Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  238 20403
Sitat av Vindheim
La oss ikke avspore debatten nå, men jeg lurer veldig på hvordan den enkelte dommer skulle avgjøre noen mentale alder. Gjennom en IQ-test, kanskje?
Vis hele sitatet...
IQ'en til en person har forsåvidt ikke så mye å si om han/hun er modnet. En unge på 10 kan ha en IQ(muligheten til å tenke logiskt er det vel) på 150 og likevel oppføre seg som alle de andre barna...
finns det noen som faktisk bryr seg om den seksuelle lavalder? på skolen min virker det som det er viktig at folk ligger med hverandre før dem er 16. hadde ikke forundra meg om at de ikke veit at det er en seksuell lavalder.
Ministry of Love
sptz's Avatar
jeg stemmer for å beholde status quo. Jeg ser ingen vektige grunner til å endre det i den ene eller andre retningen.
Innfør en formel for beregning av hva som er greit!
En slags eksponensiell greie som starter lavt. 13 og 13 ok(selv om resultatet kansje blir latterlig) men etterhvert som man blir eldre kan man jo sikkert definere 16 og 20-22 som ok og når man er over 20 bør man ikke ha noe grenser. Det er altså min rare lille oppfatning

Tilslutt: 16 er egentlig greit som seksuell lavalder selv om dette fører til at samfunnet mener at 16+80 er ok så er lover litt skrullete noen ganger.
Sitat av Monkey_drone
Tilslutt: 16 er egentlig greit som seksuell lavalder selv om dette fører til at samfunnet mener at 16+80 er ok så er lover litt skrullete noen ganger.
Vis hele sitatet...
Samfunnet mener ikke at dette er greit. Som nevnt flere ganger er denne loven beregnet som en retningslinje. Og 16-80 trur jeg ikke holder godt i retten hvis det blir annmeldt for voldtekt.

Det kommer ann på hvordan man tolker regler. De fleste skjønner logikken i regelen.
Sitat av Restyle
Samfunnet mener ikke at dette er greit. Som nevnt flere ganger er denne loven beregnet som en retningslinje. Og 16-80 trur jeg ikke holder godt i retten hvis det blir annmeldt for voldtekt.

Det kommer ann på hvordan man tolker regler. De fleste skjønner logikken i regelen.
Vis hele sitatet...
Hvilken 80åring klarer uansett å voldta en sprek 16år gammel jente?
hehe tenkte på det, men dere har vel rett i at det finnes sikkert noe som beskytter mot gamlinger som utnytter saker og ting
Sist endret av random13798; 30. mars 2008 kl. 23:23.
Sitat av Elemental
Hvilken 80åring klarer uansett å voldta en sprek 16år gammel jente?
Vis hele sitatet...
En 80åring med pistol.

Uansett så er lavalderen perfekt etter min mening. 16 ligger ganske sentralt plassert på overgangen bra barnslig til voksen tankegang, og modning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva i alle dager har seksuell lågalder å gjere med valdtekt? Valdtekt er straffbart uansett alder - og skjerpa strafferamme om det er under en viss alder...
Husker ikke helt hvor, men det var et land som hadde en aldersgrense på 16 der det kunne være opptil 4 års forskjell på partene hvis den ene er under 16. Altså en på 16 kan ha sex med en på 12, og en på 18 med en på 14.

Det syntes jeg i grunn kunne fungert ganske greit.
Du er min venn
niigu's Avatar
Sitat av beautiFCK
hmz, dumt å sette noe grense egentlig. selv om det behøves i enkelte saker. er bare det at en 20åringen kan være 14 mentalt sett, og en 14åring kan være 20 mentalt sett.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel slik at mennesket gjennomgår en vokseprosess. Og er man 12 år gammel så er man 12 år gammel. Det er totalt unødvendig å minke den seksuelle lavalder fra hvor de aller fleste kun er i mellomstadiet av puberteten, hvor en person kan være utrolig fragil, sårbar og forvirret, til ett år tidligere. Hvorfor fremskynde en ting som god tid og varsomhet?
Sitat av vidarlo
Kva i alle dager har seksuell lågalder å gjere med valdtekt? Valdtekt er straffbart uansett alder - og skjerpa strafferamme om det er under en viss alder...
Vis hele sitatet...
Der har alt med voldtekt og overgrep å gjøre. Det er ikke ulovlig at to 14-åringer har sex med hverandre, loven er der for å beskytte yngre mot overgrep for eldre.

