Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3084
Tjohei,

studerer for tiden i England og ettersom skoleåret akkurat er begynt vil Universitet mitt gjerne ha litt penger av meg. Totalt krever de £10,200. Jeg har valget mellom å betale i 3 'installments' eller betale alt med en gang. Leser i dagens E24 at pundet nå er svakere enn det har vært på 28 år og da lurer jeg på:
Er det noen som sitter med 'kunnskap' over den fremtidige utviklingen av pundet? I artikkelen står det at BoE vil presentere styringsrenten på torsdag - kan dette ytterlig svekke pundet eller bør man slå til nå og betale hele tuition allerede nå?

Ettersom det er en del penger å spare håper jeg det er noen med innsikt som kan svare, ukvalifisert gjetning frabes. Thank you.
Da jeg er ukvalifisert får du ingen gjetting av meg, men du kan jo selv få lese på http://www.forecasts.org/pound.htm og http://www.forexpros.com/analysis/te...forecast-15519
Sist endret av Frenor; 6. oktober 2009 kl. 12:48.
slik som det ser ut nå, at den lave konjunkturen er på vei oppover igjen, så vil jeg egentlig anbefale deg å betale hele beløpet nå. selvom dollar og pund opplever en resesjon, anbefaler alle at man kjøper det nå, og ikke senere, om man er inne på valutahandling. anbefaler deg å betale hele beløpet nå.
Naa vet jeg ikke hvor grensa for ukvalifisert gjetning gaar, men naar finner disse delbetalingene sted?

Pundet er svakt naa, og jeg mener det har vaert paa et kunstig hoeyt nivaa litt for lenge. GB sin storhetstid som leder for Europa har for lenge siden stoppet. Hva gjelder forretninger og tankegang ser man til USA i hovedsak, og noe mot Frankrike, GB og lignende nasjoner.
Alt sett under ett, styres valutamarkedet av utviklingen og sikkerheten i valutaens respektive land.

Skumleste igjennom artikkelen du lenker til, og eksperter som denne Chen irriterer meg grenseloest. Hvem som helst kan komme med en saa blasert paastand som
- Dette skyldes at kronen styrker seg samtidig som pundet går svakere
Vis hele sitatet...
.

Det gir oss ingenting, saavidt jeg ser, har han lite aa si om normative analyser. Selv jeg kan gjoere en bedre analyse uten aa sjekke nyhetsbildet: Den norske krona har hatt en nedsving i det siste. Dette kommer i all hovedsak av finanskrisen. Finanskrisen har foert til veldig lav etterspoersel paa olje, noe prisen paa olje har reflektert. Etterspoerselen og derpaafoelgende prisen paa et fat olje har i det siste steget igjen, men er langt fra det som er en verdig markedspris i et fungerende marked.
Den norske krona er isolert sett veldig lite likvid, da veldig faa oensker aa sitte paa norsk seddel og mynt. Det er veldig faa andre faktorer som paavirker kronens status, saa aa analysere etterspoerselen av olje er alltid lurt naar du skal konvertere til/fra norske kroner.

Naa vet jeg ikke hvor mye du henger med i hva som foregaar i Storbritannia, men jeg tar utgangspunkt i at du ikke foelger saerlig med, uten at dette er for aa fornaerme deg.
I Storbritannia er det for tiden tilspissing av valgkamp. Det ser ut til aa bli konservativ seier denne gangen, noe som er saa lenge siden sist, at det i og for seg kan virke litt sensasjonelt.
Hva forteller dette oss? Jo, usikkerhet. Jevnt over er det lite tillit til de som sitter naa, og man staar naa paa kanten til aa velge inn en endring.
Usikkerhet har en psykologisk innvirkning paa menneskesinnet, man benytter forsiktighetsprinsippet - vi sparer fremfor aa konsumere. Sparing er et onde i samfunnet.

Jeg tror pundet enten staar paa stedet hvil en stund, eller saa gaar det nedover. Haaper du fikk noe til svar?

