:30.
Opprinnelig postet av Scha
Jævli bra tips.. Men man trenger ikkeno strekkodeprogram. Egentlig bare kopimaskin ellerno tolmodighet (kan jo sitte i photoshop og tegne pixel for pixel det som er på 1,5 l flaster).
Vis hele sitatet...
Jeg brukte strekkodeprogram, det er mye lettere enn å kopiere.
Man bare taster inn koden, finner ut hvilken kode-type det er, osv....
Har selv hatt en slik jobb, hvor jeg skulle sortere flaskene etter produsenter, osv..
Vis hele sitatet...
omg? Sug jobb da

Når jeg sorterer flasker så er det ølflasker i ølkasser, 0.5 i 0.5 kasser og 1.5 på brett. No sweat
Scha's Avatar
Trådstarter
Hvorfor ikke bare pante flasker for 500,- og kopiere opp lappen du får ut av maskinen.. Det burde jo funke helt fint... Pass på og ikke lever 500 lappen din for ofte i samme butikk...

Scha
Opprinnelig postet av Scha
Hvorfor ikke bare pante flasker for 500,- og kopiere opp lappen du får ut av maskinen.. Det burde jo funke helt fint... Pass på og ikke lever 500 lappen din for ofte i samme butikk...
Vis hele sitatet...
Har tenkt på det samme. Men man må vel printe på slikt papir som brukes i automatene, hvor man nå enn skulle få tak i det
Better than thou.
Faktisk ikke..
noen som har et strekkodeprogram? dette må testes......
Better than thou.
Jeg ville ikke anbefalle å skrive ut en lapp med 500 kroner på though. Hvis du går tomhendt inn i butikken og så kommer til kassa etter 30 sekunder med en pantelapp på 500 spenn så vil nok en del fatte mistanke liksom. Og hvis noen her bor i Slemmestad, ikke prøv det på Mega'n engang, jeg pusser purken på dere. :P
wow, sinnsykt med respons her da, år og dager (ja, faktisk rundt ett år nå?) siden jeg var aktiv her sist (før den posten) og nff har vist vokst
▼ ... over en uke senere ... ▼
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
http://www.howstuffworks.com/upc.htm

en del info om strek-koder
▼ ... flere år senere ... ▼
det er bare å gå på google å søke på barcode maker så får du opp mye bra
jeg å kammeraten min gjlrde det det funka fett
vi tokk oxo tokk en fun saft flaske å skrev vi inn de talla som står under strek koden
å satte den på en halv liters flaske
funka fett
Når du scanner en strek-kode så scanner en ikke talla. Men om strek-koden absolutt ikke går inn, så tastes disse talla inn manuelt.

Jeg anbefaler ingen til å prøve på dette, i og med at det vil nok ses på som svindel ifra den plassen du gjør dette på. Blir du politianmeldt så vil jeg tror du får en pen straff.
Stemmer nok det. Er ikke vert risken spør du meg.
So? Rekker mange steder før man blir tatt:P
Sitat av totto
Hehe, god idè det der scha. Hadde vært litt morro å sabotert for de som alltid gjør norge billigere
Vis hele sitatet...
Ikke gjør det... De som sitter i kassa er gjerne folk som deg og meg (studenter og skoleelever). Rema-Reitan gir jo f... i om en butikk har problemer med strekkodeleserene en dag, men for de som sitter i kassa er det helvete på jord. Sinte kunder og allting. Det er ikke noe særlig synes jeg. Dårlig gjort.

edit: Så ikke at posten var fra FUCKINGS 2002!!! OMG!
Sist endret av FlyingVeeVee; 18. juli 2005 kl. 13:31.
Sitat av Xtrax
...Tror det gir mest effekt å prøve det på en stor matbutikk hvor det er lange køer hver lørdag.
Vis hele sitatet...
Coop Obs
Noen som kan legge ved bilde av 2kroners strekkode til bokser eller noe sånt i en post?
evt. "oppskrift" på dette, er det bare å printe ut og lime på?