§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

Kilde: www.lovdata.no
Sitat av Lunicks
Der har alt med voldtekt og overgrep å gjøre. Det er ikke ulovlig at to 14-åringer har sex med hverandre, loven er der for å beskytte yngre mot overgrep for eldre.

§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

Kilde: www.lovdata.no
Vis hele sitatet...
Å ha sex med en som er 14 når man selv er 18 er ikke nødvendigvis voldtekt, men det er som du sier, det er ulovlig.
Sist endret av Sot-Jo; 31. mars 2008 kl. 00:10.
Det burde vel være mulig å senke den seksuelle lavalder til 14 for folk under 20 eller noe slikt?
Det er vanskelig å gjøre alle til lags, så grensa på 16 er helt grei, synes jeg.

De som vil hoppe i høyet gjør det stort sett uansett om de har lov eller ikke.
Sitat av Lunicks
Der har alt med voldtekt og overgrep å gjøre. Det er ikke ulovlig at to 14-åringer har sex med hverandre, loven er der for å beskytte yngre mot overgrep for eldre.

§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

Kilde: www.lovdata.no
Vis hele sitatet...
Jeg tror du kanskje misforsto Vidarlo litt. Det er fortsatt mulig for en 14-åring å voldta en annen 14-åring, eller eldre om du vil.
Sitat av Archj
Jeg tror du kanskje misforsto Vidarlo litt. Det er fortsatt mulig for en 14-åring å voldta en annen 14-åring, eller eldre om du vil.
Vis hele sitatet...
Aha, jeg skjønner. Takk!
Synes den burde ligge på 14 år, men at før du er 18(eller noe rundt er) kunne du ikke ha seks med noen som var 5 år eldre (noe rundt der) 14 - maks 19, 17 - 22 osv.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Sitat av nso
ihvertfall 20.. men nå mener jeg nå det med alkohol/tobakk/førerkort også da
Vis hele sitatet...
Vill ha 23 årsgrense på førerkort.
syntes den burde vært senket til 14. er mye jenter på 14-15som debuterer seksuelt med kjærestene sine på 18-23-24års aldren (ja jeg tenker på volvo240 gutta) (,")
har man lyst har man lov burde vært et lite clue her. er det frivillig fra begge parter og da helst i et forhold burde man ikke kunne bli straffet for og ha sex med kjærsten sin.
dog blir 14-15-16-17-18alt for smått for meg så det er ikke for mine egne lyster jeg foreslår dette.
Sitat av Trakasert
syntes den burde vært senket til 14. er mye jenter på 14-15som debuterer seksuelt med kjærestene sine på 18-23-24års aldren (ja jeg tenker på volvo240 gutta) (,")
har man lyst har man lov burde vært et lite clue her. er det frivillig fra begge parter og da helst i et forhold burde man ikke kunne bli straffet for og ha sex med kjærsten sin.
dog blir 14-15-16-17-18alt for smått for meg så det er ikke for mine egne lyster jeg foreslår dette.
Vis hele sitatet...
Du synes det er greit at 14 år gamle jenter debuterer med kåte 24 år gamle volvogutter?

Det du sier at det er frivillig fra begge parter er jo helt utenfor diskusjonen.
13 år er helt sprøtt synes nå jeg. Hvor mange 13-åringer har ønsker om å ha sex? Jeg hadde ikke det, og ingen jeg kjenner til heller, så vidt jeg vet. Selfølgelig; Vi visste hva det gikk ut på og wanka en del, men sex var nok utelukket da.

