Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  127 9136
Sitat av Karikuren
Altså, hvis du går i Oslos gater, så ser du fader meg en hel haug av tiggere og narkomaner! Dette er veldig utrivelig, serlig for turistene.... Man skulle ikke tro at dette er verdens rikeste og beste land å bo i når man ser tiggere og prostistruerte folk på hvert gate-hjørne!

Jeg var i Singapore i ferien, der var det ikke ein eineste tigger å se! Gatene blanke, ikke noe søppel, ingen tyggis engang!

Hva synes/mener dere om tiggere og sånt i Oslo og i Norge? Burde vi ha det sånn?
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg lest andre's meninger, poster osv. men siden du spør meg så velger jeg å svar på spørsmålet ditt..

Altså, vi bor i Oslo med masse uteliggere, narkomane og tiggere. Vil dette forandre seg om vi fjernet de vekk fra bybildet? Greit vi ser de ikke, men de er der alikevel. Er ikke disse mennesker samfunnet/staten ikke klarer å ta vare på? Outsiderne, problembarna som aldri hadde noen foreldre, dopmisbrukerne med flere døde venner enn levende, crackheads, syre-huer, armer med så mange nålestikk at den har skiftet farge, freaksa på skolen du likte og mobbe..
Syns det er stygt at folk velger å heve seg over disse menneskene.. De har familie, venner og sånn de og. Uansett hvordan du velger å se på det. Man aner ikke hvilken fortid de har, syns det er bedre med folk som tigger enn de som raner butikker og banker. En dopmisbruker er kanskje ikke ett vakkert syn, men det burde åpne øynene dine til å kanskje gjøre noe for samfunnet?

Uansett hvor mye vi forflytter de, blir de alikevel aldri borte. Vi trenger flere frivillige til å få dem på rett kjøl, organisasjoner som =Oslo som setter de i arbeid og gir de en grunn til å leve og tenke at dette klarer de. Åssen følelse tror du de får hvis staten bare pusher dem vekk?
Jeg tør å vedde en tusenlapp på at det blir mer kriminalitet og urbane gjengopptøyer hvis vi 'fjerner' en realitet vi ikke liker å se..

At det er utrivelig for turistene?! Fuck turistene, de er kommet for å se byen, og det er jo nettopp det de får se.. Oslo er ikke ett produkt av en perfekt verden, hvorfor vise en slik side da? Den er full av tiggere og rusmisbrukere samtidig som Vigelandsparken er ett underverk. Oslo har fordeler og ulemper, syns ikke vi skal undergrave en realitet. Å tjene penger på å fjerne tiggere/misbrukere er faen meg stygt og ufølsomt..

''Nei, sry, veit du ikke har spenn.. men du, jeg tjener mindre når du sitter her.. pell deg vekk nå da....''

De ordene der skal faen ikke jeg representere..
Fuck tiggerne!!!
Ta ansvar for eget liv, ikke spam gatene hvis du driter deg ut.
womba: hva vil du heller ha.. En tigger som sitter der med en kopp og ikke gjør noenting? eller en fattig person med en ni millimeter oppi trynet til hildegunn bak skranken på 7/11?

De gjør jo absolutt ikke no vondt mot noen når de bare sitter der..
Dessuten er det ikke bare bare og få livet på rett kjøl igjen når du først har driti deg ut... Er utrolig mange uteliggere som prøver å gjøre noe, men har trøbbel med gjeld til både staten og dealere pga. dritt de gjorde for 10 år siden.. Verden er ikke bare sort/hvitt
(post nr 100.. =D)
Sist endret av Tensor; 23. februar 2008 kl. 03:14.
Sitat av womba
Fuck tiggerne!!!
Ta ansvar for eget liv, ikke spam gatene hvis du driter deg ut.
Vis hele sitatet...
Hvor ville du ha dratt hvis du var blakk, uten jobb, leilighet eller familie? Ville du gjemt deg langt inni skogen hvor ingen hadde sett deg? Jeg tipper nok at du hadde dratt til byen der du hadde brukt dagene dine til å lete etter mat som folk kaster fra seg, samlet flasker, eller tigget. Vi kan jo ikke sende dem vekk, de er der de må være for å overleve. De trenger veiledning og hjelp til å skaffe seg arbeid slik at de kan komme seg tilbake på bena.
Sitat av Tensor
womba: hva vil du heller ha.. En tigger som sitter der med en kopp og ikke gjør noenting? eller en fattig person med en ni millimeter oppi trynet til hildegunn bak skranken på 7/11?

