Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3004
Ja, hva skal jeg egentlig gjøre for å vise familien min at "ungdom nå til dags" faktisk kan bry seg om politikk og hva som skjer i samfunnet. Problemet er bare at jeg har null peiling på hva jeg skal gå for.
-Kristin Halvorsen, da tenker sikkert mange "Åja, det er jo hu derre som....". Jeg derimot, spør heller hva faen en Kristin Halvorsen er for noe.

Finnes det en side hvor det med enkle ord blir fortalt om de forskjellige partiene? For først av alt må jeg jo finne ut hva jeg vil stå for, hva jeg vil kjempe imot. Ikke engang gidd å foreslå Wikipedia, vært der. Jeg leser ned siden for så å tenke "Hva faen? Det sa meg jo mye..."

Ikke gidd å mas om at dette er greier jeg egentlig bør kunne fra før. En stakkars fjortenåring må jo begynne et sted :P
Følg med i samfunnet.
Se på nyheter, les aviser, hør på "voksenradio"...
om du ikke egentlig bryr deg om politikk
så er det vel bare drit kjedelig å prøve å følge med? :-)
Er 13 og syns egentlig det er ganske inntresant hvis man bare følger med på nyhetene så burde det være nok.
Men av en eller annen grunn blir jeg alltid irritert når jeg ser de på nyhetene, virker som de som oftest tar dumme beslutninger eller ikke tenker igjennom hva de egentlig gjør.
Rent fysisk kan du tenke på politikken som en fargesirkel beskrevet HER. Blåfarger er avskygninger av enkeltmenneskes ansvar for seg selv og sine, mens rødtoner går for samfunnets ansvar ovenfor individet. Det smelter sammen i bruntoner, som betyr totalitært regime: individet betyr ingenting, bare systemet.

Selv ligger jeg i den orange delen av spekteret. Lykke til i valget.
Sist endret av khawaga; 7. desember 2008 kl. 03:29. Grunn: *
Du bør som andre har indikert her begynne å lese aviser og merke deg hva de forskjellige partiene står for. Ingen kan forvente at en fjortis skal ha koll på dette. Du vil etterhvert antakelig oppleve at du er enig med representanter for de forskjellige partiene i forskjellige saker. Velkommen til politikkens verden, det er lite trolig at du vil finne et parti som passer deg 100%. Det viktigste er at du tenker, føler og bygger opp et slags verdisyn du kan stå for. Du trenger ikke være spesielt politisk engasjert for å være et godt menneske som bryr seg.

Dessuten er en god gjerning verdt ti gode meninger.
Sist endret av xtapolapocetl; 7. desember 2008 kl. 03:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av fomox Vis innlegg
Er 13 og syns egentlig det er ganske inntresant hvis man bare følger med på nyhetene så burde det være nok.
Men av en eller annen grunn blir jeg alltid irritert når jeg ser de på nyhetene, virker som de som oftest tar dumme beslutninger eller ikke tenker igjennom hva de egentlig gjør.
Vis hele sitatet...
Nyhetene irriterer meg også. Jeg er 40 år eldre enn deg. De tar alltid dumme beslutninger, etter å ha tenkt *alt* for mye på hva de egentlig skulle ha gjort. Derfor er verden slik den er.
Ikke glem at politikk er mye mer en bare partipolitikk. Jeg anbefaler deg å drite i hva som skjer i partipolitikken, kommunestyre, storting og regjering, og heller finne et område som du faktisk er interessert i, som f.eks miljøvern, ting som angår skolen, antirasisme eller andre konkrete saker. Etter en stund lærer du mer om hvordan ting henger sammen, og hvilke folk du er enige/uenige med.

Samtidig er det greit å ha en viss oversikt over "den politiske skalaen", som går fra venstre til høyre (ikke partiene Venstre og Høyre altså), men det lærer du mer om på skolen.
Sitat av tuxe Vis innlegg
om du ikke egentlig bryr deg om politikk
så er det vel bare drit kjedelig å prøve å følge med? :-)
Vis hele sitatet...
Akkurat det der er litt hønen og egget. Hvis du ikke følger med så er det kjedelig, men følger du med blir det mye mer interessant. Du får også mer kunnskap og dermed mer selvtillit i diskusjoner. (Som med TV-serier, følger du med kan det være veldig spennende, følger du ikke med kan en kongeserie virke kjedelig eller forvirrende)

Nyhetene på TV kan avogtil være depressivt. Men et mye bedre alternativ er å lese gode dagsaviser som ofte gir litt mer bakgrunn og ikke er like tabloid (eks. Aftenposten, Bergens Tidende m.v.).

