Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3336
Hvordan vet jeg om et flyselskap er trygt å fly med bortsett fra å lese statistikker? Er det en garanti for at flyselskapet er relativt sikkert når det er chartret av norske turoperatører og flyr fra norske flyplasser? Gjelder forresten BH air, så om noen har erfaring med selskapet blir jeg veldig takknemlig (forresten, er ikke paranoid og lider ikke av flyskrekk - men når jeg sitter i en metallboks mange meter over bakken er det greit å ha være så trygg som mulig)
Sjekk om flyselskapet ligger i denne listen: http://www.easa.europa.eu/ws_prod/s/...eport%20en.pdf
Du må bla ned til midten omtrendt.
Dette er EASA som er en europeisk luftfartsmyndighet som utfører inspeksjoner og sjekker at selskapet følger forskriftene. Forskriftene går ut på at vedlikehold utføres hensiktsmessig og alle mulige sikkerhetshensyn ivaretas.
Alle som flyr i europa må være godkjent, og BH air er på den lista.

Slapp av, å fly er trygt. Statistisk sett er dette den tryggeste måten å reise på.

Edit: Her er forresten en liste over flyselskaper som er bannet fra easa http://ec.europa.eu/transport/air-ban/pdf/list_en.pdf
Sist endret av erix; 20. april 2008 kl. 12:12.
Det er så ekstremt få ulykker i flybransjen, og generelt sett er det en veldig sikker måte å reise på. Tallmaterialet er også for lite til å kunne si om et selskap er usikkert eller ikke. Men: det er områder i verden som er mer usikre enn andre, og det er en overrepresentasjon av ulykker på innenriksruter i Afrika, og innenriksruter i Russland/Tidligere Sovjet. Det har også en sammenheng med mangelfull flykontroll i disse områdene.

Utenriksrutene blir ofte prioritert av selskapene, fordi det det mye turister på dem, og flyselskapene er avhengige av gode tilbakemeldinger fra turister.
Sist endret av DonTomaso; 20. april 2008 kl. 12:40.
Vis ett selskap hadde vert ekstremt farlig å fly med, så hadde det gått konkurs. Det koster veldigt mye å bygge fly
Trådstarter
Sitat av erix
Alle som flyr i europa må være godkjent, og BH air er på den lista.

Slapp av, å fly er trygt. Statistisk sett er dette den tryggeste måten å reise på.
Vis hele sitatet...
Men ta f-eks Turkish Airlines, som også er på godkjentlisten, har selv flydd med selskapet og garanterer at det ikke skjer igjen. (På grunn av elendig service. En del år siden men likevel). Denne siden http://www.dinside.no/php/art.php?id=298513&=katnav viser at samme selskap bare har hatt 3(!) ulykkesfrie år siden 73. Ikke direkte oppløftende statistikk det...

Altså, sjansen for å vinne i lotto samtidig som lynet slår ned i meg er antageligvis større enn å stryke med av flykræsj, men det er som sagt noe med å velge trygge selskap når en likevel er ute og flyr da.
Miss M: Selvsagt. Men det som ikke tas med i denne oversikten er forholdet mellom antall flygninger og antall ulykker. Dessuten er f.eks 33 ulykker på 500.000 flygninger fortsatt for få til å kunne si at selskapet er spesielt utsatt, statistisk sett. Ulykker kan også like godt komme av generelle feil med flytypen, enn av manglende vedlikehold osv.
Reiste selv med BH Air ifjor til Bulgaria. Rekner med det er der du og skal?

Vi reiste fra Flesland, Bergen og turen gikk helt fint, landet trygt og godt begge veier.
Engelsktalende flyvertinner om det skulle ha noe å si. Mener at vi reiste med en737-700.
Er ikke helt sikker der, men mener på det. Fikk et generelt godt inntrykk.
Hvis du er virkelig paranoid kan du jo sjekke ut denne.
Trådstarter
Sitat av Joachimsen
Hvis du er virkelig paranoid kan du jo sjekke ut denne.
Vis hele sitatet...
Takk for linken, interessant lesestoff. Meeen... sa jeg ikke lengre oppi her at jeg ikke er paranoid? Liker å være sikker på ting. Det er også derfor jeg ikke er blant turistmassen som får penger og legitimasjon frastjålet i utlandet.