De gjør jo absolutt ikke no vondt mot noen når de bare sitter der..
Dessuten er det ikke bare bare og få livet på rett kjøl igjen når du først har driti deg ut... Er utrolig mange uteliggere som prøver å gjøre noe, men har trøbbel med gjeld til både staten og dealere pga. dritt de gjorde for 10 år siden.. Verden er ikke bare sort/hvitt
(post nr 100.. =D)
Vis hele sitatet...

Jeg syns at de er direkte irriterende når de kommer med koppen sinn oppi trynet mitt
når jeg venter på trikken, prøv å ta trikken fra generius du:P
da kommer det ei gammal dame og rister koppen oppi trynet ditt (iallefall mitt)..

Helt greit at de sitter der med koppen sin, så lenge man for valget:
1: gi
2: ikke gi

Men når de blir inntense så.... :/

Du skjønner.

jeg har mitt lille bilde i hodet at de bare kler seg ut og "jukser"...
er bombesikker på det (nesten iallefall)

konklusjon: bedre med tiggere enn ranerem mindre vold, større trivsel

det vet vi alle(Y)
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Fin konklusjon womba. Hadde vært fint om den kom fram fra det du faktisk sa da.
Aggresiv (oppsøkende) tigging skulle vært forbudt i Norge. I Trondheim har det også begynt å bli mange tiggere og de er mer og mer frempå, de irriterer meg grenseløst. Få dem bort så vi kan gå i gatene uten å bli plaget. Og man klarer seg fiiiiint i Norge uten å tigge. Narkomane trenger hjelp ja, og det får de om de er med på det, er de ikke det så synd for dem! Er enig i at det er bedre med en passiv tigger enn en fattig kar med en 9mm oppi trynet mitt. Men folk som drar til Norge bare for å tigge skulle ha blitt sendt rett hjem igjen på egen regning. Da hadde vi fått slutt på utenlandsk tigging rimelig kjapt.
Sist endret av Camv; 23. februar 2008 kl. 13:32.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Da gjenstår vel problemet at brorparten av tiggerne faktisk er norske.
Joa, men har jo hørt at utlendinger drar til Norge bare for å tigge. Det skulle ikke vært mulig. Finnes mange sider av problemet, men man må jo begynne med noe. Blir ikke akkurat mindre tigging når Norge har rykte på seg å være et rikt land hvor du kan leve godt av å tigge.
Sitat av womba
Jeg syns at de er direkte irriterende når de kommer med koppen sinn oppi trynet mitt
når jeg venter på trikken, prøv å ta trikken fra generius du:P
Vis hele sitatet...
Tar trikken fra gunerius nesten daglig, veit at de av og til kommer og spør, men er jo bare å si nei. De går jo bare rett forbi, det er sånn samfunnet vårt er idag. Vi må bare leve med det inntil vi innser hva som har skjedd.
jeg gir ikke penger til folk som ikke gir noe tilbake til meg. en kar jeg traff en gang i stavanger delte ut gratis roser. han trengte spenn, så jeg gav en noen kroner.
men folk som tigger uten å gi noe tilbake(sigøynere, heroin nærkiser osv) kan se langt etter pengene mine.
Sist endret av -steff1-; 27. februar 2008 kl. 18:35.
Sitat av -steff1-
jeg gir ikke penger til folk som ikke gir noe tilbake til meg. en kar jeg traff en gang i stavanger delte ut gratis roser. han trengte spenn, så jeg gav en noen kroner.
men folk som tigger uten å gi noe tilbake(sigøynere, heroin nærkiser osv) kan se langt etter pengene mine.
Vis hele sitatet...
Egentlig enig. Gidder ikke gi bort pengene mine som jeg jobber hardt for å få selv. Det jeg har gjort et par ganger er å stikke inn på Mix å kjøpe en pølse til dem, men da har jeg fått kjeft, dem lurer på om jeg ikke tror dem kan kjøpe mat selv. Det er da man skjønner hva dem skal bruke pengene til , jeg er ikke med på å sponse narko til dem, glem det!
En gang jeg var i utlandet med noen venner kom det masse tiggere hele tiden med plakater, lapper o.l
Min venn ga 10 Euro til en tiggerdame og en liten gutt. Virket som de ble glad. Den lille gutten bøyde seg ned å kysset skoen til min venn :S
Mellom alt dette tenkte at jeg at vi kunne ta en tur å kjøpe oss noe på mc donalds.
Når jeg hadde betalt og fikk maten kom den samme lille tiggergutten susende forbi og grobbet det ut av hendene på meg, og løp videre!!! Ble så jævelig forbanna.
Fikk intrykk at de var sinnsykt utakknemmelige. ;(
Sist endret av [K]aLLeMcSnurp; 27. februar 2008 kl. 18:45.
Sitat av [K]aLLeMcSnurp
Fikk intrykk at de var sinnsykt utakknemmelige. ;(
Vis hele sitatet...
Eventuelt lutfattige og sultne.
Samt aldri oppdratt i folkeskikk.