Gode samfunnsblogger er også en svært god innfallsvinkel og er som regel mer spennende hvis du finner en som passer for deg. Forslag:
http://vampus.blogspot.com/
http://voxpopulinor.blogspot.com/
http://johannorberg.net/

De fleste ungdomspartiene er ikke så verst å gi et inntrykk av hva de står for på nettsidene sine også.
www.ungehoyre.no
www.auf.no
www.fpu.no
www.su.no
www.ungevenstre.no

Hvis du leser litt kort igjennom sakene der vil du få en mye bedre referanse når du leser eller ser på nyhetene. Man kan ofte se hvilket "lag" en nyhetssak støtter.

Hvis du finner ut at du støtter et av ungdomspartiene mer enn et annet vil jeg absolutt anbefale å melde deg inn der. Når du er meldt inn får du ofte nyhetsbrev, tilbud om arrangementer o.l. som gir deg muligheten til å lære mer i en ufarlig setting og som ofte er gøy. Samtidig så blir det automatisk mer spennende å følge med i samfunnet når man vet hvor man står!

Lykke til! Regner med du blir engasjert etterhvert siden det virker som det er noe du ønsker
Sist endret av Santiago; 7. desember 2008 kl. 16:54.
Santiago;
Åj åj! Du gelmte jo www.sosialisme.no i lista di .
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av NeiNils Vis innlegg
For først av alt må jeg jo finne ut hva jeg vil stå for, hva jeg vil kjempe imot.
Vis hele sitatet...
Nei, det er som xtapolapocetl indikerer. Hva du vil stå for er noe som bør få lov å komme senere.
Om du for tidlig tar et standpunkt tidlig i ditt engasjement, på grunnlag av det lille du har klart å lære deg, vil du deretter konsekvent havne i en defensiv posisjon i forhold til det mangelfulle synspunktet når du senere diskuterer og prøver å utvikle din forståelse. Det vil så hindre deg i å lære mer og begrense din evne til å se saker fra flere sider.
Du vil helt enkelt stagnere lenge før du fikk begynt. Best om du rett og slett bare ikke havner i den fellen.

Lykke til!
Et av problemene med politikk er at du nesten aldri vil kunne få ett nøytralt bilde av de forskjellige partiene. Om du leser i målene og sånt til de forskjellige norske partiene, vil det virke som om alle partiene er det rette. Og om du hadde gitt meg én time til å sitte å forklare deg hvordan de forskjellige partiene går frem hadde du sittet igjen med et bilde av at FRP suger, og at det partiet som vil være det beste å stemme på befinner seg langt over på venstresida av tabellen.

Bare for å ta et eksempel, så ser jeg på det som at FRP står for mye bra, men at de likevel er noen flatpanna idioter. De gir en god faen i hvordan det komplette samfunnet fungerer, så lenge overklassen har det greit. De fattige blir fattigere og de rikere blir rikere. Det er sånn jeg ser på det, men om du hadde spurt noen andre så er det mulig du hadde fått et helt annet svar. Om du hadde spurt FRP selv, så hadde de selvfølgelig svart at de ønsker det beste for alle, og at de absolutt ville være de beste å stemme på.
Så det er nesten umulig å danne seg ett bilde av hvordan den norske politikken fungerer uten å følge med på ting som skjer i hverdagen. Du ville nok ikke komme noe særlig langt med å lese hva andre mener om de forskjellige partiene, eller hvilket som er "best".

Er trøtt og fyllesyk, så beklager for dårlig innlegg på forhånd.
Når jeg var på den alderen sa vi bare "gidder ikke".

Ungdommer kjemper mot "makta" på 80 tallet var det hanekam, 90 lange lugger, nå er det vel ingenting som er mer åpenlyst enn en bombevest, garantert en foreldre vekker..
Syns ikke den fargesirkelen passa så bra khawaga, denne her funker vel en god del bedre, den blir naturligvis ikke helt dekkende den heller, men... der har man ihvertfall de to viktigste skalaene, rødt vs blått, og stat med total makt vs stat med null makt.

