Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2103
Leste nettopp en artikkel på nrk.no om den første japanske romheiskonferansen.
http://nrk.no/nyheter/utenriks/1.6314880

Den første tanken jeg hadde var at det kunne vært en aprilspøk, men det er lenge til april. Japanerne har alltid vært sprøe. De er også de fremste i verden på utvikling og teknologi. Når Japans Romprogram er med i bildet må det jo ligge noe i dette.

Men det jeg ikke fatter er hvordan det lar seg gjennomføre..
Både jorden og månen roterer om sine egne akser, og månen roterer rundt jorden. Hvordan skal det fungere når alt er i bevegelse?
det har jo vært snakk om det lenge.
han Stjerne nerden hadde planer om å ta seg en tur når det kom i realitet, han sa det blir sikkert over 20 år til.
Trådstarter
Tenkte helt feil jeg, heisen går jo til random sted ut i verdensrommet ikke til månen, men blir fortsatt vanskelig med tanke på rotasjonen til jorda...
Sitat av erix Vis innlegg
Men det jeg ikke fatter er hvordan det lar seg gjennomføre..
Både jorden og månen roterer om sine egne akser, og månen roterer rundt jorden. Hvordan skal det fungere når alt er i bevegelse?
Vis hele sitatet...
Romheisen vil ikke rotere rundt sin egen akse som månen; men bare følge jordens.

Heisen vil følge en geostasjonær "bane" der den er over samme punkt hele tiden. Samme prinsipp som brukes av en rekke satelitter; bare at du må få en sterk nok "heis-sjakt" og mer motvekt.
Sist endret av Kinseek; 18. november 2008 kl. 21:28.
Med andre ord ville dette projektet koste milli(fantasi)arder! En kunne sikkert mette hele Afrika og litt til (ikke at dette nødvenigvis er en god ide heller). Vil en slik heis ha noen praktsik betydning for forskning o.l.?
Sitat av Kix Vis innlegg
Med andre ord ville dette projektet koste milli(fantasi)arder! En kunne sikkert mette hele Afrika og litt til (ikke at dette nødvenigvis er en god ide heller). Vil en slik heis ha noen praktsik betydning for forskning o.l.?
Vis hele sitatet...
Artikkelen gav deg svaret.

Ikke blir det veldig dyrt heller, relativt sett. JSEA mener at de skal kunne lage en romheis, som skal frakte både last og turister, for ca 77 milliarder kroner.

Det vil gjøre frakt av utstyr og nødvendigheter mye enklere enn i dag. I dag koster det ca 100 000 kroner å frakte en liter vann til rommet
Vis hele sitatet...
Sist endret av Kinseek; 18. november 2008 kl. 22:10.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Sitat av Kix Vis innlegg
Med andre ord ville dette projektet koste milli(fantasi)arder! En kunne sikkert mette hele Afrika og litt til (ikke at dette nødvenigvis er en god ide heller). Vil en slik heis ha noen praktsik betydning for forskning o.l.?
Vis hele sitatet...
Hadde du lest den linken som ble postet av trådstarter så hadde du fått noen svar.
Dette blir nok litt offtopic, men er likevel relevant til ett av punktene i artikkelen:
Er det egentlig noe poeng i at folk i det hele tatt skal opp i verdensrommet? Jeg har vanskelig for å fatte hvorfor det er nødvendig å frakte folk til verdensrommet i det hele tatt.. Noen som har ett synspunkt å fôre meg med?
Vel, vi driver jo på og ødelegger vår egen planet, og den blir vel ubeboelig om en liten stund til. Så det er jo bra og finne ut av forskjellige måter og komme seg ut i verdensrommet. Så dette vil jeg si er viktig.
jeg synes nå å ha sett en og annen artikkel om dette i Illustrert Vitenskap, at byggingen skulle være påbegynt innen blabla, you guessed it; didn't happen
Sitat av AndyCandy Vis innlegg
Vel, vi driver jo på og ødelegger vår egen planet, og den blir vel ubeboelig om en liten stund til. Så det er jo bra og finne ut av forskjellige måter og komme seg ut i verdensrommet. Så dette vil jeg si er viktig.
Vis hele sitatet...
Ja, det glemte jeg faktisk helt vekk Beklager for bryet..
Sitat av AndyCandy Vis innlegg
Vel, vi driver jo på og ødelegger vår egen planet, og den blir vel ubeboelig om en liten stund til. Så det er jo bra og finne ut av forskjellige måter og komme seg ut i verdensrommet. Så dette vil jeg si er viktig.
Vis hele sitatet...
Ja for ikke å snakke om at Sola vil sluke jorda om 4,5gyr. Om mennesket fortsatt lever hadde det vært greit å kunne flytte..