Merklig at folk her inne later til å ta medmenneskelighet og normer som menneskelige innstinkter. Det er unaturlige ting man må gjennom lang oppdragelse for å tilegne seg, ikke rart utsultede tiggerbarn ikke har fått det med seg.
Det kryr av rumenske og øst-europeiske tiggere og roseselgere i Oslo. Disse er som oftest deler av kriminelle nettverk som også nasker og gjør innbrudd. Gir man penger til dem vil det automatisk komme flere av dem og de forsøpler bybildet. Alle som har lovlig opphold i Norge mottar i ulike former støtte fra staten til livsopphold når dette er påkrevet. Skal man først gi penger til fattige bør man heller gi det til bymisjonen eller frelsesarmeen. Rumenske tiggere er også frekke og aggressive.

Jeg kan gi penger til tiggere sålenge det er Norske som tydeligvis er narkomane og ikke direkte kommer bort og serverer en løgn om at de trenger penger til bussbillett eller noe annet rart.
Profftiggere fra øst-europa med skoen på bakfram som skjelver og rister og snørrer og gråter eller spiller trekkspill de får ikke ei krone. De regner jeg ikke som tiggere , de har dette som sin jobb og jeg er ikke interessert i å kjøpe deres produkt , håper de går konk og reiser tilbake dit de kommer fra
Sitat av raven007
Det kryr av rumenske og øst-europeiske tiggere og roseselgere i Oslo. Disse er som oftest deler av kriminelle nettverk som også nasker og gjør innbrudd. Gir man penger til dem vil det automatisk komme flere av dem og de forsøpler bybildet. Alle som har lovlig opphold i Norge mottar i ulike former støtte fra staten til livsopphold når dette er påkrevet. Skal man først gi penger til fattige bør man heller gi det til bymisjonen eller frelsesarmeen. Rumenske tiggere er også frekke og aggressive.

Jeg kan gi penger til tiggere sålenge det er Norske som tydeligvis er narkomane og ikke direkte kommer bort og serverer en løgn om at de trenger penger til bussbillett eller noe annet rart.
Profftiggere fra øst-europa med skoen på bakfram som skjelver og rister og snørrer og gråter eller spiller trekkspill de får ikke ei krone. De regner jeg ikke som tiggere , de har dette som sin jobb og jeg er ikke interessert i å kjøpe deres produkt , håper de går konk og reiser tilbake dit de kommer fra
Vis hele sitatet...
Godt skrevet....takk
Tiggere som bare tigger ser jeg glatt bort ifra. Gatemusikanter derimot, de kan jeg godt gi penger til. Jeg liker tross alt å høre på dem, de skaper liv i bybildet og de stiller etter min mening i en annen kategori enn tiggere.

Var i Zakopane, Polen i ferien nå, og der traff vi på en mann som spilte gitar og sang på gata; vi skulle ut på by'n, men kameraten min lurte på om han kunne spille litt Led Zeppelin først. Det gjorde han, så da måtte vi selvsagt gi ham litt. Så ville kameraten min prøve gitaren også, og tilslutt stod kompisen min der og sang og spilte i 15-20 minutter mens jeg stod og snakket med den hyggelige fyren som attpåtill snakket greit engelsk - i motsetning til største parten av servicenæringen der nede, og jeg innbiller meg at han fort kunne fått en grei jobb bare pga engelsken men han tjente kanskje godt på å spille gitar, hva vet jeg. Mens kameraten min spilte og sang kom det faktisk en del folk å gav han penger, så vi bidro jo til gatemusikkeren mens han fikk seg en pause
Sitat av Evelen2
Vel i Norge får folk penger nokk til og overleve, dem som ikke har nokk er dem som bruker trygda si på annet tull, som narkotika.
Så hadde alle brukt pengene de fikk på Mat og Klær hadde Problemet vert borde.
De kan på mange måter takke seg selv.