Noen har vel ikke kommet i puberteten i den alderen engang!?
jeg syntes det er greit at de får bestemme nogenlunde selv. greit nok alle er ikke klare når de er 14. andre vil ikke ha sex før de er 20. syntes det da er feil at ei jente på 14som vil/ønsker og ha sex med kjærsten sin på feks 18-24. da mener jeg det er helt på trynet feil at kjærsten kan straffes og få en lang fengselstraff for noe begge parter ønsker.
Sitat av DannyFugl
Vis hele sitatet...
Nå er den nyheten snart et år gammelt, og ikke noe har skjedd enda
Sitat av Pope
13 år er helt sprøtt synes nå jeg. Hvor mange 13-åringer har ønsker om å ha sex? Jeg hadde ikke det, og ingen jeg kjenner til heller, så vidt jeg vet. Selfølgelig; Vi visste hva det gikk ut på og wanka en del, men sex var nok utelukket da.

Noen har vel ikke kommet i puberteten i den alderen engang!?
Vis hele sitatet...
Det er noen jenter som puler når de er 13
Mitt forslag uten og ha lest hele tråden...

En sekstenåring kan i dag straffes for å ha seksuell omgang med en femtenåring.

Hadde det ikke vært mulig og lage et system som går på maksimal aldersdiferanse i forhold til alder.
Eks.
En 13-åring kan ha seg med en 12-, 13-, 14-åring. (1års aldersforskjell)
Mens en 15-åring kan ta for seg en 14-, 15-, 16- og 17-åring (dvs 2år forskjell...)

Noen enige, eller som iallefall skjønner greia?
som allerede nevnt i tråden står det i lov-verket.

§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

dette betyr med andre ord at om jeg f.eks. er 17 og kjæresten min 15. så kan straffen falle bort siden vi f.eks. er i nærliggende alder og utvikling. Altså er ikke loved der for å hindre en på 16-17 å ha sex med noen på 15-16. Den er der for å hindre han på 30 å ha sex med ho på 14.
lavalder på sex er kanskje unødvendig, ingen som bryr seg om den lenger uansett. men når 30år gamle menn, vodltar/lurer/har seg med 13år gamle jenter er det ekkelt! rett å motpydelig og abuslutt streaffbart når det ikke er frivillig sex fra jentene sin side!
Ser ærlig talt ikke problemet med at en 14 åring skal få knulle kjæresten sin. Hvorfor ikke liksom? Noen av dere sier at hun ikke er voksen enda til å skjønne hva sex innebærer? Da spør jeg dere: Hva innebærer egentlig sex? Egentlig ikke så mye mer enn nytelse og nærhet.. Tror dere jenta hadde gått rundt resten av livet å angra på at hu knulla første gang da hun var 14? Tror dere dere hadde gått rundt å angra på det om dere knulla da dere var 14? Whats the big deal?! En 20-åring som puler en 14 åring syns jeg er på grensen, men man vet aldri. Kanskje dama er ekstremt moden for alderen, både fysisk og psykisk.. Jeg har selv blitt spurt av lillebroren til en kompis om hvor gamle et par jenter var.. Jeg tippa 16-17, og de gikk i 7. klasse liksom.. Kunne lett ha dritt meg ut der..
Nilsern, for det første er det forskjell på fysisk og psykisk modenhet. Selv om jenta har store pupper når hun går i 7, så betyr det ikke at hun er klar for å ha sex.
Og det finnes nok de jentene som i en alder av 14 kunne hatt sex med en 20åring uten at det ville ført til problemer.. Men jeg tror nok at andelen jenter som gjør dette og angrer er såpass stor at det er best at loven er som den er..
Ehm... er man 20 år og går etter 14-15 åringer er det bad. Virkelig bad i mine øyne. Jeg stiller meg og kritisk til 18-åringer som går etter 14-15 åringer - uansett hvor moden denne 14-åringen er.