Meeen, det er jo ikke vits i å tenke på for alle kommer til å dø i 2012 når Nibiru kommer, OG Maya kalenderen avsluttes.. Så igjen, hvorfor bryr vi oss?
Heh, dette bringer tilbake minner om tidlig websurfing (2001 ellerno). "Virtual Beanstalk Project" var noe jeg støtte på den gang da, og dessverre finner jeg ikke noen av de direkte sidene igjen utenom google cache, men jeg husker nok av det jeg leste til å finne noen relevante linker:

http://www.spaceelevatorblog.com/
http://cedb.asce.org/cgi/WWWdisplay.cgi?0202212
Vil ikke jordens gravitasjon gjøre at kabelen faller tilbake til jorden? hvis du henger en 36000 kilometer lang kabel fra en satellitt vil den vel være så tung at gravitasjonen drar med seg både kabelen og satellitten den er festet i?? Eller er det sånn at heisen er så lang at den går "forbi" jordens gravitasjonsfelt?

Har egentlig troa på at dette tar myye mer enn 20 år å realisere... (Lyste illustrert vitenskap laang vei av den artikkelen, noe som i mine øyne betyr at det ikke kommer til å skje på lenge, eller ideen blir forkastet...
Sitat av tobbelulle Vis innlegg
Vil ikke jordens gravitasjon gjøre at kabelen faller tilbake til jorden? hvis du henger en 36000 kilometer lang kabel fra en satellitt vil den vel være så tung at gravitasjonen drar med seg både kabelen og satellitten den er festet i?? Eller er det sånn at heisen er så lang at den går "forbi" jordens gravitasjonsfelt?
Vis hele sitatet...
Fra artikkelen...
Samtidig vil en romheis være avhengig av en motvekt i verdensrommet for å holde kabelen strukket. Den vil måtte tåle denne kraften også.
Vis hele sitatet...
Men det snakkes om å gjøre heisen så lang at ytterpunktet er langt vekke fra geostasjonær bane (jo lengre bort jo mindre motvekt trenger du?); dette vil også føre til større fart i ytterpunktet og gjør at du kan bruke heisen til å sende ut ting videre i verdensrommet også.
Sist endret av Kinseek; 18. november 2008 kl. 23:17.
Sitat av tobbelulle Vis innlegg
Vil ikke jordens gravitasjon gjøre at kabelen faller tilbake til jorden? hvis du henger en 36000 kilometer lang kabel fra en satellitt vil den vel være så tung at gravitasjonen drar med seg både kabelen og satellitten den er festet i?? Eller er det sånn at heisen er så lang at den går "forbi" jordens gravitasjonsfelt?
Vis hele sitatet...
Poenget ville være at ytterst på kabelen hang det noe som utnyttet sentripetalkraft nok til at kabelen ikke falt ned igjen, samt at man ville kunne sende noe oppover til den som en slags heis.

edit: hmm, er ikke helt sikker på om det er Sentrifugalkraft eller sentripetalkraft som ville være den kraften som ble utnyttet... dette var ikke mitt sterke område den gang da heller :/
Sist endret av meitemark; 18. november 2008 kl. 23:22.
Hva om kabelen hadde blitt plasert midt nøyaktig i "rotasjonpunktet". Ca slik som en globus er festet. Da vil jo bevegelsen i kabelen bli ren rotasjon.

Kanskje litt rotete sakt.. men jeg sliter litt med å forklare.
Sitat av chripson Vis innlegg
Hva om kabelen hadde blitt plasert midt nøyaktig i "rotasjonpunktet". Ca slik som en globus er festet. Da vil jo bevegelsen i kabelen bli ren rotasjon.
Vis hele sitatet...
Dette "rotasjonspunktet" kalles polene.

Effekten ville være et stillestående objekt iforhold til jord-rotasjon. Stillestående objekter vil falle ned på jorden av gravitasjon. Satelitter osv som går i bane rundt jorden er pr.definisjon ikke vektløse, men i konstant fall.

Plasserer vi ytterpunktet til heisen slik at den er i et slikt "konstant fall" så må den gå i bane rundt jorden, og da med en slik fart/høyde at den ikke flytter på seg fra et bestemt punkt på bakken = geosynkronisert bane.
Sist endret av Kinseek; 18. november 2008 kl. 23:41.
Sitat av chripson Vis innlegg
Hva om kabelen hadde blitt plasert midt nøyaktig i "rotasjonpunktet". Ca slik som en globus er festet. Da vil jo bevegelsen i kabelen bli ren rotasjon.

Kanskje litt rotete sakt.. men jeg sliter litt med å forklare.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil ha kabelen til å rotere. Den vil ikke bevege seg noe mer enn en vanlig heiskabel (trekker man vekk svingninger), da den vil følge jordens rotasjon, så at den vil bevege seg bort fra jorden er ikke noe problem.
Prøv å tenke sånn:
En satelitt som er ganske nærme jorda, må ha veldig høy hastighet for å holde seg i bane og ikke falle ned (f.ex. går fotorekognoseringssatelitter ganske lavt for å få så detaljerte bilder som mulig, og går flere ganger rundt jorda i løpet av et døgn). En satelitt som er lenger unna jorda kan ha lavere hastighet, og dermed "holde følge med" jorda (f.ex. kommunikasjonsatelitter, som går i såkalt geostasjonær bane - dvs at de alltid holder seg på samme sted over oss. Denne banen er mye lengre ut, 36000km.

