Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1678
Noen som vet om det er mulig å avlytte ISDN?
Leste på avlytting.no at det kan koblest til en D/A konverter hvor som hellst på linen og at myndighetene kan avlytte alle ISDN linjer + at de kan "ringe" opp alle ISDN telefoner og aktivere mikrofon på dem.

Synes det virket lite trolig, men er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Det er vel ikke for ingenting at det selges utstyr som isolerer telefonen fra linjen, enten det er digital eller analog. TSU-3000 og ETD5000 er slike ekspempler, hhv. research-electronics.com / tscm.com og eskan.com. I foretningsverdenen er jo dette en liten katastrofe; phone-tapping.net.

Men det finnes rimeligere løsninger; en switch boks, slik sekreterene bruker, for å isolere linjen og lysvarsling.

Det finnes spesielle telefoner som hindrer manipulering av telefonens mikrofon, f.eks. omnisec.ch. Men det er visstnok også mulig å manipulere ringeren i telefonen slik at den virker som en mikrofon. Hvordan alt dette gjøres teknisk må andre gjerne kommentere.
Tror dette er mest fantasi, jeg har aldri sett eller hørt noe som gjør det teknisk mulig å ringe opp en mikrofon i en ISDN-telefon for å avlytte denne.

5. You have noticed static, popping, or scratching on your phone lines.
This is caused by the capacitive discharge which occurs when two conductors are connected together (such as a bug or wiretap on a phone line). This is also a sign that an amateur eavesdropper or poorly trained spy is playing with your phone lines. It could be nothing more than a problem with your phone line or instrument, but if in doubt you should arrange a TSCM inspection.
Vis hele sitatet...
popping, or scratching on your phone lines

Er det noen som har hørt dette før eller?

Det finnes jo følsome dataprogrammer bla TAPI 2.0 som kan benyttes til å registrere aktivitet på linjen. Hvis du er redd kan du sikkert få noen på universitetet til å lage en Slammer som sender et grisesignal tilbake over den digitale linen og inn i utstyret

Avlytting av anologe linjer blir noe helt annet. Det blir bare å "løfte røret"
Sist endret av OrIx; 30. april 2004 kl. 03:10.
Her er en interessant artikkel fra en del år tilbake som kan belyse problemet med avlytting:

"Kan Storebror høre deg?

George Orwell beskrev et fremtidssamfunn med kamera i alle hus der myndighetene kan se og høre alt. Folket vet ikke hvem som blir observert eller når de evt. blir det, -og denne uvissheten gjør at de alltid er forsiktige, -for storebror kan se deg.

TVNorge-nyhetene omtalte rundt 1. februar et tilfelle der avlytting ble påstått gjennomført via telefon av typen tastafon mens røret lå på. Det ble påstått at det kunne gå an å ringe opp telefonen og koble seg direkte opp mot mikrofonen uten at telefonen ga en lyd fra seg og uten at telefonen mistet sin vanlige funksjonalitet som nettopp telefon. Tanken er spennende nok tatt i betraktning at det i de fleste norske hjem finnes telefoner i flere rom produsert for og levert av Telenor fra den perioden Telenor hadde full kontroll over slike produkter. Dette gir også mening til noe jeg hørte fra forsvarshold for lenge siden: Forsvaret drøfter aldri sensitive saker i et rom der det er plassert en telefon, selv om røret ligger aldri så godt på.

Nå er det grenser for hvor paranoid man skal være. Likevel, teknologien i dette tilfellet er intet hinder, det finnes i dag telefonsvarere og ISDN-telefoner man kan ringe opp for å avlytte (baby-watch) uten at de gir et pip fra seg, og det kunne vært fullt mulig å bygge inn slik funksjonalitet i tastafonene hvis man ønsker det. Det store spørsmålet er nettopp: Ønsket man det? I så fall ville overvåkningstjenesten få et særdeles hendig verktøy for romavlytting. Telenor eller andre impliserte har såvidt jeg vet aldri benektet at denne funksjonaliteten eksisterer.

Hvis slik avlytting er mulig, gjelder følgende påstander:

- det er laget en eller flere generasjoner av tastafoner i Norge (fra tiden med tele-monopol) som har en slik innebygget funksjonalitet at man kan koble seg opp mot mikrofonen via telefonlinjen uten at telefonen gir en lyd fra seg

- disse telefonene er produsert ut fra gitte spesifikasjoner for slik koding (hvilke signaler som skal sendes for oppkobling)

- telefonene er distribuert uten at publikum har fått vite om denne funksjonaliteten

- det finnes institusjoner som vet å benytte seg av muligheten til oppkobling i ønskete situasjoner, dvs. har tilgang til nødvendige koder

- enhver som har kjennskap til kodene kan teoretisk koble seg opp fra ethvert sted

- slik oppkobling har vært utført og utføres i dag.