Edit: Oh, postcount. Dommedag nær.
Sist endret av Bagster; 2. april 2008 kl. 22:08.
Sitat av lanze
Nilsern, for det første er det forskjell på fysisk og psykisk modenhet. Selv om jenta har store pupper når hun går i 7, så betyr det ikke at hun er klar for å ha sex.
Og det finnes nok de jentene som i en alder av 14 kunne hatt sex med en 20åring uten at det ville ført til problemer.. Men jeg tror nok at andelen jenter som gjør dette og angrer er såpass stor at det er best at loven er som den er..
Vis hele sitatet...
Du tror det? Hvorfor tror du det? Har du noen gang hørt om en jente som har klaget over at hun hadde sex da hun var 14 og hun var i et forhold? Kanskje hun angrer, men tror ikke det er mer anger enn at jeg "angrer på at jeg ikke jobbet mer med skolen".. Har hvertfall aldri hørt en jente klage på det selv.. Poenget mitt var uansett ikke at jeg VILLE knulle de 7. klassingene, men at noen jenter er fysisk modene så tidlig. Hadde jeg vært på fest med andre gjevnaldrene og de hadde vært der og jeg hadde fått god kontakt med dem så kunne jeg ha dritt meg ut.. Mener du at jeg skal gå rundt å be jenter om å vise leg før jeg prøver meg fordi det faktisk er en bitteliten mulighet for at de er 14 eller går i 7. klasse? Jeg mener for øvrig ikke at sexuell lavalder skal senkes, men jeg syntes ikke at en paragraf skal hindre to 14 åringer å ha sex hvis begge vil det. 13 år er jeg enig i. Det er for drøyt og burde være straffbart, for man må jo tross alt sette en grense et sted.. Men om jeg hadde dritt meg ut med en 13 år gammel jente som jeg møtte på byen som hadde fake leg, var moden fysisk og psykisk, så mener jeg at jeg ikke burde få noen straff.. I og med at jeg faktisk trodde hun var 18+. Det å oppsøke bevist noen som er 12-13 er en helt annen sak..
Bah, for en diskusjon. Dette kommer helt ann på øyet som ser. Selv er jeg 17 og har ingen skrupler med å hoppe på en (edru) 15-åring om sjangsen skulle by seg. (Noe den dessverre ikke har gjort enda..)
Men jenter under 15 burde igrunn ikke ha sex, uansett mental alder. Vet det ikke er helt uvanlig at folk på 18 og oppover drar "damer" som er fra 13 år og oppover med de "fete" bilene sine, og det er igrunn bare skittent, ekkelt og utnyttende. For så unge jenter er lette å imponere med et par bokser cider og en "fet" bil. Til og med elefantmannen kunne nok dratt et par fjortissjenter om han var spandabel med ciderboksene..

Nei, la jentene på 14/15 år få tid til å bli kjent med sin egen seksualitet før de tar noe stake. Det sier nå jeg..
Sitat av Eight-Ball
Bah, for en diskusjon. Dette kommer helt ann på øyet som ser. Selv er jeg 17 og har ingen skrupler med å hoppe på en (edru) 15-åring om sjangsen skulle by seg. (Noe den dessverre ikke har gjort enda..)
Men jenter under 15 burde igrunn ikke ha sex, uansett mental alder. Vet det ikke er helt uvanlig at folk på 18 og oppover drar "damer" som er fra 13 år og oppover med de "fete" bilene sine, og det er igrunn bare skittent, ekkelt og utnyttende. For så unge jenter er lette å imponere med et par bokser cider og en "fet" bil. Til og med elefantmannen kunne nok dratt et par fjortissjenter om han var spandabel med ciderboksene..

Nei, la jentene på 14/15 år få tid til å bli kjent med sin egen seksualitet før de tar noe stake. Det sier nå jeg..
Vis hele sitatet...
Jeg ser virkelig ikke hvorfor det skal være så farlig å ha sex tidligere enn 16 år? Denne "normen" med at man ikke skal være for gammel for en jente er i grunn noe vi mennesker bare har funnet opp, som i bunn og grunn er idiotisk. Tenk dere om, en 50åring tar en 16 åring, da blir det for oss ekkelt og tenke på, og vi syns det er galt. Vi er inkludert meg. Men hvorfor er det så ille egentlig? Mannen har levd lenger, javel? Han har litt mer innskrumpne baller, javel? Gjør det egentlig noe? Sier ikke at jeg mener det helt, men vil gjerne sette en tanker, slik at du ikke bare syns dette fordi alle andre mennesker syns det fordi det alltid har vært så feil.
na.. viss en 18 åring aimer etter en 14 -15 åringer er det på kanten..... men jeg sier læl senk den til 15