Bokser blir vel knust etterpå allikevel, så skal en del til for å bli tatt for det..
genialt. dette må prøves.. hva med å bare lime på en strekkode på en pringles boks eller noe og binde den til en tråd og ta den igjennom også dra den ut om og om igjen til ønsket beløp er oppnådd
Vi hadde det sykt morsomt med strekkoder når jeg hadde sommerjobb på coop. Var bare ungdommer der og han som styrte butikken skfitet plu 10 som var for en eller annen byggmix ting til tekst: "sug meg din gris"

Mange morsomme kviteringer da folk som ikke viste om dette slo inn varen og så på kviteringen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ser det er endel gamle poster her, men kan vel poste likevel.

Har nettopp sluttet i Rema etter 5 år, grunnet at jeg har flyttet utenlands, så kan vel dele litt av det jeg vet med dere (uten at det inneholder noe kriminelt) :-)

Begynte å forske på dette med strekkoder, og spesielt hvordan systemet til Rema fungerer (uten å tenke ha noen kriminelle hensikter; pur interesse og nysgjerrighet).
Å lage en EAN13 kode er ikke spesielt vanskelig. Finnes selvsagt en masse programmer, gratis og pay som gjør dette for deg, men er ikke verre enn å ta en titt på f.eks. howstuffworks.com om EAN koder, og gjøre om det du lærer der (er det amerikanske strekkodesystemet) til vanlige, europeiske EAN8/EAN13 koder. Verdt å merke seg at du ikke kan ha en random tallkombinasjon, da siste tall er kontrollsiffer for å sjekke at de andre tallene er lest riktig.

Rema (og Kiwi, etter det jeg har observert) bruker et system som heter Super (5.0 i skrivende stund, afaik), levert fra VBD (Vestfold Butikkdata). Dette sørger for synkronisering av EAN-koder og priser fra kjeden. Alle de største kjedene er forøvrig med i alliansen EAN-Norge (www.ean.no), og alle de vanlige produktene ligger der.

Som det er blitt nevnt er det ikke mulig å lage en strekkode som viser din egen tekst; strekkoden, eller tallet under om du vil, som faktisk er det strekene tilsvarer (med skillestreker etc), er kun å betrakte som en ID som sjekkes opp mot oppføringen i databasen. Du kan derimot som det nevnes skifte ut strekkoder, selv om du løper en enorm risiko for å bli oppdaget; de fleste som sitter i kassa er såpass oppegående at de merker det, spesielt om du har få varer. Alt står med stor skrift på skjermen.

En ting som virkelig fanget min interesse var systemet for varer som har kilopris o.l.
Gildevarer er et godt eksempel. Jeg fant det mest logisk at utgangspunktet for prisen på varer med variabel pris måtte ligge i strekkoden, og dette stemmer. Vekten, eller den enheten prisen skal regnes ut ifra (typisk ganges med) ligger i strekkoden på f.eks. ribbe. De første tallene gir systemet beskjed om hva slags vare dette er, selvsagt, og 2-5 siffer på slutten angir vekt (eller andre enheter da). Ta opp en pakke med kjøtt neste gang du er i butikken, så skal du se at det stemmer! Du finner vekten igjen i strekkoden. Her kan du bruke den originale strekkoden og bytte ut vekta. Anbefaler selvsagt ingen å gjøre dette, men det er en interessant observasjon å gjøre seg.

Husker ikke hva slags strekkodelesere Rema bruker, men de kan nok ikke lures med reset-koder. Er en knapp på alle leserne som lar deg slå den av og på, noe som antakeligvis løser problemet. Dessuten kjører kassaapparatene som faktisk mottar tallstrengen en eller annen strippa versjon av windows el.l., og det er lite trolig at disse reagerer. Det finnes nok sikkert koder som kan endre modus på kassene, men dette vil umiddelbart bli oppdaget.

Strekkodeleserne fungerer slik at de input'er en tallstreng, akkurat som om du skulle skrevet det på et tastatur. Ikke noe mer magi enn det (de kobles typisk også til med ps2 eller usb).

