Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 847
Flytter til England til høsten (ja, jeg vet: usj!) og i den anledning lurer jeg på om jeg ikke skal kjøpe meg en ny laptop. Den jeg har nå begynner å spille på sine siste vers.

Derfor lurer jeg på om jeg bør kjøpe i Norge eller England? Er det virkelig noen merkbar prisforskjell?
Spørsmålet gjelder både PC og Mac.
Du kan begynne med å sammenligne engelske og norske nettbutikker
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kjøp i norge, og få til bake momsen når du tar med deg laptopen ut av norge. Det vil jo kutte prisen med 25%, og det utgjer jo en del...
..
Trådstarter
Sitat av Sfun
Du kan begynne med å sammenligne engelske og norske nettbutikker
Vis hele sitatet...
Dette er gjort, men jeg har ikke helt den store oversikten over hvilke britiske webshops som er til å stole på og heller ikke hvilke som er bra.

Takk til slashdot som kom med den mest åpenbare løsningen som jeg faktisk ikke engang hadde ofret en tanke. Momsen gjør jo valget relativt enkelt. Takk!
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kjøp i norge, og få til bake momsen når du tar med deg laptopen ut av norge. Det vil jo kutte prisen med 25%, og det utgjer jo en del...
Vis hele sitatet...
Hvordan fungerer dette i praksis?

Jeg er allerede dratt over til England for å starte høstsemesteret og først nå som jeg er over har laptopen min begynt å synge på siste vers. Har kikket litt rundt på nettet etter laptop, men klarer ikke helt bestemme meg om å kjøpe fra Norge eller England.

Er det mulig å få tilbake momsen om en bekjent i Norge kjøper laptopen for meg for så å sende den til meg i England? Evnt. få forhandler til å sende den direkte til meg uten å gå igjennom tredjepart?

Trenger ikke den dyreste laptopen, bare en med relativ god batterilevetid, grei størrelse på skjerm samt litt lagringsplass. Ekstern harddisk kan gjøre opp for en mindre HDD på laptopen. Skal mest brukes til skole og evnt. film/serier ved triste, regnfylte kvelder i England. Forslag?
Jeg skal gaa litt mot stroemmen her, og si at eBay er ufattelig bra dersom du oensker aa spare litt ved kjoep av relativt dyre ting.

Jeg kjoepte en Sony Vaio P derfra til ca 70 prosent av butikkpris i USA, noe som i mine er et varp paa en av laptopene som er, om ikke saerlig bra, saa i hvert fall veldig populaer blant de som vil ha noe trendy.
Videre kjoepte jeg en Xbox 360 med spake, gitar og tre spill derfra for 900 kroner, da prisen paa en konsoll i Norge var 2.700 kroner. Jeg solgte gitaren for 600 inkludert GH, modifiserte konsollen og solgte den for 3.500 og solgte spillene for 200 hver. Dersom du tror dette er lite loennsomt, maa du bare finne frem kalkulatoren.

Paa den annen side, dersom man skal fraskrive moms ved kjoep av artikler, er det vanlig at det er kontor inne paa flyplassen du reiser fra, hvor du maa dokumentere kjoepet.
Du må selv ta den ut av landet, så en kompis kan ikke sende den, dessuten vil da britiske myndigheter kreve britisk moms (riktignok kun 15%).

Enten venter du til du selv er i Norge og fyller ut skjema og får det stemplet ved utreise. ELLER så kjøper du i England og får Tax-Free der, ikke like gunstig ordning, men du kan vente inntil 3 md (mener jeg) før du må ut av landet.

Det gunstigste er å kjøpe i Norge uten norsk moms
Var i england nå i sommer og var innom maaange elektroniske butikker i London. Min erfaring var da at de laptopene du finner i england er både dyrere og litt dårligere enn de du får kjøpt her i Norge. Så jeg ville gjort det som slashdot foreslo.
Ser ut til at jeg kjøper den i Norge for så å få den tilsendt til bolig i England. Så slipper jeg stress med engelsktastatur og også å måtte vente til jul.

Takk for informative svar.