Skal Narkotikaen sponses av staten?
Vis hele sitatet...

Ja? hva med at staten betaler en del av heroinen til de tyngste narkomane. Er prøvd ut i flere land med stor suksess

Rimelig ot men.......
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Restyle
Å akkuratt hvor skal dem avruses?
Det er jo IKKE plasser igjen, derfor det er KØ.
Vis hele sitatet...

avlivning?? noen må rydde opp i søpla i oslo, og de eneste som kan gjøre det uten å komme i fengsel er jo staten.... syns de skulle gjort det ulovlig å tigge eller å sove på gata..... gi folk en 10k i bot eller no så hadde de slutta.... heller fått seg en jobb, late jævler

Sitat av FiseFin
Ja? hva med at staten betaler en del av heroinen til de tyngste narkomane. Er prøvd ut i flere land med stor suksess

Rimelig ot men.......
Vis hele sitatet...

haha hvis heroin ble betalt av staten hadde nok de fleste fattige narkomane gått over til heroin.... jeg syns ikke vi burde betale noe på de..... hvorfor skal vi betale mer skatt fordi de idiotene ikke greide å slutte?? for jeg regner emd den heroinen hadde gått på våres skattepenger.... og da kunne jeg heller kjøpt no kult til meg selv
Sitat av The Novice
avlivning?? noen må rydde opp i søpla i oslo, og de eneste som kan gjøre det uten å komme i fengsel er jo staten.... syns de skulle gjort det ulovlig å tigge eller å sove på gata..... gi folk en 10k i bot eller no så hadde de slutta.... heller fått seg en jobb, late jævler




haha hvis heroin ble betalt av staten hadde nok de fleste fattige narkomane gått over til heroin.... jeg syns ikke vi burde betale noe på de..... hvorfor skal vi betale mer skatt fordi de idiotene ikke greide å slutte?? for jeg regner emd den heroinen hadde gått på våres skattepenger.... og da kunne jeg heller kjøpt no kult til meg selv
Vis hele sitatet...
hehe selv du. 10 tusen kroner i bot til en som ikke har penger til mat engang? lykke til.
så du mener vi ikke skal hjelpe narkomane du da? fordi det er deres feil at de ble slik?
tenker du det samme om alkoholikere også? eller exstremsportsutøvere som bruker skattepengene dine på rehabilitering?

så istede for og hjelpe et meneske vil du heller kjøpe noe kult til deg selv. =S
En liten historie. En kar i Skien gikk til avisen og ropte om hjelp til et sted og bo. Han var lei av å sove i containere for det begynte å bli kaldt ute. Mange synes seff synd på han, men det kom frem raskt at han har fått hjelp mange ganger før. Det visste seg at han hadde fått leilighet av kommunen flere ganger, men "trashet" leilighetene i fyllekalas og tjohei. Ikke synd på alle nei, mange av dem kunne fått hjelp, men dem gidder ikke...dem har det fint som dem har det...få penger fra sossen uten å jobbe, kanon det..NOT!
Sitat av FiseFin
hehe selv du. 10 tusen kroner i bot til en som ikke har penger til mat engang? lykke til.
så du mener vi ikke skal hjelpe narkomane du da? fordi det er deres feil at de ble slik?
tenker du det samme om alkoholikere også? eller exstremsportsutøvere som bruker skattepengene dine på rehabilitering?

så istede for og hjelpe et meneske vil du heller kjøpe noe kult til deg selv. =S
Vis hele sitatet...

ja.... og hadde vi gitt dem en 10k bot de ikke kunne betale hadde de kommet i fengsel.... der får de (forhåpentlighvis) ikke tak i dop.... så da slutter de kanskje....

ja akkurat det samme emd alkiser.... de extremsportsutæøverne vet jeg ingen ting om så der vil jeg ikke utale meg
Vi skulle gidd mere penger til rehabilitering. Det er lett for alle her og si at narkomane er ubrukelige som ikke klarer å slutte.
Det er ikke så lett å slutte som alle skal ha det til. Narkotika er et stoff som du blir avhengig av. Det kan hende at de som begynnte, hadde en vanskelig tid i livet. Foreldre som ikke fulgte opp barna sine. Det er ikke alltid barna sin feil at foreldrene ikke burde vært foreldre.