En morsom detalj er at kort som leses også ofte gir en slik tallstreng. Har begynt å sette meg inn i hvordan magnestriper fungerer, og det er tydelig at kassa dekoder et visst felt etter som hva slags kort det er. Alle butikker har funksjonskort av noe slag til kassa, som lar deg f.eks. slå retur. Disse leverer en tallstreng.. såvidt jeg kan se.

Må løpe til forelesning nå,
men husk at dette kun er ment som litt info for de spesielt interesserte.
Å leke med strekkoder kan være gøy, men fraråder alle å prøve å lure uskyldige
butikker med slike sleipe triks.. dessuten løper dere en stor risiko.
Husk at det er butikken som rammes, ikke de store folka med mye penger.

Happy hacking
Noe som er litt morro for dere kristne er at det europeiske ean syestemet kalibrerer leserene med 6 litt lengre streker fordelt på 2 foran koden... 2 i midten av koden og to p+å slutten... Disse er "to tynne svarte med tynne hvite mellomrom".


To tynne svarte med tynne hvite mellomrom, betyr tilfeldigvis(?) tallet 6.
Så på din kjøttdeig fra rimi står det altså 666 gjemt inni ean-koden...
▼ ... noen uker senere ... ▼
det eneste vi bruker å gjøre er og bytte om prislappene på gårdagen og dagen bagutette. vi får en dagens som egentlig koster 40kr til 15kr og det er jo ikke farlig.
Eller så kan man teipe på strekkoden til en tyggispakke! 6,90 for hva du vil!!
"Hei, jeg skal ha denne biffen, TV'en, steroanlegget, all denne maten, det var det. 20kr totalt."
^^'
hmms Sjekk her

http://www.barcodesinc.com/generator...e=upcean-short

Dette er noe jeg lagde, samme koden som 1,5L Pepsi max PRøv den i butikken?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Se om noen finner ut hva denne er da
▼ ... over en uke senere ... ▼
synes å huske at program for å lage visittkort som onkelen min fikk på en "k-cd" i et datablad en gang...

det var bare å merke av en tekst, og velge "gjør om til strekkode"...

vi fikk dæsverre ikke testet ut om det faktisk vill ekomme opp "Mitt navn er Ola nordmann, og er it-designer" på displayet på rema 1000...

Men kanksje noen her vet om et sånt program?

Nei, en strekkode er et tall. Tallet er en id, og den blir sjekket i en database der den finner navnet på varen, pris, osv.