ZyPreXa, skal til Bulgaria ja. Takker for tilbakemelding

DonTomaso, stemmer forøvrig det du sier... Er ikke nødvendigvis selskapsavhengig nei. Det er vel gjerne noe med vaner da. Det føles tryggere å fly Lufthansa fordi Lufthansa er Lufthansa. Det er jo forresten ikke lenge siden sist nestenulykke med lufthansa heller.
Sitat av Joachimsen
Hvis du er virkelig paranoid kan du jo sjekke ut denne.
Vis hele sitatet...
tror ikke jeg ville flydd med Aeroflot Russian Airlines, de så ut til å komme dårligst ut. Selv om sjansens er større for at jeg blir stukket av en veps og dør pga ukjent allergi.
Sitat av confuser
tror ikke jeg ville flydd med Aeroflot Russian Airlines, de så ut til å komme dårligst ut. Selv om sjansens er større for at jeg blir stukket av en veps og dør pga ukjent allergi.
Vis hele sitatet...
Nå er jo det sikkert også fordi at i Russland flyr man over enorme landmasser, ergo skjer mange ulykker over russisk luftrom. Island har feks. ikke store landmasser og derfor er det nok mer sjeldent med innenriks flyulykker.
Dessuten er også store deler av Russland, som DonTomaso sier, mangel på flykontroll.
Sist endret av Joachimsen; 20. april 2008 kl. 12:53.
Sitat av Joachimsen
Nå er jo det sikkert også fordi at i Russland flyr man over enorme landmasser, ergo skjer mange ulykker over russisk luftrom. Island har feks. ikke store landmasser og derfor er det nok mer sjeldent med innenriks flyulykker.
Dessuten er også store deler av Russland, som DonTomaso sier, mangel på flykontroll.
Vis hele sitatet...
jepp, kan jo se på USA, som er nokså stort det også. Men mindre ulykker pga bedre flykontrol
Sitat av confuser
jepp, kan jo se på USA, som er nokså stort det også. Men mindre ulykker pga bedre flykontrol
Vis hele sitatet...
Akkurat, vil tro at USA har et veldig vellfungernde system siden de på mange områder er pionerer i luftfarten.
Men det må kanskje nevnes at Russland sine gamle soviet fly gjerne er preget av noen sjappe økonomiske løsninger? Det vil jo også forklare en liten del. Men man hadde de samme sjappe løsningene med de USA produserte McDonnell Douglas flyene. Heldigvis er de fleste barndomsproblemene luket bort, og det gjelder vel de Russiske flyene og.

Edit: dette ble veldig offtopic... Så, er trådstarter fornøyd?
Sist endret av Joachimsen; 20. april 2008 kl. 13:07.
Et lite tips fra en som både har en del utdanning innen flybransjen, og har jobba litt der, er at det nok er mange ting som er på en sånn ulykkesliste som er ting passasjerene knapt har merka. God/dårlig service er noe helt annet, og det vil naturligvis ikke en slik liste gjenspeile.

Hva mener du forresten med MDD-flyene, joachimsen? Hvis det er MD-80-serien du tenker på, så er jo det en serie som har vært utrolig populær, og ble brukt veldig lenge. Etterhvert blir selvsagt flyene gamle, og da blir de også mer usikre, men sånn helt generelt var ikke MDD noe mer usikre enn andre.
Sitat av atomet
Et lite tips fra en som både har en del utdanning innen flybransjen, og har jobba litt der, er at det nok er mange ting som er på en sånn ulykkesliste som er ting passasjerene knapt har merka. God/dårlig service er noe helt annet, og det vil naturligvis ikke en slik liste gjenspeile.