Men det Gjør ikke stor forskjell...... Mange har sex før de er 16.... ikke alle men mange
Sist endret av hollande; 2. april 2008 kl. 22:52.
Fordi en 50 åring tenker helt annerledes og har en helt annen mentalitet, og jeg tviler på at det noen gang hadde blitt noe annet en sex og gaver. Ser poenget ditt.. 50 åringer sikler jo lett etter en spretten stjert i 20 årene, men de fleste jenter er vesentlig mer voksene (de ER voksene) når de når 20 enn når de er 16. Klarer ikke helt å se for meg en 50 åring og en 16 åring ha en veldig normal samtale:P
Sitat av nilsern
Fordi en 50 åring tenker helt annerledes og har en helt annen mentalitet, og jeg tviler på at det noen gang hadde blitt noe annet en sex og gaver. Ser poenget ditt.. 50 åringer sikler jo lett etter en spretten stjert i 20 årene, men de fleste jenter er vesentlig mer voksene (de ER voksene) når de når 20 enn når de er 16. Klarer ikke helt å se for meg en 50 åring og en 16 åring ha en veldig normal samtale:P
Vis hele sitatet...
Hvis det var meg du siktet til, så skjønner jeg den. Men da går det altså på mentaliteten igjen da? I hodet mitt er det feil at menn på 50 skal gå etter 16 åringer, men i teorien syns jeg det er en litt annen sak.
Jeg fortalte jo på en måte "teorien" om hvorfor det er litt "feil". Nå er det din oppgave å motbevise den Dette er vitenskap på høyt nivå!:P
13år og 14år er ganske likt angåendes dei fleste jenter. Anyway.. grensa burde settes ned til 15 etter mi meining. Go crazy Staff!
Jeg mener man blir mer seksuelt voksen i en alder av 16.
Synes grensen var perfekt satt. Etter min mening bør den ikke justeres.
Den seksuelle lavalder er grei som den er etter min mening, og skulle den bli regulert synes jeg det er fornuftig og skru den opp ett hakk. Loven er i hovedsak til for å beskytte unge jenter og gutter mot at eldre mennesker utnytter de seksuelt. Det er også noe med det at man hverken mentalt eller fysisk er moden nok for å bli gravid å føde ett barn i 13 års alderen. Man er heller ikke moden for å bli far. Og sist men ikke minst man er ikke moden nok til en abort heller.

La oss fortsatt ha ett skille mellom barn og voksne i dette samfunnet!
Sitat av max-mekka
Jeg ser virkelig ikke hvorfor det skal være så farlig å ha sex tidligere enn 16 år? Denne "normen" med at man ikke skal være for gammel for en jente er i grunn noe vi mennesker bare har funnet opp, som i bunn og grunn er idiotisk. Tenk dere om, en 50åring tar en 16 åring, da blir det for oss ekkelt og tenke på, og vi syns det er galt. Vi er inkludert meg. Men hvorfor er det så ille egentlig? Mannen har levd lenger, javel? Han har litt mer innskrumpne baller, javel? Gjør det egentlig noe? Sier ikke at jeg mener det helt, men vil gjerne sette en tanker, slik at du ikke bare syns dette fordi alle andre mennesker syns det fordi det alltid har vært så feil.
Vis hele sitatet...
Ja, ok. I teorien er det bare en gammel bie som stikker den skrukkete brodden sin i en ung blomst (Eller en knopp om Staff får det som han vil.), men i praksis er det (I 99% av tilfellene) en ung, naiv jente som lar seg utnytte av en gammel mann.

Kanskje vi gutta er forskjellige på den måten. Gud vet jeg hadde latt meg utnytte av en MILF når jeg var 14, men kanskje hadde det ødelagt meg for livet?
Jeg hadde i alle fall fått et skakkjørt syn på sex.