Sitat av tanx Vis innlegg
slik som det ser ut nå, at den lave konjunkturen er på vei oppover igjen, så vil jeg egentlig anbefale deg å betale hele beløpet nå. selvom dollar og pund opplever en resesjon, anbefaler alle at man kjøper det nå, og ikke senere, om man er inne på valutahandling. anbefaler deg å betale hele beløpet nå.
Vis hele sitatet...
Resesjon og oppgangskonjuktur sier oss niks, tanx.

Dollaren svekka seg veldig mye i tiden foer finanskrisen og boligkrisen. Den stod paa stedet hvil under boligkrisen, og under finanskrisen har det gaatt i boelgedaler.

En resesjon har den effekten at markedet velger aa gaa for likvide valutaer. En likvid valuta er en valuta som er lett aa omsette. Ikke narr meg til aa tro at folk velger norske kroner, peso og det som vaerre er fremfor en av valutaene som staar sterkest i markedet.
Resesjonen som har vaert, har foert til at mange har kvitta seg med lommerusk-valutaer, slik som krona, og bytta den mot de stoerre valutaene. Det er derfor krona har hatt en daarlig periode.
Sist endret av lambador; 6. oktober 2009 kl. 13:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva i all verden får deg til å trekke den konklusjonen tanx?!? Du vet ingenting om disse 3 del-innbetalingene pålegges renter eller noe annet? Du vurderer heller ikke at det er stor sannsynlighet for at krona vil styrke seg de kommende månedene. Du kan derfor ikke trekke konklusjonen at han burde betale nå.

wkL: må du betale mer gjennom del-betalingene eller er det totalsummen delt på 3?

Det er ingenting som tilsier at renta kommer til å stige betydelig innen årsskiftet, heller ikke i USA og England. Det ble videre på IMF's årsmøte bedt om at medlemmenes sentralbanksjefer holder renta lav og gjerne ber om økt underskuddbudsjettering siden vi ikke helt er over kneika enda. Det er derfor usannsynlig at renta vil nå 5-6% innen sommeren.
Sist endret av Icewave; 6. oktober 2009 kl. 14:20.
Norge har fortsatt grei økonomi og sentralbanksjefen har varsla renteoppgang denne måneden noe som vil gjøre den norske krona mer populær. Tror jeg hadde delt opp betalingen, men det er min mening.
Sitat av andis Vis innlegg
Norge har fortsatt grei økonomi og sentralbanksjefen har varsla renteoppgang denne måneden noe som vil gjøre den norske krona mer populær. Tror jeg hadde delt opp betalingen, men det er min mening.
Vis hele sitatet...
Veldig viktig aa understreke at det er din mening. Ingen av oss kan spaa fremtiden, og om en katastrofe skulle skje, blir alt av logisk tankegang snudd paa hodet.
Men, hvor har du det fra at sjefen sjoel har varsla oppgang? Alt talte jo for oppgang v. forrige moete ogsaa, men det skjedde ikke. Man vil stimulere til positiv tankegang hos Ola Nordmann, og videre stimulere til oekt forbruk.
Jeg sier ikke at renta ikke skal opp, jeg stiller bare spoersmaalstegn ved at det skal skje naa?
wkL
Trådstarter
Nei, totalbeløpet blir det samme om jeg betaler det i 2. deler, 3. deler eller alt på en gang. I fjor delte jeg opp betalingene og endte opp med å betale £3k til en kurs på 11kr, £3k på 12kr og £3k på 10kr. Det blir fort en del å spare på å betale når kursen er på det laveste.

Regner ikke med at den kommer til å synke betraktelig så ser ut til at jeg betaler hele summer i morgen.