F.ex. vil RV komme et eller annet sted i øverste venstre hjørne, høyre sikkert et sted rundt midten på høyre side, FrP litt overalt (de klarer aldri å bestemme seg), men stort sett ganske langt nede i kroken til høyre, og AP litt til venstre og over midten
Sist endret av atomet; 7. desember 2008 kl. 19:10.
atomet, nå er det vel heller sånn at det dreier seg mest om en sterk eller svak stat. Jeg ser ikke helt hvorfor du har med fargene på figuren din...
Hvis du virkelig vil sette deg inn i politikk, og virkelig vil gå for det, så foreslår jeg at du går til denne siden: http://www.flataasen.no/Nyttige_link...r_i_Norge.html og trykker deg inn på de forskjellige linkene, og trykker deg videre til partiprogrammene. Der står ofte hjertesakene til partiet først.

Ellers tror jeg derimot du burde følge eksemplet til Don, nemlig å finne en sak som betyr noe for deg, og lære masse rundt den saken, for det er ikke morro å lære når du ikke interesserer deg for emner.

Når/hvis du finner et parti som du liker, så bli medlem i det! Engasjer deg i politikken dems! Det er kjempemorro! Men pass på, politikk er ikke enkelt, og det er mange partier som forenkler politikken for å få populæritet. (Skal ikke nevne partier, men mange ligger på høyresida). Politikk er et særdeles intrikat emne.
Sitat av Glittertind Vis innlegg
atomet, nå er det vel heller sånn at det dreier seg mest om en sterk eller svak stat. Jeg ser ikke helt hvorfor du har med fargene på figuren din...
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Tja, fordi det er nødvendig. Politikk er ikke bare høyre-venstre.

F.ex. kan man ha et totalitært høyreorientert styre (ex: pinochet i chile), og man kan ha et totalitært venstreorientert styre (ex: gamle USSR). I nederste venstre hjørne (anarkistisk-sosialistisk?) blir det et slags "alt mitt er ditt, alt ditt er mitt, vi deler alt", og ingen statlig styring, ned mot høyre hjørne (anarkistisk-kapitalistisk, eller hva jeg skal kalle det), så blir det heller ikke noen statlig innflytelse i det hele tatt, men totalt frie markedskrefter - eiendomrett, men ingen stat.

I dag har vi jo f.ex. et sosialistisk demokrati i venezuela, og et kapitalistisk demokrati i USA. Veldig langt fra hverandre på høyre-venstre-skalaen, men ikke totalitære noen av dem, og ikke anarkier. Her i Norge ligger vi ganske midt på midt på egentlig.

I Kina har de egentlig ingen av delene - det er stort sett totalitært (med mindre man er rik nok), og økonomien er tatt litt fra begge ytterpunktene og fint lite fra midten. Derfor sier jeg at selv denne modellen egentlig ikke er tilstrekkelig, men den er ihvertfall bedre enn bare høyre-venstre.
Sist endret av atomet; 7. desember 2008 kl. 20:31.
Sitat av atomet Vis innlegg
Hvorfor? Tja, fordi det er nødvendig. Politikk er ikke bare høyre-venstre.

F.ex. kan man ha et totalitært høyreorientert styre (ex: pinochet i chile), og man kan ha et totalitært venstreorientert styre (ex: gamle USSR). I nederste venstre hjørne (anarkistisk-sosialistisk?) blir det et slags "alt mitt er ditt, alt ditt er mitt, vi deler alt", og ingen statlig styring, ned mot høyre hjørne (anarkistisk-kapitalistisk, eller hva jeg skal kalle det), så blir det heller ikke noen statlig innflytelse i det hele tatt, men totalt frie markedskrefter - eiendomrett, men ingen stat.

I dag har vi jo f.ex. et sosialistisk demokrati i venezuela, og et kapitalistisk demokrati i USA. Veldig langt fra hverandre på høyre-venstre-skalaen, men ikke totalitære noen av dem, og ikke anarkier. Her i Norge ligger vi ganske midt på midt på egentlig.

I Kina har de egentlig ingen av delene - det er stort sett totalitært (med mindre man er rik nok), og økonomien er tatt litt fra begge ytterpunktene og fint lite fra midten. Derfor sier jeg at selv denne modellen egentlig ikke er tilstrekkelig, men den er ihvertfall bedre enn bare høyre-venstre.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg her. Når en først skal lage en forenklet skala er din modell veldig god synes jeg.