Hva mener du forresten med MDD-flyene, joachimsen? Hvis det er MD-80-serien du tenker på, så er jo det en serie som har vært utrolig populær, og ble brukt veldig lenge. Etterhvert blir selvsagt flyene gamle, og da blir de også mer usikre, men sånn helt generelt var ikke MDD noe mer usikre enn andre.
Vis hele sitatet...
Tenkte mest på DC-10. Du har sikkert hørt om lastelukene som ikke var gjennomtenkt nok - man kunne ikke se om de var låst skikkelig. Med andre ord kunne lasteluka åpne seg og bli rivd av. Og her kommer det skumle - hvis lasterommet ble utsatt for eksplosiv dekompresjon kollapset gulvet inne i kabinen, og dette førte til at hydraulikk
kablene som gikk der ble kuttet av. Den første gangen gikk det bra. Den andre gangen gikk det rett til helvette.

En annen gang var det metall tretthet i halemotoren som førte til at den kollapset og ødela hydraulikkledninger i halen: United Airlines Flight 232

Men som sagt er jo alle barndoms problemene luket ut nå. Man fant senere ut at ulykken med lastedøra var noe MMD var fullstendig klar over - i en test hadde de sett hva som ville skje med flyet hvis lasteluka røk.
Sist endret av Joachimsen; 20. april 2008 kl. 15:45.
tjaaaaa... der har du vel bortimot ramsa opp det som har vært av ulykker som har hatt med mekanikken å gjøre på dc-10, så jeg vil ikke akkurat si at det har vært noe spesielt usikkert fly. Sammenlikn f.ex. med 747, så ser du at det har omtrent samme antall uhell pr produserte fly.
Sitat av atomet
tjaaaaa... der har du vel bortimot ramsa opp det som har vært av ulykker som har hatt med mekanikken å gjøre på dc-10, så jeg vil ikke akkurat si at det har vært noe spesielt usikkert fly. Sammenlikn f.ex. med 747, så ser du at det har omtrent samme antall uhell pr produserte fly.
Vis hele sitatet...
Egentlig helt sant, flyet fikk et veldig dårlig rykte pga dette, men uansett er det en grunn til at MDD måtte betale enorme erstatningssummer til pårørende etter ulykken i Frankrike. Under rettsaken fant man bevis på at flere av oppgraderingene som MDD skulle utføre på flyene sine etter ulykken i statene(uten omkomne) aldri ble utført før to år senere da et annet DC-10 styrtet i Frankrike og 346 mennekser døde. Dessuten hadde produsenten som laget lasteromsdøren utsendt et skriv til MDD som sa at designet deres burde forbedres umiddelbart, det var en potensiell tidsbombe. Skrivet kom kort tid etter USA ulykken. På toppen av kransekaka fant man ut at MDD hadde hvert klar over defekten siden produksjonen startet, og det var lett å felle dem i retten.

MDD måtte betale den største erstatningen i lufthistorien..
Selve flyet DC-10 er egentlig ikke syndebukken, men mennene bak MDD er.
Sjekk ut wikipedia og NTSB sin offentliggjøring av saken. På National Geographics var det også en "Air Crash Investigation" episode om akkurat dette.
Jeg har flydd med "Aeroflott" , et russisk flyselskap 4 ganger.
Hver gang fløy jeg med et gammelt, ombygd bombefly som lignet Widerøe...
Under flyturen kom og gikk Co. piloten og piloten som de ville ut av døra, et par ganger sto de i flere minutter å pratet med passasjerer de kjente.
(Mens døre til copiten sto dønn åpen.)
Flyet ristet så voldssomt, at skruene i takplatene datt ned, og landet på gulvet i midtgangen, disse ble plukket opp av flyvertinnene etterhvert som de ble oppdaget...
Interiøret lignet innsiden på en gammel campingvogn fra 50-60 tallet,

Og vet du hva? Jeg elsket det!
Jeg veit at det er større sjans for å devve når man går over et fotgjengerfelt, enn i en flystyrt.
Btw. Maten på russiske fly er 10 ganger bedre enn noe norsk selskap.

Fly og vær glad, drit i den kunstige sikkerheten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dei fleste piloter er ikkje spesielt suicidale av seg, og ergo er fremste garantien for at du kjem trygt fram at piloten er glad i livet sitt...