edit: Tallet kan være kombinert med bokstaver tror jeg men uansett så leser den aldri koder som ikke er i databasen.
Sist endret av erix; 4. januar 2006 kl. 15:16.
Sitat av Scha
Noen (kanskje mesteparte, kanskje nesten ingen), vertfall intermec sine strekkode lese konfigureres ved og lese inn spesielle strekkoder som egenlig ikke tilhører noe system feks. EAN 13, CODE 128... Uansett.. Det finner "reset-strekkoder" som gjør at strekkodeleseren slutter totalt og lese strekkoder til den har fått beskjed om hvilket kodesystem som skal brukes. Om man hadde funnet ut hvilke type lesere feks. Rimi har, så hadde det vært litt skøy og klistre på en fin liten reset kode på en vare og kjøpe den, og når strekkode systemet begynner og fucke er det bare og late som ingen ting..
Vis hele sitatet...
Dette fungerer på alle type scannere. Har noen koder liggende her en plass.
Eneste problemet er at maskinen spiller en annen lyd når du bruker disse i stedet for den vanlige *bip* lyden. Så de som sitter i kassen merker det med en gang, og en vil nok dessuten få no jævli kjeft for å ha limt omprogrammerings koden på en annen vare.
Det er riktig nok ikke noe vanskligere å fikse en å bipe strekkode leseren igjennom et sett med reproggrammerings koder som kassadama vanligvis har liggende under pulten.
En annen ting er at ikke bare strekkodeleseren slutter å virke men vanligvis også tastaturet. Fordi strekkodeleseren og tastaturet er koblet i serie på ps2 porten på maskina. og strekkodeleseren sender ikke videre noe informassjon om den ikke er skikkelig programmert. Dette gjelder muligens bare håndscannere, som de har i noen butikker, har ikke studert koblingen til disse med fastmontert leser.
nå ble jeg inspirert til å virkelig prøve ut den 2.50 pantelappen jeg har liggende på pcen ^^
har jobbet litt i butikk, men har ikke vært mye i kassen desverre...
Sitat av azer
Dette fungerer på alle type scannere. Har noen koder liggende her en plass.
Eneste problemet er at maskinen spiller en annen lyd når du bruker disse i stedet for den vanlige *bip* lyden. Så de som sitter i kassen merker det med en gang, og en vil nok dessuten få no jævli kjeft for å ha limt omprogrammerings koden på en annen vare.
Det er riktig nok ikke noe vanskligere å fikse en å bipe strekkode leseren igjennom et sett med reproggrammerings koder som kassadama vanligvis har liggende under pulten.
En annen ting er at ikke bare strekkodeleseren slutter å virke men vanligvis også tastaturet. Fordi strekkodeleseren og tastaturet er koblet i serie på ps2 porten på maskina. og strekkodeleseren sender ikke videre noe informassjon om den ikke er skikkelig programmert. Dette gjelder muligens bare håndscannere, som de har i noen butikker, har ikke studert koblingen til disse med fastmontert leser.
Vis hele sitatet...
Er da ikke værre enn å lime det på en annen populær vare som står forrerst i køen og se hva som skjer... Så slipper man få skylda og.
Sitat av azer
Det er riktig nok ikke noe vanskligere å fikse en å bipe strekkode leseren igjennom et sett med reproggrammerings koder som kassadama vanligvis har liggende under pulten.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke noen kassa-dame, og vi har heller ikke sånne reproggramerings koder "under pulten" By the way så er det fint lite man kan gjøre utenifra med strek-koder å slikt. For vist "kassa-damen" er våken så blir det meste oppdaget for som regel så vet vi hva ting koster. Så vist man skulle finne på noe lureri så burde man sikte etter folk med skilt som det står "opplæring" på. Men som jeg sier: Det er ikke noe særlig stort man kan gjøre med strek-kodene. Men vi i kassa derimot kan trikse en del med varetekster, priser ol.
Sitat av mrvangen
Så vist man skulle finne på noe lureri så burde man sikte etter folk med skilt som det står "opplæring" på. Men som jeg sier: Det er ikke noe særlig stort man kan gjøre med strek-kodene.
Vis hele sitatet...
Det er masse du kan gjøre med strekkoder hvis du har den riktige informasjonen, men det er vel heller her problemet ligger. Har selv utviklet et system for en meget stor norsk forhandler, der la vi inn at en spesiell kode skulle fortelle databasen at det kun var snakk om en testing. Vi testet løsningen i butikkene, dette gjorde vi ved hver nyinstallasjon, og de som fortsatt jobber der gjør det sikkert fremdeles ettersom kjeden vokser. Det som da skjedde var at alt foregikk som normalt i kasse og på terminalen, men databasen viste at dette var kun en test, og genererte derfor ikke noen transaksjon. Vi testet i hytt og pine, så å finne ut at det plutselig var en uærlig kunde som kjente programmererene, var fullstendig umulig.

BTW: En strekkode behøver ikke bare være tall, selv om EAN 13, UPC og lignende er det. Det finnes utrolig mange forskjellige formater å velge i blant. De aller fleste har sjekksiffer, så man kan ikke bare skrive hva som helst.

BTW2: Code 39, er et system som godtar både tall og bokstaver og har ingen sjekksiffer. Stort sett alt mulig av strekkode lesere kan takle dette formatet og du kan lett fikse det med en font. Hvis noen ønsker programmer som kan skrive ut strekkoder, "google bartender+seagull"
Sist endret av Turamann; 5. januar 2006 kl. 21:43.
▼ ... over et år senere ... ▼
[Fjernet posten]

(jeg fant nyere tråd.)
Sist endret av Orginale_Calle; 22. juni 2007 kl. 19:11.