Etter å ha vært avhengig, havner du i et miljø. det miljøet er det eneste de har. Det hjelper ikke å sperre de inne en stund, for å tro at alt går bra etter det. Når de kommer ut igjen, vender de tilbake til det gamle miljøet, fordi dem ikke har noe annet.

Så det staten kunne gjort, var nok å følge opp hver og en over en periode. Ja, dette ville blitt dyrt, men slik som jeg ser det, ville det blitt en bra løsning over tid.
Sitat av The Novice
ja.... og hadde vi gitt dem en 10k bot de ikke kunne betale hadde de kommet i fengsel.... der får de (forhåpentlighvis) ikke tak i dop.... så da slutter de kanskje....

ja akkurat det samme emd alkiser.... de extremsportsutæøverne vet jeg ingen ting om så der vil jeg ikke utale meg
Vis hele sitatet...
Yes å sette folk i fengsel hindrer de å bli kriminell.
HVORFOR HAR INGEN TENKT PÅ DET?

Sette inn kriminelle med andre kriminelle så blir jo alle snill?!

Det kommer ingeting godt av å sette folk i bur fordet om noen faktisk må sitte inne.
Men strengt tatt skulle fleste parten kunne gådd fri med en annen straffelse av ett slag.
Synes det er synt plagsomt med tiggere på gata. Greit nok om de spiller god musikk eller underholder, men disse tiggerne er innpåslitne svindlere. De ødelegger dessuten bybildet for turister osv.
hakke noe spesielt problem med uteliggere. De fleste er hyggelige bare du snakker med dem på en ordentlig måte, og ikke ser ned på dem. Alle her i livet har gjort dumme ting, og hjelper det da at andre har gjort sånn at du føler deg mindre motatt? NEI.

Jada, de har seg selv å takke i mange tilfeller. Men mange har også vokst opp i en vanskeligere barndom enn andre, og har ikke hatt råd/fått den psykiske behandlingen de trenger. Derfor blir de sånn. Men de er like mye mennesker.
Sitat av The Novice
ja.... og hadde vi gitt dem en 10k bot de ikke kunne betale hadde de kommet i fengsel.... der får de (forhåpentlighvis) ikke tak i dop.... så da slutter de kanskje....

ja akkurat det samme emd alkiser.... de extremsportsutæøverne vet jeg ingen ting om så der vil jeg ikke utale meg
Vis hele sitatet...
Du vet jævlig mye om hvor mye det koster å ha folk i fengsel kontra rehabilitering ser jeg... Et besøk i fengsel blir som regel til flere besøk i fengsel, et viser all statistikk. Spesielt om man får store bøter man ikke kan betale hver gang man må bomme spenn til dop.

Se for deg en "fast" tigger. Står kanskje fra 0800 til 1700 på Karl Johan, bortsett fra to pauser for å sette skudd. Dette gjør han gjerne hver dag, hele uka. Muligens blir han bøtelagt og bortvist 3-5 ganger i måneden, hvis det hadde vært som du foreslår.
Da regner vi 50000 som skal "avbetales" i fengsel. Dvs. at lønn til fangevokter, kost og losji ++ blir betalt av nettopp deg. For ikke å snakke om eventuell rettsbehandling, på din regning.

Etter et par måneder begynner sirkelen på nytt. Nykter er man neppe, I og med at man fint for tak i stoff i jailen. Etter et par år med runddans, er det du (kjip og gjerrig faen av en skattebetaler) som har betalt for hele herligheten.

Vil du påstå at det er mer lønnsomt enn et par måneders rehabilitering, fulgt av oppfølging for å forhindre at vedkommende sprekker, hvor, hvis alt går vel, så sitter man igjen med et fungerende og skattebetalende med-individ?

Tar faen ikke logikken din en plass, I tillegg synes jeg dine meninger og holdninger er direkte forkastelige. Men meg om det...