Så - hvis du trekker dette enda lengre, får du at hvis du prøver å holde en satelitt i geostasjonær bane (som toppen på en romheis måtte være i), men har den enda lenger ut enn 36000 km, vil den måtte bevege seg mye raskere enn den må i 36000km høyde for å "holde følge" med jordas overflate, og dermed ville den ha blitt slynget ut i rommet hvis den ikke ble holdt fast av "heiskabelen".

Så rent teoretisk er det ihvertfall mulig. I praksis derimot? Tja... la oss si at kabelen veier f.ex. 1kg pr m. Da vil bare kabelen ut til vanlig geostasjonær bane veie 36000 tonn... og denne kabelen må jo være enda lengre. Jeg klarer ikke helt å gruble ut hvor mye av denne vekten kabelen kommer til å måtte bære, belastningen blir jo mindre ettersom gravitasjonen blir svakere, men til gjengjeld blir sentripetalkraften ikke noe å spøke med... Men alt i alt - jeg har vanskelig for å tro at vi klarer å komme opp med noe kabelmateriale som er sterkt nok til at det vil klare belastningen.

Chripson: Det du foreslår der vil faktisk ødelegge hele ideen bak heisen, jo høyere (omløps)hastighet endepunktet har, jo mer ville heisen kunne løfte. Dvs at den vil være mest effektiv ved ekvator, og null ved polene.
Hehe må nesten få quote en sykt lættis kommentar artikkelen

Det blir jo veldig kjedelig å stå og vente på heisen da... Du kommer akkurat for sein til heisen. Trykker på opp-knappen, og står og venter på at heisen går helt til topps og deretter kommer ned igjen.

Mens du står der og venter håper du selvfølgelig at det ikke skal dukke opp en annen som også skal med heisen. For det er så pinlig å kjøre heis sammen med en fremmed. Trykkende stillhet hele veien. Ingen sier noe, bare stirrer tomt ut i luften, eller følger intenst med på etasje-indikatoren som krabber saaaakte oppover...

Og din medpassasjer har selvfølgelig dårlig kroppslukt...
Vis hele sitatet...
Sitat av atomet Vis innlegg
Men alt i alt - jeg har vanskelig for å tro at vi klarer å komme opp med noe kabelmateriale som er sterkt nok til at det vil klare belastningen.
Vis hele sitatet...
Du er stort sett inne på noe, men kom i håg gamledager. Verden prøvde allerede da å prakke på oss at jorden var flat og at det ville bli umulig å nå månen.
Kanskje dette kan være løsningen på global oppvarming også? Man kan ta i bruk kjernekraftverk og sende avfallet opp i heisen- for så å sende det i en bein bane ut i "intet"?

Det finnes selvfølgelig mange utfordringer. Foreløpig er det kun på et teoretisk plan at det kan fungere.
Vis hele sitatet...
Jeg stiller meg svært kritisk til dette prosjektet. Bare for å jekke ned amerikanerene.
Man har jo funnet ut at slike carbon rør er mange^x ganger sterke en stål, og så vidt jeg vet er det ingen grense på hvor lang et carbon rør kan være. det lages i nesten 2000 og trykk. Kan tenke meg de lager noen slags nano maskin som bygger rett i høyden en masse nano rør, eller så lager de ferdig kanskje meterlange nano rør som en nano maskin setter sammen i høyden fra begge sider.

En annen ting kan være hvordan de effektivt holde den i riktig bane nyaktig nok, og forhold til den nye vekten som sendes opp. Jeg tror de kommer til å ha en rakett som gjør for seg de grove svingningene side veis, mens en en vekt for å kompansere for hastigheten for a sleppe å sende opp rocket fuel hele tiden.
Nytteverdien av en slik heis er stor.
Å få en satellitt ut i rommet vil kun koste en brøkdel av det men betaler i dag, tenk på alle de kommunikasjons satellittene som er i rommet per idag som vi benytter oss av hver dag, hvor mye trur dere ikke de har kostet å få ut?
Tilgangen til nye materialer vil også øke da det da finnes en effektiv og lønnsom måte å få disse materialene sendt ned til jorden på (gruvedrift på asteroidene for eksempel).
Ulempene er dessverre også store, hva skjer når en 36000 km lang "pisk" kommer dettende ned fra himmelen? Uansett hvordan man ser på det så vil det bli store verdensomspennende ødeleggelser, og heisen vil da være en fint mål for diverse terrorgrupper.
Men det trenger ikke være menneskeskapt katastrofe som vil få heisen til å falle ned, med tanke på hvor mye som egentlig suser omkring der opp så er det jo en sjanse for at heisen vil bli truffet av objekter med stor nok masse/energi som vil tvinge heile prosjektet ned på bakken igjen.