Takk for alle innspill!
Sitat av wkL Vis innlegg
Regner ikke med at den kommer til å synke betraktelig så ser ut til at jeg betaler hele summer i morgen.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette som er poenget Det er usannsynlig at den vil synke mye mer, men det er også usannsynlig at den vil stige til himmels grunnet dagens makro-situasjon. For at pundet skal opp må det skje noe i makrotallene som fører til at den blir attraktiv, eventuelt at norske kroner blir mindre attraktiv. Når det tyder på at renten vil forbli ganske uberørt i USA vil resten av verden også følge og det er ingen insentiv til en stor endring. Dvs at en enkeltoverføring er mindre lønnsom enn delbetaling når det ikke er tillagt noen renter på det resterende beløpet du skylder. En krone betalt idag er mer verdt enn en krone betalt om ett år. Dette er den økonomiske teorien og du ønsker selvfølgelig at du skal komme positivt ut, ikke skolen. Husk at 10k pund overført imorgen gjør at du går glipp av eventuelle renter du får ved å ha pengene (10k - delbetalinger over tid) i banken Det er tapet du må vurdere valutakursen opp mot. Dersom kostnad delbetaling > enkeltbetaling betaler du alt nå. Dersom motsatt betaler du over tid!

Du får gjøre det DU føler er smartest for deg gitt din situasjon, ikke våres.
Sist endret av Icewave; 6. oktober 2009 kl. 16:33.
Enhver som liker litt økonomisk risiko, velger naturligvis delbetalinger :-)
Synes ikke risikoen er nevneverdig, med tanke på at du utsetter betalingen, og kan nærmest pante tomflasker inntil neste delbeløp. Rent statistisk sett, skal det uten tvil være mer lønnsomt å betale i tre deler. En eventuell valutakursøkning skal være forholdsvis drastisk for å veie ut det faktum at du får beholde pengene lengre.
På den andre siden, om valutaendringene på sikt taler i ditt favør, ender du opp med en vinn-vinn-situasjon da du både unngår tidskostnaden ved å måtte betale i dag, og samtidig sparer noen slanter på valutaendringer.

Men valget er ditt, og det er ingen fasitsvar her. Denne problemstillingen minner i veldig stor grad om problemstillingen knyttet ved å binde renta eller ikke.
Har sett en mengde slike tråder på div. Pokerfora på nett ift. når man skal cashe ut gevinst. Nå stenger moderator slike tråder, siden folk som OVERHODET ikke er kvalifisert til å uttale seg spyr ut masse nonsens. Dessuten ville du ikke få et bra svar om det var en respektert finansanalytiker som svarte heller. Slike ting er umulig å forutsi, pga. uendelig mange faktorer.

Så wrap it up, kill this discussion. Det eneste du vet er at pundet er historisk lavt.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Har sett en mengde slike tråder på div. Pokerfora på nett ift. når man skal cashe ut gevinst. Nå stenger moderator slike tråder, siden folk som OVERHODET ikke er kvalifisert til å uttale seg spyr ut masse nonsens. Dessuten ville du ikke få et bra svar om det var en respektert finansanalytiker som svarte heller. Slike ting er umulig å forutsi, pga. uendelig mange faktorer.

Så wrap it up, kill this discussion. Det eneste du vet er at pundet er historisk lavt.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det mange faktorer, og det er en faktor som er umulig å forutse, nemlig katastrofer. Tror du uka etter 11. september var en morsom dag på børsen?

I korte trekk, dagens status:
GBP er VELDIG lav, men jeg finner personlig ingen argumenter utover det at pundet nettopp er historisk lavt som tilsier at pundet skal oppover igjen. Finner du?

NOK er unaturlig lav. Dette kommer av at oljeprisen har vært lav, og er nå på oppgang. Norsk valuta styres etter oljen.
Pundet gikk jo faktisk under ni kroner idag, det laveste den har vært på over 30 år visstnok.
Jeg ville betalt alt med en gang, pundet går nok opp, eventuelt overført til britisk konto hele summen og betal i 3 delbetalinger. Da får du renter, dog er nok renten lavere på UK konto enn norsk (min britiske konto har i alle fall dårligere rente enn min norske).