Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 609
Hei, jeg har hørt noe om at forskjellige e-verk foretar noen såkalte linjesjekker. Har søkt litt rundt på nettet uten å finne noe spesielt svar på hva det er, hvordan de gjør det O.L. Vis noen kunne si meg det dere vet om det, så hadde det vært greit.

Grunn til at jeg er intresert er egentlig kun ren nysgjerrighet
Linjesjekk er rett å slett å visuelt sjekke linjene for slitasje/feil. Dette foregår både til fots,med div kjøretøy og helikopter.
trygve's Avatar
Trådstarter
Takk for svar, men jeg er mest interessert i hvordan de gjør det via helikopter. hvilke kameraer de bruker å sånt.
Hei jeg er energimontør og går faktisk linjebefaring på 22kV høyspent nå for tiden. Da går vi langs linjen og sjekker stolper(råte), barduner, stag, øyebolter, skilting, isolatorer, topphetter osv.
Det er også viktig å få med seg og notere hvordan vegetasjonen vokser rundt linjene slik at en kan feller og rydde trasen før det blir for tett eller for høyt.

Noen everk bruker f.eks helikopter til såkalt toppbefaring, da flyr de noen meter over linjen og tar bilder av mastepunktene og noter feil og mangler. Bildene blir brukt ved videre analysering. Jeg har vært med på dette på 66 kV linjene da dette er mest gunstig da vi har to paralle 66kV linjer
Ved toppbefaring uten helikopter må en koble ut linjen og klarte opp å sjekke manuelt
Sist endret av Xzip; 23. oktober 2012 kl. 17:12.
Det kan jeg desverre ikke stort om, men vil tippe man bruker både vanlige kameraer, pluss en form for IR kameraer, for å avsløre varme (svake) punkter