Men Norge er langt i fra midt på treet, det er godt utpå anti-autoritær, sammen med land som Nederland og de andre nordiske landene. Og også i hvertfall halvveis utpå den kapitalistiske siden.

Og Kina er svært autoritær, men sentrum-rød på liberalisme/sosialisme skalaen.

Legger den der economic freedom of the world indeksen til grunn.
Tja... skaleringen der blir jo veldig mye synsing, så hvor på skalaen vi er tror jeg ikke vi skal henge oss opp i, det er mer for å få en slags oversikt over hvilke faktorer som er med. Kan kanskje også være litt lettere hvis man prøver å plassere inn forskjellige land, men f.ex. kina burde jo omtrent plasseres som to forskjellige land, siden det er så helt hinsides stor forskjell på hva som er lov for fattig og rik der. For de fattige er det et veldig autoritært samfunn med stort sett kommunistisk økonomi. For de rike er det stor frihet på alle måter.
Partiprogrammer er hva partiene påstår de skal gjøre, nyhetene sier hva partiene ikke har gjort...

Det finnes andre ting enn ungdomspartier, selv om det er vel og bra det. Det går også å kombinere. Jeg tenker da på andre organisasjoner som Amnesty, Natur&Ungdom, HEF osv. Selv er jeg AUF-er, men har ikke vært særlig aktiv på en stund.
Hvis greien er at du vil "bevise" ovenfor dine foreldre at du også bryr det, har du jo en ypperlig mulighet til å gjøre det nå som det er jul. Istedet for å ønske deg ting du egentlig ikke trenger bare fordi du må ønske deg noe, kan du heller ta en titt på http://www.gimedhjertet.no og heller kjøre noe alá den stilen.

Om du ønsker å bli mer politisk engasjert vil jeg anbefalle deg å tenke igjennom hva du egentlig bryr deg mest om her i verden, og hva du syntes er viktige saker å støtte.

Om du mener at all verdens ekstreme fattigdom er unødvendig, bør du se på partiene som ligger godt til venstre på skalaen (type SV, V o.l). Det samme gjelder om du skulle ønske at kriger ikke eksisterte, at det faktisk er greit å bruke litt av den overveldende formuen vi har på noe verdenskonstruktivt og hvis du er enig i at det å måtte betale 80,- for en sixpack med pils egentlig ikke er så forferdelig når man ser på det store verdensbildet.

Om du derimot er av den oppfattelsen at det som ikke angår vårt nærsamfunn ikke bør være våre problemer, at alle innvandrere er noen jævla pakk og hvis du syntes at vi har det helt forjævlig i Norge i dag - ja da vil jeg anbefalle deg å titte på de høyreorienterte partiene som feks. Demokratene, FrP og tildels Høyre.

Det er mulig at disse rådene er noe gjennomsyret av politiske meninger, men slik er det nå en gang bare. Uansett hvor du stiller deg politisk, vil jeg påstå at tipset mitt ang. julepresanger er et godt tips om du ønsker å vise at du bryr deg.
Sitat av minigolf Vis innlegg
Om du mener at all verdens ekstreme fattigdom er unødvendig, bør du se på partiene som ligger godt til venstre på skalaen (type SV, V o.l)
Vis hele sitatet...
Venstre er ikke et venstreparti. De er i beste fall et sentrum-høyre-parti, selv om jeg personlig mener de står like langt til høyre som Høyre.

