Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2355
Hei, freaks.

Vi har en lærer på skolen som er helt genial med digresjoner. I en av timene prata vi om radioaktiv stråling og geigertellere. Jeg kom da opp med dette prinsippet for en enkel geigerteller av deler jeg har liggende. Vil dette funke?

Kaldkatodetrafoen gir vel ut et par kV.

Lærern sier at jeg antakeligvis må erstatte lufta mellom platene med argon, dette blir vanskelig med utstyret jeg har på gutterommet. Stemmer dette?

http://bildr.no/thumb/644476.jpeg
Sist endret av jokke91; 10. mai 2010 kl. 13:49.
Et litt større bilde, og en forklaring av hvordan du mener dette skal virke vil hjelpe på betraktelig.
Trådstarter
Hmm, bildet er egentlig større. Bytt ut "thumb" med "image" i URLen (har gjort det i posten, er en bug her).

Uansett, det er meningen at partikler fra et radioaktivt materiale skal gå gjennom den ene platen, lades med spenning, og gi en elektrisk puls ut til høyttaleren når den passerer den andre platen. Jeg skal prøve å lese meg mere opp på emnet og gi en mere vitenskapelig forklaring, men jeg tror prinsippet mitt er rett.

Edit: http://bildr.no/image/644476.jpeg
Edit2: Vet ikke om dette er en bug i Firefox eller hva det kommer av. Jeg må copy-paste linken for å få opp stort bilde, den går automatisk til thumbnail-versjonen ellers..
Sist endret av jokke91; 10. mai 2010 kl. 14:18.
http://bildr.no/image/644476.jpeg

det var da som bare satan!

der:

http://ubuntu.bentsen.org/~viva/644476.jpeg
Sist endret av VivaLatrina; 10. mai 2010 kl. 19:11.
Trådstarter
Takk skal du ha.

Lærern nevnte forresten en annen måte jeg kan lage en enkel geigerteller på; han nevnte et type gamle transistorer (husker ikke hva dem heter, desverre, men de var "ekstremt billige"). Han sa jeg kunne skjære av toppen på disse, og de ville virke på samme måte som platene jeg beskrev ovenfor. Noen andre som har hørt om dette?
Vil bare slenge opp en annen geigerteller. Kanskje du får noe ide fra den.
http://hackedgadgets.com/2010/04/12/...crocontroller/
Jeg har nok forholdsvis begrenset kunnskap om geigertellere, så det er bare å rette på meg hvis noe er feil, men det er et par ting jeg kan si.

For det første har læreren din nesten rett i at du må ha argon mellom platene. Det er ikke helt riktig, fordi det behøver ikke å være akkurat argon, og fordi det ofte ikke holder med bare argon. Du må ha en inertgass, slik som f.eks. helium, argon eller neon, hvor neon er mest brukt, gjerne iblandet 5-10% halogener (organisk damp kan visst også brukes), med et totalt trykk på ca 0,1 atm. Det vil si, du kan la være å blande inn halogener, men du vil da få et uvisst antall feilutslag, med mindre du løser det elektronisk ved å senke spenningen mellom platene et kort øyeblikk mellom utslagene. Problemet med feilutslag oppstår nemlig når de resulterende positive ionene av inertgassen trekkes mot katoden og slår løs ekstra elektroner (via elektronoverføring, eksitert tilstand -> deeksitasjon -> fotonemittasjon -> ionisering -> avalanche), mens med halogener så kolliderer ionene med disse og overfører ladning, slik at halogenene trekkes mot katoden i stedet. Energien vil dermed gå med på å bryte opp strukturen i halogenene, slik at det ikke blir nok energi til å slå løs flere elektroner.

Det ser også litt ut til at du har misforstått virkemåten noe. Det er ikke noe radioaktivt materiale som går gjennom platene. Derimot er det gassen som blir ionisert, så alfapartiklene/betapartiklene/fotonene må ha en mulighet til å entre gassen gjennom en åpning. Det må selvsagt være tett, så du må velge et materiale som slipper gjennom strålingen. Kvartsglass er en mulighet, men ekskluderer alfastråling. Glimmer slipper gjennom alfastråling, men er rimelig skjørt, i tillegg til at det skal være noe dyrere. Det er også kanskje verdt å merke seg at det er vanligere, og sannsynligvis enklere konstruksjonsmessig, å bruke et rør (derav Geiger-Müller-rør) med en glass-/glimmerdekt åpning i enden, enn det plateoppsettet du har tegnet opp. Man har da selve røret som katode, og en elektrode langs midten av røret som anode.

De gamle transistorene læreren din snakket om har jeg lyst til å tippe på at er germaniumtransistorer, selv om jeg da ikke får det han sier til å stemme helt. Germanium har et båndgap på 0,67 eV, og er følgelig mest sensitiv for fotoner ved den energien (kortbølget infrarød, IR-B), mens fotoner er ikke ioniserende før ved noen få eV. Den vil riktignok reagere på fotoner ved høyere energi enn 0,67 eV også, men avtakende med frekvensen. Derfor ser jeg ikke helt poenget med å bruke akkurat germanium fremfor silisium, som har et båndgap på 1,11 eV. Strengt tatt er jeg svært usikker på om noen av de vil fungere til dette, men det kan være at læreren din tenker på noe annet enn meg. Hvordan transistorene reagerer på alfa- og betapartikler vet jeg rett og slett ikke.

Til slutt så kan jeg si at den elektriske koblingen din neppe vil fungere. Du vil nok være nødt til å forsterke signalet før du kan drive en høyttaler med det. Du kan erstatte høyttaleren med en passende motstand, og forsterke spenningen over den.
Trådstarter
Takk, dette lærte jeg mye av! KP til deg. Da var det ikke så enkelt som jeg hadde håpet på likevel, men..

Jeg skal spørre på nytt om de transistorene, så jeg kommer vel med en oppdatering neste torsdag.

Jeg ble likevel litt gira på å lage noe sånt som dette, og jeg tror jeg går for den arudino-telleren, med et ferdig geigerrør. isåfall kommer jeg til å legge ut erfaringer her for andre interesserte
▼ ... noen uker senere ... ▼
Som nevnt er båndgapet ved romtemperatur for germanium transistoren for lite slik at elektroner kan slippe over, den må derfor kjøles til vel 77Kelvin med feks flytende nitrogen.
Fordelen med å bruke germanium er at den har et høyere protontall enn silisium (34 mot 17), dette fører til at en får en høyere fotoelektrisk effekt som fører til at oppløsningen på detektoren blir bedre dvs evnen til å skille mellom nærliggende energinevåer av stråling.

Dioden/transistoren blir koblet opp i sperreretning over en spenningsfrosyning. En forsterker blir koblet i paralell med dette igjen og når en får en dropp i spenningen så har det kommet inne en partikkel som har fått dioden til å lede.
Men lengden på pulsen er vel snakk om noen titals nanosekund så en mikrokontroller blir nok for treg.

Den er følsom for både alfa, beta, gamma og xray.