Men når jeg er 50 kommer jeg sikkert til å være enig med deg. "Mmm, ungfitte.. *drool*"
Jeg mener at dette burde være opp til individet selv. Når du er klar for sex, kan du ha sex.
Burde vel være aldersgrense på 12-13 år minimum, i og med at det er i den alderen man begynner og utvikle seg.

Alt i alt er det opp til en hver, Det er min mening.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Usikkertja
Jeg mener at dette burde være opp til individet selv. Når du er klar for sex, kan du ha sex.
Burde vel være aldersgrense på 12-13 år minimum, i og med at det er i den alderen man begynner og utvikle seg.

Alt i alt er det opp til en hver, Det er min mening.
Vis hele sitatet...
Problemet er vel at det ikke alltid er opp til enhver, noe av poenget med regelverket.
Man har totalt misfotstått regelverket hvis man tror at det er farlig for to 13-åringer å ha sex. Det er kun for å beskytte folk under seksuell lavalder mot overgrep fra eldre, som i teorien burde visst bedre. I samme lovtekst står det også at loven bortfaller hvis begge er så og si likt utvilket.
Egentlig er det samme om de hever den, eller senker den. Mange har sex før de er 16. mange etter. Det er opp til vær enkelt. Men det Blir litt drøyt når 50åringer skal ha låv til å ha sex med 13åringer.. Det passer Lizm ikke.
Sist endret av hollande; 3. april 2008 kl. 12:32.
Sitat av Deezire
Man har totalt misfotstått regelverket hvis man tror at det er farlig for to 13-åringer å ha sex. Det er kun for å beskytte folk under seksuell lavalder mot overgrep fra eldre, som i teorien burde visst bedre. I samme lovtekst står det også at loven bortfaller hvis begge er så og si likt utvilket.
Vis hele sitatet...
Takk, det er det jeg har prøvd å si til folk hele tiden.
Sitat av Ond^Sofa
Problemet er vel at det ikke alltid er opp til enhver, noe av poenget med regelverket.
Vis hele sitatet...
Jeg mente det som at. Sex krever 2 personer, ihvertfall når man skal ha samleie.
Sånn som jeg ser på det, er det obligatorisk at begge parter er klar for det. Men
måten jeg skrev på utdyper enkelt-person, ikke partnere. ^^
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Sitat av Restyle
Nå er den nyheten snart et år gammelt, og ikke noe har skjedd enda
Vis hele sitatet...
Nyheten er kanskje 1 år gammel, men de har jobbet med dette over 5-6 år, og ingenting har skjedd so far..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vil påpeke at seksuell omgang som det står i lovteksten, også omfatter en så triviell ting som klining.

For meg blir det litt feil at det skal kunne straffes med inntill 5 års fengsel å kline me en 15-åring for noen som er 18. I praksis vil selvfølgelig ikke dette være straffbart selv om det juridisk sett er ulovlig.

Personlig ser jeg heller ikke det store etiske problemet i at en 18-åring har sex med en 15-åring, så lenge det er frivillig fra begge parter vel og merke. Men er det ikke frivillig faller det inn under straffelovens §192 som omhandler voldtekt, så det vil kunne straffes likevel.

Derfor mener jeg at det ikke vil være uklokt å senke lavalderen til 15 år, men til 13 år som Staff foreslo for 6 år siden, ville nok være hakket for drøyt. Aller helst burde man ha en slingringsmonn, slik som loven allerede har. Problemet med den gjeldene slingringsmonnen er at den er til de grader diffus.
§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.

Fengsel inntil 15 år kan idømmes dersom
a) handlingen er begått av flere i fellesskap,
b) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte,
c) den skyldige tidligere har vært straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 192 eller § 195, eller
d) fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen.

Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet foreligger i så måte.

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.
Vis hele sitatet...
Hva vil det si liksom? Gjeldende rettspraksis viser at dette er 4 år +-, men på grunn av at dette ikke er klart definert kan man like gjerne være uheldig med dommeren.
Sist endret av Aurdal; 18. mai 2008 kl. 15:49.