-Flere ganger i talen appellerte Siv Jensen til Venstre, Høyre, og KrF om å vise vilje til borgerlig samling. Hun understreket at Frp har vilje til å inngå kompromisser med de andre borgerlige partiene, og sa at det ikke blir noen borgerlig regjering uten Fremskrittspartiet.
Dagsavisen
Det har du naturligvis helt rett i. En glipp fra min side.
Sitat av atomet Vis innlegg
Tja... skaleringen der blir jo veldig mye synsing, så hvor på skalaen vi er tror jeg ikke vi skal henge oss opp i, det er mer for å få en slags oversikt over hvilke faktorer som er med. Kan kanskje også være litt lettere hvis man prøver å plassere inn forskjellige land, men f.ex. kina burde jo omtrent plasseres som to forskjellige land, siden det er så helt hinsides stor forskjell på hva som er lov for fattig og rik der. For de fattige er det et veldig autoritært samfunn med stort sett kommunistisk økonomi. For de rike er det stor frihet på alle måter.
Vis hele sitatet...
Skillet går ikke hovedsaklig mellom fattig og rik, men mellom by og land. Alle de store økonomiske sentrene i Kina er så kalte økonomiske frisoner med svært kapitalistiske regler. Mens landsbygden fortsatt er holdt delvis nede av de gamle reglene som ikke er så reformert som vil liker å tro (eksempelvis er land på landsbygden fortsatt kollektivt eid). Dette gjør, som du sier, at på landsbygden er det kun dem som kan bestikke byråkrater som kan lykkes der. I byene er imidlertid historien en ganske annen, der "lykkes" alle, sett relativt til dem på landsbygden.
man kan se at minigolf er på venstresiden...
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av xLAx Vis innlegg
man kan se at minigolf er på venstresiden...
Vis hele sitatet...
Hva er problemet med det?
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Hva er problemet med det?
Vis hele sitatet...
Kanskje han ikke liker venstresiden.. Eller minigolf :P

Tusen takk for seriøse svar! Skulle gjerne gitt noen KP, men det funker ikke(?).
Skal begynne å lese på sidene folk har linket til når jeg får tid. Må øve til tentamen og greier :P
Jeg syntes det er beundringsverdig at du faktisk vil fatte interesse for politikken. Jeg kan ikke si jeg fattet særlig interesse for politikk før jeg hadde stemmerett, nå er jeg da bergtatt. Jeg er selv medlem av AP, endog ikke aktiv. Jeg er medlem i AP på grunn av flere ting, mest fordi jeg føler at AP gjør en god jobb, jeg er for måten Norge styres på nå, og flere i min familie er AP-tilhengere.

Hvor gammel er du?

Hadde egentlig ikke noe å si som var relatert til spørsmålet ditt med innlegget, mest fordi det allerede er gitt mange gode forslag, men ville si at jeg syntes det er inspirerende at du vil fatte interesse for politikken!

man kan se at minigolf er på venstresiden...
Vis hele sitatet...
Hvis du virkelig hater sosialisme så dra til den Amerikanske ambassaden i Oslo, ligger rett ved siden av Wang Toppidrett, tvers over gaten for T-bane Stasjonen Slottsparken (?), søk om å få amerikansk visa, forny visaet helt til du kan søke statsborgerskap, dette vil da være etter et minimum av 5 år, og så må du gå igjennom en quiz, der du må vite bl.a. når slaget om gettysbourgh stod, og hvem Lee Harvey Oswald er. Nå veit jeg dette, ikke fordi jeg har statsborgerskap i statene, eller har tatt prøven, men har hatt den i skolesammenheng.

Vil også si at hvis du tar alt du har for gitt i Norge, og bare krever mer er det nok å dra å studere/jobbe i statene, så skal jeg nok si deg du lengter hjem til et land der du har et helseforsikringsselskap som har skrevet at det ikke dekker ditten og datten i liten skrift, og du må punge ut med 3000 kroner etter et legebesøk.
Sist endret av Skambank; 11. desember 2008 kl. 00:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
26 4
Sitat av Skambank Vis innlegg
Hvor gammel er du?
Vis hele sitatet...
14 :P hundretusenmillionerogåttekommatrettifemtegn
Sist endret av NeiNils; 17. desember 2008 kl. 16:16.
Sitat av minigolf Vis innlegg
Om du mener at all verdens ekstreme fattigdom er unødvendig, bør du se på partiene som ligger godt til venstre på skalaen (type SV, V o.l).
Vis hele sitatet...
Mitt inntrykk er at bistandspolitikken til de fleste partiene, uavhengig av om de til venstre eller høyre i "partibarometeret", er lik.
Høyre og Krf skryter på seg å ha sjenerøs bistandspolitikk.
Sitat av erix Vis innlegg
Mitt inntrykk er at bistandspolitikken til de fleste partiene, uavhengig av om de til venstre eller høyre i "partibarometeret", er lik.
Høyre og Krf skryter på seg å ha sjenerøs bistandspolitikk.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg driste meg frampå og si at du muligens har et feilaktig inntrykk
http://www.rorg.no/Temasider/Parliam...and/index.html

På den siden er en oversikt over hva partiene mener om bistand.
Spør du meg så er alle partiene positive til bistand, bortsett fra FrP (som egentlig burde ekskluderes, de er jo bare useriøse).