I så fall har vi en skandale av dimensjoner, en sak om utilbørlig tilrettelegging for overgrep i folkets privatliv som bør frem i lyset. RK"

Såvidt jeg vet så har vel nesten alle telefoner en kode innebygget for å koble til tilleggsutstyr mellom telefonen og telefonrøret. Så det er vel heller snakk om en svakhet i telefonene i dette tilfellet, slik som med GSM systemet hvor det er mulig å avlytte samtalen ved basestasjonen (med utstyr fra de Tyske firmaene Track Technology og Rohde-Schwarz) og romavlytte ved å aktivisere mikrofonen jfr. råd fra PST til justitsminister Dørum om å ta ut batteriet fra mobilen. Hvordan dette siste gjøres teknisk er ikke godt å si.
Sist endret av tele.slyng; 30. april 2004 kl. 16:02.
i militære fikk jeg vite at det til og med var mulig og avlytte via strømkontaktene
Opprinnelig postet av zadaz\
i militære fikk jeg vite at det til og med var mulig og avlytte via strømkontaktene
Vis hele sitatet...
veeeel, teoretisk sett, hvis du setter en mikrofon et sted, gir den en strømkilde og en mulighet til å sende fra seg signalet, så kan du avlyttes av hva som helst. Men det forutsetter at du har de 3 tingene nevnt ovenfor.

Paranoide folk, sammen med godtroende og en eller annen med en med god fantasi = MANGE paranoide.

edit: følte for å legge til noe ang mobiltelefoner. disse har alt det jeg nevnte, men når de sender ut signalet, er dette ganske kraftig og kan LETT oppfattes av andre signalmottakere. hvis man er paranoid, legg mobilen ved siden av et påskrudd tv apparat eller ved siden av en radio stillt inn på ~100MHz. Når mobilen sender signaler, så vil man GARANTERT høre dn elektroniske støyen fra mobilens frekvens eller et av sidebåndene.

når mobilen er på, utveksler den av og til litt info med nærmeste basestasjo for å finne ut hvor mange watt den sakl bruke for å holde tilkoblingen oppe. denne informasjonene kan man også "høre", bruker man måten jeg beskrev.

mm
alt kan avlyttes.... ikke noe men. ALT kan avlyttes på en eller annen måte. eneste jeg kommer på i farta som er vanskelig uten å kutte kabeln, er fiber optisk...

fikk vite fra forsen at en tp kabel stråler. så med et riktig apparat kan man oppfange ting som går i en kabelen..

til og med hjernen stråler. så med riktig apparat kan man sikkert teoretisk oppfange hva andre tenker i framtiden.
det sagt, hvem har virkelig en grunn til å skjule sine spor så nøye at de må ha et 100% avlytningssikkert medium... (vist du ikke er i PST,Mil,Gov,firma osv..)
Sist endret av Psych|Com; 30. april 2004 kl. 18:52.
tro det eller ei,men fiber kabler stråler også. det er mulig å feste på noe utstyr på den som fanger opp signalene.
ingen ting jeg vet som er 100% sikkert.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sjekk denne siden under telephone technology
http://www.blackmarket-press.net/info_10.htm
Kryptering... kryptering.. kryptering
paranoid paranoid paranoid...

btw... dere tror vel ikke at dersom "myndighetene" (oooo... skummelt ord...), selv i tiden da telenor (tele) hadde monopol hadde montert inn en avlyttingsmulighet i alle telefoner som ble produsert for dem, at det hadde kommet ut etter såpass mange år...?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Måtte bare få luftet dette: Det er mulig å tappe en fiberkabel med å bøye den 90 grader og bruke avanserte apparater som fanger opp det lille lyset som faktisk trer gjennom isolasjonsglasset og selve "hovedgaten". Man må jo selfvfølgelig fjerne plastisolasjonen. Men så kommer jo problemet at dette blir logget av avsender som pakketap og sendt ut på nytt, og man kan lett finne ut hvor pakketapet er hvor stort og hva som blir mistet. Så er man helt paranoid så kan man lage seg systemer som gjør at en av samme pakke ikke kan bli sendt på nytt så vil mottaker merke at de blir avlyttet. Nå er det ikke meg som har gjort dette men min bror som jobber i forsvaret under data og telematikk. Vi er ikke trygge noen steder
Sist endret av Deezire; 12. juli 2004 kl. 15:12.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Forsvaret er jo toppen av paranoia når det gjelder sånt... Hvis man hadde med seg mobil på briefer med litt høyere gradering måtte vi ikke bare skru de av, vi måtte også ta ut batteriet. E-offiseren vår fortalte en gang at han faktisk hadde fått demonstrert utstyr, til salgs steder i Norge, som kunne avlytte mikrofonen på en avskrudd telefon...
Opprinnelig postet av hefla
E-offiseren vår fortalte en gang at han faktisk hadde fått demonstrert utstyr, til salgs steder i Norge, som kunne avlytte mikrofonen på en avskrudd telefon...
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Forsvaret driver også med slikt.

Angående avlytting av ISDN: http://cryptome.quintessenz.org/mirror/dis-isdn.htm
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Built in to the international CCITT protocol is the ability to take phones 'off hook' and listen into conversations occurring near the phone, without the user being aware that it is happening. (SGR Newsletter, No.4, 1993)
Vis hele sitatet...
Resten av artikkelen her: http://www.chrononhotonthologos.com/...es/wiretap.htm

Mange flere kilder her: link
King of Spooning
Acidous's Avatar
*få paranoia anfall*
Aaaah! Hvor gjorde jeg av aluminiumsfolien jeg skulle pakke hodet mitt inni?!?!?! AAAAH! Panikk!
Regjeringen skal ikke få komme inn i hodet mitt og gjøre meg til et maktsykt maskinelt avmenneske som... som... Kjell Magne Bondevik!